fbpx

A telhetetlen hernyócska

Írta: Szerkesztőség - 2020 március 05.

A Claas Jaguar Terra Trac verziója a rendfelszedő adapterrel alkalmazva egészen egyedi formavilágot képvisel. Az elmúlt idényben leteszteltük, hogy a különleges kifinomult műszaki megoldás beválik-e a zöldterületeken, és hogyan bizonyít a ragadozó nagymacska kukoricában.

A Claas Terra Trac családról szóló cikkek tekintetében a szerkesztőség már csak egy teszttel adós a GÉPmax magazinban, ez pedig a Jaguar a már említett járószerkezettel – ezt a beszámolót olvashatják most. Korábban az új Lexion modelleket mutattuk be – többek között a Terra Trac járószerkezettel kapcsolatos műszaki újításokkal is. Az Agritechnica kiállításról szóló kiadvány elsősorban a sorozatgyártásra kerülő Claas Axion 900 TT modellre koncentrált. Igaz ugyan, hogy már tavasszal kipróbálhattuk a gumihevederes silózót, és megvizsgálhattuk a zöldterületeken alkalmazott különleges megoldásokat, de az önjáró silózók fő alkalmazási területe a kukoricabetakarítás. Így kísértük el a 960-as ragadozó nagymacskát a járószerkezetével egy teljes idényben németországi portyázására.

Mostanáig a Terra Trac felszereltség csak a Jaguar 960-as típushoz volt kapható. Az új, nagy teljesítményű Jaguar 990 bevezetésével ez a zászlóshajó is felszerelhető gumihevederes járószerkezettel. Így ez az opció a Mercedes-Benz és MAN motorral rendelkező legerősebb modellekhez is kapható. Erről később még bővebben lesz szó.

VISZLÁT TALAJTÖMÖRÖDÉS

A sok lóerős és nehéz betakarítógépek használata esetén fellépő talajtömörödés továbbra is élénken vitatott téma. A Claas a Jaguar 900-hoz kínált Terra Trac opcióval választ szeretne adni erre a problémára. A magasabb felfekvőfelületnek köszönhetően csökken az átlagos talajnyomás. Emellett növekszik a vonóerő, különösen nehéz körülmények között, gondoljunk csak az iszapos területeken folytatott küzdelemre a kukorica betakarításkor. Nem ritkaság, hogy a nehéz kerekes gépek elmerülnek – természetesen a szállítójárművek sem kivételek ez alól. A lejtős területeken megnövekedett stabil nyomvonaltartás is a kombájnok járószerkezetének pozitív tulajdonságai közé tartozik.

Az önjáró silózók gumihevederes járószerkezeteinek alapvető hátránya a korlátozott használhatóságuk zöldterületen, amit a Claas technikailag megkerül. A fűfelületen végzett fordulási manőverek során a „hagyományos” gumihevederes járószerkezetek a nagy felfekvőfelületük miatt a gyepnemezt elnyírják. A Terra Trac járószerkezet azonban a két középső támgörgőjét hidraulikusan lefelé nyomja úgy, hogy az első hajtókerék néhány centiméterrel megemelkedik. Ezáltal a felfekvőfelület kb. egyharmadával csökken – és ezzel együtt a gyep legyalulásának veszélye is kisebb lesz.

Technikai adatok

behordószerkezet: 730 mm széles; 4 behordó és előtömörítő henger, fokozatmentes vágásihossz-beállítás, a hidraulikus előtömörítés alapfelszereltség

dob: 750 mm széles, 630 mm átmérőjű, 20/24/28/36 kés vagy fél készlet lehetséges; V-elrendezés, nem szimmetrikus vagy szimmetrikus elhelyezkedés

szemroppantó: Multi Crop Cracker; hengerkoncepciótól függően 3,5–30 mm

adapter: Orbis kukoricacső-törő adapter 6–9 m, Pick up 380 & 300, Direct Disc 600 & 500; mechanikus meghajtás vagy hidraulikus teljesítményelágazással

motor és hajtómű: Mercedes-Benz OM 473 LA, 15,6 l hengerűrtartalom, 460 kW/626 LE; üzemanyagtartály 1050+450 l; 2 fokozatú hidrosztatikus hajtás, 40 km/h

méretek és tömegek: 3 m szállítási szélesség 635 mm-es hevederszélesség mellett, hosszúság a hátsó lökhárítóig: 7,7 m; 18 t

