fbpx

Trágyaszóró pótkocsik hazai kínálata, konstrukciós megoldásai

Írta: GÉPmax-2024/V. lapszám cikke - 2024 szeptember 22.

Hazánkban a felhasznált almos istállótrágya, vagyis a szántóföldi növénytermesztésben kiszórt mennyiség 3,5–4,0 millió tonna. Az istállótrágyázott terület 230–250 ezer hektár között állandósult, a trágyaadag mennyisége pedig 15–20 t/ha közötti.

Ezeknek a paramétereknek a nagysága az állatállomány nagyságától és a tartástechnológiától függ. Az almos istállótrágya döntő többségét a mélyalmos tartástechnológiában keletkezett trágya adja, az alomtakarékos technológia szilárd fázisából, a baromfi tartásból származó, különböző konzisztenciájú trágya- és a biogáztermelésből és komposztálásból származó kiszórható szerves anyag adja. A kijuttatás nagysága pedig az üzem agrotechnikai igényei szerint különböző lehet. Az almosistállótrágya-szórási folyamattechnológia az istállótrágya szállításából és a területen történő szórásból áll. Ezeknek a bonyolult üzemi igényeknek a kielégítésére több különleges konstrukciójú szervestrágya-szóró pótkocsi áll a hazai géppiacon a felhasználók rendelkezésére.

A MEZŐGAZDASÁGI PÓTKOCSIKKAL ROKONSÁGBAN

A szervestrágya-szóró pótkocsik az istállótrágya szállítását is elvégzik a tárolótérről vagy a termőterületen lévő ideiglenes tárolóból, épített úton, földúton, valamint a terepen. Ezért a konstrukciós kialakításuk – a járószerkezet, futómű, alváz – vonatkozásában az egyéb mezőgazdaságipótkocsi-konstrukciókéhoz hasonló.

Azoknak a szervestrágya-szóró pótkocsiknak, amelyek az üzemidejük nagy részét telepen történő mozgással töltik, és csak kevés szállítási feladatot látnak el, a futóműve egytengelyes kivitelű és merev felfüggesztésű. A kis teherbírású változatok alacsony nyomású gumiabroncsozásúak. A nagyobb teherbírású konstrukciók egytengelyes futóművén nagy átmérőjű ballonos, nagy felfekvőfelületű, alacsony nyomású gumiabroncsokat alkalmaznak, a minél jobb terepjáró képesség elérése és a fajlagos talajterhelés, illetve a káros talajtömörödés minimalizálása céljából (1. kép).

Trágyaszóró
1. kép. Nagy felfekvőfelületű gumiabroncsozású, egytengelyes szervestrágya-szóró pótkocsi

Ezeknek a szervestrágya-szóróknak a tengelyterhelése közúton nem haladhatja meg a 10 tonnát. A vontató traktorra átszármaztatott vonórúdterhelés – az üzemeltető traktor nagyságrendjét figyelembe véve – max. 2 t lehet. Így ezeknek a szervestrágya-szóró pótkocsiknak az összes gördülő tömege max. 12 000 kg lehet.

FUTÓMŰVEK

A teherbírás növelésére tandem-, iker- és tridem, ritkábban quattro futóműveket építenek a szervestrágyaszóró pótkocsik alá (2. kép).

Trágyaszóró
2. kép. Ikertengelyes szervestrágya-szóró munka közben

A kedvező terepjárási paraméterek biztosítására ezek a futóművek is nagy felfekvőfelületű, alacsony nyomású gumiabroncsozásúak. Egyes szervestrágya-szóró pótkocsik futóművének gumiabroncsnyomása terepen, szórás közben, éppen a felfekvőfelület növelésére, a talajterhelés minimalizálására a vontatótraktor vezetőfülkéjéből távvezérléssel csökkenthető. Az épített vagy jó minőségű földúton végzett szállításban vagy üres menetben pedig a megengedett maximumra növelhető a gumiabroncs légnyomásának értéke. A szállítás közben, a menetdinamikából adódó terhelések csökkentésére a beépített iker- és tridemtengelyes futóművek parabolikus laprugós vagy – egyre gyakrabban – hidropneumatikus rugózásúak. A kanyarodás közbeni megnövekedő vontatási igénybevétel és a gumiabroncsok csúszásának, „radírozásának” csökkentésére az ikertengelyes futóművek hátsó tengelyeinek, a tridemtengelyes futóművek első- és hátsó tengelyeinek kerekei kormányzottak (3. kép).

