Törzscsuklós nehéztraktorok hazai kínálata, konstrukciós választékuk

Írta: GÉPmax-2021/VI. lapszám cikke - 2021 december 23.

A hazai szántóföldi növénytermesztés termelési szerkezetében a legnagyobb termőterületet a kalászosok és a kukorica foglalja el. Hozzájuk hasonló technológiával és műszaki háttérrel termeszthető a vetésforgóban több növényféleség is (repce, napraforgó, szója stb.). E növények termesztéstechnológiájában a talajművelés munkaműveleteire rendszerint rövid idő áll rendelkezésre, ezért a munkavégzést nagy területteljesítménnyel, rövid idő alatt kell megvalósítani.

Az alkalmazott munkagépek üzemeltetéséhez pedig nagy vonóhorog-teljesítmény szükséges. Kötött, nehéz talajokon ez magas vonóerő-igénnyel jár, könnyebb talajok esetén pedig a nagyobb munkaszélességű eszközökkel, illetve magasabb munkasebesség mellett elégíthető ki a területteljesítményre vonatkozó igény.

 

Rába
1. Felújított Rába, vagyis HT 326, törzscsuklós traktor hazai gépkiállításon

 

RÉGI NAGYOK FELÚJÍTVA, MODERNIZÁLVA

Ezeknek a feltételeknek a kielégítésére alkalmasak a négykerék-hajtású, törzscsuklós nehéztraktorok. A hazai mezőgazdasági gyakorlatban már számos konstrukció bizonyított. Ilyen típusok voltak a hazai gyártású Rába-Steiger különböző fejlesztési fázisú, Rába 245, Rába 250 típusai, valamint a T-150K, és a K 700 traktorcsalád típusai.

A Rába-Steiger, illetve a Rába 245, Rába 250 típusok eredményességére jellemző, hogy a gyártás leállítása után, még 20 év múlva is mintegy 1 300–1 400 ilyen gép üzemel. Ezeknek a gépeknek a felújítását, illetve a folyamatos üzemeltetését, részben a tulajdonosok végzik, pl. a motorokat újabb, korszerűbb típusokra cserélik (pl. John Deere AF 001-re; az ilyen motorcserét a KITE Zrt. szolgáltatásként is végzi).

A Huntractor Kft. műszaki tervet és technológiát dolgozott ki a Rába-Steiger traktorok fő darabjainak felhasználásával, a traktorok teljes felújítására. Ennek eredményeként jelent meg a HT300, Rába 300-HT330 és a HT326 típus. Ez a fejlesztés folyamatos, és részleteiben állandó változásban lehet. Az új típusjellel megjelenő gépek új, elektromos vezérlésű Common Rail tüzelőanyagellátó-rendszerű, ~300 LE-s Cummins motorokat és Allison 4500 automata váltót kapnak. Ezen túlmenően új, nagyobb olajszállítási teljesítményű hidraulikarendszert építenek be. Természetesen a vezetőfülkét, az ülést, a műszerezettséget, elektronikát is modernizálják. Az egyéb szerkezeti részeket felülvizsgálják, javítják, szükség esetén újakra cserélik (1. kép).

 

Kirovec K-742M
2 A Kirovec K-742M Premium traktor

 

AZ ÚJ KIROVECEK

Az előzőekben említett Kirovec K 700 törzscsuklós traktorcsalád újabb típusai jelen vannak a hazai mezőgazdasági termelés gyakorlatában, illetve a gépkínálatban. A Kirovec K-7M törzscsuklós nehéztraktorcsalád azonos konstrukciójú, de különböző motorteljesítményű traktorokat tartalmaz (2. kép).

A traktorcsalád tagjainak konstrukciós kialakítására jellemző az erős csuklós, törzscsuklós vázszerkezet, melynek mellső részét differenciálművel ellátott, hajtott laprugós mellső híd támasztja alá. A vázszerkezet mellső részére van építve az – említett különböző típusú és gyártmányú és teljesítménykategóriájú – orosz gyártmányú, hagyományos tüzelőanyagellátó-rendszerű, illetve a Mercedes-Benz elektromos befecskendezésű, Common Rail tüzelőanyagellátó-rendszerű dízelmotor. A Kirovec traktorok teljesítményjellemzőit az 1. táblázatban foglaltuk össze.

