A Deutz-Fahr traktorkínálatának 120 és 160 LE közötti teljesítmény szegmensében a TTV révén már több mint hat éve a fokozatmentes hajtóművel ellátott erőgépek is képviseltetik magukat. Az elmúlt pár év alatt azonban a lauingeni cég a fejlesztés és forgalmazás terén mégis a terhelés alatt kapcsolható hajtóművel felszerelt Agrotronokat részesítette előnyben, így a TTV modellek a perifériára szorultak. Hajtóművezérlés és fogyasztás szempontjából az első generációs TTV-k nem mindig nyújtottak meggyőző teljesítményt. Az ígéretek szerint azonban mostantól új idők következnek; ennek megfelelően a legfrissebb Agrotron TTV 610/620 típusnévvel jelölt gépekbe a legújabb fejlesztésű Deutz-CommonRail motorok (TCD 2012) kerültek, valamint ?nomítottak a motor/hajtómű összhangján: az 50 km/h csúcssebességet (a korábbi 2100 1/min. helyett) 1880-as fordulatszámnál érik el. A tesztnek alávetett TTV 620 esetében a névleges teljesítmény 169 LE (124 kW). TLT-üzemmódban (mozgó jármű esetén) és szállításkor (18 km/h felett) a Boost funkciónak köszönhetően a motorelektronika képes a teljesítményt max. 184 LE-re (135 kW, 2000/25 EC norma alapján) növelni.
ZF hajtómű
100 LE felett a Deutz-Fahr már évek óta szinte kizárólag ZF hajtóműveket használ. A TTV fokozatmentes meghajtása szintén Passauból származik. A két testvérmodell, a TTV 610 (165 LE/121 kW névleges teljesítmény, Boost nélkül) és a TTV 620 is a 0-50 km/h sebességtartományt lefedő Eccom hajtóművel rendelkezik. A hidrosztatikus erőátvitelt szabályozó négy menettartomány mechanikus kapcsolása lemezes tengelykapcsolóval történik. A meghajtás mechanikus mozzanatai a vezetőnek menet közben fel sem tűnnek. Az SDF hátsótengely megváltozott véglehajtása kedvezően befolyásolja a zajszintet és az üzemanyag-fogyasztást. A Deutz-Fahr fokozatmentes traktorai új kezelési stratégiát is hoztak magukkal, de a karok és a kijelző teljes egészében a sebességváltós Agrotronokból származik.
A fokozatmentes haladás számos beállítását az ismert PowerCom vezérlőkaron, a kartámla burkolata alatt megbúvó gombokon, valamint a műszerfalon és a jobb kabinoszlopon levő LCD-kijelzőn lehet elvégezni. Az irányváltás a kormány bal oldalán található shuttle-karral történik, de a jobb oldali karral is elvégezhető. Amennyiben a menetirány kiválasztása megtörtént, úgy amint elvesszük a lábunkat a gázpedálról, a hajtómű automatikusan lefékez – ami jó megoldásnak számít. Ha a shuttle-kart semleges állásba tesszük, akkor az üresjáratban nincs állóhelyzeti rögzítés. A vezető alapvetően három üzemmód közül választhat: manuális, automata és TLT üzem. A manuális azt jelenti, hogy a motort és hajtóművet a gázpedál és a kartámaszba épített vezérlőkar segítségével szeparáltan szabályozzuk. Mi döntően auto üzemmódban használtuk a gépet, hiszen ebben az esetben a motor és a hajtómű vezérlése összehangoltan működik. A korábbihoz képest a legújabb szoftver alapos változásokon ment át: jelentős előrelépést jelent pl. az, hogy a vezető egy forgatógomb segítségével konkréten megadhatja azt a fordulatszám-tartományt, amelyben a motor működhet. A műszerfal LCD-kijelzőjéről leolvashatjuk ezt a tartományt: pl. 1000-től 1600 (ECO), vagy 2050 fordulatig (POWER). Sokszor az auto-tartományban haladtunk (1000-2050 1/min.), de rövid TLT használat után megtaláltuk azt a saját beállítású fordulatszám-tartományt, amely mind a közúti közlekedéshez, mind pedig a szántóföldön megfelelt.
