fbpx

A telhetetlen hernyócska

Írta: Szerkesztőség - 2020 március 05.

A Claas Jaguar Terra Trac verziója a rendfelszedő adapterrel alkalmazva egészen egyedi formavilágot képvisel. Az elmúlt idényben leteszteltük, hogy a különleges kifinomult műszaki megoldás beválik-e a zöldterületeken, és hogyan bizonyít a ragadozó nagymacska kukoricában.

A Claas Terra Trac családról szóló cikkek tekintetében a szerkesztőség már csak egy teszttel adós a GÉPmax magazinban, ez pedig a Jaguar a már említett járószerkezettel – ezt a beszámolót olvashatják most. Korábban az új Lexion modelleket mutattuk be – többek között a Terra Trac járószerkezettel kapcsolatos műszaki újításokkal is. Az Agritechnica kiállításról szóló kiadvány elsősorban a sorozatgyártásra kerülő Claas Axion 900 TT modellre koncentrált. Igaz ugyan, hogy már tavasszal kipróbálhattuk a gumihevederes silózót, és megvizsgálhattuk a zöldterületeken alkalmazott különleges megoldásokat, de az önjáró silózók fő alkalmazási területe a kukoricabetakarítás. Így kísértük el a 960-as ragadozó nagymacskát a járószerkezetével egy teljes idényben németországi portyázására.

Mostanáig a Terra Trac felszereltség csak a Jaguar 960-as típushoz volt kapható. Az új, nagy teljesítményű Jaguar 990 bevezetésével ez a zászlóshajó is felszerelhető gumihevederes járószerkezettel. Így ez az opció a Mercedes-Benz és MAN motorral rendelkező legerősebb modellekhez is kapható. Erről később még bővebben lesz szó.

VISZLÁT TALAJTÖMÖRÖDÉS

A sok lóerős és nehéz betakarítógépek használata esetén fellépő talajtömörödés továbbra is élénken vitatott téma. A Claas a Jaguar 900-hoz kínált Terra Trac opcióval választ szeretne adni erre a problémára. A magasabb felfekvőfelületnek köszönhetően csökken az átlagos talajnyomás. Emellett növekszik a vonóerő, különösen nehéz körülmények között, gondoljunk csak az iszapos területeken folytatott küzdelemre a kukorica betakarításkor. Nem ritkaság, hogy a nehéz kerekes gépek elmerülnek – természetesen a szállítójárművek sem kivételek ez alól. A lejtős területeken megnövekedett stabil nyomvonaltartás is a kombájnok járószerkezetének pozitív tulajdonságai közé tartozik.

Az önjáró silózók gumihevederes járószerkezeteinek alapvető hátránya a korlátozott használhatóságuk zöldterületen, amit a Claas technikailag megkerül. A fűfelületen végzett fordulási manőverek során a „hagyományos” gumihevederes járószerkezetek a nagy felfekvőfelületük miatt a gyepnemezt elnyírják. A Terra Trac járószerkezet azonban a két középső támgörgőjét hidraulikusan lefelé nyomja úgy, hogy az első hajtókerék néhány centiméterrel megemelkedik. Ezáltal a felfekvőfelület kb. egyharmadával csökken – és ezzel együtt a gyep legyalulásának veszélye is kisebb lesz.

Technikai adatok

behordószerkezet: 730 mm széles; 4 behordó és előtömörítő henger, fokozatmentes vágásihossz-beállítás, a hidraulikus előtömörítés alapfelszereltség

dob: 750 mm széles, 630 mm átmérőjű, 20/24/28/36 kés vagy fél készlet lehetséges; V-elrendezés, nem szimmetrikus vagy szimmetrikus elhelyezkedés

szemroppantó: Multi Crop Cracker; hengerkoncepciótól függően 3,5–30 mm

adapter: Orbis kukoricacső-törő adapter 6–9 m, Pick up 380 & 300, Direct Disc 600 & 500; mechanikus meghajtás vagy hidraulikus teljesítményelágazással

