Univerzális traktorok utólagos átalakítása eszközhordozóvá

Írta: GÉPmax-2021/III. lapszám cikke - 2021 június 13.

Az erőgépek fülkeátfordítással vagy áttelepítéssel való, utólagos eszközhordozóvá átalakítása több évtizedes múltra tekint már vissza. Számos cég specializálódott az elmúlt évtizedekben a hagyományos univerzális traktor eszközhordozó erőgéppé való átalakítására. Cikkünkben ezek közül gyűjtöttünk egy csokorra valót a múltból és a jelenből egyaránt.

 

POLMAC Fiat-Trac 180-90
POLMAC Fiat-Trac 180-90, az 1986-ban rendezett Bábolnai Napokon – fotó: IKR Bábolna

 

ITTHON MÁR A 80-AS ÉVEKBEN IS VOLT

A Fiatagri Fiat 180-90 típusú traktort nem igazán kell a hazai gazdáknak bemutatni. Még a 80-as években, a szerkezetváltás előtt meghódította a hazai gazdaságokat, és népszerűsége a használttraktor-piacon azóta is töretlen. A hazai elterjedésének első éveiben ennél az erőgépnél ismerkedhettünk meg először utólagosan eszközhordozóvá alakított konstrukcióval. Az olasz POLMAC SRL átalakítása a POLMAC Fiat-Trac elnevezéssel különböztették meg a hagyományos modelltől. A vezetőfülkét előre a mellső futómű és a motor fölé helyezték, így a hátsó tengely feletti részt alkalmassá tették különböző tartályok és felépítmények alkalmazására. Ezen kívül rendelkezett mellső és hátsó hárompontfüggesztéssel és TLT-hajtással is. 1986-ban érkezett hazánkba kipróbálásra, és hígtrágyatartály, -injektáló, illetve hazai fejlesztésű Huniper 3000/18 permetező-felépítmény tartozott a munkaeszközparkjába. Többek között a 1986-os Bábolnai Napokon és ugyanabban az évben az Országos Tápanyag-visszapótlási bemutatón láthatta a magyar szakmai közönség munka közben a különleges olasz eszközhordozót. A kuriózumnak számító ritkaságú gép ezek után Hódmezővásárhelyre került, és itt szolgált évtizedeken keresztül.

 

Deutz TTV 9340
A Paul Nutzfahrzeuge GmbH egy Deutz TTV 9340 traktort alakított át –
fotó: https://www.paul-nutzfahrzeuge.de

 

NEM CSAK TEHERAUTÓT ALAKÍTANAK ÁT

Néhány éve még egy erőgépnél a fülke kiemelésének és átfordításnak megvalósulása csak egy bizonyos márka közismert eszközhordozójának kiváltsága volt, sőt ez az egyik, ami híressé tette az adott típust. Az agrárfelhasználású teherautó-átalakításairól híres Paul Nutzfahrzeuge GmbH. a Deutz-Fahr termékek forgalmazásával foglalkozó Rottenkolber Umwelttechnik GmbH.-val közösen egy igazi innovatív fejlesztéssel próbált egy Deutz TTV 9340 traktort hasonló képességekkel felvértezni. Az új fülkefordító-rendszerükkel a hagyományos univerzális traktorokkal is könnyedén üzemeltethetők a tolt rendszerű munkagépek, legyen szó kaszakombinációkról, függesztett, tolt rendszerű szecskázókról, hómaróról vagy cukorrépa-betakarító adapterekről, erdészeti eszközökről, egyéb betakarítógépekről és speciális eszközökről. A fülke egy speciálisan erre a célra kialakított keretrendszer segítségével hidraulikusan 350 mm-rel kiemelve és 750 mm-rel hátrafelé tolva, fokozatmentesen fordítható el az óramutató járásával megegyezően, 200 fokban. E forgási tartományon belül bármelyik pozícióba beállítható és üzemeltethető az erőgép.