A motor fordulatszámát az elektronika viszonylag gyorsan hozzáigazítja az aktuális terheléshez. A fordulatszám és gyorsulás beállításához szükséges forgatógombok a jobb oldali kartámaszon, egy fedél alatt helyezkednek el, így a vezetőnek ehhez nincs közvetlen hozzáférése.
TLT meghajtású eszközök használatakor a TTV automatikusan TLT-üzemmódra vált. Ekkor az elektronika tartja a fordulatszámot, így a TLT a kívánt fordulaton dolgozik. Az üzemmód koncepciója jó, de munka közben a tesztgép nem volt teljesen stabil: többször is előfordult, hogy a vezérlés az újraindítást követően nem fogadta el azonnal a megadott menetirányt. Egy szenzor cseréje után ilyen már nem történt. A TTV egy tempomat-funkciót is kínál. Az előválasztott sebesség a váltókar bal oldalán található gomb kétszeri megnyomásával aktiválható. Ez megfelelő megoldás, de hozzá kell szokni a furcsa kezelési módhoz. Az eltárolt sebesség a PowerControl kar előre vagy hátra történő mozgatásával változtatható.
Menetirányonként csak egy-egy sebesség elmentésére van lehetőség, ami elég kevés. Egy további értéket az előválasztott sebességnél adhatunk meg. A TTV összességében nagy előrelépést jelent a Deutz-Fahr számára. A TTV 630-ban levő színes monitorhoz hasonlót a 620-ban is szívesen látnánk. A TTV rengeteg beállítása (pl. tempomat, elektromos vezérlőegységek, fordulási automatika, stb.) csak a műszerfal és a jobb fülkeoszlop két kis fekete-fehér kijelzőjéről olvasható le. Dicséret jár a hátsó négy TLT-fordulatszámért (540, 540 E, 1000 és 1000 E széria). Praktikus a menettartomány automatikus átváltása TLT-üzemben.
6,1 literes motor
A TIER III szigorú füstgáz-kibocsátási előírásainak betartása érdekében a TTV modelleket a legmodernebb motortechnikával látják el. A 620-asban egy 6,1 literes hathengeres, Deutz-CommonRail befecskendezésű, négyszelepes, külső kipufogógázvisszavezetéssel rendelkező motor van. A befecskendezési nyomás 1600 bar körüli. A Deutz-Fahr a névleges teljesítményt 165 LE-ben (121 kW), maximálisan 169 LE-ben határozza meg. Sajnos a Deutz-Fahr-nak is a kevésbé praktikus EC 2000/25 norma alapján (tehát hűtés nélkül) mért eredményt kell megadnia. A TTV 620 Boost-üzemben a motorvezérlés jóvoltából még max. 15 LE ráadásra képes (amennyiben a TLT be van kapcsolva, vagy a jármű sebessége a 18 km/h-t meghaladja). A teszttraktor igen erős volt, ami mind a gyakorlatban, mind a műhelyi mérések során bebizonyosodott. A 111,5 kW-os (151,7 LE) maximális teljesítmény kiváló, de csak 1970 1/min. fordulaton érhető el. A forgatónyomaték maximuma (577 Nm) viszont 1200 1/min. fordulaton jelentkezik – ami nagyon jó érték. A próbapadon normál üzemmódban teljes terhelés alatt 243-257 g/kWh fajlagos fogyasztást regisztráltunk (1200-2100 1/min.) –, ami kedvező.
Munka során a 20 tonnás tartálykocsit könnyedén tudtuk mozgatni, és a 8 cm mélységben dolgozó, 5 m munkaszélességű nehézkultivátorral (Vogel-Noot Terracult 500) is 8-10 km/h sebességgel tudtunk haladni.
