A gyűjtő-átrakókocsik alapvető feladata az arató-cséplőgépek ürítési fázisainak folyamatos, zökkenőmentes kiszolgálása. A hagyományos szállítóeszközökkel közvetlenül történő kiszolgálást akadályozhatják a rossz terepviszonyok, a nagy szállítási távolságok és az ezek megtétele alatt előforduló közlekedési fennakadások, illetve a szállítóeszközök korlátozott kapacitása.
AZ ÁTRAKÓKOCSI A FOLYAMATOS BETAKARÍTÁS ZÁLOGA
Ha közvetlenül a szállítójárművekkel szolgáljuk ki a betakarítógépet, akkor az ürítési művelet is számos esetben megszakadhat. Ez főleg a mai – átlagosan 10 ezer literes magtartály-térfogatú – gabonakombájnoknál fordulhat elő az eltérő szállítójármű-kapacitások miatt. A betakarítógépekhez és a teljesítményhez optimálisan kiválasztott kapacitású átrakókocsik ezeket a problémákat hatékonyan áthidalják. Kialakításuknál fogva megbirkóznak a nehéz terepviszonyokkal, és az alacsony nyomású abroncsokkal szerelt kerekeikkel nem okoznak olyan káros talajtömörödést a szántóterületen, mint a hagyományos, sok esetben közúti szállítóeszközök. Természetesen megfelelő üzemméret és betakarítógép-flotta esetén hatékony és gazdaságos az alkalmazásuk. Viszont ma már kapacitás szempontjából nagyon széles a kínálatuk. Kiválasztásuknál mindig figyelembe kell venni a betakarítást végző arató-cséplőgépek létszámát és betakarítási teljesítményüket.
Az innovatív, magas minőségű J&M átrakókocsik meghatározó piaciszereplők a tengerentúlon – fotó: https://www.kite.hu/
J&M ÁTRAKÓ KOCSIK – ÚJDONSÁG A HAZAI PIACON
A J&M Észak-Amerika egyik legnagyobb mezőgazdasági anyagmozgató gépeket gyártó vállalata, ami több mint 50 éves múltra tekint vissza. Az innovatív, magas minőségű J&M átrakókocsik meghatározó piaci szereplők a tengerentúlon. 2021-ben tovább bővült a KITE Zrt. logisztikai gépportfóliója az Észak-Amerikában nagy népszerűségnek örvendő J&M átrakókocsikkal. Ezek használatával folyamatossá tehető a betakarítás, megszüntethető a költséges állásidő. Emellett, kiváló terepjáró képességének köszönhetően elakadások nélkül folyhat az aratás. Az átrakókocsi nagy szilárdságú zártszelvény-alvázzal rendelkezik, ami rendkívül jól bírja a terhelést. Ráadásul a kocsi nagyméretű 900/60R32 Alliance alacsony nyomású abroncsokon gurul, ami hozzájárul a talajkíméléshez és az elakadások kiküszöböléséhez.
Az egytengelyes felépítésnek köszönhetően az átrakókocsi kiváló manőverezőképességgel is rendelkezik. A nagyméretű, 30,8 m3 kapacitású (23,8 t), acélból készült, tölcsér alakú tartály a legnagyobb betakarítógépek kiszolgálásához is kiválóan alkalmas. A TLT-hajtású, nagykapacitású, 45,7 cm átmérőjű, 14,1 m3/min (11,9 t/min) teljesítményű ürítőcsiga lehetővé teszi a gyors táblaszéli átrakodást is. A kiváló rálátást biztosító sarok kihordócsiga szabadalmaztatott traktorfülkéből vezérelhető, hidraulikus áramlásszabályozó kiöntő csöve könnyen korrigálja az ürítési pozíciót, ha a csiga túl közel vagy túl távol van az optimális ürítési helyzettől.
A 45,7 cm átmérőjű, 11,9 t/min teljesítményű ürítőcsiga lehetővé teszi a gyors táblaszéli átrakodást is – fotó: https://www.jm-inc.com/
A zártszelvényes keréktengely is innovatív megoldás. A teleszkópos tengelytokba hidraulikus munkahengert építettek, ami szántóföldi alkalmazásnál, a stabilitás fokozása érdekében, a szállítási helyzetben 3 méteres szélességen belül maradó gép keréktengelyét egészen 3,05 méteres nyomtávolságig, illetve 4 m-es külső keréktávolságig tolhatjuk szét a traktor fülkéjéből tolhatjuk szét. A kerekek fékezése kiviteltől függően lehet pneumatikus, illetve hidraulikus rendszerű. Az átrakókocsit szántóföldi, ürítési és szállítási pozícióba állíthatjuk be.
Farkas Imre