 

Deutz-Fahr TTV
Az átalakított Deutz-Fahr TTV fülkéje bármelyik irányba beállítható a munkavégző területre való ideális rálátáshoz – fotó: https://www.paul-nutzfahrzeuge.de/

 

A speciális rendszert mindössze egy kapcsoló segítségével aktiválhatjuk, és egy joystickkal vezérelhetjük a fordítás mértékét, beállíthatjuk a fülke pozícióját. Viszont aktivált fülkefordításnál a rendszer a traktornak 10 km/h maximális haladási sebességet engedélyez. Lényegében a traktor irányítása és minden üzemi funkciója elektronikusan vagy elektrohidraulikusan vezérelhető a traktorfülkéből. A kialakításnál figyeltek arra, hogy a kezelőre ható káros lengéseket, rezgéseket csillapító fülkerugózás megmaradjon.

Az új emelő- és fordítószerkezet mechanizmusa a vezetőfülke már meglévő felfüggesztési pontjaihoz van csatlakoztatva. Az eredeti fülke felfüggesztése megmarad. Csak néhány konzol és különböző elektromos vezeték, hidraulikus tömlő, illetve csatlakozás mozgatása, beállítása volt szükséges az alvázon. Így az emelő- és forgatórendszert könnyen le lehet szerelni, és át lehet helyezni egy másik Deutz-Fahr traktorra, amennyiben eladásra vagy cserére kerülne a sor.

 

Villeton SAS
A Villeton SAS az átalakított verziót azoknak ajánlja, akik a gyorstraktor szerepkör helyett inkább többfunkciós erőgépként használnák az JCB Fastrac 4000-es – fotó: Villeton SAS

 

HÁTRA ARC FRANCIA MÓDRA, A FASTRAC-NÁL

A Fastrac jól ismert karakteréhez szokott szemnek kicsit furcsa és szokatlan a „Xerion” stílusú, 180 fokban fordított fülkés változat, de a kommunális gépek fejlesztésével, illetve gyártásával foglalkozó francia Villeton SAS kifejezetten ajánlja az átalakított verziót azok számára, akik a gyorstraktor szerepkör helyett inkább többfunkciós, eszközhordozó erőgépként használnák az JCB Fastrac 4000-es sorozatot. A Villeton fejlesztői szerint a Fastrac konstrukciós kialakítása, műszaki jellemzői és képessége alapján az átalakítás révén ideális a mezőgazdaságban, illetve a közútfenntartásban, kommunális parkkarbantartási munkákban, univerzális eszközhordozóként való alkalmazásra is.

 

 

Az átalakítást végző cég megrendelésre készíti el a fordított fülkés változatot, amelyhez komplett, speciálisan az átalakított Fastrac-hoz fejlesztett, kommunális rendeltetésű eszközparkot is kínál. A 180 fokban megfordított fülkéből kiváló rálátás nyílik a 8 000 kg emelőképességű hátsó hárompont függesztésre. Ilyen fülkepozícióval előnyös tolt rendszerű gépek, pl. butterfly kaszák, függesztett-tolt rendszerű szecskázók, kalapácsos-mulcsozók stb. üzemeltetéséhez.

 

John Deere
A hollandok keze munkáját dicséri a John Deere 6230 Premium átalakulása

 

A JOHN DEERE-6230 PREMIUM HOLLAND ÁTALAKÍTÁSA

Hollandiában nagy hagyománya van a traktorok eszközhordozóvá való átalakításának. A John Deere forgalmazásával foglalkozó holland Kraakman B.V. mintegy 10 éve építette át az akkoriban nagyon népszerű John Deere 6230 Premium traktort eszközhordozóvá. Az átalakítás szisztémája hasonló volt, mint a cikkünk elején ismertetett Polmac Fiat-Trac eszközhordozónál.

A vezetőfülkét szintén a motor, illetve a mellső tengely fölé helyezték át, és a felépítmények adaptálására szabaddá tették a traktor vázának hátsó kétharmadát.

Amint összeállításunkból is kitűnik, évről évre újabb és újabb megoldásokat alkalmazó, utólagos erőgép-átalakítások jelennek meg, hogy az univerzális erőgép felhasználási területét tovább szélesítsék.

 

John Deere 6230 Premium
A hollandok keze munkáját dicséri a John Deere 6230 Premium átalakulása

 

Farkas Imre