Egyszerű és pontos

Számos gyártó csak bonyolult technológiával tudja megvalósítani, hogy a szemenkénti vetőgépek nagy haladási sebességgel dolgozva nagyon pontosan helyezzék le a magokat. A Kverneland az SX vetőkocsival bemutatja, hogy ezeket a minőségi jellemzőket egyszerűbben is el lehet érni.

NAGY SEBESSÉG: a Kverneland SX vetőkocsikkal akár 18 km/h munkavégzési sebesség is elérhető

Az utóbbi évek trendjeit tekintve a szemenkénti vetéstechnika területén a fő téma a nagysebességű eljárás. Már a traction 2018/2 számában, ill. a talajművelési és vetési el‑járásokat taglaló aktuális speciális kiadásban részletesen bemutattuk ezt a trendet. A 2017. évi Agritechnica kiállítás óta a Kverneland is szerepet vállal ebben a szegmensben. A norvégok az SX vető‑kocsival szeretnének a nagysebességű szemenkénti vetőgépek piacán bizonyítani, és a jól bevált kialakítást átalakítva, nagy pontosságú technológiát mutatnak be. Ha a jelenlegi nagysebességű szemenkénti vetőgépprogramhoz képest egyszerűen meg szeretnénk fogalmazni a különbséget, akkor azt mondhatjuk, hogy a mérnökök a vákuumos adagolás helyett most a nyomólevegős rendszer elvét alkalmazzák. A finom műszaki megoldások és a felépítés részletei mutatják, hogy mégsem magyarázható ez el ilyen könnyen. Az SX rövidítés jelentése egyébként a következő: Az „S” a „Speed/sebesség” szó rövidítése, míg az „X” a vetőmag X‑alak‑ban történő lehelyezésének lehetőségére utal – ez nem más, mint a Kverneland jól ismert Geoseed eljárása (maglehelyezés négyzet vagy gyémánt alakzatban). A nagysebességű vetés az SX vetőkocsi esetében maximálisan 18 km/h sebességet jelent. A rendszerben csupán a vető‑kocsi az új fejlesztés, mely rászerelhető a kínálatban szereplő különböző szemenkénti vetőgépekre.

Műszaki adatok

adagolás: nyomólevegős rendszer (65 mbar) központi légcsatornával, 2 maglesodró, elektromos vetőtárcsa-meghajtás, cserélhető vetőtárcsák kukoricához, repcéhez, napraforgóhoz és répához, infravörös érzékelő magkihagyás és a kettős vetés felismerésére

vető egység: paralelogramma függesztés, 60 l nyomás alatti vetőmagtartály, 380 mm-es dupla vágótárcsák, lengő függesztésű oldalsó kerekek hajtókaros mélységállítással, 25 mm vagy 50 mm széles V-alakú tömörítőkerék, felfogó tárcsa, opcionális csillag alakú sávtisztító tárcsák, max. munkasebesség 18 km/h (a szoftver 22 km/h sebességre korlátozott)

Optima V: változtatható sortávolság (33-80 cm), hidraulikusan állítható, munkaszélesség 2,64–4,80 m között, sorok száma: 6-8, központi duplatölcséres kiképzésű műtrágyatartály 1000 l, műtrágya-adagolás 30–400 kg/ha között, ISO BUS-vezérlés.

tömeg: kb. 128 kg SX vetőkocsinként, a tesztgép tömege: 1875 kg

németországi nettó listaár: tesztkivitelben SX-sorokkal kb. 49990 EUR

Jelenleg az SX sorozat az Optima V vetőgéphez használható változó sortávolsággal és az Optima TFprofi-hoz kapcsolható, vontatott változatban. Ugyanakkor csak idő kérdése, hogy ezek az egységek mikor lesznek más Kverneland szemenkénti vetőgépek számára is elérhetők. A jelenlegi kínálatban több vetőkocsi közül választhatnak a gazdálkodók, mint például a tandem és a hagyományos csúszócsoroszlyás, valamint a vágótárcsás HD II vetőkocsi.

A gyakorlati teszthez június elején egy 6‑soros Optima V vetőgép állt rendelkezésünkre az említett SX nagysebességű vetőkocsikkal a tesztterületen, ahol kukorica került a talajba. Az új SX vetőegységgel szerelt vetőgépek ősztől rendelhetőek meg.

