fbpx

Motorok optimalizálása és tervezése a jövő igényeihez

Írta: Farkas Imre - 2024 június 06.

A mezőgazdasági és építőipari gépgyártás területén, a károsanyag-kibocsátási előírások változásai, a villamosítás növekvő elterjedése és a megújuló üzemanyag-technológia fejlődése miatt a gyártók dízelmotorjaik optimalizálásán, illetve adaptálásán dolgoznak.

A dízelmotor-technológiának még hosszú élettartama van, különösen a nagy teljesítményt igénylő mezőgazdasági és építőipari gépekben. A fenntartható jövő felé vezető út nem egy megoldáson múlik. Míg az akkumulátoros elektromos energia kulcsszerepet fog játszani a könnyebb teherbírású járművek, berendezések szegmensében, a belső égésű motortechnológia továbbra is az egyik legéletképesebb rövid távú megoldás lesz.

Az energia e-sokrétű megközelítésének támogatása érdekében a motorgyártó vállalatok több választási lehetőséget fejlesztenek ki, hogy megfeleljenek a gépgyártók igényeinek, ideértve a megújuló üzemanyagokat, az akkumulátoros elektromos, hibrid elektromos és a belső égésű motorok fejlesztéseit.

Cummins dízelmotor
A dízelmotor-technológiának még hosszú élettartama van, különösen a nagy teljesítményt igénylő mezőgazdasági és építőipari gépekben

A nagymotor-architektúra optimalizálása

A dízelmotorok, a mezőgazdaságtól, illetve az erdészettől egészen az építőiparig az iparágak régi igáslovai. Hatékonyságuk és tartósságuk, bevált megoldássá teszi őket a nagy teljesítményű berendezések erőforrásaként. Az iparági szakértők úgy látják, hogy be kell fektetnie ebbe a technológiába, és fejlesztenie kell, hogy megfeleljen a ma, illetve a holnap kihívásainak. Ennek egyik elsődleges módja a legéletképesebb megújuló üzemanyag-megoldások feltárása és elemzése.

A megújuló üzemanyagtípusokban rejlő lehetőségeket előre látva egyes motorgyártók olyan motorarchitektúrákat fejlesztenek ki, amelyek révén ezek a motorok könnyebben égethetnek el nem dízel üzemanyagot, miközben hasonló motorteljesítményt produkálnak. Ebben az új motorarchitektúrában szikragyújtásra alakítják át a motorokat a folyékony és gáznemű tüzelőanyagok elégetésére.

Liebherr HVO motor
Egyes motorgyártók olyan motorarchitektúrákat fejlesztenek ki, amelyek révén ezek a motorok könnyebben égethetnek el nem dízel üzemanyagot

A kibocsátási előírások változásainak hatása

A károsanyag-kibocsátási előírások korábbi változásai kihívást jelentettek a gyártók és a végfelhasználók számára, a teljes berendezéstervezés, illetve a károsanyag-kibocsátásnak megfelelő motorok új emissziós követelményei tekintetében. Miközben az ipar a kibocsátási szabványok következő iterációjára készül az US Tier 5 és az EU Stage VI keretében, néhány motorgyártó már most optimalizálja motortechnológiáit. Olyan megoldásokat fejlesztenek, amelyek új értéket teremtenek a végfelhasználók számára, és előkészítik berendezéseik működését, hogy minimálisra csökkentsék a költségeiket az új technológiák, például az elektromos hajtásláncok és a megújuló üzemanyagok átvétele során. Ez az új motorarchitektúra olyan alternatíva-bővítéseket tesz lehetővé, amelyek felszabadítják a megújuló üzemanyaggal üzemelő, belsőégésű motorok széles körű integrációját.

Nagyobb teljesítmény, kisebb motor

A berendezések tulajdonosai gyakran keresnek nagyobb teljesítményt egy kisebb csomagban. Ezek a motorok gyakran ideálisak ipari és általános alkalmazásokhoz. Közös interfészeken keresztül teljesíteniük kell az EU III. A – V. szakasz kibocsátási előírásait, és alacsony NOx-kibocsátásúnak kell lenniük, tervezett külső hűtött kipufogógáz-visszavezetéssel és egyetlen felső bütykös vezérlésű szelepsorral.

Nagyobb teljesítménysűrűség

A mezőgazdasági és építőipari gépeket gyártó iparág a gyorsan fejlődő emissziós szabályozások és a megnövekedett teljesítménysűrűség iránti igények felé halad. Ahhoz, hogy megfeleljen ezeknek a változó szabványoknak, a motoroknak nagyobb literenkénti teljesítményre van szükségük. A literenkénti nagyobb teljesítmény lehetővé teszi, hogy a gépek gyorsabban dolgozzanak, többet emeljenek és hatékonyabban működjenek. A motor csökkentett helyigénye segít a beépítésben, miközben megfelel a nagy igénybevételt jelentő alkalmazások igényeinek.

Nincs szükség utókezelésre

A gyártók és a végfelhasználók nagyobb motorokra is jellemző, legnagyobb problémája az utókezelés megnövekedett összetettsége. Egy motor 572 kilowatt (kW) és 677 kW (767 LE és 908 LE) közötti csúcsteljesítménnyel és új égéstechnikával nem igényel utókezelést, vagyis a felhasználóknak eggyel kevesebb folyadékot kell kezelniük.

MAN Hidrogén üzemű motor
A legéletképesebb megoldás, a megújuló üzemanyag-megoldások feltárása és elemzése

Az új égéstechnológia egyszerűsített levegőrendszert tartalmaz, fix turbóval és szeleppel, amely lehetővé teszi, hogy a motor utókezelés nélkül is megfeleljen a károsanyag-kibocsátási követelményeknek. A nagynyomású közös nyomócsöves üzemanyag-rendszer optimalizált folyadékfogyasztást biztosít, a gyémántszerű bevonat pedig javítja a biodízel kompatibilitását és a rendszer robusztusságát.

A dízelmotorok továbbra is szerepet játszanak

A motorgyártók segítenek átalakítani a dízelmotor-környezetet, miközben a gépgyártó ipar is alkalmazkodik az energiatrendekhez és a technológia változásaihoz. A motortechnológia optimalizálásával a megújuló üzemanyagok rugalmasságának növelése érdekében a gyártók nem csak a vállalkozókat támogatják a berendezések jövőbeni biztos működésében, hanem hozzájárulnak az iparág fenntarthatóbb jövőjéhez is. Ahogy a világ továbbra is tisztább energiamegoldásokra törekszik, a dízelmotorok alkalmazkodóképessége döntő szerepet fog játszani az energiatermelés jövőjének alakításában.

Forrás: https://www.oemoffhighway.com/