motor és hajtómű: Mercedes-Benz OM 473 LA, 15,6 l hengerűrtartalom, 460 kW/626 LE; üzemanyagtartály 1050+450 l; 2 fokozatú hidrosztatikus hajtás, 40 km/h

méretek és tömegek: 3 m szállítási szélesség 635 mm-es hevederszélesség mellett, hosszúság a hátsó lökhárítóig: 7,7 m; 18 t

németországi nettó listaár: Claas Jaguar 960 TT modell 595 660 eurótól

Nem találtunk figyelemre méltó károkat a tesztterületen, még akkor sem, ha néhány enyhe nyírás jele látható volt – ezt azonban a kerekek gumiabroncsai is hátrahagyták volna. A hosszú tengelytáv miatt azonban a fordulási sugár megnövekedett (>15 m). El kell fogadnunk ugyan a hosszabb fordulási manővereket, és ideális esetben eggyel több rendet kell átugranunk, de ez kímélni fogja a fűfelületet. A belül kanyarodó gumiheveder lefékezése a kisebb fordulókör érdekében – ahogy ez például az Axion 900 TT esetében történik – szintén kontraproduktív lenne, ezért a Jaguar TT esetében nem alkalmazzák. Az elülső terelőgörgő kismértékű megemelése csak a rendfelszedővel együtt alkalmazva eredményes, a direktvágó kaszaszerkezetekkel vagy az Orbis csőtörő adapterrel nem. Először is a két adapter jelentős terhelést okozna a Terra Trac támgörgőknek, ill. a hidraulikának, másrészt pedig nincsen rá szükség, mert a Jaguar mindkét esetben a szántóföldön végzi a szecskázást, ahol a bordák látható lenyomata a fordulókban kisebb hatást gyakorol. Tesztünk során a kukoricaföldön azonban csak „normál” nyomokat láttunk, nem voltak nyírásra utaló szélsőséges nyomok.

HOSSZABB GÉP

A Terra Trac hevederek három különböző szélességben kaphatók a Jaguarhoz. A 635 mm széles változattal a silózó 3 m szélesség alatt marad. A 735 mm és 890 mm széles hevederrel a gép szélessége 3,30 m, ill. 3,49 m. A 635 800/70 R38 méretű gumiabroncs 1,2 bar nyomáson mért felfekvőfelületéhez képest a keskeny, 635 mm-es heveder felfekvőfelülete 120 százalékkal nagyobb (a Kieli Egyetem mérései). Kanyarodáskor és megemelt első hajtókerék esetén ez 53 százalékkal nagyobb.

Mivel a hosszabb TT gumihevederes járószerkezet elhelyezéséhez helyet kellett biztosítani, a Jaguar alvázát több mint egy méterrel (1,05 m) meghosszabbították. Ezt úgy lehet elképzelni, hogy egy közönséges kerekes gépet a szecskázórész és a motor között kettéválasztottak, és egy távtartó részt beépítettek a kettő közé. A Claas így sok azonos alkatrészt fel tud használni a silózó gumihevederes járószerkezetéhez. Végül is a Terra Trac Jaguar 7,5 m hosszú, a kerekes változat 6,5 m. A járószerkezetnek és az egyéb szerkezeti átalakításoknak köszönhetően a TT súlya kereken 4,85 tonnával növekedett – közel 18 tonnára. A súly megoszlik, 12,4 t jut előre, a nyolc terelő- és támgörgőre, 5,5 tonna pedig hátra, a kormányzott tengelyre.

A gumihevederek kialakítása a Lexion és az Axion modellekétől egyaránt eltér. A bordázat két oldalát egy jellegzetest vájat választja el. A bordák szélesebbek és magasabbak, mint a Claas Axion 900 TT esetében. A Jaguarnál a lehetőség szerint nagy felfekvőfelület kialakítása volt a cél. További tulajdonsága, hogy a teljes járószerkezet képes felfelé 10 fokos és lefelé 13 fokos lengést biztosítani, ami jobb talajkövetést tesz lehetővé. Ebben segít a hidropneumatikus rugózás is.