  1. A teleszkópos keretnek köszönhetően a sortávolság egyedileg beállítható
  2. Egy skála segít az ütközők beállításánál
  3. A nitrogéntartályok tárolják kiemeléskor a keretsúlyozáshoz használt olajat
  4. A keretsúlyozással a traktor hátsó tengelyéről a keretre lehet súlyt átvinni
  5. Alapkivitelben mechanikus csoroszlyanyomás-szabályozás áll rendelkezésre, opcionálisan választható hidraulikus
  6. A nyomás alatti vetőmagtartály 60 literes

A MÁR JÓL ISMERT ALAPFELÉPÍTÉS

Külsőleg, a laikusok nem látnak sok különbséget a „régi” és az új technológia között. A körülbelül 128 kg súlyú SX vetőkocsikat tartókengyelek rögzítik a már említett két vetőgép vázához. Az Optima sorozat többi vetősorához hasonlóan az SX egység pontos talajkövetését is paralelogramma felfüggesztés biztosítja. A szükséges csoroszlyanyomást egy mechanikus feszítőszerkezet akár 100 kg‑mal is növelni képes a saját tömegen túl – manuálisan, minden sorban külön. Opcionálisan ez a lehetőség hidraulikus formában is elérhető, ebben az esetben központi beállítással, a vezetőfülkéből. A mélységállítás az oldalsó határolókerekek segítségével történik. A kívánt munkamélység a vetőkocsi hátulján talál‑ható orsóval gyorsan beállítható, majd a skálát leolvasva, a többi kocsin is pillanatok alatt elvégezhető. Az új határolókerekek lengő függesztésűek. A nyitott kialakításuk magas öntisztító hatást biztosít. 1342Ha ennek ellenére a dupla vágótárcsák és kerekek között föld gyűlne össze, akkor ez sokkal könnyebben eltávolítható.

  1. A nyitott kialakítású támkerekek lengő függesztésűek. Jól látható: a Monoarm hátulról van elvezetve
  2. A munkamélység állítása kényelmesen, kézi hajtókarral történik minden sorban
  3. A V-alakú tömörítőkeréken talajtípustól függően többféle beállítás végezhető el
  4. Az SX vetőtárcsa a közepén látható hatszögről ismerhető fel. Cserekor ezzel lehet kilazítani a vetőegységből
  5. A vetőtárcsa mögött helyezkednek el a légáram megszakítók és a felesleges nyomólevegő kieresztő nyílása
  6. Felismerhető a nyomólevegő bemeneti nyílása és a két maglesodró
  7. Kiürítéskor egy csúszdát helyezünk a vetőegység alá
  8. A vetőegységet meghajtó elektromotorok áramigénye 1,2-2,0 amper

Ahogy már említettük, egy dupla vágótárcsa (más Optima sorozatokból ismert) alakítja ki a barázdát – mögötte egy Hardox csoroszlyakés halad. A vágótárcsák előtt opcionálisan csillag alakú sávtisztítótárcsák dolgozhatnak. Használhatók mulcsvetéshez, feladatuk a vetősáv megtisztítása a szerves anya‑goktól. A munkamélység mechanikusan állítható. A dupla vágótárcsák mögött következik a nagysebességű magvezető cső, ami akár 70 km/h sebességgel is képes a magot a barázdába lőni! A zavaró tényezők, amelyek a vetőmag talajba juttatását befolyásolhatnák, így biztonsággal kiküszöbölhetők. A magbarázdába érkezve a magot egy megfelelő felfogó tárcsának kell lelassítania. A Kverneland esetében ezt a feladatot egy rugalmas köztes tömörítőkerék oldja meg: felfogja a magot, és a barázdába nyomja, így biztosítja a tiszta talajzárást. A kerék magassága állítható. Végül a V‑alakú tömörítőkerék következik, amely biztosítja az optimális talajmag kapcsolatot. A tömörítőkerék két változatban kapható, ezek szélessége különböző – 25 vagy 50 mm. A nyomás mellett a magbarázdával bezárt szöge is megváltoztatható.

Az egész vetősor további újdonsága a Monoarm fejlesztés, ami keskeny kialakításban köti össze az egyes elemeket, és a hátoldalon a vetőegység alatt halad, így elegendő helyet biztosít a vetőegységen végzett munkákhoz.

 

A VETŐGÉP KÖZPONTI ELEME

A Kverneland eddigi vetősoraitól eltérőn, ahol vákuum szívta a vetőmagot a vetőtárcsára, most a nyomólevegős rendszert használják. A magokat kb. 65 mbar nyomással szorítják a tárcsához, majd továbbra is nyomás alatt jutnak a magok a magbarázdába. A teljes rendszerbe központilag, a műtrágyatartály alatt elhelyezkedő légcsatornán keresztül érkezik a levegő. A vetőegységből a felesleges levegő a hátoldalon, egy műanyag tömlőn keresztül távozik a talaj felé. A hátoldalon található a beépített elektromotor a vetőtárcsák hajtásához, amit a meglévő Optima vetősor programból vettek át.

A motoroknak csak 1,2‑2,0 A áram‑erősségre van szüksége 12 V feszültség mellett. Ezáltal minden további generátor nélkül működtethetők – még a 18 soros szemenkénti vetőgépeknél is az ISOBUS‑rendszeren keresztül történik az áramellátás.