Trágyaszóró
3. kép. A szervestrágya-szóró pótkocsikon is alkalmazzák a kormányzott, rugózott futóműveket

ALVÁZ

A szervestrágya-szóró pótkocsik fő teherviselő szerkezete a futóművekre támaszkodó, és a felépítményt, a kocsiszekrényt tartó alváz. Az alvázak nagy szilárdságú, hidegen hengerelt, „C” vagy „U” profi lacélból kialakított, háromszög vagy négyszög alakban hegesztett keretszerkezet vagy zárt négyszög-keresztmetszetű központi gerinctartós konstrukciók. Egyes gyártmányoknál és típusoknál az alváz cserefelépítményes, pl. tartályos vagy billenő kocsiszekrényes felépítmények fogadására is alkalmas (4. kép).

Trágyaszóró
4. kép. Cserefelépítményes szervestrágyaszóró pótkocsi-felépítmény

Az alváz mellső részéhez csatlakozik a toroid kialakítású vonószemmel vagy K 80-as gömbfejjel szerelt, durvalemezből hegesztéssel kialakított vonórúd. A hegesztéssel történő merev csatlakoztatás egyre ritkább, és elsősorban a kisebb teherbírású konstrukciókra jellemző. Az újabb fejlesztésű és nagyobb teherbírású szervestrágya-szóró pótkocsiknál a vonórúd csapszegen keresztül kapcsolódik az alváz bakjaihoz. Ez a csatlakoztatási megoldás lehetőséget biztosít a vonórúd rugózására. Többféle vonórúd-rugózási megoldást alkalmaznak, gumibakos, parabolikus vagy hidropneumatikus rugózást.

FELÉPÍTMÉNY

A szervestrágya-szórók kocsiszekrénye a szerves trágya szállítási, szórási funkciónak megfelelő kialakítású. A szervestrágya-szórók kocsiszekrénye külön profilacélból kialakított hossz- és kereszttartókból álló keretszerkezetre épül. A merevítőkkel ellátott, lemezből készült mellső és oldalfalak hegesztéssel csatlakoznak az alváz tartóihoz. Az oldalfalak hátsó vége a szervestrágya-szóró és az egyéb adapterek fogadására alkalmas és megfelelő csatlakozóelemekkel felszerelt zártszelvényű, függőleges tartókhoz, oszlopokhoz van hegesztve. A kocsiszekrény fenéklemeze nagy kopásszilárdságú acéllemez. A fenéklemezen csúsznak a szerves trágyát a szórószerkezethez szállító láncos, kaparóléces lehordószerkezet vagy a letolólapos lehordószerkezet működő elemei.

ÜRÍTÉSI RENDSZER

A láncos-, kaparóléces szerkezeteknél a trágyamozgatást végző lehordószerkezet szemes vagy hevederes, végtelenített láncpárokra szegecselt vagy csavarozott, „U” vagy „L” profilú kaparólécekből áll, és a padlólemez fölött és alatt fut körbe.

Trágyaszóró
5. kép. Lehordószerkezetes kocsiszekrénya láncos, kaparóléces szerkezettel

A kocsiszekrény alvázhossztartóinak hátsó végében van csapágyazva a láncdiókkal szerelt meghajtótengely, a mellső részben pedig a csavarorsós láncfeszítő mechanizmussal szerelt szabadonfutó tengely (5. kép).

A letolólapos pótkocsiknál pedig a fenéklemezen csúszik a kettős működésű hidraulikus munkahenger előtolásával mozgatott letolólap (6. kép).

Trágyaszóró
6. kép. Letolólapos szervestrágya-szóró pótkocsi kocsiszekrénye

A kocsiszekrény hátsó oszlopaihoz csavarkötéssel, de gyakori megoldásként gyorscsatlakozó mechanizmussal kapcsolhatók a különböző konstrukciójú szervestrágya-szóró vagy egyéb, pl. hátsóajtó- vagy átrakó adapterek.

A szervestrágya-szóró adapterek a különböző konzisztenciájú szerves trágyák tulajdonságaihoz és a változatos agrotechnikai igények és követelmények kielégítésére különböző szórószerkezettel vannak kialakítva.

SZÓRÓSZERKEZET-KIALAKÍTÁSOK

A szórószerkezetek lehetnek az adapter oldalsó tartóiban csapágyazott, vízszintes tengelyű csigavonalban vagy alkotó mentén hegesztett konstrukciók. Ezek a berendezések univerzálisan szinte valamennyi, különböző konzisztenciájú szerves trágya kiszórására alkalmasak, alacsony a hajtási teljesítményigényük, azonban a szórási, illetve munkaszélességük is korlátozott.

