Az ukrajnai és közel-keleti konfliktusokkal kapcsolatos bizonytalanság, a beszerzési árak emelkedése és a kamatlábak növekedése lassítja a piacot, amely január és július között csökkenést jelentett Európában, az Egyesült Államokban, Indiában és Törökországban. Olaszországban is visszaestek a regisztrációk.
Az európai traktorpiac 11,4%-os csökkenéssel zárta 2024 első hét hónapját az előző év azonos időszakához képest. Ez derül ki a CEMA (az Európai Mezőgazdasági Gépek Bizottsága) legutóbbi felméréseiből.
A bizottság által közzétett adatok szerint – amelyet a közelmúltban Rómában, az Olasz Kereskedelmi Ügynökség (ICE) székhelyén tartott EIMA International 2024 sajtótájékoztatón mutattak be – a mezőgazdasági traktorok értékesítése a vizsgált hónapokban meghaladta a 125 000 darabot, a teljesítménykategóriák szerint változatos tendenciát mutatva. Valójában a legnagyobb csökkenést főként a 37 kW feletti kategóriák mutatták, ahol 9%-os visszaesést tapasztaltak (mintegy 114 000 eladott erőgéppel), míg az alacsony teljesítménykategória, azaz a 37 kW-ig terjedő kategóriák jó teljesítményt mutattak, 4,5%-os növekedéssel, 58 600 újonnan regisztrált géppel.
Az eladások visszaesése az európai országok nagy részét érintette, bár néhány figyelemre méltó kivétel is van. Ha csak a főbb nemzeti piacokat vesszük figyelembe, a tendencia jelentős stabilitást mutat Németországban, ahol a közel 18 500 regisztrált darabszám továbbra is a 2023-as volumennel azonos, Spanyolországban pedig fellendülés tapasztalható. A bonyolult 2023-as évet követően az ibériai piac valójában a vásárlások fellendüléséről számolt be, amelyek január és július között 9,9%-kal nőttek (4600 gép). Franciaországban és Nagy-Britanniában nem volt ilyen pozitív a tendencia: míg a francia piacnak sikerült 4,9%-ra visszafognia a veszteséget (17 400 darab), addig a brit 11,7%-kal esett vissza (alig több mint 7700 újonnan regisztrált traktor).
Ami az olasz piacot illeti, a júliusi regisztrációk 15,3%-os csökkenést jeleznek a traktorok esetében (valamivel több mint 9 800 darab), és a kombájnok is a negatív tartományban zártak (-35,5%, 200 darab), a teleszkópos rakodók (-18,7%, összesen 612 darab), míg a pótkocsik esetében a csökkenés 1,9%-ra korlátozódott (valamivel kevesebb mint 4 800 darab). Olaszországban a növekvő költségek problémáját súlyosbítja a különböző ösztönző intézkedések (a PNRR-Next Generation alapok átcsoportosítása, az Átmenet 5.0, az Innovációs Alap második részlete) folytatására való várakozás.
Végül, ami az Európán kívüli piacok tendenciáját illeti, az adatok megerősíteni látszanak a két fő ország kedvezőtlen gazdasági helyzetét: a júliusra frissített értékesítési statisztikákban az Egyesült Államok 11,9%-os csökkenésről számolt be a traktoreladások terén, India pedig 8,7%-os visszaesést jelentett, szintén a traktorok esetében.
Az európai piac és a főbb külföldi piacok visszaesése – amint azt a konferencia során kifejtették – elsősorban ciklikus tényezőktől függ, lásd különösen a járművek árának növekedését a termelési, szállítási és logisztikai költségek növekedése miatt. Emellett negatív hatása van a geopolitikai problémáknak, az Ukrajnában és a Közel-Keleten zajló konfliktusok okozta bizonytalanságnak is. A kereslet ugyanakkor potenciálisan továbbra is magasnak tekinthető. “A 2024 és 2027 közötti időszakra vonatkozó előrejelzések – magyarázta a sajtótájékoztatón Mariateresa Maschio, a FederUnacoma elnöke – a traktorok piacán világszerte átlagosan 4,9%-os éves növekedést jeleznek. A többi géptípus esetében sem különbözik a tendencia, és 2027-ig évi 5,4%-os növekedést várnak”.