 

1. táblázat. A K 7M, K-4 és K-5 sorozatú törzscsuklós nehéztraktorok motorteljesítmény variációi

 

A sorozat tagjai nagyméretű, könnyen hozzáférhető és tisztítható hűtőberendezéssel vannak felszerelve. A hidraulikarendszer energiáját Sauer-Danfoss axiáldugattyús, változó olajmennyiség-szállítású, 100150-180 l/min szállítóképességgel kapják. A traktorcsalád tagjai 4 pár, kihelyezett hidraulikacsatlakozóval rendelkeznek. A hidraulikaszivattyú és a Bosch vezérlőrendszer, biztonságos és gyors működést biztosít a munkagépek kihelyezett hidraulikus elemeinek, és a függesztő hidraulika hárompont-emelőrendszer működtetéséhez. A traktorcsalád tagjaihoz 762 mm szélességű, és a négy kerék helyére szerelhető, gumihevederes járószerkezet is rendelkezésre áll.

A Kirovec traktorcsalád kisebb, K 424 tagjának továbbfejlesztett K 525M Premium típusa 250 LE-s JAMZ 53565 Common Rail motorral van szerelve. A sebességváltó 16/8 fokozatú automata váltó, 0-33 km/h sebességtartományú. A hidraulikus rendszer energiáját axiáldugattyús – 210 l/min szállítási teljesítményű, kivezérelt mennyiség 95 l/min és 200 bar nyomású – Bosch-Rexroth szivattyú szolgáltatja. A kihelyezett hidraulika csatlakoztatási lehetőségek 4+1 pár, TLT fordulatszám 540/1 000 f/min. A traktor nyomtávja1 900 mm, a szélessége pedig 2 400 mm.

A Kirovec traktorcsalád tagjai – a kisebb és nagyobb teljesítményű változatok is – alkalmasak a GPS/GLONASS terminálok és alkalmazások kiépítésére.

 

CASE IH Steiger
3 CASE IH Steiger 540 típusú törzscsuklós traktor

 

A CASE IH TÖRZSCSUKLÓS TRAKTOROK

Építésmódjukat, konstrukciójukat tekintve klasszikus építési módot követnek. A robusztus tengely által alátámasztott, mellső vázkeretre van építve a meghajtó, különböző teljesítményű Common Rail tüzelőanyag-ellátású, soros építésű dízelmotor a hűtőrendszerrel, a rugózott és légkondicionált vezetőfülke, a váltó és osztómű. A mellső vázkerethez királycsapon keresztül kapcsolódik a hátsó tengelyek által alátámasztott vázkeret.

A hátsó vázkeretre van építve az üzemanyagtartály, a hátsó hidraulikus hárompont-függesztő berendezés, és a különböző konstrukciójú vonószerkezet, a kihelyezett hidraulika, elektromos- és fékcsatlakoztatás, valamint a TLT tengelycsonk. A CASE IH Steiger sorozat tagjai négykerékhajtású, alacsony nyomású, gumiabroncsozású gépek. A Quadtrac-változatok pedig 4 gumihevederes járószerkezettel vannak szerelve. Mindkét változat tagjai PowerShift és fokozatmentes CVX váltóval is kaphatók.

A CASE IH Steiger, illetve a Quadtrac traktorok kétféle alvázkerettel készülnek. A Steiger 370-420-470 típusok keskenyebb alvázkerettel készülnek, így a szélességi méreteik 2 549 mm, míg az 540-570-580-620 változatok szélesebb vázkerettel, 2 990 mm max. szélességgel készülnek. A Quadtrac CVT, illetve CVX sebességváltóval szerelt, 470-500-540-580-620 típusok, max. szélessége pedig 2 997 mm (3. kép).

