Napjainkban a fokozatmentes hajtóművek virágkorát éljük. A Case IH CVX elnevezésű gépe az éllovasok közé tartozik ezen a területen. A CNH-konszern által kifejlesztett, kétkuplungos hajtóművet ültetett a Puma CVX-be, amely a 2007-ben bemutatott, terhelés alatt kapcsolható hajtóműves Puma utódjának tekinthető, de a hajtóműtechnikai innovációkon túlmenően még sok újítást tartogat.
Erős motor
A Puma CVX 225-ben egy belsőfüstgáz-visszavezetéses, 6,7 literes, Case IH gyártmányú motor dübörög, amely Boost segítségével akár 251 lóerő (ECE R120) leadására is képes. Az extra teljesítmény (néhány más gyártó gépeihez hasonlóan) TLT-vel végzett és 18 km/h sebesség fölötti szállítási munkáknál jelent nagy segítséget. TLT-üzemben azonban a boost aktiválásának előfeltétele az, hogy a sebesség elérje a min. 0,5 km/h-t, különben a gép „csak” 230 LE maximális teljesítményre képes. A Puma CVX 225 aktivált teljesítménygazdálkodás és 1500 fordulat mellett 1,025 Nm maximális forgatónyomatékot ér el. A nyomatékrugalmasság 32%. A Case legnagyobb, LB 433 típusú kockabálázójával dolgozva ezzel a teljesítménnyel elég jól boldogultunk. Azt viszont sajnos nem állt módunkban letesztelni, hogy hogyan is szerepel a traktor az olyan nehéz munkáknál, mint pl. a szántás. Az üzemanyagtartály 412 literes – egy kicsivel nagyobb méret hasznos lenne, hiszen különösen az aktivált boost mellett TLT-vel végzett munkáknál megnő az abszolút fogyasztás. Hogy valójában meddig tart ki a tank, az nagyban függ attól is, hogy milyen hatékony a gázolaj teljesítménnyé alakítása.
Új hajtómű
A Puma-CVX hajtóműve az antwerpeni CNH hajtóműgyárban készül. A már ismert CVX-től eltérően itt a Case IH körmös tengelykapcsoló helyett lamellás tengelykapcsolót alkalmaz, ráadásul a Case IH történetében először kerül sor kétkuplungos technológia bevetésére. A két kuplungszerkezet csak tökéletes szinkronnál kapcsol, ami csökkenti a kopást. Ezeken kívül nem vettünk észre más különbséget a CVT-hajtóműhöz képest. A dupla kuplung és az üzemanyag-fogyasztás közötti kapcsolat megismeréséhez hosszabb tesztre van szükség. A hajtómű három sebességtartományt kínál. A beállításkor a vezetőnek két választása van: vagy a kis görgetőgombot vagy a Multicontroller kartámlán lévő fel/le gombokat használhatja. Az APM-teljesítményszabályozó rendszer alapvetően aktivált állapotban van. Ekkor a vezetéshez a multicontroller vagy a pedálok használhatóak. Aki a sebességet és a fordulatszámot egymástól függetlenül, manuálisan szeretné beállítani, az a jobb kartámlán levő ICP-vezérlőpanelen aktiválhatja a manuális üzemmódot. Az 50 km/h csúcssebesség már 1550 1/min. fordulaton elérhető – a motor állapotától függően. Ez annyit jelent, hogy hegynek felfelé vagy két nehéz pótkocsit húzva a kívánt sebesség tartása érdekében a fordulatszám megemelkedik – amennyiben nem adtunk meg mást a határterhelés-szabályozás beállításakor.
Könnyű kezelhetőség
A teljesítményvezérléssel 251 LE maximális teljesítményt produkáló Puma CVX meglehetősen kompakt felépítésű. A Case IH adatai szerint a fordulókör átmérője 6 m, mi fordulékonynak éreztük a gépet. Az aktív rugózású első tengely 105 mm rugó úttal rendelkezik. A kikapcsolás 12 km/h-ig lehetséges. Az erős rázkódások és ütések tompítása jó, de a kisebb egyenetlenségek keltette mozgás továbbítódik. A teszt során jó 3 tonna teher nehezedett a traktor hátuljára, így az első tengely terhelése lényegesen lecsökkent. A mindössze 7200 kg-os Puma CVX 225 igen könnyű, teljesítmény-/tömegaránya csak 31 kg/LE, de kárpótlásul nagy a terhelhetősége: a traktor maximum 5,8 tonnát bír el – ami kiváló érték!
