Erőgép – idealistáknak

Az európai piac számára a szentpétervári gyárban nagy motort helyeztek a Kirovec K-743 motorházteteje alá. Teszteltük az Önök számára, hogy az erős motor és a nagyon egyszerű műszaki megoldások együtt meggyőzőek-e a szántóföldön.

  A K-734 traktort tarlóhántáshoz használtuk egy 6,0 m széles Kerner szántóföldi kultivátor elé fogva

A Kirovec kereken 16,4 tonna üzemtömeggel vetette bele magát a tesztünk során a munkába

K-700-örökség: az első tengely mechanikusan rugózott


Négy 710/70 R38 méretű gumiabroncs van felszerelve


Az első tengely tárcsafékei megállítják a Kirovec traktort

A K-743 traktor fordulóköre nem kevesebb mint 16 m

A várakozás öröme gyakran nagyobb, ha nem mindennapi technológiát szabad kipróbálnunk, ami nálunk, a helyi mezőgazdaságban ritka. Így voltunk ezzel a szentpétervári traktorgyárból származó Kirovec K-743 traktor tesztelésekor is. Egyszerű műszaki megoldásokat és erős hangot várva – amint ezt az ősrégi K-700 alapján már ismerjük – nem is csalódtunk. A régi orosz traktor motorjának erejét nem lehet összehasonlítani a mai K7 változattal, ám a mannheimi gyárból származó motor kínál néhány érdekességet.


A MOTOR: a rubinvörös motorháztető alatt a Mercedes-Benz soros hathengeres motorja dolgozik

Noha a Kirovec most is egyszerű és tartós műszaki megoldásokat alkalmaz, a globális, teljes termékkínálattal rendelkező gyártók modern traktoraival összehasonlítva a törzscsuklós traktor használata nem teljesen magától értetődő. Feltétlenül szükség volt a tesztgépünk működésének és kezelésének részletes ismertetésére – különösen a szokatlan sebességváltó esetében. Ezt a feladatot a német Kirovec-importőr, a DTU (Német Traktor Unió) a türingiai Stadtilm városából végezte. Tehát ezúttal nem tudtunk egyből felülni a traktorra, hogy azonnal dolgozni kezdjünk.

Technikai adatok

motor: Mercedes-Benz OM 470 LA; soros hathengeres, 10,6 hengerűrtartalom, 1900 min-1 névleges fordulatszám, 435 LE maximális teljesítmény, 2100 Nm max. forgatónyomaték 1300 min-1 fordulatszámon, Tier 4 final környezetvédelmi besorolás AGR- és SCR-rendszerrel; 850 l üzemanyagtartály és 35 l AdBlue tartály; 500 üzemóra karbantartási ciklusidő

sebességváltó: terhelés alatt kapcsolható 16×8-as sebességváltó 4 fokozattal és 4 csoporttal, pneumatikus csoport- és menetirányváltás, 32 km/h maximális sebesség 1900 min-1 fordulatszámon

TLT és hidraulika: opcionális hátsó 1000 min-1 fordulatszámú TLT, LoadSensing, 280 l/min, max. 4 hidraulikacsatlakozás, kivehető olajmennyiség 140 l/min, IV kat. függesztőszerkezet; EHR; max. 9 t emelési kapacitás, opcionális mellső függesztőszerkezet

méretek és tömegek: 16,4 t ürestömeg, 18 t max. megengedett össztömeg (forgalomba helyezési előírások szerint), külső szélesség 3 m alatt; 710/70 R38 méretű gumiabroncsok