A 635 mm széles Terra Trac járószerkezettel 120 százalékkal növekszik a felfekvőfelület a kerekes változathoz képest

A középső támgörgők kanyarodáskor hidraulikusan lenyomódnak, így az első hajtókerék megemelkedik – csökken a felfekvőfelület

A hidrosztatikus hajtásról az energia kardántengelyen keresztül kerül a járószerkezet hajtására. A jobb oldalon mellette látható a járószerkezet központi függesztése


A Jaguar Terra Trac hevederének kialakítása széles, magas bordákból áll

A rendszer részét képezi egy hidraulikus hengerrel történő automatikus hevederfeszítés és egy folyamatos elektronikus felügyelet. Az erőátvitel megegyezik a Claas fűzöld félighevederes gépével – erőzáró a nagy hajtókeréken keresztül. A járószerkezet függesztésétől független a Jaguar erőleadó tengelyének kapcsolata – kardántengely által a járószerkezet hajtásához – hasonló, mint a Claas Axion TT esetében.

HAT EGY SORBAN

A 960-as silózót egy soros, hathengeres Mercedes-Benz motor hajtja. A 15,6 l hengerűrtartalmú OM 473 LA motor 626 lóerőt biztosít 1700 min-1 munkavégzési fordulatszámon, ezzel a Jaguar 900-as sorozat legerősebb Mercedes-Benz motorja. Ugyanez a motor működik a Krone, a Rostselmash és a Jaguar 800 silózókban is. Amint azt már említettük, a Terra Trac járószerkezet az új Jaguar 990 modellhez is kapható, melybe ugyanaz a motor van beépítve, mint a jól ismert 980 modellbe – csak nagyobb teljesítménnyel. A 24,24 l hengerűrtartalmú, V-alakban elrendezett tizenkét hengerrel rendelkező MAN D2862 motor 925 lóerővel bőségesen gondoskodik energiáról. A Jaguarban minden egység a menetirányra merőlegesen helyezkedik el.

A keskeny, 635 mm-es járószerkezetekkel a Jaguar 3 m külső szélesség alatt marad, és nem igényel külön engedélyt a közúti forgalomhoz

  Az első hajtókerék felemelkedik, így a felfekvőfelület egyharmaddal csökken


A 3 m-es szállítási szélességhez 500/85 R 30 méretű hátsó kerekek tartoznak

A csökkentett felfekvőfelületnek köszönhetően a fordulási manőverek során a gyepfelületet érő károk mérséklődnek

A 40 000. eladott Jaguar tiszteletére különleges lakkozással dolgoztunk a 960-as Jaguar silózónkkal a kukoricaállományban

A tesztgép a betakarított kukoricaföldön forduláskor hagyott ugyan nyomokat, de földet nem dobott fel

A jelenlegi Stage V károsanyag-kibocsátási szint előírásait a 960-as silózó SCR-rendszerrel és dízel részecskeszűrővel teljesíti. Az AdBlue-tartály emiatt 130 literes. Üzemanyag is nagyon sok található a fedélzeten: 1500 liter, kiegészítő tartállyal. Az MAN V12 motor csak SCR-rendszerrel van felszerelve, így éri el a Stage V. környezetvédelmi besorolást.

A hajtómű, mint általában, a TT gépeknél is hidrosztatikus marad, két manuális fokozattal az első tengelyen. Szántóföldön 22 km/h sebességig, közúton 40 km/h sebességig haladhat szabadon, majd ezután 1650 min-1 csökkentett motorfordulatszámon. A Power Trac összkerékhajtással a kormányzott tengely is hajtómű-tulajdonságokkal rendelkezik. A kerekes Jaguar modellhez hasonlóan gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszerrel is rendelhető.

BELSŐ KIALAKÍTÁS

A szecskázó legfontosabb alkotórészeinél semmilyen változás sem tapasztalható a TT és a kerekes változat között. A behordószerkezet 730 mm széles. A négy behordó és előtömörítő henger hidraulikus előtömörítéssel van ellátva. A terményáramot követve a 750 mm széles és 630 mm átmérőjű, közvetlen meghajtású szecskázódobhoz jutunk. A V-max késekkel felszerelt szecskázódob négy változatban kapható, melyek a kések maximális számában különböznek egymástól (20/24/28/36, 42 a 990TT esetében). Egyes kések leszerelésével és a késtartók áthelyezésével új vágási hosszúságú spektrum alakítható ki, mely különösen a Shredlage szemroppantó technológia használatakor megfelelő.