Nagyobb emelőerő
A Puma hátsó emelőműve max. 10,5 t súlyt bír el, ami igen előkelő helyet biztosít számára a kategória elitjében. A munkahengerek átmérője 10 mm-rel megnőtt, a hengerek jobb és bal oldalán alsó függesztőkar golyóknak alakítottak ki helyet. Szériaszerűen hátul négy (opcionálisan öt), elöl pedig legfeljebb négy kihelyezett elektromos szelep áll rendelkezésre, így maximálisan kilenc csatlakozó használható. A harmadik szelep kétoldali külső hátsó vezérlése az alapfelszereltség része. A szivattyú teljesítménye 150 l/min. (opcionálisan 170 l/min.), ebből egy csatlakozó max. 140 litert kaphat. Szeptember óta – korszerű megoldásként – a négy fordulatszámú TLT is szériatartozék.
Hívogató vezetőfülke
A kabin tágas, világos, és sok funkciót tartogat. A Case IH fülkékre jellemző világosbarna árnyalat modern és megnyugtató hatású. A B-oszlopok mellőzése miatt megnőtt az üvegfelület, még több fény árad be a fülkébe, de a beszállás csak balról lehetséges. A jobb oldali szélvédő egy kicsit kinyitható, karbantartási vagy tisztítási munkáknál pedig 180°-ban hátrafordítható. A homlokrakodóvalvégzett munkák során nagyon hasznos az üveg tetőablak (széria). A Case IH-tól megszokott módon néhány műszer az A-oszlopon kapott helyet – sok versenytárs szerint ez a Case traktorok egyik gyenge pontja. Mi azonban kifejezetten praktikusnak találtuk ezt az elrendezést, még akkor is, ha a más típusokról való átszokás kicsivel hosszabb ideig tart. A kormánykerék mögött egy nagy, nyitott és hűtött rekesz található. Az állítható magasságú és dőlésszögű kormányoszlop bal oldalán helyezkedik el a Power-Shuttle kar, amelynek középső állása az ún. aktív stop funkció: a gép lassulását, illetve leállását a tárcsafékek biztosítják. A váltás kezdetben elég szokatlannak hatott; az volt zavaró, hogy elinduláshoz először röviden le kell nyomni a kuplungot. Aki erről megfeledkezik, azt egy sípoló hang figyelmezteti a hibára. Egyébként 69 dB (A) zajszinttel a Puma vezetőfülkéje a piac legcsendesebb konstrukciói közé tartozik. Sajnos az ajtó illeszkedése nem volt tökéletes, ezért a kelleténél több zaj szűrődött be. „Profi” kivitelnél az automatikus légkondicionáló az alapfelszereltség része. A tesztgép gázpedálját csak részben lehetett finoman működtetni, de természetesen a kézigáz használatára is lehetőség van.
Hajtómű- és motorszabályozás
A Puma CVX hajtóművét a jobb kartámlán elhelyezett panelen keresztül irányíthatjuk. Az ergonómiai szempontból megfontolt kialakítású multicontroller szabályozókarral történik az irányváltás, a tempomat, a hátsó emelőmű és egy hidraulikacsatlakozó kezelése. Lejtmenetben egy pótkocsi-stabilizáló funkció vagy elmentett fordulatszámok és a fordulási automatika is aktiválható. APuma esetében három sebességtartomány előválasztására van mód. Akkor érhető el az adott tartomány maximális sebessége, ha a multicontrollert teljesen előre- vagy a gázpedált teljesen lenyomjuk. A vezérlőkaron levő kis görgető gombbal az éppen aktív sebességtartomány felső határa menet közben is megváltoztatható. Az egyes csoportok között két nyomógomb segítségével lehet váltani. A gyorsítás és lassítás beállítása három lépcsőben, az ICP panelen keresztül történik. A Controller alatt található a kettős EcoDrive kézigáz kar, amely a hagyományos kézigáz funkció mellett a határterhelés-szabályozást is ellátja, ugyanis a két kar közül a jobb oldalival állítható be a fordulatszám esésének mértéke. Itt hiányoltunk valamiféle kijelzőt a jobb fülkeoszlopról, így ugyanis a bal kart (és ezáltal az aktuális fordulatszámot) is igazítanunk kellett ahhoz, hogy a kívánt fordulatszámesést beállíthassuk. Továbbra is a kartámlában van a hidraulikus szelepeket irányító eresztő kapcsoló és a TLT aktiváló gombja. Az ICP-n (Intuitive Control Panel) keresztül zajlik az összkerékhajtás, a differenciálzár, az első tengely rugózás, stb. szabályozása. Érdekesnek találtuk, hogy a ventilátor irányváltó funkciójának aktiválása is felvehető a táblavégi műveleteket összefoglaló programba. Az EHR beállítására szolgáló konzolra a kartámla felnyitása után találunk rá. Itt van az a forgatógomb is, amellyel a hidraulikacsatlakozók áteresztése manuálisan irányítható. Az értékek a B-oszlopon kerülnek kijelzésre, ezzel egy időben pedig (mint majdnem mindegyik funkció alkalmazásakor) az AFS monitoron megjelenik az adott beállítás. A vezetőfülke és a multifunkciós kartámla kidolgozása (a már említett ajtóhibától eltekintve) jó.
