fbpx

A fejlődés kulcsa a gyors alkalmazkodás!

Írta: GÉPmax-2025/IV. lapszám cikke - 2025 július 21.

A békési földektől a gépkereskedelemig

Kotroczó László nem csupán a számok és stratégiák embere. Története a gyermekkori mezőgazdasági élményektől egy kitérőn át egészen a hazai agrárgéppiac egyik meghatározó szereplőjének értékesítési ügyvezetői pozíciójáig vezet. Az interjúból kiderül, milyen személyes motivációk és üzleti filozófia rejlik az AGROPARK erőteljes növekedése mögött, és milyen kihívásokra, fejlesztésekre készülnek a jövőben.

Kotroczó László
Kotroczó László értékesítési ügyvezető, AGROPARK

GYEREKKÉNT BICIKLIVEL JÁRTUK A FÖLDEKET

– Hogyan indult a kapcsolata a mezőgazdasággal?

– 1983 novemberében születtem Medgyesegyházán. Egy kis békési településen, Dombegyházon nevelkedtem, ahol a határ gyerekként végtelen játszótérnek tűnt, tele gépekkel. Nekem ez a világ már nagyon kis koromban szerelem volt. Biciklivel jártuk a földeket, a kombájnok, traktorok, Rába-Steigerek hangját követtük. Tudtuk a számozás alapján, melyik gépben melyik kezelő ül, és ha ismerős vagy rokon vezette a masinát, akkor fel lehetett ülni egy-egy körre.

Nem csoda hát, hogy a dombegyházi általános iskola után Mezőhegyesen tanultam gépész szakirányon, növénytermesztéssel és gépüzemeltetéssel foglalkoztunk. Érettségi után Dombegyházán helyezkedtem el, egy kis mezőgazdasági cégnél. Hat évet húztam le traktorosként, végig járva a ranglétrát az MTZ-től kezdve a nyugati gépekig. A talajművelés és a szállítás érdekelt leginkább.

– Miért váltott?

– 2011-re azt éreztem, hogy nem jutok előrébb. Voltak ambícióim, de a cég kultúrája más előmenetelt preferált. Szegedre költöztem 2011 májusában, viszont a mezőgazdaságban a szezon már beindult, így nem találtam munkát. Akkor kicsit kiszorultam a szakmából, de utólag ennek is megvolt a haszna. Egy német hátterű cégnél, a Berner Kft.-nél helyezkedtem el mint területi képviselő, ahol vegyi anyagokkal, rezsianyagokkal, szerszámokkal foglalkoztak: rozsdaoldó, légkulcs, csavar – minden volt a portfólióban.

– Mi volt ebben a munkakörben a legnagyobb kihívás?

– Kialakítani a kapcsolatokat, megérteni az embereket. Ráérezni a vevőre, mire van szüksége, hogyan lehet sikeres üzletet nyélbe ütni. Sikerélmény volt, amikor egy-egy, korábban a konkurencia termékeit használó ügyféllel is sikerült üzletet kötni. De azért hiányzott a mezőgazdaság, más világ volt ez – nem a kétkezi gazdák, hanem autószerelők voltak a vásárlópartnerek, teljesen más karakterek. Nem a gyönyörű határ, hanem az autószerelő műhelyek lettek a mindennapi munkavégzésem helyszínei.

– Meddig maradt a Bernernél?

– Öt évig. Ott formálódott ki az értékesítői gondolkodásom, amit később jól tudtam hasznosítani az AGROPARK-nál. Ott összeért a két világ: a mezőgazdasági és az értékesítői tapasztalat. A Bernernél már éreztem, hogy másfelé mennék, nem egyezett a jövőképem a cégével. Az AGROPARK pedig már korábban is partnerem volt, mivel én szállítottam nekik szerszámokat, csavarokat, tisztítószereket. Így amikor jeleztem, hogy a Bernertől eljövök, mondták, hogy hamarosan bővítik az értékesítői csapatot.