A szemroppantó könnyen eltávolítható a járószerkezet felett – ez praktikus megoldás

A Jaguar belsejében egy 15,6 l hengerűrtartalmú és 626 LE teljesítményű OM 473 LA Mercedes-Benz motor dolgozik

A szemroppantó programban a Claas három különféle változatot kínál a Shredlage, a rugalmas vagy a hagyományos technológiához. A lapos Terra Trac járószerkezetnek köszönhetően a szemroppantó egyszerűen oldalt kivehető a járószerkezet felett. Kerekes gépek esetében a szemroppantó a mögötte lévő szerelőtérben szerelhető ki, majd oldalt vehető ki.

Összegzés

THOMSEN BÉRVÁLLALKOZÁS

Az Észak-Fríz Uphusum településen működő Thomsen bérvállalkozásnak rendszeresen küzdenie kell a nedves talajviszonyokkal a teljesnövényszilázs és a kukorica betakarításakor. Ezért került 2019-ben a teljesnövényszilázs betakarításkor az első, majd a kukoricabetakarítás idején a második Claas Jaguar 960 Terra Trac a gazdaságba. Thomsen számára elsősorban a nagyobb felfekvőfelület, az alacsonyabb talajnyomás és a jobb vontatás jelent előnyt. Korábban két szecskázót a Tidue vállalattól származó, háromszög alakú gumihevederes járószerkezettel szereltek fel. „Az átállás minden évben rendkívül sok ráfordítást igényelt” – mondja Thomsen.

A két Jaguar TT silózót főleg nagy táblákon, teljesnövényszilázs és kukorica betakarításkor használják, így nem kell sokat közúton haladniuk. A két gép közül az egyiknek két kerekes silózó mellett zöldterületeken is kell dolgoznia. A bérvállalkozó tavasszal tudott tapasztalatokat gyűjteni egy bemutatón szereplő géppel. „A vezetőknek először a nagyobb fordulási körhöz kellett hozzászokniuk, ami néhány nap elteltével már nem jelentett problémát. Még az új ’silózó kívül, szállítójármű belül’ stratégiával is jól ment a betakarítás” – mondja Thomsen. „Kukorica betakarításkor négyszer körbevágtuk a területet. Ez tökéletes a TT modellel végzett forduláshoz.”

A gumihevederes járószerkezetű gépek 36 késes dobbal, CCM Classic szemroppantóval és régebbi menetirányító karral vannak felszerelve. Ez megkönnyíti a járművezetők számára a silózók cseréjét. A szecskázás minőségével Thomsen nagyon elégedett a Jaguar silózóinál. A vállalkozónak az új Orbis 750 is nagyon tetszik. Az AutoFill rendszer közvetlen napfényben nem működik megbízhatóan. Thomas kívánságlistáján egy rugózott hátsó tengely szerepel, amelyet a Claas jelenleg nem tud szállítani.

MODERN VEZETŐFÜLKE

Az összes Jaguar modellnél megújult a vezetőfülke belseje – így erősen hasonlít a Xerion és a Lexion kialakításához. Ide tartozik a nagy Cebis érintőképernyős terminál az intuitív kezelési struktúrával. Jó, hogy a terminál továbbra is vezérelhető egy forgatható és nyomógombokat tartalmazó panellel, így elkerülhetők az idegesítő ujjlenyomatok. Az oldalsó kartámaszban a Lexionhoz hasonlóan a gép fontos paramétereinek fix beállítására szolgáló közvetlen választógombok találhatók. A Cmotion menetirányító kar sem hiányozhat a konzolon, ami az alapfelszereltséghez tartozik.