németországi listaár (nettó): tesztkivitelben: 199 000 euró

A CSILLAGOS

A szentpétervári traktorgyár három különféle változatban kínálja ügyfeleinek a Kirovec traktort. Különbségeket találunk a motorok és a környezetvédelmi besorolási szintek között. Az európai piac számára azonban a szigorú károsanyag-kibocsátási irányelvek miatt csak a Mercedes-Benz OM 470 LA Stage IV motorral rendelkező változat jöhet szóba – ami Premium Edition néven is ismert. A 10,6 l hengerűrtartalmú, soros, hathengeres motor a K-743 traktorban megerőltetés nélkül nyújt 435 lóerő maximális teljesítményt, mindezt széles fordulatszám-tartományban, 1700 motorfordulat körül. Ugyanez a motor dolgozik többek között az új Claas Xerion 4200 traktorban, de ott magasabb, 462 LE teljesítménnyel és Stage V. károsanyag-kibocsátási szinttel. Az orosz törzscsuklós traktor maximális forgatónyomatéka nem kevesebb, mint 2100 Nm, és körülbelül az 1050 és 1450 motorfordulat közötti területre terjed ki. A Benz-motor aszimmetrikus, fix geometriájú turbófeltöltővel rendelkezik, amelyben a negyedik-hatodik hengerek kipufogógázai közvetlenül a turbinába kerülnek a töltőnyomás gyors felépítése érdekében, ami a teljesítmény és a nyomaték gyors növekedését biztosítja. Az üzemanyag előkészítése Common Rail-technológiával történik. Az AGR- és az SCR-rendszer segítségével tud az orosz traktor megfelelni a Tier 4 final károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak – tehát teljesen DPF használata nélkül. Az AdBlue-befecskendezés nélkül dolgozó korábbi K-744 R4 traktorhoz képest a Benz erőteljes hangját kissé tompították – viszont így Németországban forgalomba helyezhető, amire az elődje nem kapott engedélyt. Mellesleg homologizált is, így betartja a német közúti közlekedésben előírt összes szükséges méretet és előírást.

A 850 literes üzemanyagtartály a gép hátsó részén található


A turbó fix geometriájú


A karbamidtartályba 35 l AdBlue fér bele

Alapkivitelben IV. kategóriás tartószerkezet található a traktoron. A hidraulika akár 9 tonnát is fel tud emelni

A TLT közvetlen kapcsolatban áll a motorral, ezért nagy a hatásfoka. De opcionálisan kell megrendelni a traktorhoz

Az orosz K7 változatokban Tutayevsky MZ vagy YaMZ (standard) és Mercedes OM 460 LA (Premium) motorok dolgoznak. A standard modellek orosz V-motorjai 300 és 420 LE közötti teljesítményt nyújtanak. De amint már említettük, a kipufogógáz-utókezelés hiánya miatt ez a két változat nem engedélyezett Németországban.

Akinek a szántóföldi munkákhoz hátsó TLT-re van szüksége, annak ezt külön meg kell rendelnie, és csak az 1000-es lehetőséget választhatja. Az egység közvetlen összeköttetésben van a motorral, ezért nagyon magas a hatásfoka. A TLT-fék segítségével végzett teljesítménymérés közel a motor teljesítményét adja vissza. A TLT esetében sajnos nincsen automatikus funkció. A hosszú munkanapokra is elegendő üzemanyagot biztosító tartály a hátsó kocsin található, és a befogadóképessége 850 liter. Ez megfelelő ebben a lóerő-kategóriában. Egy 35 literes, kicsi AdBlue tartály a fellépő mellett található. A kanna olyan hatást kelt, mintha ott helyben kényszerűségből odaragasztották volna – korábban itt egy kis szerszámosláda volt. A motorháztető messzire felnyitható. Eznagyszerű hozzáférést biztosít a hűtőpanelekhez, amelyek felállíthatók és megtisztíthatók. Más alkatrészek szintén könnyen hozzáférhetők – ideértve a levegőszűrőt is a gép jobb oldalán. A Benz-motor karbantartási ciklusideje egyébként 500 üzemóra.

KÉREM, HOZZANAK IDŐT!

A szentpétervári cég, a traktorpiacon az első gyártók között, már az 1960-as években terhelés alatt kapcsolható váltóval látta el a gépeit. Így a bálványozott Kirovec K-700A traktor is a kényelmesebb váltóval gördült le a gyár futószalagjáról. Ez az 50 év alatt nem sokat változott, mert még a jelenlegi „Kasimir” modellben is egy 16×8-as box kapcsol, négy csoporttal és négy terhelés alatt kapcsolható fokozattal.


