Növénytermesztés változó környezetben 2.0 – ezzel a címmel tartotta őszi szántóföldi bemutatóját a KITE Zrt. Dalmandon és Nádudvaron. Az eseményen az agrártámogatások fenntarthatósági feltételeihez igazodó legújabb technológiák, inputanyagok, fajtabemutatók is megismerhetőek voltak, valamint a megújult John Deere T/S/X kombájncsaládot és a Furrier pótkocsikínálatot is bemutatták az eseményen. A nádudvari rendezvényen mi is részt vettünk, így első kézből számolhatunk be a látottakról
Tavasszal zajlott az első „Növénytermesztés változó környezetben” című KITE-rendezvény, ahol az őszi vetésű szántóföldi növények, különböző talajművelési technológiák és a nyár eleji betakarítás állt középpontban. Folytatva a koncepciót, most a tavaszi vetésű növényekre és a kukoricabetakarításra helyeződött a hangsúly, illetve a kombájntól az átrakókocsin át a pótkocsikig a legújabb modelljeit vonultatta fel a KITE Zrt.
JOHN DEERE ÓRIÁSKOMBÁJN
A szántóföldi bemutató látványos részét képezték a megújult John Deere T/S/X kombájncsaládok. A kukoricatábla mellett egy John Deere T6 700 HillMaster, egy S7 900 és egy X9 1100 sorakozott fel, 8, 12, illetve 16 soros Geringhoff MaisStar Horizon kukoricaadapterekkel. Az új kombájnok már egységes megjelenéssel és felszereltséggel rendelkeznek. A megújult burkolat teljesen új elektronikát és vezérlőegységeket rejt magában, így például integrált StarFireTM 7500 műholdvevő antennát, a kombájnbeállításokat és a precíziós alkalmazásokat biztosító G5Plus monitort, valamint a JDLinkTM távfelügyeleti, telematikai rendszert, mely együtt jelentős mértékben segíti a gazdaságos üzemeltetést.
Bár a nádudvari terepviszonyokon nem lehet modellezni a domboldalon történő betakarítást, ezek a kombájnok a lejt- és hegymenetben is jól tudnak teljesíteni – tudtuk meg a bemutatón. Az integrált StarFireTM 7500 műholdvevő antenna giroszkópja ugyanis pontosan érzékeli a kombájnok kereszt- és hosszirányú dőlését. Így a domborzati viszonyokból adódó veszteséget a Terrain Setting Automation (automatikus terepbeállítás) minimalizálja úgy, hogy a lejtés függvényében vezérli a tisztítórendszer felső és alsó rostájának pozícióját, valamint a szelelőventilátor fordulatszámát. A keresztirányú dőlésből adódó veszteséget a rostára szerelt SideHill Kit rendszer akár 14%-os oldallejtésig csökkenti, míg a HillMaster opció a kombájntest döntésével akár 22%-os oldaldőlést is képes kompenzálni.
Az üzemméretek folyamatos növekedése, a növekvő munkaerőhiány és a szűk betakarítási időintervallumok keltették az igényt egy új nagy teljesítményű kombájnsorozat, az X9 kifejlesztésére. A Nádudvaron is megjelent óriáskombájn ikerrotoros, 24” átmérővel és 3510 mm hosszal rendelkező cséplőrendszeréhez méretezték a 7 m2-es tisztítórendszerét is, amivel a legnagyobb a piacon: teljesítménye gabonabetakarításban elérheti a 80–100, kukoricában pedig a 160–190 t/óra betakarítási teljesítményt, 1% alatti cséplőrészveszteség mellett.
A HATÉKONY BETAKARÍTÁS JÓL SZERVEZETT LOGISZTIKÁT IS IGÉNYEL
A menet közbeni magtartályürítéssel a betakarítógépek napi teljesítménye terménytől függően akár 15–35%-kal is növekedhet. Ahhoz, hogy ezt zökkenőmentesen minden betakarítási körülmény közt meg lehessen oldani, elengedhetetlen az átrakókocsik alkalmazása.
