A Kelderman Manufacturing, Inc. (Oskaloosa, Iowa, USA) kicsivel több mint 20 éve egy Freeman szögletes nagy bálázót és egy John Deere vezetőfülkét, illetve szintén John Deere motort szerelt fel egy saját kialakítású vázára.
A fülke egyedi építésű légrugós rendszerrel rendelkezik, amely 23 cm-es mozgást tesz lehetővé. Elöl egy 4,26 méteres vágószélességű MacDon rendrevágó adapter levágja a takarmányt, amelyet a bálázó rendfelszedője a tömörítőgépbe juttatott.
Az adaptert lekapcsolva szimplán önjáró szögletes nagybálázóként is üzemeltethető volt. A gépet egy 300 lóerős, John Deere 8,1 literes Powertech motor hajtja. A négytartományos hidrosztatikus négykerék meghajtással gép a legfelső tartományban 48 km/h sebességre volt képes.
Gary Kelderman a bemutatást megelőző nyár nagy részét a bálázó tesztelésével és tökéletesítésével töltötte, mintegy 3000 bálát készített vele akkor. Emellett elmondása szerint egy ilyen direkt vágó bálázóval lehet vágni, bálázni aprószemű szalmát, szárított kukoricaszárat, fűmagtermesztésből származó tarlót stb. Óránként körülbelül 45 tonnát tud bálázni lucerna szénában dolgozva.
Az elképzelést továbbfejlesztette Gary Kelderman és 10 évvel később már a Freeman 1592D SPII szögletes nagybálázóból alakított ki egy önjáró típust, szintén John Deere komponensek felhasználásával.
Itt már a MacDon D60-S rendrevágó adapter mellett dobos, (Vermeer R2800) illetve kétrotoros rendképzőket is képes legyen a mellső munkaeszköz csatlakozásán üzemeltetni. Így a bálázással egy munkamenetben a rendképzés is megvalósulhatott, sőt saját fejlesztésű bálagyűjtő kocsit a gép mögé kapcsolva három munkamenet összevonására is lehetőség adódott.
Farkas Imre