Az alaposabb mérések és gyakorlati vizsgálatok elvégzésére sajnos nem jutott elég időnk. Az általunk a legnehezebb munkák alkalmával elvégzett, véletlenszerű ellenőrzések után megállapított 24-27 l/h-s fogyasztás elfogadható. Azt sajnos nem tudjuk megítélni, hogy az új véglehajtás hogyan befolyásolja a közúti fogyasztást. Az üzemanyagtartály térfogata 300 liter.
Olajcsere 500 munkaóránként szükséges. Az új kidolgozású hűtőblokk jól hozzáférhető, tisztításkor a hőcserélőket egy gyorskapcsoló kioldásával könnyűszerrel felemelhetjük.
120 literes hidraulika
A TTV 620-at gyárilag egy 120 literes LS (terhelésérzékeléses) hidraulikarendszerrel szerelik fel. A kormányzást egy külön 44 l/min. teljesítményű ZR szivattyú látja el. Ez a kapacitás ebben a teljesítménykategóriában a legtöbb bevetéshez elegendőnek bizonyul. A TTV alapvetően négy elektromos vezérlésű szeleppel rendelkezik, amelyek közül kettőnél a mennyiségszabályozás mellett az időzítés is lehetséges. Ez legtöbbször elég is. A multifunkciós karon található két gomb és a kartámaszba installált joystick segítségével a hidraulika könnyedén kezelhető. Hiányoltuk a szelepek külső, a sárhányóra kihelyezett működtetésének lehetőségét. A Deutz-Fahr adatai szerint a hátsó függesztőmű 9200 daN erő kifejtésére képes. Saját méréseket ugyan nem végezhettünk, de minden munkagépet fel tudtunk venni. Körülményes viszont az EHR aktiválása. A TTV 620 önsúlya 6980 kg (tesztgép), a megengedett össztömeg 10 500 kg.
Ismerős vezetőfülke
Az Agrotron kabinja kellően tágas, a kilátás a Deutz-Fahr-tól megszokott módon jó. A legfontosabb vezérlőkarok elrendezése jól sikerült. A zajszigetelés azonban kis csalódást okozott, a motor miatt a zajszint max. 76 dB (A). A rugózott első híd és rugózott kabin kombinációja továbbra is kellő komfortot biztosít. A vezetőfülke rázkódásának pneumatikus csillapítása érzékeny, de hirtelen gyorsításkor vagy fékezéskor enyhe billegés érzékelhető. A légkondicionáló az alapfelszereltség részét képezi. Hiányoltuk az automatikus klímaszabályozót, ami opcióként sem rendelhető meg. A 3. és 4. hidraulikus vezérlőszelep irányítását végző joystick kivitelezésével sem voltunk megelégedve. A TTV 620 a táblavégi munkaműveleteket automatikusan elvégző rendszerrel is rendelkezik, de ezt a teszt során elvégzett munkáknál nem használtuk.
Összegzés
A közelmúltban piacra került Agrotron TTV 620 elődjéhez képest lényegesen megváltozott. Erényei között említhetjük a gyorsan reagáló motor-hajtómű vezérlést, valamint a hosszú végáttételt. Az 50 km/h sebesség 1850 fordulatnál érhető el. A fokozatmentes hajtómű legfontosabb funkcióinak vezérlése jónak mondható, de a menetirányonkénti egy tempomatérték kevés. A két LCD kijelző megfelelően tájékoztat a legfontosabb funkciókról és beállításokról, de a jövőben a Deutz-Fahr sem kerülheti el egy színes monitor beépítését. Amint egy hidraulikus szelep aktiválódik, a motor fordulatszáma automatikusan megnő – ami dicséretes megoldás. A hidraulika kellő teljesítménnyel rendelkezik. Az első tengely és a kabin kiegyensúlyozott rugózásának köszönhetően a TTV jól fekszik az úton.
