fbpx

Forradalmi fejlesztésű, hajtott, tandem kombájnfutómű

Írta: Farkas Imre - 2020 március 06.

A hajtott futóművek gyártására és fejlesztésére specializálódott, Német NBS Neunkirchener Achsenfabrik AG forradalmi fejlesztésű, tandem kivitelű, hajtott kombájn mellső tengelyt mutatott be Hannoverben.

A cég az építőipari és erdészeti önjáró gépek gyártói számára már évek óta szállít, hajtott, lengőhimbás, tandem tengelyeket. A gyártási tapasztalatokat felhasználva, adaptálta az ilyen futómű konstrukciót önjáró mezőgazdasági betakarító gépekre, kombájnokra is.

A tengelyek a himbacsatlakozásokig hasonló építési elvet követnek, mint bármilyen más, hidrosztatikusan hajtott kombájnfutóművek. Viszont a tengelyvégekre himba rendszerű tandem tengely került ráépítésre. A himbatengely házakban a tengelycsonkról, olajban futó homlokfogaskeréksor segítségével jut el a hajtás, a tandem tengelyek bolygóműves kerékagy párjaihoz. A keréktengelyek fékezéséről a futómű főházába integrált, jobb és bal oldali tengelycsonkokat külön-külön fékező, olajfürdős, nedvestárcsás fékrendszer gondoskodik.

A gyártó szerint a hagyományos egykeréktengelyes járószerkezetekkel szemben a tandem futóműves hajtott tengellyel szerelt kombájn terepjáró képessége sokkal jobb és a talaj egyenetlenségeit is hatékonyabban követi. Nem fordulhat elő, hogy a talajegyenetlenségen feltámaszkodva a nagy munkaszélességű adapterrel dolgozó betakarítógép hajtott tengelyének kerekei nem megfelelően érintkeznének a talajjal.

Az építőipari és erdészeti gépeken már bevált technológiát átadaptálták az önjáró mezőgazdasági betakarítógépekre is – fotó: nafaxles.com

Az új tandemfutómű megoldást a kombájnoknál napjainkban egyre szélesebb körben elterjedő hevederes járószerkezettel is összehasonlították. Mint ahogy a videóból is látszik, a tandem tengellyel szerelt betakarítógép kisebb fordulási sugáron, minimális elsodródással fordul a másik fogásba, míg a hevederes járószerkezet, kialakításánál és felfekvő felületénél fogva nagyobb elsodródással, nagyobb visszafordulási ívben képes ráfordulni a következő fogásra. A fordulás során a hevederek bár nagyon alacsony nyomást mérnek a talajra, de a felső talajréteget a súrlódás és elsodródás hatására jobban megmozgatják, mint a tandem tengelyes megoldás.

A tavalyi, hannoveri vásáron mutatták be az új fejlesztésű futóművet – fotó: nafaxles.com

A lengőhimbás, hajtott tandem tengelyek, a kombájn közúton való vonulásakor káros igénybevételnek lennének kitéve, főleg kanyarodáskor. A fejlesztők erre is találtak megoldás. Olyan emelési rendszert alakítottak ki a futómű felfüggesztéséhez, hogy a főházat megemelve, a tandem himbatengely hátsó kerekei érik csak a talajt és azok adják át a meghajtást a felszínre, így biztosítva az előre haladást. Így a kombájn manőverezhetősége az egykerekes, hagyományos futóművel szerelt kombájnokénál sokkal jobb és lehetőség van akár 50 km/h maximális sebességgel való haladásra is. A gyártó sajtóközleménye szerint az új kombájnfutómű koncepció kisebb energiafelhasználással továbbítja a nyomatékot, és fejti ki a hajtóerőt a kerekeken át a talajra, mint a hagyományos járószerkezetek, így alkalmazása költségmegtakarítást is garantál.