A KITE Zrt. kínálatában 2021-től állnak rendelkezésre az amerikai J & M átrakókocsik. A bemutatón a 31 m3-es, 24 tonna hasznos terheléssel rendelkező X2431-es típus szolgálta ki a John Deere betakarítógépeit.
A J & M átrakókocsik nagy szilárdságú zártszelvényekből felépülő, integrált vonórúd-alváz kialakítással rendelkeznek. A gép alvázára csavarkötéssel csatlakozik az egytengelyes, hidraulikus nyomtávállítással rendelkező futómű, amely kialakítása révén kiváló manőverezőképességet és oldalstabilitást eredményez, ugyanakkor biztosítja a 3 méteres közúti szállítási szélességet is.
A talajkímélésről 900 mm széles, alacsony nyomású gumiabroncsok gondoskodnak, nagy felfekvőfelülettel, alacsony gördülési ellenállással és kiváló terepjáró képességgel még nedves talajviszonyok esetén is.
A gravitációs töltésű, TLT-hajtású, akár 17,6 m3/perc teljesítményű egycsigás ürítőrendszer gyors táblaszéli terményátrakást eredményez minimális szemtörés mellett. Az „X-tended” hosszított előrenyúlású sarokcsiga hidraulikusan nyitható/csukható, mely ürítéskor kényelmes oldalsó rálátást biztosít a gépkezelő számára. Az állítható pozíciójú ürítőcsigavég pedig precíz terményeloszlást tesz lehetővé a szállítójárműre.
A gép opcióban egy 5 pontos mérlegrendszerrel szerelhető fel, mely telefonról vagy egy táblagépről, a J & M iFarm applikáció segítségével ellenőrizhető. Az applikáció nemcsak az aktuális terménysúly megjelenítését teszi lehetővé, hanem pontosan, táblaszinten dokumentálható a betakarított termésmennyiség is, akár ürítésenként lebontva. Ezenkívül a rendszer rendelkezik egy automatikus kihordócsigatolózár-elzáró funkcióval is, mely lehetővé teszi az előre beállított termésmennyiség átrakását.
MEGOLDÁSOK MINDEN LOGISZTIKAI FELADATRA: ITT A MAGYAR FEJLESZTÉSŰ FURRIER
A szállítójármű-flottát az immáron KITE-érdekeltségbe tartozó Fémagrotúr Kft. forgózsámolyos Furrier pótkocsicsaládja alkotta. A magyar tervezőgyártó csapat az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a stabilitást helyezte előtérbe a fejlesztés során, mindezt egy kiváló ár/érték arány mellett. A pótkocsicsalád felismerhetően hozza a HW pótkocsikhoz hasonló rugalmas alvázat, a könnyű vontathatóságot, az alacsony súlypontot, olyan minőségi fődarabokkal ellátva, mint például a BPW tengelyek és vonórúd, a Wabco fékrendszer, a Jost forgózsámoly, a német parabellrugók és a nagy szakítószilárdságú acélból gyártott felépítmény.
A strapabíró alvázmegoldás rendkívül jól bírja a csavarodó igénybevételt, ami nemcsak a terhelhetőség szempontjából jelent előnyt, hanem a stabilitásban is. A kocsik, alacsony súlypontjuknak köszönhetően, könnyen vontathatók. A platók és az oldalfalak erősítettek, gazdag alapfelszereltséggel, széles opciós kínálattal.
A bemutatón láthattuk a már jól ismert két irányba billentő B18as, valamint a hátrafelé is billenthető C18-askocsit. A C sorozat része még a növelt platóhosszúságú C18/7000, valamint a kisebb erőgépek számára megalkotott C14-es verziója is. A háromtengelyes kategóriát pedig a szintén most debütáló D24-es modell képviselte.
Igazi újdonságként jelent meg a rendezvényen a H180-as bálaszállító pótkocsi mint a gyártó legújabb fejlesztése, amely a bálázott takarmányszállításban jelenthet hatékony megoldást. A bálaszállítót egy új Kramer KT559-es rakodó vontatta, amely a bálák összeszedésében és elszállításában is kiválóan megállja a helyét.
Sándor Ildikó