A tesztgépen a hangszigetelés átlagon alulinak bizonyult. A három üzemmód (automata, TLT és manuális) közötti váltás egyszerű, a motor fordulatszámának beállítása gyakorlatias. Az új generációs Agrotron TTV 620-szal a Deutz-Fahr ismét versenybe száll, és alapára révén minden bizonnyal valódi alternatívát jelent majd a 170 LE-s fokozatmentes traktorok csoportjában.
Vélemények az Agrotron TTV 620-ról
„A traktorral kb. 80%-ban bérmunkát végzek. Választhattunk volna még egy Fendt Vario 818-at is, de az árteljesítmény mutató alapján mi inkább a TTV 620 mellett döntöttünk. A motorindítási tulajdonságai jók, az üzemanyag-fogyasztás nem túl magas. A hűtők könnyen tisztíthatóak, az 500 órás karbantartási intervallum szintén jónak mondható. Megmértük a traktor teljesítményét, és 120 kW-os eredményt kaptunk. Emelőerő- és a szabályozóérzékenysége jó. A vezérlőszelepek kissé megkésve reagálnak. A különböző hajtómű-üzemmódok megfelelőek. Problémás azonban az automatáról manuálisra való átváltás, mivel ehhez a traktort először álló helyzetbe kell hozni. A tágas vezetőfülkében minden kijelző jól leolvasható. Az ajtók rosszul zárnak, az első emelőmű részei zavarják az olajszintjelző pálcákhoz való hozzáférést. A vezérlőkar meglehetősen előnytelen formájú, és nem elég jól kidolgozott. A szerszámosládát áthelyeztük, a hidraulikához pedig (az emeléshez és süllyesztéshez) egy plusz gombot építettünk be. Összességében elégedettek vagyunk a TTV-vel.”
Herbert Wnuck, 21357 Wittorf
„480 ha-on gazdálkodunk, és bérszolgáltatóként dolgozunk. Mivel több Deutz-Fahr traktorunk is van, ezért az „új” meghajtású TTV megvásárlása mellett döntöttünk. A gép szállítási és ápolási munkáknál megfelelő, kényelmes, a motorrugalmasság és -teljesítmény eddig nem okozott csalódást. A zajszint és az üzemanyag-fogyasztás terén nem sok különbséget vettünk észre az Agrotron 165-höz képest. Az EHR vezérlése a forgatógombokkal könnyen és pontosan megoldható. Az elektrohidraulikus vezérlőegységek idő- és mennyiségszabályozása szintén forgatógombokkal történik. A felmelegedés gyorsabb, a motor/hajtómű fékezése pedig kevésbé erős is lehetne, így kanyarokban (a fékpedál használata nélkül) a pótkocsi nem tolná meg a traktort. TLT-üzemmódban az erőleadó tengely ki- és bekapcsolása, valamint a menetsebesség beállítása nagyon könnyen megy. A Comfortip-vezérlés egyszerűen kezelhető. A fordulókban nem okoz gondot a változások beállítása és elmentése. Eddig tökéletesen elégedettek vagyunk a géppel, és ismét megvásárolnánk.”
Mathias Mäser, 63654 Büdingen-Wolf
A Deutz-Fahr állásfoglalása:
Az automata/manuális üzemmód átkapcsolásához: A TTV traktorok majdnem minden esetben automata üzemben működnek. Mindazonáltal a manuális vezérlésre való átváltás (a menetirányt szabályozó kar üresbe kapcsolása után) menet közben is lehetséges.
Az EHR aktiválásához: Továbbfejlesztettük a PowerCom vezérlőkart, valamint beépítettünk egy extra gombot a függesztőmű aktiválásához és leállításához.
A 3 és 4. szelep kezeléséhez: Átdolgoztuk a hidraulikavezérlő karokat. Most már egyszerűen megoldható, hogy a vezérlőszelepek irányítását a PowerCom kar és a joystick között elektronikusan változtassuk, és így az adott munkaeszközhöz igazítsuk.
(dlz-gp)