Belga fejlesztésű önjáró trágyaszóró

Írta: Farkas Imre - 2022 augusztus 01.

Nem ez az első egyedi építésű gép a Bemad-tól (Bureau d`Étude Matériel Agricole Degroote). Az Alain Degroote tulajdonában lévő cég Nivelles-ben található, és hatalmas önjáró cukorrépa rakodógépek megalkotásával szerzett hírnevet magának.

Az első generációs GreenCargo-n egy 3-3,40 méter széles csiga gyűjti össze a trágyát a szarvasból. A jelenlegi csiga kialakítása a különböző konstrukciókkal való kísérletezésből fejlődött ki, az új verzió állítólag megbízhatóan működik a hosszabb szalmát tartalmazó trágyával is. A rakodócsiga és a szállítóheveder körülbelül 100 t/óra rakodási teljesítményre képes, míg egy második csiga a szórótest felett helyezkedik el, hogy elosztja az anyagot a garatban.

Bemad Greencargo

A szórófelépítmény egy szabványos 20 m3-es rakterű Joskin Tornado 3 7018/24BV. Két függőleges szórótengellyel rendelkezik, amelyek 2,25 m magasak, 1,01 m átmérőjűek és hidraulikus hajtásúak.

A hátsó tandem tengely 650/65 R30.5 gumival van felszerelve, míg az első tengely 800/70 R38-as abroncsokat kap. A hidraulikus törzscsuklós kormányzás mellett kormányzott hátsó tengelye is van, hogy csökkentse a terület sérülését.

A prototípust egy 450 lóerős Scania V8 dízelmotor hajtotta, de a gyártó 13,5 literes John Deere dízelmotorra váltott, amely 400-600 lóerőt képes leadni. A belga felhasználók valószínűleg előnyben részesítik a motorváltást, mivel jobb kereskedői hálózat támogatja. A motor számos szivattyút hajt meg, köztük egy pár Sauer Danfoss egységet, amelyek 100 l/perc teljesítményt adnak a hajtásláncra, egy terhelésérzékelős szivattyút, amelynek maximális teljesítménye 100 l/perc, és egy pár kisebb vezérlőszivattyút.

Bemad Greencargo
Szórás közben a GreenCargo – fotó: https://www.bemad.be/

A GreenCargo fülkéje John Deere kombájnról származik, két monitorral, illetve egy pár joystickkal bővítve. Az ISObus-kompatibilis Greenstar kijelző a tetőbe van szerelve, és a Joskin által a Müller Elektronikkal közösen kifejlesztett szoftver segítségével vezérli a gépet. A kartámaszon elhelyezett második terminál a motor és a sebességváltó összes funkcióját megjeleníti, míg a kartámaszra szerelt joystick az összes vezetési kezelőszervről gondoskodik. A különálló Müller-bot gondoskodik a rakodási folyamatról. A Greencargo Deere Universal Auto-Trac automata kormányrendszert is kap a szántóföldi szóráshoz.