fbpx

Átalakult a Valtra T-sorozat

Írta: Szerkesztőség - 2011 december 21.

A Valtra T-sorozat legnagyobb erőgépei átalakuláson mennek keresztül annak érdekében, hogy a motorok megfeleljenek a jövőben érvénybe lépő emissziós előírásoknak. Ez az új motortechnika azonban teljesen új modellek fejlesztésének is a kiindulópontját képezi. Az új modellek az üzemanyag-takarékos SCR-technológián túl nagyon sok olyan újítással rendelkeznek majd, amelyek segítik a kezelést.

A T183 és T203 Direct, illetve T183 és T213 Versu modellek „lelke” a 7,4 literes AGCO Sisu Power SCR motor. Ezek a motorok mintegy 5-10 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a hasonló teljesítményű, de SCR-technológiát nem alkalmazó erőforrások. Ráadásul az SCR-technológia miatt kisebb volumenű motorhűtésre van szükség, és a kisebb mértékű lerakódásnak köszönhetően a kenőanyagok tisztábbak maradnak. Az SCR motor finomrészecske-kibocsátása a szabályozás bevezetése előtti szintnek csupán 3%-a. A NOx-emisszió is lecsökkent; a szabályozás előttinek 20%-a. Az SCR-technológia tehát takarékoskodik az üzemanyaggal és csökkenti a környezeti terhelést.A Valtra immár sokéves tapasztalattal rendelkezik az SCR-technológiával kapcsolatban. A 2008-ban bemutatott Valtra S-sorozat volt az első mezőgazdasági vontató SCR-technológiával. Az emissziós előírások betartása érdekében akkor már néhány éve adagoltak közúti járművek katalizátorába AdBlue urea adalékot, különösen a tehergépjárművek esetében.

Az SCR rendszer a gépkezelő részéről kevés tennivalót kíván; az elektronika felügyeli a berendezés funkcióit, a vezetőnek csak be kell töltenie a megfelelő nyílásba az AdBlue adalékot éppúgy, mint ha üzemanyagot vagy ablakmosó-folyadékot pótolna.A Stage 3B emissziós szintű motorok a teljes üzemanyag-fogyasztás 3-5% -ának megfelelő AdBlue adalékot igényelnek.Az új motorokra valamivel nagyobb teljesítmény és kifejezetten nagyobb nyomaték jellemző; a névleges fordulatszámot lecsökkentették 2.100 ford/min-re. Ezen kívül megnőtt a Sigma Power és Transport Boost teljesítmény. A T213 Versu teljesítménye 15 lóerővel nagyobb, mint a korábbi modelleké. A nyomaték- és teljesítménygörbéje, illetve a motor és sebességváltó „csapatmunkája” egyaránt megújult, mind a Versu, mind a Direct traktoroknál. Az új szoftvernek köszönhetően a fokozatnélküli vagy powershift sebességváltóval ellátott erőgépek teljesítménye minden kívánalmat kielégít.A T3-sorozat a motortechnológián kívül még számos egyéb új tulajdonsággal rendelkezik.

A Valtra ARM kartámasz most egyesül egy színes képernyővel, amely külön nappali és éjszakai beállítási lehetőséggel is rendelkezik. A kartámlán levő joystickkal az elülső, a hátsó hidraulika, vagy mindkettő szabályozható. A táblavégi munkák beállítása és a sebességtartó automatika most még precízebben beállítható, még álló helyzetben is. Az új kartámaszra kerültek a teljesítményleadó tengely és a négykerék-meghajtás kapcsolói. Az új T-sorozat gyári szerelésűGPS-alapú sorvezetővel vagy akár a megújult AutoGuide automata kormányzással is kapható. Utóbbi egy minden részletre kiterjedő „robotpilóta”-rendszer, amely centiméteres pontossággal képes kormányozni a traktort műholdkapcsolat segítségével. Az AGCOMMAND helymeghatározó is, mint gyárilag beállított lehetőség, elérhető. Az AGCOMMAND szintén műholdas rendszeren alapul, és ennek köszönhetően bármilyen, internetkapcsolattal rendelkező számítógépről meghatározható a jármű helyzete, az éppen végzett munka, annak hatékonysága, illetve az esetleg szükséges szervizelés is.Jócsák AttilaValkon 2007 Kft.www.valkon.hu[m3 id="megjelent-gm" ev="2011" ho="05" honev="májusi"]>