A traktor mint nyergesvontató

Az önjáró betakarítógépek teljesítményének növekedése és az egyre hosszabb szállítási útvonalak következtében a mezőgazdaságban egyre jobban terjed a nyergesvontató-félpótkocsi szerelvények használata. A nyergesvontatási feladat traktorral is megoldható, ehhez a traktor és a félpótkocsi között az úgynevezett „dolly”-t kell használni.

 

Az elmúlt évtizedben a mezőgazdasági tömegáruszállításban a logisztikai tervezés és a modern szállítóeszközök alkalmazásának rohamos fejlődése figyelhető meg. A szállítási feladatok csúcsidőszaka a terménybetakarítás időszakára esik. Az önjáró betakarítógépek teljesítményének növekedése és az egyre hosszabb szállítási útvonalak következtében a mezőgazdaságban egyre jobban terjed a teherautó-pótkocsi és nyergesvontató-félpótkocsi (kamion) szerelvények használata.

 

unimog
Unimog teherautó és pótkocsi járműszerelvény (forrás:
www.mercedes-benz.co.uk)

 

Az átrakásos szállítás helyett az úgynevezett közvetlen mezőgazdasági áruszállítást igyekeznek a mezőgazdasági nagyüzemek megvalósítani. Ez például úgy érhető el, hogy a betakarítógépről a termény közvetlenül a traktorvontatású, nagyteherbírású pótkocsira vagy a teherautóra, illetve újabban a nyergesszerelvény billenőszekrényes pótkocsijára, vagy letolós félpótkocsijára kerül. A termény szállítása közúton folytatódik tovább, és átrakás nélkül a fogadóhelyre kerül. A 30 kilométernél nagyobb távolságra való szállítás esetén a teherautó és kamion alkalmazása nemcsak gyorsabb, de gazdaságosabb is.

 

krampe félpótkocsi
MAN vontató és Krampe SKS 20/950 offroad félpótkocsi járműszerelvény (forrás:
www.krampetrailer.com)

 

Az eső után, a felázott talajon a traktorvontatású pótkocsi használata előnyösebb a teherautókhoz képest, mert a traktor vonóerő-kifejtése nagyobb. Ilyen esetben a nagy távolságra való gazdaságos szállítás úgy is megvalósítható, hogy a megrakott félpótkocsit a traktor kemény talajhoz, közúthoz vontatja, ahol a nyergesvontató (kamion-vontató) átveszi a félpótkocsit szállítmánnyal együtt, és gyorsan továbbhalad vele. Természetesen folyadék, permetlé, hígtrágya stb. szállítása is hasonlóképen megvalósítható tartálykocsi alkalmazásával.

 

letolórendszerű nyerges
Traktorvontatású Fliegl ALU-TEC letolórendszerű nyerges félpótkocsi (forrás:
www.fliegl.hu/assets/mezogazd_szallito.pdf)

 

A TRAKTOR MINT NYERGESVONTATÓ

A nyergesvontatási feladat ellátásához a traktor és a félpótkocsi közé egy- vagy kéttengelyes (ritkán háromtengelyes) nyergeskapcsoló-berendezést: az úgynevezett „dollyt” kell használni. A vonórúddal ellátott rövid alvázzal rendelkező dolly a tengelyen elhelyezett, gumiabroncsozású kerekeken gurul. A tengelyek lap- vagy légrugózásúak. A dolly alvázának felső részén a „nyereg” található. A nyereg egy lapos, kerek fémalj, amiben egy keskeny vágat fogadja be és zárszerkezettel rögzíti a félpótkocsi „királycsap”-ját. A félpótkocsi elejének terhelését a dolly hordozza.

 

tartályfélpótkocsi
Traktorvontatású Fliegl tartályfélpótkocsi hígtrágyaszállításhoz (forrás:
www.fliegl-agrartechnik.de)

 

A nehéz félpótkocsihoz kapcsolt dolly általában kétkörös légfékberendezéssel, ABS-vezérléssel rendelkezik. A könnyű kialakítású és gumiabroncsozással ellátott dollyval a traktorvontatású félpótkocsis járműszerelvény terepjáróképessége jobb, mint a kamioné vagy mint a tehergépjárműé. A szállítás gépberuházás-költsége kedvezőbb, az univerzális mezőgazdasági traktor ilyen célra való felhasználásával részben kiváltható a nyergesvontató, nemcsak a termőföldön, hanem a majori félpótkocsi mozgatás során is. A mezőgazdaság számára több gyártó vállalat készít közel hasonló kialakítású dolly járművet a következő csoportokban.

