fbpx

A Perkins következő generációs 13 literes dízelmotorja

Írta: Farkas Imre - 2024 március 13.

A 2026-ban elérhető Perkins® 2600-os sorozatú motorplatformot a mezőgazdaság, az építőipar és más off-road alkalmazási területek szigorú követelményeihez tervezték.

Az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású jövő felé vezető energetikai átállás kulcsfontosságú eleme a dízelmotorok tervezésének folyamatos finomítása az üzemanyag-fogyasztás csökkentése, a teljesítmény javítása és a megújuló üzemanyagok fokozottabb felhasználására való felkészülés érdekében.

Perkins 2600-as dízelmotor
A motorra szerelt utókezelő- és hűtőcsomagokkal konfigurált ipari nyitott hajtású egységek is elérhetők lesznek a gyárból – fotó: https://www.perkins.com/

Az intelligensebb megoldások megvalósítása iránti elkötelezettsége részeként a Perkins bemutatta a Perkins® 2600 sorozatú fejlesztését, egy új, 13 literes dízelmotor-platformot.

A mezőgazdaság, az építőipar és számos más ágazat számára eszközöket gyártó felhasználókat megcélzó új platformmal kiterjeszti a Perkins vezető szerepét a nagy teljesítményű, közepes méretű, nyolc teljesítményű, 340-515 kW (456-690 LE) teljesítményű, akár 3200 Nm-es csúcsnyomatékkal rendelkező motorok terén. A motorra szerelt utókezelő- és hűtőcsomagokkal konfigurált ipari nyitott hajtású egységek is elérhetők lesznek a gyárból, hogy csökkentsék az eredeti berendezésgyártók (OEM-ek) telepítési és hitelesítési költségeit.

Perkins 2600-as dízelmotor
A mérnökök a mai napig több mint 20 000 órányi tervezési validációt hajtottak végre a 13 literes motorplatformon – fotó: https://www.perkins.com/

A Perkins 2600-as sorozatú dízelmotorjai megfeleljenek a szigorúbb szabályozású országok (pl.: EU Stage V, US EPA Tier 4 Final) emissziós szabványainak is. A motorok kompatibilisek megújuló folyékony üzemanyagokkal, például 100%-ban hidrogénezett növényi olajokkal (HVO), B100 desztillált biodízellel és akár B100 zsírsav-metil-észter (FAME) szabványos biodízellel. Ezenkívül alapvető architektúrája támogatja a szikragyújtású földgáz és hidrogén üzemanyag-képességek jövőbeli fejlesztését.

A mérnökök a mai napig több mint 20 000 órányi tervezési validációt hajtottak végre a 13 literes motorplatformon. Az első nullszériás példányok 2025-ben lesznek elérhetők, kereskedelmi gyártása pedig a tervek szerint 2026-ban kezdődik. Ideálisan alkalmas több tucat off-road alkalmazáshoz, például mezőgazdasági traktorokhoz, kombájnokhoz, betakarítógépekhez, önjáró permetezőgépekhez; kerekes és lánctalpas rakodók, kotrógépek, dózerek, illetve egyéb építőipari gépek; nehéz teherautók, önjáró kotrók; valamint nagy ipari szivattyúk, kompresszorok meghajtásához.

Perkins 2600-as dízelmotor
A motor számos tervezési fejlesztésének köszönhetően a szivárgó kötések számát több mint 45%-os csökkentették – fotó: https://www.perkins.com/

Úgy tervezték, hogy akár 3600 méteres magasságban, valamint extrém környezeti hőmérsékleten, akár +60 °C-on és mínusz 40 °C-on is működjön segédeszközökkel.

A motor számos tervezési fejlesztésének köszönhetően a szivárgó kötések számát több mint 45%-os csökkentették. A fejlesztések együttesen csökkentik a folyadékfogyasztást, és meghosszabbítják az olaj- és üzemanyagszűrő szervizintervallumát, akár 1000 órán keresztül, csökkentve az üzemeltetési költségeket és az állásidőt.

A 2600-as sorozatú motorok olyan telematikai megoldásokat kínálnak majd, amelyek lehetővé teszik az felhasználók számára, hogy összegyűjtsék, elemezzék és integrálják a legfontosabb motorteljesítmény-adatokat egy összekapcsolt intelligens platformon belül.

Az összetevők modularizálása és kiiktatása révén az architektúra helyvédett, hogy az ügyfelek csatlakozási pontjainak áthelyezése nélkül alkalmazkodjon az USA-ban és az EU-ban a jövőbeli kibocsátási szabványokhoz szükséges konfigurációs módosításokhoz. Mind a nyolc teljesítmény-besorolás elérhető lesz egy közös magmotoron, a magasabban szabályozott piacokon, ami lehetővé teszi az felhasználók számára, hogy csökkentsék készlet- és integrációs költségeiket. A vadonatúj hátsó hajtómű, a merevebb magarchitektúra és a közös nyomócsöves üzemanyagrendszer kombinációja akár 3 dB-lel is csökkenti a zajt a Perkins jelenlegi 13, 15 és egyturbós, 18 literes motorjaihoz képest.

Forrás: https://www.perkins.com/