németországi nettó listaár: Claas Jaguar 960 TT modell 595 660 eurótól

Nem találtunk figyelemre méltó károkat a tesztterületen, még akkor sem, ha néhány enyhe nyírás jele látható volt – ezt azonban a kerekek gumiabroncsai is hátrahagyták volna. A hosszú tengelytáv miatt azonban a fordulási sugár megnövekedett (>15 m). El kell fogadnunk ugyan a hosszabb fordulási manővereket, és ideális esetben eggyel több rendet kell átugranunk, de ez kímélni fogja a fűfelületet. A belül kanyarodó gumiheveder lefékezése a kisebb fordulókör érdekében – ahogy ez például az Axion 900 TT esetében történik – szintén kontraproduktív lenne, ezért a Jaguar TT esetében nem alkalmazzák. Az elülső terelőgörgő kismértékű megemelése csak a rendfelszedővel együtt alkalmazva eredményes, a direktvágó kaszaszerkezetekkel vagy az Orbis csőtörő adapterrel nem. Először is a két adapter jelentős terhelést okozna a Terra Trac támgörgőknek, ill. a hidraulikának, másrészt pedig nincsen rá szükség, mert a Jaguar mindkét esetben a szántóföldön végzi a szecskázást, ahol a bordák látható lenyomata a fordulókban kisebb hatást gyakorol. Tesztünk során a kukoricaföldön azonban csak „normál” nyomokat láttunk, nem voltak nyírásra utaló szélsőséges nyomok.

HOSSZABB GÉP

A Terra Trac hevederek három különböző szélességben kaphatók a Jaguarhoz. A 635 mm széles változattal a silózó 3 m szélesség alatt marad. A 735 mm és 890 mm széles hevederrel a gép szélessége 3,30 m, ill. 3,49 m. A 635 800/70 R38 méretű gumiabroncs 1,2 bar nyomáson mért felfekvőfelületéhez képest a keskeny, 635 mm-es heveder felfekvőfelülete 120 százalékkal nagyobb (a Kieli Egyetem mérései). Kanyarodáskor és megemelt első hajtókerék esetén ez 53 százalékkal nagyobb.

Mivel a hosszabb TT gumihevederes járószerkezet elhelyezéséhez helyet kellett biztosítani, a Jaguar alvázát több mint egy méterrel (1,05 m) meghosszabbították. Ezt úgy lehet elképzelni, hogy egy közönséges kerekes gépet a szecskázórész és a motor között kettéválasztottak, és egy távtartó részt beépítettek a kettő közé. A Claas így sok azonos alkatrészt fel tud használni a silózó gumihevederes járószerkezetéhez. Végül is a Terra Trac Jaguar 7,5 m hosszú, a kerekes változat 6,5 m. A járószerkezetnek és az egyéb szerkezeti átalakításoknak köszönhetően a TT súlya kereken 4,85 tonnával növekedett – közel 18 tonnára. A súly megoszlik, 12,4 t jut előre, a nyolc terelő- és támgörgőre, 5,5 tonna pedig hátra, a kormányzott tengelyre.

A gumihevederek kialakítása a Lexion és az Axion modellekétől egyaránt eltér. A bordázat két oldalát egy jellegzetest vájat választja el. A bordák szélesebbek és magasabbak, mint a Claas Axion 900 TT esetében. A Jaguarnál a lehetőség szerint nagy felfekvőfelület kialakítása volt a cél. További tulajdonsága, hogy a teljes járószerkezet képes felfelé 10 fokos és lefelé 13 fokos lengést biztosítani, ami jobb talajkövetést tesz lehetővé. Ebben segít a hidropneumatikus rugózás is.

A 635 mm széles Terra Trac járószerkezettel 120 százalékkal növekszik a felfekvőfelület a kerekes változathoz képest

A középső támgörgők kanyarodáskor hidraulikusan lenyomódnak, így az első hajtókerék megemelkedik – csökken a felfekvőfelület

A hidrosztatikus hajtásról az energia kardántengelyen keresztül kerül a járószerkezet hajtására. A jobb oldalon mellette látható a járószerkezet központi függesztése


A Jaguar Terra Trac hevederének kialakítása széles, magas bordákból áll

A rendszer részét képezi egy hidraulikus hengerrel történő automatikus hevederfeszítés és egy folyamatos elektronikus felügyelet. Az erőátvitel megegyezik a Claas fűzöld félighevederes gépével – erőzáró a nagy hajtókeréken keresztül. A járószerkezet függesztésétől független a Jaguar erőleadó tengelyének kapcsolata – kardántengely által a járószerkezet hajtásához – hasonló, mint a Claas Axion TT esetében.