 

hakenlift
„Dolly” nyerges kapcsoló berendezés (forrás: www.hakenlift-anhaenger.de/dollyachse)

 

MEZŐGAZDASÁGI DOLLYK

A mezőgazdasági dollyk közös jellemzője, hogy az univerzális traktorhoz kapcsolható és gumiabroncsozása a mezőgazdasági talajviszonyokhoz igazodik. A mezőgazdasági dollyk általában a következő főbb műszaki paraméterekkel rendelkeznek: az egytengelyes tömege 1 400-2 500 kg és nyeregterhelése kb. 11 ezer kg; a kéttengelyes tömege 2 500-3 300 kg és nyeregterhelése kb. 16 ezer kg. A nyereg talajtól való magassága mindkét esetben 1 250-1 350 mm között változik. A gumiabroncsok mérete és típusa tághatárok közötti lehet, manapság legkedveltebbnek mondható a 600/55R26,5 méretű mezőgazdasági széles abroncs alkalmazása. A mechanikus laprugózás mellett a dolly rendelhető légrugózással is, ezzel megoldható a nyereg emelése és süllyesztése, amit egyébként mechanikus, vagy hidraulikus szerkezettel végeznek el.

 

kéttengelyes dolly
Mezőgazdasági kéttengelyes dolly (forrás:
www.larringtontrailers.com/site/products)

 

A traktor vonóereje növelhető a félpótkocsi és a dolly nyeregszerkezete hosszirányú kapcsolatának célszerű megválasztásával. A nyeregszerkezet előbbre helyezése pótsúlyozást jelent a traktor hátsó kerekére.

A nyeregszerkezet állítása alapesetben mechanikus. Egyes típusok esetében az opcióként kérhető, hidraulikus nyeregszerkezet mozgatás esetén a menet közbeni állitás is elvégezhető.

 

fliegl
Dolly nyeregszerkezetének hosszirányú áthelyezése (forrás:
www.fliegl-agrartechnik.de)

 

A dolly traktorhoz kapcsolását általában a K80 elnevezésű vonógolyós gépkapcsolással valósítják meg, amely függőlegesen maximum 40 kN erővel és vízszintesen 20 kN vonóerővel terhelhető. A traktor és a dolly összekapcsolásának segítéséhez újabban hidraulikus működtetésű támaszlábat alkalmaznak.

A pótkocsihoz szükséges 12 V egyenáramú villamos energiát a traktor szolgáltatja. Ha 24 V-os feszültség szükséges, akkor a dollyhoz rendelhető 12/24 V-os átalakító. A nagy teherbírású félpótkocsi hidraulikusan működtetett rendszereihez (pl. letolókocsi, takaróponyva, támasztó láb stb. mozgatásához) szükséges energia a traktorról igényelhető, vagy az úgynevezett fedélzeti hidraulikus egységgel TLT-ről nyert hajtással előállítható.

 

nyeregszerkezet
Hosszirányba hidraulikusan állítható dolly-nyeregszerkezet (forrás:
www.fliegl-agrartechnik.de)

 

EGYTENGELYES DOLLY

Az egytengelyes dolly előbb-utóbb minden olyan mezőgazdasági vállalatnál megtalálható lesz, ahol nyergesszerelvényekkel végeznek szállításokat, mert traktorvontatással kiváltható a nyergesvontató, a félpótkocsi rendezése és rövidtávú mozgatása esetén. Az egytengelyes dolly jellemző kialakítását Krampe német vállalat „Dolly 10-L” termékemutatja. Ennek a terméknek főbb műszaki jellemzői röviden a következőkben foglalható össze. Krampe Dolly10-L maximális függőleges terhelhetősége 11 000 kg, haladási sebessége 40 km/h (de 60 km/h sebességű is rendelhető).

 

egytengelyes dolly
Krampe Dolly 10-L típusjelzésű egytengelyes dolly (forrás:
www.krampe.de)

 

A komplett futómű BPW termék, amely légrugózású hegesztett acélszerkezetű alvázon keresztül hordozza a nyeregszerkezetet. A jármű légfékberendezéssel és ALB terhelésfüggő fékerőszabályozóval rendelkezik. A légrugóval emelhető és süllyeszthető a nyeregszerkezet. A nyeregszerkezet talajtól mérhető magassága 1 250-1 350 mm, alapfelszereltségű 425/65 R 22,5 gumiabroncs mellett. A jármű névleges nyomtávja 1,95 m, a szélessége 2,55 m (425/65 R 22,5 abronccsal), a hossza 3,91 m, a tömege 1 800-2 300 kg, a vonószem talajtól mért magassága 580-650 mm. A jármű támasztólábának hossza mechanikusan állítható, és hidraulikusan ki-behajtható. A Dolly 10-L traktorhoz kapcsolását a K80 vonógolyós gépkapcsolással valósítják meg. A vonógolyós gépkapcsolás igen gyakori, de természetesen más kapcsolási rendszerrel is rendelhető a jármű.