Szinte kifogástalan monitor
A mi Puma CVX 225 traktorunk az ISOBUS-kompatibilis, opcionális AFS-Pro-300-monitorral volt ellátva. Az integrált funkciók sokaságának felsorolására itt nincs elég helyünk. A hidraulika, emelőmű és az automata funkciók beállítása standardnak számít, ezen túlmenően azonban lehetőség van arra, hogy a monitorra maximum három kamerát kapcsoljunk, és az egyik kamera képét folyamatosan meg lehet jeleníteni. A táblavégi munkaművelet összefoglaló rendszer ugyancsak a monitoron keresztül irányítható. A műveletek felvétele és mentése valós időben történik. Utólagos változtatások (pl. szünetek tartása vagy műveletek bevitele/törlése) azonban bármikor eszközölhetőek. A fordulóban elvégzendő funkciók beállításai a különböző munkagépekre és vezetőkre vonatkoztatva is elmenthetőek. A tárhelyek maximális száma nincs megszabva, határt csupán a ROM kapacitása jelent.
Az AFS Pro 300 színes érintőképernyője nem kifejezetten nagy, de a legtöbb funkció megjelenítésére elegendő. A segítségével az ISOBUS rendszert tudtuk használni. A többi változtatható funkcióhoz hasonlóan az isobusos eszközök vezérlésére is a kijelző jobb oldalának kétharmada szolgál. A maradék harmad állandó. Abal oldalon két munkamenü szabadon összeállítható. Ez azt jelenti, hogy az ábrázolt funkciók jellege és mérete tetszés szerint választható, amihez azonban először meg kell ismerni a menü felépítését. Aki rászán egy kis időt, az sok alkalmazást kézikönyv nélkül is végre tud hajtani. A mi modellünknél a rövidítések és ikonok nem voltak mindig egyértelműek, a menü pedig hol német, hol angol nyelven jelent meg. Ezt a problémát a Case IH időközben orvosolta.
ISOBUS a Case IH-nál
A Puma CVX és az LB 433 kockabálázó kipróbálásakor magunk is meggyőződhettünk arról, hogy az ISOBUS a Case IH-nál is működik. A teszttraktorba integrált „kis” AFS Pro 300 terminál a nagyobb, opcionálisan elérhető AFS Pro 600-zal együtt ISOBUS-kompatibilis. Az AFS Pro 300 esetében a munkagép ábrája a monitor jobb oldalán, a főképernyőn jelenik meg. Az LB 433 bálázó használatakor a menü automatikusan két szintre tagolódott, ezek között bármikor át lehet kapcsolni. Mialatt az aktuális adatok, mint a bálatömeg (a bálázó rendelkezett bálamérleggel) és a bálaszám, a főképernyő bal oldalán kerülnek kijelzésre, addig a jobb oldalon a funkciógombokkal (softkeys) vezérelhető menüsáv látható. Itt változtathatóak meg a munkaeszköz alapbeállításai. A beállítás mindegyik lépését az érintőképernyőn keresztül kell elvégezni. A képernyő kellően érzékeny, a gombokat elég nagyokra méretezték. Mérete és áttekinthetősége a bálázó vezérléséhez elegendőnek bizonyult. Az összetettebb gépek, mint pl. pneumatikus vetőgépek vagy cukorrépakombájn irányításához inkább az AFS Pro 600-at javasoljuk. Ugyanez igaz a nyomvonalkövető rendszer használatakor is. Az AFS Pro 600-zal a Case IH Accu Guide rendszer is használható – a jel aktiválását követően.
