GAME ATX 96 traktor

Egyszerű kivitelezés, építőipari múlttal, a tengerentúlról – GAME ATX 96 traktor

Az építőiparban és a cukornád-ültetvényeken saját hazájában már bizonyított a kis louisianai cég saját fejlesztésű erőgépe, amellyel egyre szélesebb piacra szeretnének törni.

A Dél-Louisianában, Napoleonville-ben található Game Equipment LLC már közel 100 éve foglalkozik gépgyártással. A fő termékvonaluk mindig is a cukornád- és ananásztermesztés gépei, így a speciális kínálatuknak köszönhetően, nagyon szűk piaci szegmenst tudhattak magukénak, bár abban napjanikban is rendkívül sikeresek. 2007-ben nyitottak más termékkör irányába. Törzscsuklós traktorcsaládot fejlesztettek ki, jellemzően a mostoha munkakörülményű cukornádtermesztés feladataira és építőipari felhasználásra.

Az ATX traktorcsalád nagyon egyszerű felépítésű modellekből áll 121 LE-től 630 LE teljesítményig. A két legnagyobb modell kivételével mindegyik típusban, alapkivitelben alacsony, Stage III-as emissziós besorolású, 4 és 6 hengeres, Cummins QSB, QSL dízelmotorok szolgáltatják a nyomatékot, de opcióban ettől eltérően John Deere dízelmotorok (4045, 6068 különböző verziói) is erőforrásul szolgálhatnak a modellekben. A kínálat két legnagyobb tagjában viszont Stage IV Final emissziós besorolású, Common Rail befecskendezésű, Caterpillar dízelmotorok felelősek a nyomaték előteremtéséért. A legfelső 96 ATX típusban Caterpillar C18 dízelmotor, 630 LE teljesítményt szolgáltat, 2000-es percenkénti fordulatszámon. A motor levegőszűrőrendszere száraz, kétfokozatú, előtisztítóval, automatikus porleválasztóval, szervizjelzővel. A hűtőrendszer a trópusi körülményekhez van igazítva, és a hidraulikus rendszer, illetve az erőátvitel külön-külön olajhűtője szintén a magas külső hőmérséklethez van méretezve.

A 96 ATX több szempontból is eltér az Európában vagy a tengerentúlon megszokott mezőgazdasági rendeltetésű, törzscsuklós nagytraktoroktól. A nagy teherbírású hegesztett vázkeret mellső és hátsó félkerete, nehéz hegesztett radiális gömbcsapágyak és nagyteherbírású edzett csapok alkalmazásával csatlakoznak a csuklópontokon. Itt is lakozik az egyik érdekessége a traktornak. Azt szoktuk meg általában a törzscsuklós traktoroknál, hogy a mellső és hátsó félkeretek a csuklópontnál, a hossztengely középvonalán elfordulva egymáshoz képest bizonyos szögeltéréssel tudják követni a talajszintváltozásokat. A 96 ATX ezzel szemben más megoldást alkalmaz. A csuklópontok csatlakozásánál két kettős működésű, nagy teljesítményű, hegesztett hidraulikus kormánymunkahenger segítségével, vízszintes síkban, csak a bekormányzási szögelfordulás biztosított. A talajkövetést itt a hátsó, hajtott tengely himbarendszerű, királycsapos felfüggesztésével oldották meg. Hasonló megoldás, mint pl. a hazai Rába 180.0 traktor mellső tengelyének felfüggesztése a vázhoz. Így a hátsó futómű keresztirányban bizonyos szögig elbillen a vázhoz mereven csatlakoztatott, mellső tengelyhez képest. A közel 35 tonnás tömegű erőgép háromféle abroncsméretű kerékkel rendelhető. Az erőátvitelről a hasonló törzscsuklós erőgépekben bevált 16/4 fokozatú powershift váltó gondoskodik, amelyhez a nyomaték a motorfőtengelytől egy nagyon rövid csuklós tengely közbeiktatásával érkezik.

A váltó és a hidraulikus rendszer egyes egységeinek karbantartását, javítását jelentősen segítő megoldást alkalmaztak. A fülke, az alvázhoz négy ponton billenőcsapos megoldással kapcsolódik, és az egyik menetirány szerinti bal oldali csapok kioldása után hidraulikus munkahenger segítségével jobb oldalra, szinte majdnem 90 fokban billenthető. Így szabaddá válik a hozzáférés például a váltóhoz, illetve a nyomatéktovábbító csuklóstengelyekhez. A nagy főegység-méretekkel rendelkező erőgép javításában nagy segítséget jelent egy ilyen egyszerű megoldás.


1 Annyit biztosan leszögezhetünk első ránézésre az erőgép megjelenéséről, hogy nem strapálták magukat a formatervezéssel – fotó: gameeq.com


2 A nehéz földmunkákban érzi igazán elemében magát a Game 96 ATX – fotó: gameeq.com


3 A 2017-es CONEXPO Nemzetközi építőipari kiállításon mutatkozott be a nagyközönség előtt – Fotó: awesomeearthmovers.com


4 Ebben a gyárcsarnokban készülnek szériában az erőgépek – fotó: gameeq.com


5 A fülke kissé rusztikus, de megvan benne minden, amit egy ilyen traktorban ma elvárhat az ember – fotó: gameeq.com

Ha már a vezetőfülkénél tartunk, annak felszereltsége és ergonómiája igen vegyes képet mutat, érzékelni rajta az alacsony darabszámú sorozatgyártást. Műszerfala és a kormányoszlop leginkább a 70-es évek Steiger Cougar traktor műszerfalát idézi vissza alakjában és egyszerűségében. A rusztikus környezet ellenére minden olyan alapvető kényelmi elvárásnak eleget tesz a fülke, amit napjainkban egy korszerű erőgéptől elvárunk. A légkondicionált fülke rendelkezik olyan AM/FM rádióval, amely USB, AUX és Bluetooth-kapcsolat létrehozására képes. Állítható a kormányoszlop, és pótülés is fogadja a fülkébe lépőket. A 60 fokban jobbra-balra elfordítható, bőr vezetőülés fűtött/szellőztetett, félaktív felfüggesztésű, teljesen állítható légrugóval, emelhető háttámlával, ágyéki, fej- és kartámasszal. Az erőgép üzemi jellemzőiről multifunkciós, elektronikus rendszermonitor ad tájékoztatást. Opcióban lehetőség van Trimble Autopilot rendszer adaptálására is. Természetesen itt is rendelkezésre áll a törzscsuklós amerikai traktoroknál megszokott „fojtópedál”. Gondoltak a több műszakban dolgozó felhasználókra is. Négy állítható LEDes fényszóró a motorháztetőben, két állítható fülkére szerelt első és két hátsó, illetve oldalsó, továbbá a hátsó sárvédőbe integrált LED-es munkafény segíti az éjszakai munkavégzést.

Farkas Imre

atx caterpillar cummins erőgép game powershift törzscsuklós traktor