fbpx

FLIEGL: három évtizedes jubileum

Írta: GÉPmax-2023/IV. lapszám cikke - 2023 augusztus 29.

A FLIEGL ABDA Gépgyártó Kft. 30 éves sikertörténetét ünnepelték Abdán. A 21 országból érkezett közel 500 vendég gyárlátogatáson és gépbemutatón vehetett részt, ahol megnézhették a pótkocsik, tartálykocsik és hígtrágya-kijuttató eszközök gyártását, a vaslemezek kivágásától a festésen át, a komplett összeszerelésekig.

HÁROM ÉVTIZED: MUNKA ÉS FEJLŐDÉS

Az abdai üzem csarnokában ifj. Josef Fliegl németül és magyarul is köszöntötte a vendégeket, majd Ackermann Tamás cégvezető tartott visszaemlékezést a Fliegl család 3 évtizede alapított magyarországi gyáráról. A cég sikertörténete 1975-ben kezdődött, amikor Josef Fliegl Kastlben megalapította a gépgyárát. Az évek során folyamatos beruházások, gyárbővítések zajlottak Németországban, majd 1993 májusában Abdán a magyarországi gyár is megkezdte működését az egykori REKARD (Győri Mezőgép) gyártól vásárolt területen.

Ackermann Tamás
1.kép: Ackermann Tamás, a FLIEGL ABDA Kft. cégvezetője

GYÁRLÁTOGATÁS KISVONATTAL

Az óriási csarnokokban betekintést nyerhettünk a gyártási folyamatokba. Lézerrel vágják a nehéz vaslemezeket, majd egy részüket robotokkal hegesztik és festik, de jellemzően nagyon sok aprólékos kézi munkával készítik a mezőgazdasági és építőipari pótkocsikat, trágyaszállító és kijuttató eszközöket, adaptereket. A gyárudvaron pedig egymás mellett sorakoznak az elkészült termékek.

TOVÁBBI BŐVÍTÉS MÉG AZ IDÉN

Egy új, 2400 négyzetméteres raktárcsarnok fog épülni itt Abdán, hogy a tengelyek, felnik, gumiabroncsok bekerüljenek a szabadból ebbe a raktárba. A bemutató kapcsán összeszedtem a számadatokat: 4800 darab gumiabroncs, 4000 felni és 1900 tengely van itt Abdán. Hétköznapokon az ember csak elmegy mellettük, de jó néha így, egy kicsit megállni és összegezni, hogy mi mindent értünk már el, és mi mindenünk is van – mondta Ackermann Tamás, a FLIEGL ABDA Kft. cégvezetője.

SZÁNTÓFÖLDI GÉPBEMUTATÓ HELYETT…

Az egésznapos eső miatt a tervezett szántóföldi gépbemutatót az üzem területén tartották meg, ahol fölvonultatták a cég által gyártott különböző mezőgazdasági, építőipari gépeket, pótkocsikat, adaptereket és egyéb kiegészítő eszközöket.

PFW Poly Line 9000
2. kép: A PFW Poly Line 9000 egytengelyes modell, rajta SKATE 120 csúszócsoroszlyás kijuttató Twin csoroszlyákkal

ELŐTÉRBEN AZ ÖNSÚLYCSÖKKENTÉS

Több tartálykocsi-szériát is bemutattak a rendezvény nagyközönsége előtt. Mivel a súlycsökkentés a hasznos terhelés növelése érdekében fontos szempont a fejlesztéseknél, így egyre nagyobb szerep jut a műanyag tartályok alkalmazásának. A Poly Line széria különböző méretű tagjai ezt a szegmenst képviselték a bemutatón. A 4000 literes szállítási kapacitású Vogelsang rotációs szivattyúval szerelt PFW 9000 egytengelyes modell például mindössze 4700 kg önsúlyú, a megengedett össztömege 13 tonna. Ezen a tartálykocsin láthattuk a SKATE 120 csúszócsoroszlyás kijuttatóra szerelt Twin csoroszlyás injektort. Ez a kis Y-alakú tartozék a lefolyótömlőkhöz csatlakozik, megosztja a trágyakifolyást. Így lényegesen kisebb a takarmányszennyeződés, illetve nagyobb hatékonyság a hígtrágya-kijuttatásnál, optimalizált kereszt- és hosszirányú eloszlás, fokozott szubsztrátum-beszivárgás. A Twin csoroszlyát könnyű utólag felszerelni minden megfelelő tömlővastagságú csúszócsoroszlyás terítő egységre.

Hígtrágyaszállításban is választhatunk a műanyag vagy a fémtartályos megoldások között. Mindkettőre láthattunk példát a bemutatón. A 34 tonna maximális össztömegű FW 290000 Road X Poly Line Tridem szállító tartálykocsi szintén műanyagtartályos kivitel, vonórúdrugózással, légrugós lengéscsillapítású, tridem tengellyel, hidraulikus kényszerkormányzással. A vázszerkezete speciális finomszemcsés acélból készül, a töltést és az ürítést pedig hidraulikus hajtású Vogelsang forgódugattyús szivattyú végzi. A Polyfant szívókar közvetlenül a tározóból is tud felszívni – max. 3,5 m mélyről.

STF 30000 Truck Line tartálykocsi
3. kép: A nyerges szerelvényként alkalmazható STF 30000 Truck Line tartálykocsi

FOLYADÉKSZÁLLÍTÁS NAGY TÁVOLSÁGRA

Nagy szállítási távolságokra is kínál a Fliegl többféle megoldást, melyek közül a bemutatón a nyerges szerelvényként alkalmazható STF 30000 Truck Line tartálykocsit láthattuk. A fejlesztésénél szintén a súlycsökkentés volt a legfontosabb szempont, jól mutatja ezt az alumínium tartállyal szerelt változat kb. 5700 kg-os önsúlya, a megengedett össztömege 35 000 kg. A szállítóeszköz légrugós felfüggesztésű, tárcsafékekkel szerelt SAF tengelyekre támaszkodik, melyek közül az első tengely emelhető, a hátsó kormányozható. A gyors ürítésről Vogelsang forgódugattyús szivattyú gondoskodik, feltölteni pedig a pneumatikus nyitású, felső tolótetőn keresztül is lehet.

Cargos immár Fliegl logóval
4. kép: A jól ismert Cargos immár Fliegl logóval az oldalán

A CARGOS ÚJ MÁRKAJELZÉS ALATT ÉL TOVÁBB

Természetes a tartálykocsi-vonal mellett a Fliegl más népszerű termékeit is felvonultatták a bemutatón. Láthattuk többek között a letolófalas ADS trágyaszórócsaládot, a rakodógépekre szerelhető telephely tisztító eszközöket, a SKATE kijuttató egységeket, az ASW letolófalas ürítési rendszerű, vonórúdterheléses pótkocsikat. Egy régi-új terméket is viszontláthattunk, de már új márkajelzéssel az oldalán. Miután a CLAAS úgy döntött, hogy 2022 tavaszán beszüntette a CARGOS-lehordószerkezetes pótkocsicsalád gyártását, a Fliegl Csoport vette át a termékszériához tartozó jogokat, és a pótkocsikat a jövőben saját márkaneve alatt gyártja és értékesíti. A CARGOS terméknevet megtartja a cégcsoport, a termelést pedig a Fliegl Grünlandtechnik GmbH vállalat új németországi üzemébe, Kirchdorf bei Haagba helyezték át.

Kristóf Imre és Farkas Imre