Ami még feltűnt…
– 45 másodpercnyi állás vagy a vezetőülés 5 másodpercnél hosszabb elhagyása után az ún. aktív stop funkció automatikusan aktiválódik.
– A jobb C-oszlopon egy 12 voltos Power Beyond csatlakozási lehetőség található, ami alkalmas a terminálok energiaellátására.
– Az akkumulátor nem érhető el szerszám nélkül. A jobb oldali (egyébként teljes értékű) fellépő két csavarját ki kell venni, így az elmozdíthatóvá válik.
– A 100%-ban biodízellel üzemeltethető motor karbantartási intervalluma 600 munkaóra.
– A Puma CVX hátsó tengelyének nyomtávja állítható (széria).
– Remek: a gép könnyebb kiismeréséhez a Case IH elkészített egy 16 oldalas, rövid színes brosúrát, amely tömören és áttekinthetően szemlélteti a legfontosabb pontokat. Ez szerintünk nagyon jó ötlet, mivel a gyakorlatban általában csak akkor nyúlunk a részletes kezelési
útmutatóhoz, amikor már nem látunk más lehetőséget egy probléma orvoslására. Így a modern traktorok potenciáljának sokszor csak töredékét használjuk ki.
Dicséret és kritika
Motor: Az öblös hangú 6,7 literes turbó már alacsony fordulatszámon is nagy nyomatékot ad le, és igen dinamikusnak hat. A 27 LE extra teljesítmény TLT-vel végzett és szállítási munkáknál használható. A szériaszerűen beépített tartály 412 literes, némileg kicsi.
■■■■□
Hajtómű: A négy mechanikus kapcsolású csoport és a kétkuplungos technológia széria. Három üzemmód és három tempomatsebesség előválasztható. Terheléstől függően 1550 1/min. fordulaton 50 km/h sebesség érhető el.
■■■■■
Vezetőfülke: A kabin világos, barátságos, tágas, és terhelés mellett 69 dB (A) zajszinttel kellemesen csendes. A jobb oldali ajtó és a B-oszlop eltűnt. Az ICP-szabályozóközponttal és AFS Pro 300 monitorral ellátott kartámla sok fontos funkcióhoz enged közvetlen hozzáférést. A pótülés nagyon jó.
■■■■■
Általános: A Puma a teljesítményosztály egyik kompakt és fordulékony tagja, amely maximum kilenc elektromos hidraulikus szeleppel szerelhető fel. Az 5,8 tonna hasznos terhelhetőség jóval átlag fölötti. Az emelőerő max. 10,5 tonna – ami nagyon jó érték.
■■■■□
Műszaki adatok:
Motor |
Case IH Commonrail Tier III |
Névleges teljesítmény |
(ECE R120, 2200 U/min.) 165 kW/224 LE |
Max teljesítmény |
ECE R120 185 kW/251 LE |
Max. forgatónyomaték |
1500 U/min. fordulaton 1.025 Nm |
Hengerűrtartalom |
6750 cm3 |
Hengerszám/feltöltés/hűtés |
6/Turbó/víz |
Hajtómű |
CNH fokozatmentes végsebesség 50 km/h 1550 f/min |
TLT |
540/540E/1000/1000E f/min |
Hidraulika max emelőképessége |
elöl/hátul 3785/10 460 kg |
Kihelyezett hidraulikacsatlakozók |
(széria/opció) 4/9 |
Hidraulika szivattyú teljesítménye |
(széria/opció) 150/170 L/min |
Üzemanyagtank térfogata: |
412 Liter |
A traktor önsúlya |
7 200 kg |
Megeng. legnagyobb össztömeg |
13 000 kg |
Összegzés
A Puma CVX egy könnyű, mégis erős „allrounder”. Az 5,8 tonnás terhelhetőség nagyon jó. A kabin igazán tágas, csendes és modern. A kartámlán elhelyezkedő vezérlőegység a méretéből kifolyólag jobbra lefelé kissé korlátozza a kilátást. A Puma CVX-en már a teljesen ISOBUS-kompatibilis AFS Pro 300 terminállal is számos funkció és beállítás elvégezhető. Néhány részlet annyira jól sikerült, hogy még maga Bill Gates is elsárgulna az irigységtől. Végül a kívánságlistánkra egy nagyobb üzemanyagtartályt vagy legalább egy opcionális kiegészítő tartályt vettünk fel.
A dlz agrármagazin 2009/11-es számában megjelent cikk alapján