A tágas vezetőfülkébe vezető fellépő megfelelő


A hidraulikaháztartás olajtartálya a vezetőfülke mögött található


A vezetőfülke rugózása négy lengéscsillapítón helyezkedik el

A csoport- és a menetirányváltás pneumatikusan történik, ami időt vesz igénybe, mert ehhez a K-743 traktornak állnia kell. Pontosabban ez a következőt jelenti: ha csoportot szeretnénk váltani, akkor először teljesen le kell fékeznünk a traktort, és meg kell állítanunk. Csak ezután tudjuk kiválasztani a kívánt csoportot. Ez nem igazán illik a mai időkhöz. Ugyanakkor, a többi terhelés alatt kapcsolható sebességváltóból már ismert módon, a négy fokozat terhelés alatt masszív karokkal kapcsolható. Automatikus fokozatváltást hiába keresünk – itt a vezető tartja irányítás alatt a traktort. Van viszont fordulatszámtartás – ez jó. A nehézkes csoportváltásoktól eltekintve a Kirovec sebességváltója megfelelőbb, mint a hasonló, alacsony költségvetésű törzscsuklós kormányzású Rostselmash traktorban található 12×4-es sebességváltó.

Az összkerékhajtás állandóan aktív, de a hátsó tengely közúti haladáskor kikapcsolható, ill. ki kell kapcsolni. Ehhez a vezetőfülkében található egy megfelelő billenőkapcsoló. Mellesleg: az orosz törzscsuklós kormányzású traktor maximális sebessége 32 km/h maximális motorfordulatszámon (1900 min-1 fordulatszám). Mindössze 2 km/h-val kisebb sebességgel haladt már a K-700 is az utakon. A 32 km/h maximális sebesség manapság nem sok, de nehéz függesztett munkagépek mozgatásakor gyakran nem is lehet gyorsabban haladni.

Mindkét tengelyen önzáró differenciálmű található, a mi tesztgépünk kardántengelyei azonban bekanyarodáskor hallhatóak voltak. Az első tengely a tárcsafékrendszeren kívül laprugókkal biztosított mechanikus rugózással rendelkezik. Ez nem feltétlenül korszerű, de robusztus és karbantartásmentes, és ellensúlyozza a kerekek nem kívánt hintázó mozgását, az ún. Power-Hopping jelenséget. A nagyobb vezetési komfort érdekében a vezetőfülke rugóelemként lengéscsillapítókat kínál – de felár ellenében. Az érzékenységéhez nincsen finom beállítás. Rugózás nélkül a vezetőfülke szilentblokkokon nyugszik.

MEGERŐSÍTETT MUNKAHIDRAULIKA

Annak érdekében, hogy a Kirovec megfeleljen a helyi piac igényeinek, a traktor erősebb munkahidraulikát kapott. A Bosch tandem axiáldugattyús szivattyúja 280 l/min szállítási teljesítményt biztosít a traktoron. A Kirovec eggyel korábbi generációjánál le kellett mondani a 100 l/min teljesítményről. A Bosch szivattyú karimás megoldással közvetlenül a sebességváltóhoz csatlakozik. A kormányszivattyú azonban a motornál helyezkedik el. A munkahidraulika olajtartálya kívül található, közvetlenül a vezetőfülke mögött. Ennek az elhelyezésnek az az előnye, hogy az olajszivattyúk mindig olajjal tele működnek, és nem kell őket teleszívni. Az elektrohidraulikus vezérlőblokknak köszönhetően a vezérlőszelepek időarányos vezérlésűek, ill. átfolyási mennyiség által vezéreltek. Ezért a vezérlés minden, színekkel jól megjelölt billenőkapcsolója felett a megfelelő forgatható szabályzógombok találhatók. A szelepkiosztás a Kirovec traktoron nem változtatható meg. Vezérlőegységenként akár 140 l/min is lehet a kivehető mennyiség. Sajnos csak négy kétkörös működésű szelep és egy nyomásmentes visszafolyó ág áll rendelkezésre. A régebbi változatoknál is maximum csak négy hidraulikacsatlakozó volt. Viszont ezeket abban az időben még mechanikusan működtették. Egyes tevékenységek, ill. függesztett munkagépek esetén a korlátozott darabszám miatt problémák merülhetnek fel. Az új, 2020-as gépfrissítéssel azonban további víz-, Load-Sensing- és szivattyúcsatlakozások kerülnek a traktorra.