 

Case ih steiger teljesítménytáblázat

Case ih Quadtrac teljesítménytáblázat

 

3 CASE IH Steiger 540 típusú törzscsuklós traktor

A CASE IH Steiger törzscsuklós traktorok előző típusainak, a beépített motorokra vonatkozó fontosabb műszaki adatait a 2/a. táblázatban foglaltuk össze, a gumihevederes Quadtrac sorozat motorjellemzőit pedig a 2/b. táblázat szemlélteti.

A CASE IH törzscsuklós traktorok 4, akár 8 pár kihelyezett hidraulikacsatlakozóval rendelhetők. A hidraulikus rendszer munkavégző szervei 4 pár kihelyezett csatlakozóval rendelkeznek. A munkavégzőszerveket a 370/370 típusoknál 150 l/min, a 470-620 típusoknál 159 l/min, opcióban 208/408 l/min, míg a Quadtrac 470-620 típusoknál 216/420 l/min szállítóképességű szivattyú látja el. A hidraulikus hárompont-függesztő berendezéshez vízszintes vonópad is tartozik, de kérhető K80 vonófejjel is.

 

Versatile
4 A Versatile típusok gumihevederes változata (fotó: versatile-ag.com)

Versatile motorteljesítmény táblázat

 

A VERSATILE TÖRZSCSUKLÓS NEHÉZTRAKTOROK

Konstrukciós építési módja, vázszerkezetük kialakítása hasonló az előzőekhez. A Versatile törzscsuklós traktorcsalád tagjai a gumihevederes változatban 520DT, 570DT és 610DT, míg hagyományos gumikerekes verzióban 380, 405, 430, 460 típusjellel ismerhetők fel. Ezeknek a traktoroknak az erőforrásai szintén korszerű, Common Rail rendszerű, soros, vízhűtéses Cummins dízelmotorok. A gumihevederes sorozatban 15 literes, QSX 15 T4F, míg a kerekes szériában 11.8 literes QSG-12 motorok, melyek teljesítményjellemzőit a 3. táblázat szemlélteti.

A hajtásátvitel tekintetében a Versatile törzscsuklós traktorokban 16/4 fokozatú, Caterpillar PowerShift szinkronváltók továbbítják a nyomatékot, amelyek 34-35 km/h sebességet biztosítanak. A hidraulikaszivattyú változtatható szállítóképességű axiáldugattyús szivattyú, szóló kivitelben201 l/min, míg tandem kivitelben 401 l/min, 197 bar max. nyomás mellett. A hidraulikavezérlés mechanikus, vagy elektrohidraulikus nyomógombok segítségével. A kivezérelhető hidraulikacsatlakozók száma 6. A traktorcsalád tagjainak szélessége 3 258-3 484 mm, és 1 000 f/min fordulatú TLT-vel vannak szerelve. A traktorok vázkeretét hajtott mellső- és hátsó, alacsonynyomású gumiabroncsozású kerekekkel szerelt, hajtott bolygókerék véglehajtású hidak támasztják alá. A DT széria háromszög alakú, gumihevederes járószerkezete 762 mm, vagy 914 mm szélességű. (4. kép).

 

John Deere 9 R
5 John Deere 9 R sorozatú tagja

John Deere motorteljesítmény táblázat

 

A JOHN DEERE 9 R

A törzscsuklós traktorcsalád 9 R típusjelű tagjai négykerékhajtású, gumikerekes, míg a 9 RX típusjelű változatok 4 háromszög alakú gumihevederrel felszerelt nehéztraktorok (5. kép).

A John Deere 9 R, illetve 9 RX sorozatú traktorok elektronikus, hengerenkénti adagoló befecskendezésű, nagynyomású Common Rail tüzelőanyagellátó-rendszerű John Deere PowerTech PSS, illetve a legnagyobb motorteljesítményű változatok Cummins QSX 15 L soros, vízhűtéses dízelmotorral vannak felszerelve. A beépített motorok teljesítményjellemzőit a 4. táblázat szemlélteti.