2016 júniusában már náluk dolgoztam. Addig a tulajdonos is aktívan részt vett az értékesítésben, de ő inkább a beszerzésre akart nagyobb fókuszt helyezni. Az én feladatom lett az ország egészének a lefedése, három másik értékesítő kollégával közösen. A délkeleti csücskétől az északnyugatiig jártam mindenhova…

– Azért ez szinte lefedhetetlen terület…

– Volt olyan nap, amikor 1065 kilométert mentem. Reggel elindultam otthonról, este pedig otthon feküdtem le. Közben kötöttem négy üzletet… Nagyon tetszett, amit csináltam –visszakerültem abba a légkörbe, amit imádtam. Közben megszületett a kisfiam, új házba költöztünk – minden egyszerre változott. Ez azért nagy ugrás volt az életemben.

– Meddig tartott ez a tempó?

– 2019-ig dolgoztam területi képviselőként, akkor a tulajdonos döntése alapján négy régióra osztottuk az országot. Ekkor kezdtem el régióvezetőként a keleti és az északi országrészben értékesítői csapatot kiépíteni. 2022-ben jött a következő felkérés, hogy legyek országosan értékesítési vezető, ami mellett részben az exportértékesítés is hozzám került. Így ma támogatom a teljes értékesítői csapat munkáját, tárgyalásokra járok, stratégiákat állítok fel, problémákat kezelek, de az értékesítést sem engedtem el teljesen, mert azt nagyon szeretem csinálni. Jó érzés az elégedett ügyfelek visszajelzése, és vannak, akik így, lassan 10 év után is ragaszkodnak hozzám.

AGROPARK: DINAMIKUS NÖVEKEDÉS, STABIL ALAPOKON

– Az AGROPARK történetét is tekintsük át röviden!

– Az AGROPARK 2005-ben indult, először csak néhány használt gép eladásával. A cég 100%-ban magyar tulajdonú, Varga Zoltán alapította. A történet úgy indult, hogy el akarta adni BMW-jét, de nem sikerült. Az édesapja mezőgazdasággal foglalkozott, egyik ismerőse pedig felajánlotta, hogy egy traktorért, némi ráfizetéssel, becseréli az autót. Aztán kipofozták a traktort, meghirdették, eladták. Innen jött a használtgép-forgalmazási ötlet… Kezdetben Kisteleken egy értékesítési központtal indultunk, mely 2017-ben kibővült egy 1000 m2-es szervizcsarnokkal és értékesítési ponttal. Ezt két év alatt sikerült kinőni, és 2019-ben költöztünk ide, Csengelére közvetlenül az M5-ös autópálya mellé.

– A használtgépes üzletág volt sokáig a legerősebb az AGROPARK-nál?

– Az „AGROPARK-os” használt gép nem olyan, mint más használt gép! Majd meglátja az udvaron: nem lehet eldönteni, melyik a használt, melyik az új! A gépek felkészítése a szomszédos telephelyünkön, egy 5000 négyzetméteres, csak erre a célra épített csarnokban történik, profi körülmények között, ahol a fényezőkabinoktól kezdve a gumisműhelyen át a szemcseszóróig minden megtalálható. A felkészítés során a gépeket a kollégák lemossák, szétszedik, rozsdátlanítják, korrózióvédelemmel látják el, gyári színre fújják, és ha kell, kicserélik a sérült műanyag elemeket is. Az optikai és esztétikai felkészítés után kerül a gép a szervizbe, ahol mechanikailag is átnézzük. Ha lóg a gömbcsukló, megcsináljuk, ha szivárog az olaj, kicseréljük a szimeringet. Egyszóval: mindent tudunk, ami egy használt gép korrekt felkészítéséhez kapcsolódik!

– Nemrég nyílt Berettyóújfalun egy új telephelyük. Mi a fejlődési irány ezen a téren?

– Már kilenc új telephelyet építettünk fel az elmúlt években, ebből kettőt idén meg is nyitunk. A berettyóújfalui már üzemel, folyik az alkatrész-értékesítés, gépeket is adtunk már el. Novemberben Seregélyesen fogunk nyitni, aztán majd szépen sorban a többi hét telephely is megnyílik. Mindezek mellett a csengelei központot is folyamatosan fejlesztjük, hogy az új telephelyeket problémamentesen ki tudjuk szolgálni, az idei évben adtuk át például újonnan megépült 4800 négyzetméteres központi alkatrészraktárunkat itt, Csengelén.