A gép hátulján egy IV. kategóriába tartozó hárompontos függesztőszerkezet található. Ez akár kilenc tonnát is fel tud emelni, és EHR-rendszerrel rendelkezik. Igény szerint még frontfüggesztés is rendelhető. A vonóinga négy tonnás terhelést bír el. További csatlakoztatási lehetőségként a gyártó programjában K80 gömbfejes vonószerkezet is található. És ha már a súlyokról beszélünk, a Kirovec K-743 üzemtömege 16,4 tonna. Ebből 9,2 tonna esik az első részre, a maradék pedig a hátsó részen mérhető. A közúti forgalomban megengedett legnagyobb össztömeg 18 tonna, így a hasznos teher nem lehet túl nagy. A fordulékonysággal kapcsolatban nem volt okunk panaszra – a szántóföldön megbízható gép benyomását keltette.

A PARANCSNOKI KÖZPONT

A vezetőfülkéhez vezető hat lépcsőfok némi mászási kötelezettséggel jár, ami azonban a törzscsuklós kormányzású traktoroknál megszokott dolog. A vezetőfülke meglehetősen széles és tágas, így két ember számára bőven elegendő a hely. A kényelmes, rugózott vezetőülés egy orosz beszállítótól származik, de pl. Grammer ülések szintén kaphatók. A pótülés nem rugózott ugyan, mégsem kényelmetlen. A vezetőfülke zajszintje megfelel az árkategóriának, de lehetne kisebb is. Elöl, a műszerfalon van néhány tárolórekesz. Ezek elvesznek valamennyit a kilátásból az első kerekekre, de a körpanoráma nem sokkal rosszabb, mint más csuklós kormányzású traktorok esetén. Sajnos a fedélzeten nincs hűtőrekesz, amelynek forró munkanapokon örülni tudna az ember. A klímaberendezés azonban az alapfelszereltséghez tartozik, opcionálisan még automatikus klímaberendezés is kapható. A vezetőfülkében nagyszerű az a lehetőség, hogy az oldalsó ablakok feltolhatók – ez kultikus részlet. Időnként csak friss levegőre van szükség kívülről, és semmi „tisztított/szűrt” dologra.

A vezetőfülke tágas, és két személy számára kínál helyet


Az oldalsó kartámaszban található minden egyes vezérlő- és beállítógomb, amely a Kasimir számára fontos

A terhelés alatt kapcsolható váltó karja robusztus

Az időarányos, ill. az átfolyási mennyiség alapján történő vezérléshez tartozó forgatható szabályzógombok a vezérlőszelepek kapcsolói előtt helyezkednek el

Az első műszerfal nagyon modern hatású. A kijelzők könnyen leolvashatók

A standard és a prémium traktorok egyaránt alapkivitelben rendelkeznek légkondicionálóval


A jobb oldali A-oszlop kijelző panelje mutatja a sebességváltó legfontosabb adatait

Összegzés

A Kirovec K-743 traktor egyszerű, megbízható műszaki megoldásokkal rendelkezik. A modern Mercedes-Benz motor jól működik a rubinvörös fémburkolat alatt. Sajnos a terhelés alatt kapcsolható sebességváltó a pneumatikus fokozatváltással nem illik a jelenlegi korhoz. Ha a Kirovec meg akarja vetni a lábát Nyugat-Európában, akkor a sebességváltóra alternatívát kell kínálniuk. Egyes elemeket, mint például a munkahidraulikát, továbbfejlesztették a korábbi traktorhoz képest. Mindent egybevetve a Kasimir inkább az idealistáknak és az orosz traktorművészet szerelmeseinek való törzscsuklós kormányzású traktor, akiknek el kell fogadniuk bizonyos hiányosságokat a kényelem és a felszereltség területén.