A Claas Cemos Auto Performance mögött egy intelligens vezérlés rejtőzik a motorvezérlés és hajtóművezérlés között. A rendszer a Jaguar 950-990 modellekben megtalálható Stage V emissziós szinthez áll rendelkezésre. A silózó a termény mennyiségétől függően szabályozza a motor teljesítményét, valamint a haladási sebességet, és a megadott állandó értéken tartja a fordulatszámot. Ez tehermentesíti a vezetőt, a terményáram egyenletes marad, és a gép üzemanyagot takarít meg. A vezető előre kiválasztja a kívánt motorfordulatszámot, a teljesítményszintet (ha részleges terhelési tartományban dolgozik) és a maximális haladási sebességet. Ha a termény mennyisége növekszik, akkor először a motor teljesítményét növeli a rendszer, és csak utána csökkenti a haladási sebességet. Csökkenő hozam esetén a rendszer csökkenti a motorteljesítményt és ezzel az üzemanyag-fogyasztást.

Az új idényre a Claas az összes Jaguar 900 modell vezetőfülkéjének felszereltségét korszerűsítette. A méret azonban változatlan maradt

A Cebis érintőképernyős terminál menüje nagyon intuitív kialakítású

Az oldalsó kartámaszban találhatóak a Jaguar legfontosabb beállításaihoz tartozó gyorsgombok. Ez a koncepció az új Lexion gépekben is megtalálható

Aki nem akarja a Cebis érintőképernyőjét használni, az egy forgatható és nyomógombokkal ellátott manuális panelt vagy a Cmotion menetirányító kar kedvencek funkcióját is használhatja

ÚJ ORBIS

A kukoricában végzett munkánk során a tesztgépünkre az új Claas Orbis 750 kukoricaadaptert szerelték fel – ráadásul különleges lakkozással dolgoztunk a 40 000. eladott Jaguar tiszteletére. A munka során a 10 soros csőtörő adapter jó munkát végzett, annak ellenére, hogy a tesztterületen a kukoricát 50 cm sortávolsággal vetették. A lengőkeretnek köszönhetően a csőtörő adapter megfelelően tudja követni a talajkontúrt. Tetszett a gyors összecsukás is. Az Orbis néhány másodperc alatt szimmetrikusan összecsukódik a 3 méteres szállítási szélességre – az oldalsó elemek nem hajlanak 180 fokban a középső részre. Szállításkor az Orbis a beépített járószerkezetre támaszkodik, így az első tengely terhelése nem lépi túl a megengedett értéket. A két szállítókerék beépített lengéscsillapításának köszönhetően a szállítás nyugodtan történik.

Összegzés

A Claas a Jaguar Terra Trac modellel piacra dobja az első teljesen integrált gumihevederes járószerkezettel rendelkező önjáró silózóját – amit a nedves területeken dolgozó bérvállalkozók már régóta várnak. Különösen kukorica betakarításkor gyűjti a pluszpontokat a ragadozó nagymacska a nagyobb felfekvőfelületével és a jobb vontatással. A szokásos gumihevederes járószerkezetnél jelentkező, zöldterületeket érintő korlátozott alkalmazhatóságot a Claas a Terra Trac esetében megkerüli a kanyarodáskor használt csökkentett felfekvőfelülettel. Ez az első hajtókerék megemelésének köszönhetően működik. Hátrány a fordulási manővereknél jelentkezik – aminek elsősorban a hosszabb tengelytáv az oka. A 7,5 m széles kukoricacső-törő adapterrel jól működik a sávok váltása. A pickup használatakor egyes rendeket ki kell hagyni – ez azonban védi a gyepfelületet. A járművezetőknek nem kell a kényelemről lemondaniuk. A rugózott járószerkezettel és a hidrosztatikus hajtással a Jaguar TT akár 40 km/h maximális sebességig képes haladni. Tetszett a gyors választást biztosító gombokkal működtethető vezérlés és az intuitív Cebis érintőképernyős vezérlés. Az új Orbis jól dolgozik, és a közúti szállításhoz szuper gyorsan összecsukódik.

nagyobb felfekvőfelület

alkalmas zöldterületre

jobb vontatás és oldalirányú stabilitás

intuitív terminálkezelés

nagyobb fordulási kör

Alexander Brockmann