Egy többmillió forintos gépvásárlási beruházás döntéshozatalakor a gép kiváló műszaki paraméterei mellett sokak számára elsődleges szempont a komplex és biztonságos háttérszolgáltatás megléte.
Akkor kerül fókuszba ennek égető szükségessége, ha éppen a munkacsúcs kellős közepén következik be a „baj”, és a gép javítása, vagy egy alkatrész beszerzése nélkül több napra, vagy akár hosszabb időre is, de megáll az élet a földeken.
A Szekszárd melletti, tolnai illetőségű Agro-Tipp Kft. szervizvezetője, Debreceni Sándor szerint azonban jellemzően kis százalékban élnek csak a gazdák a szezon előtti gépátvizsgálás lehetőségével, amikor az időben felfedezett kezdődő meghibásodás elhárításával még megelőzhető lenne egy későbbi, nagyobb motorkárosodás, így, ebből adódóan a hosszabb munkaleállás is elkerülhető.
– Szükségesnek tartja a munkacsúcsok előtti alapos gépfelülvizsgálatot? – kérdeztük a szakembert.
– Köztudott, hogy a szervizes munkákra, így az általunk végzett szolgáltatásokra is különösen jellemző a szezonalitás, kollégáink leterheltsége is ennek megfelelően hónapról hónapra változik. Mivel ugyanolyan számú dolgozói csapat áll egész évben ügyfeleink rendelkezésre, a dömping időszakában a munkák többszöröse hárul rájuk. Ezért több szempontból is megfontolandó, hogy még a főbb gépi munkák megkezdése előtt forduljanak hozzánk a komplett átvizsgálás igényével, hiszen ahhoz képest, hogy más esetben akár a szántóföld közepén hagyhatja őket cserben az erőgép, így nem csak sok vesződségtől kímélhetik meg magukat, de a hosszabb leállási időt is elkerülhetik a géptulajdonosok.
– Mióta végeznek szerviztevékenységet?
– 2010-ben hoztuk létre ezt a telephelyet Tolnán, ahol egy állandó, 1 millió eurós árukészlettel feltöltött, 1 000 nm-es alkatrészraktár és egy 350 nm-es, a legkorszerűbb berendezésekkel és eszközökkel felszerelt szerviz található, továbbá 2 szinten összesen 400 nm-es iroda is helyet kapott a komplexum részeként.
Fő tevékenységünk, a STEYR traktorok márkaképviselete és szakszervize mellett STEYR IH és NEW HOLLAND traktorokat javítunk, és teljes körű alkatrészellátást biztosítunk ezekhez, de minden nagyobb márka szervizelését vállaljuk.
– Hogyan tudnak naprakész tudással felkészülni a folyamatosan változó márkák és típusok fogadására?
– Azt mondhatom, hogy nem egyszerű követni ezt a folyamatos megújulást, de a kor minden kívánalmának szeretnénk megfelelni, ezért nagyon fontos kollégáink szakmai továbbképzése.
A STEYR-termékcsoportal kapcsolatos ismeretek két lépcsőben jutnak el szerelőinkhez. Az Ausztriában (St.Valentinben) zajló kurzuson részt vevő hazai kollégák az elsajátított ismeretet tolnai telepünkön egy helyi képzésen keresztül adják át csapatunk többi tagjának – erre negyedévente kerül sor, de igény esetén gyakrabban is összejövünk egy-egy gyakorlati oktatásra. Jelenleg 12-15 állandó munkatársunk van országos szinten, így Nyíregyházán, Ócsán, Békéscsabán, Miskolc mellett, Tolnán, Kaposváron és Nagykanizsán találkozhatnak velük a termelők. Egy részük saját dolgozónk, de alvállalkozókkal is együttműködünk.
– Ennek ellenére szembesülnek időnként olyan problémával, amelyet nem tudnak gyári segítség nélkül megoldani?
– Természetesen mindig akadnak nehezen diagnosztizálható meghibásodások, amelyekhez további tapasztalt szakember bevonása szükséges. Ilyenkor felvesszük a gyárral a kapcsolatot, és 24-48 órán belül igyekszünk a közreműködésükkel a hibát orvosolni. A márkák rohamos fejlődésével ehhez hasonló problémakörrel eddig is találkoztunk már, és valószínű, ezután is fogunk. De jó hír, hogy a megoldásban mindig van egy stabil és szakmailag felkészült csapat, akik készséggel segítenek.
– Milyen meghibásodás esetén kérik leggyakrabban az önök segítségét?
– Mivel teljeskörű szolgáltatást nyújtunk, nehéz lenne akár egyet is kiemelnem a munkák közül, de talán elsősorban a váltó- és motorfelújítást, elsőhídjavítást említeném, hogy csak néhányat kiemeljek.
A környékbeli gazdák többségében behozzák a gépeiket, hiszen a felszerelt csarnok minden tekintetben ideális a szereléshez, s vannak „bajok”, amikhez elengedhetetlenül szükséges az itteni háttér. Például időnként a darupályát is igénybe kell vennünk, ha például fülkebontás nélkül nem oldható meg a hibaelhárítás. Máskor azonban a helyszínen javítjuk meg a gépet, amikor ekkora beavatkozás nem szükséges.
– Alkatrészek tekintetében mit kínálnak partnereiknek?
– A legtöbb kopó- és fogyóeszközt szinte 80%-ban polcról tudjuk kiszolgálni, de természetesen vannak olyan alkatrészek, amelyeket rendelés után tudunk csak eljuttatni a vásárlóhoz. Futárszolgálattal egy nem expressz tétel esetén ez 4-5 napot vesz igénybe, de sürgősségi kérésre akár 24 órán belül eljuthat a vevőhöz az áru. Amennyiben a mi szerelőnk építi be az alkatrészt, akkor azt eleve a munkatársunk szállítja ki.
– Miben erősek?
– Talán erről ügyfeleink nyilatkozhatnának hitelesebben, de úgy gondolom, az ő elégedettségük mutatja, hogy a ránk jellemző gyorsaság és a kellő szakértelem mindenképpen erősségünkként említhető. A rugalmasság szintén fontos alapelvünk. Szervizszolgáltatásunk 175 Ft+áfa kilométerdíjjal és 7 900 Ft+áfás rezsióradíjtól már elérhető.(Az ár a munkavégzés függvényében változhat.)
Hétvégi telefonos ügyelettel is segítjük partnereinket, ha polcról kiszolgálható az alkatrész, ezt is megoldják kollégáim.
– Miben kell fejlődniük?
– Sajnos általános probléma az egész ágazatban, hogy a jó szerelő szakemberek kevesen vannak ahhoz képest, hogy mennyi feladat vár rájuk. Mi is emberhiánnyal küzdünk, de ettől függetlenül igyekszünk a várakozási időket alacsony szinten tartani.
Hornyák I.