A gazdaságos hajtóanyag-fogyasztású, környezetbarát hibrid erőátviteli hajtásmód a mezőgazdasági erőgépek területen is terjedőben van.
Azokat a járműveket nevezik hibrid hajtásúnak, amelyeknél az alapvető üzemeltetésre egynél több energiafajtát használnak. Külön megjelölés nélkül hibrid hajtás kifejezés alatt a belső égésű motorral és villamos hajtásrendszerrel rendelkező erőátvitelt értik. A hibrid hajtásokat két nagy csoportba szokás sorolni, úgymint soros és párhuzamos hibrid hajtásokra.
Soros hibrid hajtásnak nevezik azt a kialakítást, amikor a belső égésű motor (dízelmotor) villamos áramfejlesztőt hajt, és az előállított villamos energiával működtetik a járművet. A soros hibrid hajtást a közúti járműtechnika nemigen használja, a mezőgazdasági technika pedig a kis és a nagy teljesítményű traktoroknál, munkagépeknél kezdi alkalmazni (pl. RIGITRAC EWD 120, MTZ 3623, Caterpillar-D7E). A soros hibrid hajtáshoz nem szükséges villamos energiát tároló akkumulátort használni. Ha viszont van akkumulátor, akkor lehetőség nyílik a terhelési csúcsok kiegyenlítésére, csak villamos hajtásra és a nem szükséges mozgási energia elektromos visszanyerésére is.
Párhuzamos hibrid hajtásnak nevezik azt a megoldást, amikor a dízelmotor mechanikusan működteti, hajtja a járművet és a segédhajtásokat, de erre az erőátvitelre villamos hajtás is rádolgozik, az akkumulátorban tárolt villamos energiával. A párhuzamos hibrid hajtás alkalmazása a közúti és a mezőgazdasági járműveknél gyakori.
Mennyire hibrid a hibrid?
A mini hibrid mezőgazdasági traktor esetében lényegében csak a belső elektronikai eszközök és a külső munkagép alacsony villamos teljesítményének szolgáltatásra van lehetőség.
A mikro hibrid hajtású traktor jelentősebb villamosenergia-szolgáltatásra képes a munkagép felé, vagy kis mértékben rá tud segíteni a vontatási erőkifejtés és más munkavégzés növelésére.
A mild hibrid erőátvitellel rendelkező traktor számottevő villamosenergia-szolgáltatás mellett a vonóerő-kifejtést vagy/és a hidraulikus rendszer, a TLT-hajtás munkavégző képességét is megnövelheti.
A full hibrid hajtásrendszerrel rendelkező traktorok és önjáró munkagépek a jövő általános mezőgazdasági erőgépei lesznek. Ezek a gépek dízelmotoros hajtást egyre kisebb százalékban szolgáltatnak, a villamos hajtás jelentős növekedése mellett. A dízelmotor itt a működés biztonságát szolgálja, ha az akkumulátor kapacitása nem elég nagy, és nincs lehetőség gyors utántöltésre.
A hibrid hajtások átmeneti megoldást szolgálnak a környezet levegőszennyeződésének és a CO2-üvegházhatás mérséklésére. A járművekben alkalmazható akkumulátortechnika fejlődésével és a mezőgazdasági munkaterületeken a villamosenergia-ellátás megvalósításával a hibrid hajtású járművek, munkagépek használata meg fog szűnni, de addig mindig születnek újdonságok.
Az indiai Proxecto multidiszciplináris tervező- és prototípusokat kivitelező vállalkozás készítette el a HAV (Hybrid Agri Vehicle) elnevezésű, akkumulátor nélküli, soros hibrid, kis univerzális mezőgazdasági traktor első darabját (1. kép). A 10 év garanciával rendelkező traktorok Indiában 4,5–7,5 millió forint közötti összegbe kerülnek. Ezek a soros hibrid traktorok igen takarékosan működnek.
A HAV S1 55 STD típusjelzésű (2. kép) dízel-villamos hibrid négykerék-hajtású és 3 kormányzási módú, állítható hasmagasságú traktor főbb műszaki adatai: a Yanmar 4TNV88T turbós dízelmotor 2,2 literes, 4 hengeres, vízhűtésű, 37,5 kW (3000 1/min) teljesítményű, 60 literes üzemanyagtankkal, a hajtás 9 kW-os, 4 db kerékagy-villanymotorral, max. villamosenergia-szolgáltatás (álló helyzetben) 33,8 kW, a hidraulikaszivattyú kapacitása 33 liter/min., hárompont-emelőszerkezet, CAT 2. Gumik elöl 9,5 × 18, hátul 12,4 × 28, legkisebb fordulási sugár 2,7 m, tengelytáv 2000 mm, hosszúság 3280 mm, magasság (fülke tetején) 2500 mm, szélesség 1830 mm, teljes tömeg 2400 kg, terhelhetőség 2400 kg.
A litván AUGA Group, Európa legnagyobb vertikálisan kiépített bioélelmiszer-gyártója megalkotta a világ első nagy teljesítményű hibrid biometán-elektromos traktorát, az Auga M1 Eco-t (3. kép).
Az AUGA párhuzamos hibrid traktorát pedig a litvániai Rokiškios Mašino Gygyla, AB (RMG) mezőgazdasági gépek tervezésével és gyártásával foglalkozó vállalat gyártotta. Az Auga Group M1 Eco nehéz traktor 6 méter hosszú és 4 méter magas, maximális sebessége 12 km/h, a biometán-üzemű, szikragyújtású belső égésű motor és a négy kereket hajtó villanymotorok együttes teljesítménye 295 kW (400 LE). Az akkumulátor-, valamint elektronikus egységek a fülke mögött és két oldalt kaptak helyet. A sűrített biogázt 6 db nagyméretű gázpalackból álló egységben tárolják, amely a traktor hátulján a fülke alá betolható (4. kép). A gázpalackegység cseréje 5 perc alatt megoldható, és egy egységgel akár egynapi üzemeltetés is biztosítható.
Az AUGA csoport és az RMG még az idén megkezdi az Auga M1 Eco hibrid traktorok tömeggyártását.
Forrás: Agrárágazat, szerző: Dr. Varga Vilmos