Napjainkban a környezetvédelem is központi téma az ásványi műtrágyák és a tápanyag kijuttatása terén. A tápanyagveszteséget csökkentő és a műtrágya kijuttatását javító innovációk mellett a talajvédelem is a fejlesztések tárgyát képezi.
A trágya kijuttatása különösen érintett a korlátozott idők és a fagyott talajra történő kijuttatás tilalma miatt. A nagy teljesítményre való kényszerítés a gyakran nedves talaj túlterhelésének kockázatát is magában hordozza. Ennek elkerülése érdekében a gumiabroncsok adatai, a kerékterhelés és a gumiabroncsok légnyomása mellett ismerni kell a talaj terhelhetőségét is. Eddig ezt kizárólag a járművezetők becsülték meg a tapasztalatuk, a gép és a hely ismerete, valamint az aktuális időjárási viszonyok alapján.
Mivel a gépkezelőnek a terhelhetőségre vonatkozó objektív értékek még nem állnak rendelkezésére, az Újdonságok Bizottsága ezüstérmet ítélt oda a Rauch és AgriCircle AG cégek TerraService-ének. Ez egy olyan digitális szolgáltatás, amely lehetővé teszi a gazdálkodók számára, hogy egy hordozható terminálról kényelmesen, előre kiszámítsák a mezőgazdasági területek terhelhetőségét. A felhasználónak be kell adnia a szükséges gépadatokat, vagy le kell hívnia a már tárolt adatokat. A talajnedvességet egy kis területre vonatkozóan a Sentinel műholdak radarmérései és az időjárási adatok kombinálásával becsülik meg. Ezekkel a gép- és talajnedvességi adatokkal, kiegészítve a talajszerkezetre vonatkozó információkkal, a mezőgazdasági terület járhatóságát a meglévő szimulációs modellek segítségével előre kiszámítják. Emellett egy 10 méteres rácshálóban meghatározott területekre vonatkozó-an megjelenítik. A felhasználó megkapja a járhatósági besorolást és figyelmeztetést, ha a talaj nem, vagy csak feltételesen járható. Ezenkívül a táblákon való áthajtás sorrendje, a nagy területek bejárati pozíciója és a fordulók feldolgozási sorrendje is optimalizálható vagy meghatározható, többek között az elakadás elkerülése érdekében. A megelőző ellenőrzőutak elkerülhetők, és ha az ellenőrzés nem lehetséges, akkor az időigényes, költséges munkakezelés és a felesleges utak a szántóföldre megszűnnek.
A Samson hígtrágyaszállító tartálykocsik új hidraulikus meghajtásának célja a kisebb csúszás révén a talaj védelme. A SAMSON HDP hajtóteljesítménye automatikusan változik a beállított maximális traktorcsúszási érték függvényében. Ugyanez a vállalat a SAMSON e-mission N-érzékelőrendszerrel oldja meg a kijuttatás során fellépő, nagymértékben változó N-veszteség problémáját. Ez nem egyetlen szenzor, hanem egy olyan alkalmazás, amellyel egy meglévő szimulációs modellből, több szenzor mérési adataiból számítják ki egy adott telephelyre a várható N-veszteséget. Ez lehetővé teszi a növények számára a kijuttatott hígtrágyából rendelkezésre álló nitrogén sokkal pontosabb becslését, és a későbbi ásványi N-trágyázás helyspecifikusan ehhez igazítását.
HÍGTRÁGYASZÓRÓ
A trágya kijuttatása terén számos vállalat dolgozik azon, hogy a trágya talajközeli kijuttatását viszonylag egyszerű, keskeny szórási technológiával a családi gazdaságok számára is megfizethetővé tegye. A svájci Brunner cég a Schleppfix hígtrágya-kijuttatóval egy rendkívül egyszerű megoldást mutat be 7,2, 9 és 12 méter munkaszélességgel. Az összekötőszerkezethez tartozó elosztó két speciálisan kialakított, műanyagból készült elosztófejből áll, hidraulikus meghajtás és forgó alkatrészek nélkül. A hígtrágya nem leeresztő tömlőkön, hanem terelőlemezeken keresztül jut el a 25 centiméter távolságra egymástól elhelyezett, keményfém vágólapokkal ellátott késekhez. A gyártó szerint ezzel a megoldással kopási költségek 80 százalékkal csökkenthetők.
RÉSZTERÜLET-SPECIFIKUS ÁSVÁNYI MŰTRÁGYA KIJUTTATÁSA
Egyre több fejlesztés foglalkozik a tápanyag-hatékonyság optimalizálásával a helyspecifikus, igényhez igazított ásványi műtrágya kijuttatásával, a veszteségek csökkentésével kombinálva. A Duport, a kijuttatásra szolgáló Cultan csillagkerekes befecskendező-eszköz szállítója, a készülék képességeit három másik folyadék független adagolásával bővíti. Ha folyékony műtrágyákat használnak a Nutrinject készülékkel, a tápanyagtartalom a kijuttatás során változtatható. A Monosem a sorközművelés és a műtrágya sorok közé történő bedolgozásának kombinációját kínálja. A FertiSmart segítségével az egyes sorok adagolóegységei egymástól függetlenül állíthatók menet közben, amelyet a soronkénti elektromos motorral hajtott adagolók tesznek lehetővé. A Rauch és a Cult-Tec cégek a DeePot nevű, depóniatrágyával történő mélytrágyázásra szolgáló berendezést mutattak be. Többéves kísérletek bizonyították, hogy kukoricában a stabilizált N-trágya minden 2. sorban, 25 cm mélységben történő kijuttatása elegendő a növények tápanyagszükségletének biztosításához. Különösen a csökkentett veszteségek miatt a kísérletek során a műtrágya mennyiségét kb. 20%-kal lehetett csökkenteni, azonos terméshozam mellett. A Rauch cég ehhez a készülékhez kínálja a MultiRate egysoros adagolórendszert, így a műtrágya nagyon kis területekre helyspecifikusan kijuttatható, és elkerülhetők az ékben lévő átfedések.
HATÁRSZÓRÓK
A peremszórók ma már gyakorlatilag alapfelszereltségnek számítanak az ásványi műtrágyaszórókon, nem utolsósorban a műtrágya-rendelet előírásai miatt. E kiegészítő berendezés célja, hogy a kívánt műtrágyamennyiséget a lehető legközelebb juttassa ki a szántóföld határához, ugyanakkor ne juttasson műtrágyát a szántóföldön kívülre. A röpítőtárcsás műtrágyaszórók esetében ezt a célt a munkaszélesség növekedésével egyre nehezebb elérni. Ha a műtrágya-rendeletnek megfelelően a műtrágyát úgy szórják ki, hogy az ne lépje át a szántóföld határát, akkor a szántóföld határán belül – a széléhez közel – egy viszonylag széles sávot túl kevés műtrágyával látnak el, ami jelentős terméskiesést eredményez ebben a sávban. Az Amazone ennek áthidalására bemutatta a BorderTS-t, egy újonnan kifejlesztett szórási terelőberendezést, amely a TS rendszer jól ismert határszóró berendezésével kombinálva a határterületen lévő növények műtrágyával való ellátását jelentősen javítja, és egyúttal megfelel a műtrágyarendelet követelményeinek. Ezt a rendszert úgy tervezték, hogy a legszélső sávban történő utólagos menet során a szántóföld szélétől fél munkaszélességnyi távolságra, fele akkora kijuttatási mennyiséggel, egyenletes szóráskép alakuljon ki.
Dr. Norbert Uppenkamp anyaga alapján összeállította Fodor Mihály. A DLG engedélyével