Az erőátviteli járószerkezeti hajtásrendszer pedig 18 előre- és 6 hátrameneti sebességfokozatú, elektronikus vezérlésű, Power Shift váltó, mely átállítható manuális kezelésűre is. A sebességváltó a mezőgazdasági munkák során alkalmazott, 5-13 km/h munkasebesség-tartományban, 10 kapcsolási fokozattal rendelkezik. A névleges, 2 100 motorfordulatszámnál a végsebesség 40 km/h. A 9 R sorozat tagjai, gumikerekes differenciálzárral ellátott, hajtott hidakkal vannak felszerelve. A 9 RX sorozat tagjainak járószerkezeti kialakítása hasonló, azzal, hogy a gumiabronccsal szerelt kerekek helyére 4 db Camoplast gumihevederes járószerkezet van felszerelve. A gumihevederek szélessége 762–914 mm lehet. A Camoplast gumihevederes járószerkezet egy hajtott kerékből, két vezetőkerékből, 2 nyomógörgőből, hidraulikus előfeszítőből, és a különböző említett méretű gumihevederből áll. Ezért, mint a 9 R sorozat többi tagjának, a szélessége 2 980–3 130 mm körüli. A sorozat tagjainak a hidraulikus energiát – 220 l/min, illetve opcióban 435 l/min szállítóképességű, és 210 bar nyomású – axiáldugattyús, változtatható képességű szivattyú szolgáltatja. A kihelyezett hidraulikacsatlakozók száma 6/8+1, a kivezérelt olajmennyiség pedig 15 l/min. A gépkezelő kényelméről a légkondicionált, rugózott fülkében elhelyezett, forgatható légrugós ülés gondoskodik.

 

MAXIMÁLIS VONÓERŐKIHASZNÁLÁS

A szériaismertetésekből is kiderül, hogy a különböző törzscsuklós traktorcsaládok felépítés szempontjából hasonlóságot mutatnak. Konstrukciójuknál fogva a teljes adhéziós tömegüknek az eloszlása vontatmány nélkül, szólóban általában, az első/hátsótengely vonatkozásában 60/40%. A munkavégzés közben, különösen nehéz talajmunkák esetén, ez kiegyenlítődik 50/50%-ra.

Ebből a konstrukciós kivitelből adódik a törzscsuklós nehéztraktorok maximális vonóerőkihasználása a megfelelő munkaszélességű, illetve munkagép-kapcsolatokban. A nagy, illetve optimális vonóerőre a nehéz talajmunkák – szántás, lazítózás, mély kultivátorozás, és egyéb alapművelésekben – a nehéz, kötött talajok esetében is szükség van. A törzscsuklós nehéztraktorok számos kiegészítő berendezéssel, 540/1 000 f/min TLT tengelycsonkkal, növelt, nagy folyadékmennyiség-szállítású, és magas nyomástartományú vagyis nagy teljesítményű, hidrosztatikus energiaátvitellel, hidraulikával, és kihelyezett hidraulikus csatlakozókkal rendelkeznek. Ezek a műszaki megoldások és a motor-, illetve vonóhorog-teljesítmények akár az univerzális használhatóság határát súrolják. Ez azt jelenti, hogy – pl. a nagy munkaszélességű és munkasebességű, és nagy hidraulikus hajtási teljesítmény igényű – gabona- vagy szemenkéntvető gépek is gazdaságosan üzemeltethetők velük. A flotációs gumiabroncsok és az ikerkerék gumiabroncsozású járószerkezetek alkalmazása csökkenti a káros talajtömörödést. Emellett a gumihevederes járószerkezetek – azonos vonóerő-igény esetén – kevesebb csúszással való üzemeltetést tesznek lehetővé, aminek fajlagos hajtóanyag-csökkentési és területteljesítmény-növelési, végső soron gazdaságossági eredményei lehetnek.

 

dr. Kelemen Zsolt, műszaki szakértő – Gödöllő