A héten másodszor is drágul az üzemanyag: péntektől 3-3 Ft-tal emelkedik a benzin és a gázolaj átlagára. Így a 95-ös benzin átlagára 431 Ft/liter, a gázolajé 438 Ft/liter körül lesz hétvégére a hazai kutakon.
Érdemes odafigyelni, hogy hol tankolunk, mert jelenleg is alulról és felülről is a 100 Ft-ot közelíti a legalacsonyabb és a legmagasabb árral dolgozó kutak közti árkülönbség.
Automata kúton esetleg tankolhatunk olcsóbban (fotó: Barna Ferenc)
A 95-ös benzin jelenleg az alábbi árjellemzőkkel bír:
- minimum ár – 381,9 Ft/liter;
- maximum ár – 483,9 Ft/liter.
A gázolaj az alábbi árjellemzőkkel bír:
- minimum ár – 391 Ft/liter;
- maximum ár – 483,9 Ft/liter.
Előző cikkünkben röviden vázoltuk a nyersolajár nemzetközi jellemzőit. Annyival egészíthető még ki, hogy elemzők meglátása szerint 75 dollár/hordó árnál nem fog megállni az emelkedés, ami éreztetni is fogja hatását.
Amennyiben így haladunk, és emelkedik a mezőgazdasági termelésben a költség, mindez vissza fog köszönni a vásárlói árakban is. A Nemzeti Agrárkamara már ígéri, hogy emelkedni fog a hús és tejtermékek ára, hivatkoztak – a takarmányárakon túl – a szállításban és energiaforrások kapcsán felmerülő többletköltségekre. Az agrárvállalkozóknak is drágul az üzemanyag.
Üzemanyagárak alakulása Magyarországon havi bontásban (forrás: KSH/MTI)
Mi a helyzet az elektromos autókkal?
Az EU 2030-ig 30 millió (vagy több) károsanyag-kibocsátás nélküli autót szeretne az európai utakon látni. A meghatározott környezetvédelmi cél, hogy ebben az évtizedben az emisszió legalább 55%-kal csökkenjen az 1990-es szinthez képest. A kimutatások szerint 2019 végén 615 ezer villanyautó volt az unióban, a hiányzó egy év ismeretlen adatától független, nyugodtan kijelenthető, nagyon távol vagyunk az elvárt 30 milliós darabszámtól.
Két negatívum fogja vissza a technológia terjedését: a magas vételár; a szegényes töltési infrastruktúra.
A probléma megoldására új uniós terv: a 80 milliárd eurós keretösszegből fejleszteni kell a töltési infrastruktúrát, 2030-ig 3 millióra kell növekednie az elérhető töltőegységek számát. Ezzel már el lehetne érni a kitűzött zöld célokat.
Mennyire segíthet ki minket az elektromos vagy a hibrid üzemű járművek üzemeltetése? (fotó: Barna Ferenc)
Cikkünk kapcsán felmerül a kérdés: a töltőállomásokon mennyibe kerül majd az áramfelvétel? Az ingyenes töltés is komoly vonzerő volt korábban, de Magyarországon egyre inkább fogynak a díjmentesen használható töltőpontok.
Forrás: holtankoljak.hu
Összeállította: Barna Ferenc