A Tamperei Egyetem Aeroszolfizikai Laboratóriuma és az AGCO Power Oy 2024 elején indult közös kutatási projektje világszerte egyedülálló kutatási adatokat generál az aeroszolokról és arról, hogy a terepgépek villamosítása hogyan hat rájuk. Az aeroszolok globális felmelegedésre gyakorolt hatása az éghajlatkutatás egyik kulcsfontosságú bizonytalansági tényezője.
„Mivel nagyon jól felkészültünk a motorok légköri kibocsátásával kapcsolatos sokrétű és részletes kutatások elvégzésére, ennek a tanulmánynak globális jelentősége is lesz” – örvend Topi Rönkkö, a Tamperei Egyetem aeroszolfizikai professzora.
A TANULMÁNY A VILLAMOSÍTÁS HATÁSÁT VIZSGÁLJA A TEREPJÁRÓ GÉPEK LÉGKÖRI KIBOCSÁTÁSÁRA
Az atmoszférikus aeroszolok egy századmilliméternél kisebb átmérőjű finom részecskékből állnak, amelyek nemcsak a pillanatnyi levegőminőséget, hanem az éghajlatot is többféleképpen befolyásolják. A különböző típusú finom részecskék például elnyelhetik a nap hősugárzását, megváltoztathatják a napfény földre érését, és kondenzációs magokként működhetnek a felhőcseppek számára. Az aeroszolokkal kapcsolatos további kutatási adatok beszerzése elengedhetetlen ahhoz, hogy megértsük éghajlati hatásaik fontosságát.
A tanulmány célja annak tisztázása, hogy az off-road motorok és az ezekben használt különböző típusú üzemanyagok hogyan befolyásolják a gépek aeroszolkibocsátását. Méréseket fognak végezni annak vizsgálatára, hogy a terepjáró gépek belső égésű motorjainak elektromos rásegítése hogyan hat a károsanyag-kibocsátásra. Hatástanulmányok készülnek a megújuló forrásokból előállított alternatív dízel üzemanyagokról is.
„A kutatási eredmények tisztázni fogják a teljes aeroszolkibocsátás jellemzőit és mennyiségét, valamint azt, hogy a különböző energiaforrások hogyan befolyásolják ezeket a kibocsátásokat” – mondja Kimmo Korhonen, a Tamperei Egyetem posztdoktori kutatója.
A TEREPJÁRÓ GÉPEK FENNTARTHATÓ TERMÉKFEJLESZTÉSE NAGYOBB KIHÍVÁST JELENT, MINT A SZEMÉLYGÉPKOCSIKÉ
Drámaian megnőtt az elektromos autók jelenléte a közúti forgalomban. A terepjáró gépeknél lassabb volt a növekedés, mivel a teljesen villamosított munkagépek maximális méretét korlátozza a jelenlegi akkumulátortechnika által kínált teljesítmény.
„Sok különböző lehetőség kínálkozik arra, hogyan lehet minimalizálni a terepjáró gépek éghajlati hatásait, attól függően, hogy az ügyfél milyen igényeket támaszt a felhasználás tekintetében. Az AGCO Power linnavuori motorgyára az elektromos akkumulátorok mellett például a hidrogén, a metanol és a metán energiaforrásként történő felhasználását fejleszti. Célunk az éghajlati kihívás kezelése olyan motorok fejlesztésével és gyártásával, amelyek a lehető legkörnyezetbarátabbá teszik a munkagépeket. Ez a projekt egy zöldebb jövő felé visz bennünket” – mondja Kari Aaltonen, az AGCO Power mérnökigazgatója.
AZ EGYETEM ÉS AZ AGCO POWER KÖZÖTTI EGYÜTTMŰKÖDÉSNEK NAGY HAGYOMÁNYA VAN
A Tampere Egyetem és az AGCO Power közötti együttműködésnek nagy hagyománya van. Mivel az AGCO Power egyik termékfejlesztési egysége a tamperei egyetem hervantai campusán található, a csapatmunka magától értetődő. A dízelmotorokat Hervantán tesztelik, a linnavuori energiaforrások és az AGCO Power által kifejlesztett tesztelési platform segítségével.
„Kidolgoztunk egy saját kutatási környezetet a sorozatos hibrid hajtásláncok tesztelésére. Az AGCO Power saját kutatásain kívül a tesztelési platform egyetemi projektekhez és oktatási célokra is használható” – mondja Jouko Järvinen, az AGCO Power kutatás- és AE-menedzsere.
Összeállította: Farkas Imre
Forrás: agcopower.com