A leggyakoribb abroncskopások és okaik

Gyakran előfordulhat, hogy az abroncsok „nem érzik magukat igazán jól” a felniken, és a gép leggyorsabban elhasználódó eleme, az abroncs nem egyenletesen kopik.

 

Fekete, nagy és kerek: bizony, ez a gumiabroncs, a traktor nélkülözhetetlen eleme. Az abroncs vállán feltüntetett mutatószámokon kívül sok belső értékkel is rendelkezik. Az új abroncsok megvásárlása egyben azt az elvárást is magával hozza, hogy az értékes gumikeverék minél kisebb hányada maradjon az úton. Amennyiben a tengelyek, abroncsok és felnik beállítása megfelelő, úgy az anyagiakban is kedvező kihatással van a költségeinkre. Ismerkedjen meg a helytelen abroncs- és tengelybeállításból adódó leggyakoribb problémákkal és azok orvoslási módjaival!


A pozitív kerékdőlés jellegzetes kopása látható az MTZ-82 traktor mellső kerekén.

 

Pozitív és negatív kerékdőlés

A pozitív kerékdőlés jele, hogy erős és egyenletes kopás vehető észre az első abroncsok külső futófelületén, mivel az első kerekek felső részei túlságosan széttartanak (dőlésszög α >0). Negatív kerékdőlésre utal, ha erős és egyenletes kopást érzékelünk az abroncsok belső peremén. Kanyar után a kerekek önállóan csak lassan vagy egyáltalán nem állnak újra egyenesbe. Ennek az az oka, hogy az első tengely kerekeinek felső része túlságosan befelé dől (dőlésszög: α<0). A kerekeknek egy kicsit befelé kell dőlniük. Az összkerékhajtású traktorok esetében legfeljebb egy, hátsókerék hajtású vontatóknál maximum három fok a megengedett. A jobb és bal oldali abroncsok kicserélésével a kopás valamennyire kiegyenlíthető.

 

A modellek első kerekei a pozitív és negatív kerékdőlést mutatják be.

 

Kerékösszetartás és kerékszéttartás

Az egyik leggyakoribb kopás, amikor az abroncs külső bordái erősebben kopottak, mint a belsők. Ebben az esetben a helytelenül beállított kerékösszetartás miatt az első kerekek a menetirányban túlságosan befelé dőlnek – az abroncsok első része közelebb van egymáshoz, mint a hátsó (b–a>0*). Kerékszéttartás esetén az abroncs belső bordái kopottabbak, mint a külsők. Közúton az abroncsok „szitálnak”. Ilyen esetben az első kerekek abroncsainak hátsó végei közelebb vannak egymáshoz, mint az elsők. Összkerékhajtású traktoroknál maximum 2 mm kerékösszetartás megengedett, ez megakadályozza az abroncsok „szitálását”. 2-4 mm nyomtáveltérés esetén a nyomtávrudakat újra be kell állítani.

 


A túlzott kerékösszetartás okozta kopás látható a Zetor traktor mellső kerekein.

 

Összkerékhajtás a közúton

Amikor az első tengely kerékabroncsain határozottabb, de sekély kopás jelentkezik, a bordák elvékonyodnak és éles szegélyűek, továbbá a hátsó tengely abroncsainak bordái érdesek, durvák, illetve gyakran láthatóak lemorzsolódott gumidarabkák, általában meghibásodás, vagy feledékenység miatt a közúton is bekapcsolva hagyott összkerékhajtásra utal. Ilyenkor az első és hátsó kerekek gördülési kerülete nincs összhangban (elősietés). Ugyanez a helyzet új első és használt hátsó abroncsok esetén; amennyiben az első abroncsokban túl nagy, a hátsókban viszont túl kicsi a légnyomás, illetve ha az első és hátsó kerekek abroncsméretei nem illenek össze.


Balra a túlzott kerékösszetartást, középen a kerékszéttartást, jobbra pedig a hátsó és mellső tengely helytelen tengely-párhuzamosságát ábrázoljuk.

 

A hátsó és mellső tengely helytelen tengely-párhuzamossága

A hátsó és mellső tengely helytelen tengely-párhuzamossága esetén a traktor jobbra vagy balra húz, a vezetőnek folyamatosan ellenkormányoznia kell. Elöl erősebb az abroncsok kopása és a hátsó tengely határozza meg a menetirányt. A hajtónyomaték elosztása a két oldalon egyenlő. Az eltolódott tengelyek következtében az egyik hátsó kerék a hosszabb karon van, és oldalra kormányozza a traktort, annak ellenére, hogy az első kerekek és a kormány előre mutatnak.

 

Ugráló traktor

20 km/h fölötti sebességnél pattog a traktor. Bizonyos sebességen jellemző a „behintázás”, és ennél egy kicsivel magasabb, vagy alacsonyabb sebességnél a jármű megnyugszik. Ez legtöbb esetben akkor fordul elő, ha az abroncson vagy felnin, gyártási hibából adódó még tűréshatáron belüli deformálódás van. A probléma abból adódik, ha az abroncs vagy a felni deformálódása súlyosbodik. Akkor is előfordulhat ez a jelenség, ha a felni a kerékagyon, vagy az abroncsok a felnin nem centírozottan helyezkednek el. Lehetséges ok még a hosszú állási idő során eldeformálódott abroncs is. Megoldás lehet az abroncs elforgatása a felnin mindaddig, amíg a felni és az gumiköpeny deformált szakaszai egymással szembe nem kerülnek. Ennek következtében a felni és az abroncs hibái kiegyenlítik egymást.

 


Figyeljünk rá, hogy közúton ne legyen bekapcsolva az összkerékhajtás és a centírozottságra is ügyeljünk!

 

Rossz kanyarodás

A rossz íven történő kanyarodás tipikus jelei, amikor az egyik első kerék abroncsainak bordái középen erősebben kopottak, mint a másik első keréken. Ilyenkor rendszerint kanyarban a kormánytrapéz kisebb körben vezeti a belső íven haladó kerekeket, mint a külső íven futókat. Amennyiben ez nem így történik, úgy a külső kerék tolja a belsőt, így az nem tud zavartalanul gördülni. Oka gyakran a csak egyoldalúan elállított nyomtávrúd, ami miatt az irányító kormánymunkahenger nem középen helyezkedik el. Ennek elkerülése érdekében az első tengely kerekeinek egyedi nyomvonalait úgy kell beállítani, hogy a kormánytrapéz ismét megfelelően működjön.

 

A német dlz-agrármagazin 2011/05 számában megjelent cikke alapján.

abroncs erőgép gumi gumiköpeny kerék kerékösszetartás traktor