fbpx

AGCO Power CORE50 – Hathengeres képességek, 4 hengeres méretben

Írta: Farkas Imre - 2024 október 24.

A modern gépek növekvő mérete és teljesítménye nem feltétlenül jelent nagyobb motorokat. A 2023 végén bemutatott ötliteres CORE50 motor olyan teljesítmény- és nyomatékkarakterisztikát kínál, amely gyakrabban látható a nagyobb motoroknál.

A kisebb lökettérfogat irányába mutató tendencia már egy ideje látható, például az autósok mindennapjaiban. Javított hatékonysággal egy modern családi autó alig fele köbcentiméterrel rendelkezik, mint az ezredforduló elején – anélkül, hogy a szállítási lehetőségeket feláldozná. Ez logikussá teszi, hogy a terepjáró gépek is profitáljanak a gazdaságosságból és a kisebb motorok által biztosított alacsonyabb károsanyag-kibocsátásból a tartósság rovására.

„Az AGCO Power CORE50 motor a piacon a legfejlettebb technológiával rendelkezik, ami lehetővé teszi, hogy a motor felvegye a versenyt nagyobb társaival a működési teljesítmény és a tartósság tekintetében” – mondja Tapani Katila, az AGCO Power ügyfélmenedzsere. „A legfontosabb, hogy a mindennapi munkában ne legyen olyan érzés, hogy például elfogy a nyomaték. Ez az oka annak, hogy a széles nyomatéktartomány volt az egyik vezérelv a CORE motorsorozat tervezése mögött.”

A CORE50 motor 165 kW (221 LE) maximális teljesítményt ad le 1900 ford./percnél. A 950 Nm-es maximális nyomaték alacsony, 1400-as fordulatszámon érhető el, ami lehetővé teszi, hogy a motor jól reagáljon a fojtószelepre, és ne legyen túlterhelve a munkatartozékok miatti hirtelen terhelési csúcsok miatt.

AGCO Power CORE50 motor
Az AGCO Power CORE50 motor a piacon a legfejlettebb technológiával rendelkezik
– fotó: https://www.agcopower.com/

A világ legjobb üzemanyag-takarékossága

A CORE50 nagy testvére, a 7,5 literes CORE75 elnyerte az Év motorja díjat, különösen kiemelkedő üzemanyag-fogyasztásáért. A CORE50 nagyon szerény, 190 g/kWh üzemanyag-fogyasztással követi szorosan a nyomát, részben az alacsony fordulatszámú szerkezetének köszönhetően.

„Az alacsony üzemanyag-fogyasztást gyakran nagyrészt gazdasági megtakarítások forrásának tekintik, de ez egyben fontos tényező a károsanyag-kibocsátás csökkentésében is” – mutat rá Tapani Katila. „A fel nem használt üzemanyag nem okoz CO2-kibocsátást.”

A károsanyag-kibocsátást a felhasznált üzemanyag is radikálisan befolyásolja. Az új szintetikus HVO üzemanyagok, valamint a hidrogénből készült e-üzemanyag töredékére csökkenti a CO2-kibocsátást a teljesítmény csökkenése nélkül.

„A teljes CORE motorcsalád, beleértve a CORE50-et is, tökéletesen működik HVO-üzemanyagokkal, változtatások nélkül” – mondja Katila. 

Fejlett kialakításának köszönhetően a motor megfelel az összes jelenlegi károsanyag-kibocsátási szabványnak anélkül, hogy kipufogógáz-visszavezető rendszerre (EGR) lenne szükség, leegyszerűsítve a motor felépítését és javítva a megbízhatóságot.

„Az AGCO Power motorok nagy hagyományokkal rendelkeznek a tartósság és a szervizelhetőség terén, és a CORE50 sem kivétel” – mondja Tapani Katila. „Például a leggyakoribb szervizpontok mind a motor „hideg oldalán” találhatók. Ebben is azokra gondoltunk, akik nap mint nap használják és karbantartják a gépeket.”

AGCO Power CORE50 motor
A széles nyomatéktartomány volt az egyik vezérelv a CORE motorsorozat tervezése mögött
– fotó: https://www.agcopower.com/

Hidrogén és hibrid technológia

Mivel a jövő energiaforrásainak spektruma szélesebb a jelenleginél, a CORE50 teljesen új üzemanyag-koncepciók alapjául is szolgált.

„A legutóbbi Agritechnica kiállításon bemutattuk a CORE50 eHydrogen koncepciómotort, ahol a belsőégésű motort hidrogén hajtotta, és elektromos hajtáslánc-alkatrészekkel egészítettük ki” – magyarázza Katila. „Ebben a megoldásban a hidrogén, amelynek energiasűrűsége a térfogatához képest kisebb, mint a dízel, állandó alapteljesítményt biztosít, míg az elektromosság szükség esetén további teljesítményt biztosít. Annak ellenére, hogy koncepciómotorról van szó, nem akarunk kompromisszumot kötni a használhatóság terén – ki szeretne kevésbé érzékeny áramforrásra váltani?”

A belső égésű motor hosszú ideig a terepgépipar jelentős szereplőjének bizonyult, a CORE50 pedig előrelépést jelent a motorfejlesztésben. „Még nem láttuk mindazt, amit a belső égésű motor kínál” – emlékeztet Tapani Katila. „De megígérhetem, hogy a CORE platform a jövőben is tovább fog működni, ahogy az utolsó darabig is kifacsarjuk az üzemanyagot!” 

Forrás: https://www.agcopower.com/