erős motor

nagy teljesítményű hidraulika

könnyű karbantartás

mechanikus hátsó TLT

pneumatikus fokozatváltás álló helyzetben

vezetési komfort & zajszint

Az oldalsó kartámaszon található a traktor összes kezelőeleme, főleg billenőkapcsolók. A terhelés alatt kapcsolható fokozatokat váltókar masszívan jelen van. Két billenőkapcsoló tartozik a sebességváltó-csoportokhoz – nyúl/teknős és 1/2. Mellette található egy másik kapcsoló, amely zárja a hátsókerékhajtást. Összességében az összes kapcsoló nagyon jól meg van jelölve. Ugyanígy a színes hidraulikaszelepek és a hozzájuk tartozó forgatható szabályzógombok az időarányos, ill. az átfolyási mennyiség alapján történő vezérléshez.

A jobb oldali A-oszlopra egy megfelelő kijelzőt helyeztek, mely éles kontraszttal és nagy, színes szimbólumokkal rendelkezik. Az elülső műszerfal modern benyomást kelt, és a kijelzőket is jól mutatja. Egyes nyugati traktorgyártók példát vehetnének róla. Elektromos gépbeállítások nincsenek, ezért kezelőpanel vagy érintőfunkciók stb. sem állnak rendelkezésre.

KIEGÉSZÍTŐ FELSZERELÉSEK

A tesztelt K-743 traktorhoz van még néhány kiegészítő lehetőség. A tengelyek lehetővé teszik keréksúlyok felhelyezését. Pótsúlylemezek a hátsó részre sajnos nem helyezhetők el, ill. nem kaphatók. Az oroszok megadták a Kirovec traktornak az engedélyt ikerkerekekhez is, sőt az orosz prospektusban még a háromszög alakú gumihevederes járószerkezet lehetősége is szerepel – ennek a változatnak a jóváhagyása Németországban azonban nagyon megkérdőjelezhető, különösen mivel egyre több hatóság nehezíti meg a nagy traktorok és mezőgazdasági gépek regisztrálását. Alapkivitelben 710/70 R38 méretű, 1,96 m átmérőjű gumiabroncsok vannak felszerelve. Ezzel a traktor külső szélessége 2,98 m. 800/65 R32 méretű gumiabroncsok alkalmazása szintén lehetséges lenne, de akkor a Kirovec traktor szélessége már nem lesz 3,0 m alatti. A Kasimir változat valódi kényelmi ugrást tesz lehetővé, ha párhuzamos vezetési rendszert telepítünk. Ezt a Trimble vagy más gyártók építhetik be. Közvetlenül a kormányzáshoz kerülhet, mert a törzscsuklós traktor erre már elő van készítve. Ezért tehát nincs szükség kormánykerékmotorra. A párhuzamos vezetési rendszer bizonyára nagy megkönnyebbülést jelent a Kirovec vezetőjének, végül is a teljesítményadataival nagy struktúrájú területekre és hosszú munkanapokra tervezték. Ha a késő esti órákban is folytatódik a munka, akkor opcionális LED-munkafényszórók biztosítják a megfelelő megvilágítást. Egy utólag felszerelhető tolatókamera biztosíthat jobb áttekintést a munkaeszközök csatlakoztatásakor.

Az árat tekintve az orosz traktor a versenytársához (Rostselmash RSM 2400) hasonlóan kevesebb mint 200 000 euróba kerül a lista szerint. Mindenesetre ez rendben van a kategória és a felszereltség szempontjából; illetve melyik gyártótól szerezhető egyébként 435 LE és 2100 Nm kevesebb mint 200 000 euróért? Már a korábbi K-744 R4 Premium traktor ára is 180 000 euró volt, összességében „rosszabb” felszereltséggel.

Alexander Brockmann

adblue Mercedes-Benz TLT törzscsuklós traktor

Összes rovatunk