 

vonógömbfej
K80 elnevezésű Scharmüller vonógolyós gépkapcsolás (forrás:
www.scharmueller.at)

 

A félpótkocsi kiszolgálásához csatlakozó villamos kimenetek: 12 V és 24 V csatlakozóaljzat, valamint ABS-foglalat a 24 V-os ABS / EBS tápellátáshoz. Opcionálisan rendelhető TLT hajtású fedélzeti hidraulikus egység is, amelynek szivattyúhajtását a traktor erőleadó tengelyéről valósítják meg. A kéttengelyes dolly alkalmazása a mezőgazdasági termőterületen vontatott nehéz félpótkocsi szerelvények esetében előnyős, mert négy gumiabroncs hordozza a terhelést. A kéttengelyes dolly szokásos kialakítását a Krampe „Dolly 20-L” terméke szemlélteti, amely az egytengelyeshez képest méretekben és a terhelhetőségben tér el. A Krampe Dolly 20-L légrugózású, légfékes nyergesszerelvény maximális függőleges terhelhetősége 22 000 kg, haladási sebessége 40 km/h (60 km/h sebességű is rendelhető felár nélkül).

 

krampe
Krampe Dolly 20-L típusjelzésű kéttengelyes dolly (forrás:
www.krampe.de)

 

A nyeregszerkezet talajtól mérhető magassága 1250-1400 mm, alapfelszereltségű 425/65 R 22,5 méretű gumiabroncs mellett. A jármű 385/65 R 22,5; 445/65 R 22,5; 500/60 R 22,5 méretű gumiabroncsokkal is használható. A jármű névleges nyomtávja 1,95 m, a szélessége 2,55 m (425/65 R 22,5 abronccsal), a hossza 4,72 m, a tömege 2 800-3 300 kg, a vonószem talajtól mért magassága 575-650 mm. A traktorhoz kapcsolást alapfelszereltség esetén K80 vonógolyós gépkapcsolással valósítják meg. A kéttengelyes dolly is a félpótkocsi kiszolgálásához az egytengelyessel megegyező szerelvényekkel rendelkezik.

 

dolly
Kéttengelyes, mechanikus kormányzású dolly (forrás:
https://youtu.be/dtqwEYX_7nY?t=0)

 

KÜLÖNLEGES DOLLY- KIALAKÍTÁSOK

A kéttengelyes (vagy a háromtengelyes) dolly fordulóképességének javítása érdekében mechanikus kormányzású kialakítás is létezik. Az ellenkormányzott hátsó kerekek mechanikus kormányzásához például a német Scharmüller gyárt vonógolyós gépkapcsolású kormányrúdszerkezetet. Hajtott kerekű dollyt is készítenek egyes gyártók a vontatott félpótkocsi járműszerelvény terepjáró-képességének növelése érdekében. A Bye Engineering (Melton) Limited angol családi kis vállalkozás „Power Dolly” elnevezésű kéttengelyes járműnek tengelyei hajtottak.

 

power dolly
Hajtott kerekű, kéttengelyes „Power Dolly” (forrás:
www.byeengineering.co.uk)

 

Az 540, vagy 1 000 1/min fordulatszámú TLT-hez csatlakozó kardánhajtás 12 előre és 6 hátra fokozattal rendelkező sebességváltón keresztül hajtja a tengelyeken lévő 600 mm-es flotációs gumiabroncsozású kerekeket. A hajtott kerekek tengelyei differenciálművel és differenciálzárral is rendelkeznek. A hajtott dolly üzemi haladási sebessége mezőgazdasági talajon 0,8 és 20 km/h között választható meg, úgy hogy a traktor és a dolly kerékabroncsozása közel azonos kerékcsúszású legyen. A dolly segédhajtása a traktor vezetőfülkéjében elhelyezett vezérlő egységről működtethető. A segédhajtást csak mezőgazdasági talajon való haladáskor szabad működtetni a nagymérvű gumikopás elkerülésének érdekében. A meglévő mechanikus rásegítő hajtást a közeljövőben megjelenő hidraulikus, illetve villamos hajtású dollyk fogják felváltani.

 

right tracks
A „Right Tracks” márkajelzésű gumiheveder (forrás:
www.spartanequipment.com)

 

GUMIHEVEDERES DOLLY

A nehéz félpótkocsi felázott talajon való mozgatásának elősegítésé érdekében a kéttengelyes dolly gumiabroncsaira nagyon egyszerűen felhelyezhető a „Right Tracks” gumiheveder. A gyártó bármilyen dollyra, pótkocsira kínál gumihevedert, akár háromtengelyes kivitelhez is. A gumiheveder felfekvőfelülete a talajon akár ötszöröse lehet a gumiabroncsozáshoz képest. A legpuhább talajviszonyok (sár, homok, hó stb.) esetén a járószerkezet besüllyedése jelentősen mérsékelhető, a dolly és félpótkocsi járműszerelvény mozgatása könnyebben megvalósítható.

 

Dr. Varga Vilmos, SZIE, Gépészmérnöki Kar

 

dolly erőgép félpótkocsi krampe logisztika nyergesvontató szállítás traktor vontató