– Miben látja a gyors fejlődés kulcsát?

– A gyors alkalmazkodásban. Például korábban nem foglalkoztunk bérgépekkel, de a piaci változásokra reagálva elindítottuk a bérgépszolgáltatást. Tavaly 60–70 gép is kint volt egyszerre bérletben az ügyfeleknél. 2024-ben 35 milliárd forint árbevétellel zártunk, ami 25%-os növekedés a 2023-es 28 milliárdhoz képest. Így most mi vagyunk a harmadik legnagyobb szereplő a hazai géppiacon.

– Mekkora most a csapat országos szinten?

– Közel 140 fő. Évi 600 fölött jár az eladott gépek száma, ebből 100–150 körül az újaké. Fontos, hogy továbbra is tudunk márkafüggetlenül új és használt gépeket beszerezni. Az országban nincs fehér folt sem kereskedelemben, sem szervizben, amit ne tudnánk ellátni. Lejárunk Lentibe vagy Mátészalkára is – ugyanazért a kilométerdíjért, aratás idején, szezonban pedig 24 órán belül bárhol ott vagyunk.

ÚJ MÁRKÁK, ÚJ TÁVLATOK

– A januári agrárkiállításon hallottam először, hogy elindulnak kizárólagos márkaképviseletekkel is a piacon. Mik kerülnek fel a termékpalettára?

– Itt van például a LOVOL, mely Kínában piacvezető traktor- és építőiparigép-márka, amely a világ legnagyobb motorgyártó csoportjához, a Weichai csoporthoz tartozik. Célul tűzték ki, hogy 2030-ra az öt legnagyobb és legismertebb világmárka közé kerüljenek a traktorgyártásban. Kiemelkedően kedvező ár-érték arány jellemzi a gépeiket, komoly lehetőséget látunk bennük a magyar piacon.

Maschio Gaspardo
full-liner gyártó
Az olasz Maschio Gaspardo full-liner gyártó a mezőgazdasági munkagépek területén

A Maschio Gaspardo munkagépeket biztosan nem kell bemutatni az olvasóknak, az olasz cég full-liner gyártó mezőgazdasági munkagépek területén. Az AGROPARK-ot választotta két német gyártó is magyarországi forgalmazóként: a GRIMME burgonya-, cukorrépa- és zöldségtechnológiái szintén etalonnak számítanak a szakmában, mint ahogy a Krampe pótkocsijai is a prémiumtermékekhez tartoznak. A SunSeed sorfüggetlen napraforgó-adapterek is nagyon sikeresen debütáltak nálunk, első évben piacvezető termék lett a sorfüggetlen napraforgó-adapterek között. De nagyon büszkék vagyunk a Capello, a Tecnomais, a Quicke, a CHCNAV és a TAO MOTOR termékeinek forgalmazására is. Az idei évtől pedig egy új divízióként megjelentek kínálatunkban a targoncák és raktártechnikai eszközök: hivatalos forgalmazóként a HELI és Pramac termékeit képviseljük a magyar piacon.

Az AGROPARK szintén teljeskörűen ellátja a GRIMME burgonya-, cukorrépa-, és zöldségtechnológia gépeinek képviseletét

Az AGROPARK az idei évtől a HELI targoncák hivatalos forgalmazója

– Ez elég impozáns márkalista, bár nyilván kemény feladat lesz a jelenlegi nehéz géppiacon a képviseletük. Miért pont most lépnek ezen a területen?

– Igen, jelenleg a legnagyobb kihívás számunkra az új márkák bevezetése. A kilenc új telephely és az egységes arculat azonban már meggyőzi a gyártókat is, ezért tudunk most lépni ezen a téren. Látják az AGROPARK-ban a fejlődést, lehetőséget és a dinamizmust. Már nemcsak rugalmasak vagyunk, hanem elég nagyok is ahhoz, hogy országosan képviseljük ezeket a márkákat.

Fodor Mihály