A függőleges szórószerkezetek szóróhengerei az adapter kereszttartójába épített kúpkerekes hajtóművekhez csatlakoznak, biztonsági tengelykapcsolókon keresztül. A függőleges szórószerkezet kettő vagy négy hengerből áll. A szórást és aprítást a hengerekre hegesztett csiga- és csavarvonalban vagy alkotó mentén nagy szilárdságú acéllapok végzik. A csavarvonalban elhelyezett szórólapokra egyes típusokon és gyártmányokon a tépést, aprítást végző, kopásálló Hardox® minőségű anyagból készült tépőfogakat, cserélhető kivitelben, oldható csavarkötés rögzíti (7. kép).

Trágyaszóró
7. kép. Függőleges, hengeres szórószerkezet cserélhető tépőfogakkal

Az így kialakított szórószerkezetek még az erősen tömörödött, mélyalmos istállókból kitermelt, kitrágyázott, és a tárolás során tovább tömörödött almos istállótrágya megfelelő egyenletességű, 10–12 m szórásszélességű kijuttatására is alkalmasak.

A szervestrágya-szóró adapterek egyes konstrukcióinál a kocsiszekrénybe rakott és a lehordószerkezet által a szórószerkezethez szállított trágyahalmazt vízszintes tengelyű csigavonalban elhelyezett, tépőfoggal szerelt bontóhengerek bontják meg, aprítják, és egyenletesen az adapter alsó kereszttartójába épített kúpkerekes hajtóművel meghajtott, röpítőlapátokkal szerelt szórótárcsákra juttatják. A bontóhengereket szórás közben hidraulikus munkahengerekkel működtetett nyitható-zárható hátsó ajtó zárja le (8. kép).

Trágyaszóró
8. kép. Vízszintes bontóhengerek és függőleges tengelyű szórótárcsák nyitható hátsó ajtóval

Ezeknek a szóróberendezéseknek a munkája után marad vissza a legegyenletesebben a kiszórt trágyamennyiség, a legszélesebb, 15–18 m szórási tartományban.

HAJTÁS

A szervestrágya-szóró pótkocsik szórószerkezetének a hajtását – a nagy hajtásiteljesítmény-igény és az állandó fordulatszám miatt – az üzemeltető traktor TLT-jéről kapják, szabadonfutós és biztonsági tengelykapcsolós kardántengelyen, kúp- és fogaskerekes hajtóműveken keresztül. A vízszintes tengelyű szóró- és aprítóhengerek hajtása pedig hevederes lánccal és lánckerékhajtással van megoldva.

A kaparóléces és letolólapos lehordószerkezet hajtásához kisebb hajtási teljesítmény szükséges, viszont az előtolás sebességét a kijuttatható adagmennyiség agrotechnikai igények szerinti (ez általában a gyakorlatban 10–60 t/ha közötti) beállításra kell beállítani. A kaparóléces lehordószerkezetek hajtása a vontatótraktor hidraulikus rendszeréről hidromotorral történik. A láncsebesség beállítása pedig a hálózatba épített háromállású mennyiségszabályzó szeleppel vagy a traktor vezérlőberendezéséről, a traktor kezelőfelületéről történhet (9. kép).

Trágyaszóró
9. kép. Letolólapos rendszert működtető hidraulikus rendszer a munkahengerrel

A letolólapos szerkezet előtolása a kettős működésű hidraulikus munkahenger – ami ebben az esetben lineárisan működő hidromotornak is tekinthető – dugattyúrúdjának sebességével, elektromágneses vezérlőszeleppel vagy szintén a traktor vezérlőrendszeréről állítható be.

Az ismertetett konstrukciós megoldások a hazai mezőgéppiacon jelen lévő, különböző nagyságrendű, 2,5–10–18 vagy akár 32 t teherbírású, egy tandem- és tridemtengelyes pótkocsikon is fellelhetők. A szervestrágya-szóró pótkocsik és a vontatótraktorok összehangolása szempontjából fontos a rendelkezésre álló motorteljesítmény és az üzemeltetéshez szükséges vonóhorog és hajtási teljesítmény összeillesztése, de korlátozó tényező lehet az üzemeltető traktor megengedett vontatható összgördülőtömegértéke.

Dr. Kelemen Zsolt műszaki szakértő