A tökéletes egyszemvetésről két maglesodró gondoskodik, mely egy ablakon keresztül vizuálisan is ellenőrizhető. Alapvetően az első maglesodrót alkalmazzák erre a célra. A vetőmag nagyságának megfelelően állítható be a felső maglesodró. Egyedülálló azonban a második maglesodró, ami a mag elhelyezkedését, irányát tudja befolyásolni. Ez különösen a hosszúkás magok esetében érdekes, mint pl. a napraforgó. Emellett tovább csökkenti a kettős vetés esélyét. Kukorica esetében viszont nincs jelentősége.

A különböző vetőmagokhoz – cukor‑répa (granulált), napraforgó, kukorica és repce – különböző vetőtárcsák állnak rendelkezésre, megfelelő furatokkal. A tárcsák cseréje nagyon gyorsan és szinte szerszám nélkül megoldható. Ehhez a vetőegység fedeléről le kell csavarni a magvezető csövet, néhány gyorszárat ki kell oldani, majd végül a fedelet lehúzni.


A teszt során a 8-18 km/h sebességtartományt próbáltuk ki


Az SX vetőkocsik nagyon egyenletes maglehelyezést biztosítottak, sebességtől függetlenül


Az egyenletes vetési mélység egyenletes kelést biztosít – ez a nagysebességű lehelyezés esetén különösen fontos


A sorokban a kevés hibával végzett nagyon pontos lehelyezést a határszemlekor is láthattuk

Az SX‑sorozat vetőtárcsái a hatszögformáról ismerhetők fel. A vetőegység mechanikus reteszelésű, ami azt jelenti, hogy nincs szükség második szerszámra. A vetőegység kiürítése is egyszerű: az egység alá egy csúszdát helyezünk, és a magok egy zsákba hullanak.

Mivel a nagysebességű sorozat túl‑nyomással működik, új magtartályra volt szükség. A 60 l‑es, nyomás alatt álló vető‑magtartály a többi Kverneland vetősor‑hoz képest kicsit más formát kapott, és egy kengyellel biztonságosan rögzített.

  1. A műtrágya kijuttatására szolgáló adagoló elektrohidraulikus meghajtású. Ráadásul a leforgatási próba adatai is menthetők
  2. A műtrágyatartály alatt vezet az egyes vetősorokat ellátó légcsatorna
  3. Az infravörös érzékelő felügyeli a maglevezető csőnél a magok áramlását, és jelzést ad, ha magkihagyás vagy kettős vetés történik
  4. A függesztőszerkezetnél vannak elhelyezve a vezérlés és a kezelés kapcsolódobozai. Emellett a levegőáramot mérő manométerre is vethetünk egy pillantást
  5. A műtrágya kijuttatására szolgáló duplatárcsás csoroszlya 5 különböző mélységben állítható
  6. A teljes gép vezérlése az ISOBUS-rendszeren keresztül történik

AZ OPTIMA V VETŐGÉPPEL KAPCSOLATOS RÉSZLETEK

Az Optima V vetőgépre egy műtrágya‑tartályt is építettek, amelyik 1000 literes, és duplatölcséres kiképzésű. A két rész között alul helyezkedik el a ventilátor; ez a levegőellátást biztosítja a vetőegységhez. A ventilátor hajtása történhet hidraulikusan vagy mechanikusan, a TLT‑ről. A függesztőszerkezeten található egy manométer, ez segíti a helyes beállítást. De térjünk vissza a műtrágya kijutta‑tására szolgáló berendezésekhez! A mű‑trágya-adagolók cellás kerekeinek kijuttatási teljesítménye 30‑400 kg/ha. Alapkivitelben mechanikus meghajtásúak, opcionálisan hidraulikus változat is kapható. A műtrágyacsoroszlyák a megszokott módon, a magbarázdától 5 cm-rel eltolva helyezkednek el. A Kverneland programjában található egy csipkés, 300 mm nagyságú duplatárcsás csoroszlya – az egyik tárcsán 11, a másikon pedig 15 kiemelkedés van. Ez a megfelelő vonóerő elérését szolgálja. Túlterhelés elleni védelemként egy rugó szolgál, így a csoroszlya 15 cm‑es függőleges kitérést biztosít. A mélységállítás mechanikusan, 5 lépcsőben történik.

Ahogy az elején már említettük, az Optima V sortávolsága 33 és 80 cm között állítható. Ehhez a teleszkópos karokon ütközőket kell áthelyezni úgy, hogy a 6‑8 sor a beállított távolságra álljon meg egymástól. Ezzel 2,64‑4,80 m közötti munkaszélességeket lehet kapni. A gép kiemelkedő eleme a hidraulikus keretsúlyozás (opció). A súly a traktorról kerül át a vetőgép keretére. Ez az alsó függesztőkarokon elhelyezkedő, meg‑felelő szerkezet segítségével történik.

ELEKTRONIKA ÉS EGYEBEK

A magkihagyás és a kettős vetés felismerése érdekében egy érzékelő helyezkedik el közvetlenül a maglevezető csövön. Infravörös fény méri az adagolás minőségét, és az eredményt az ISOBUS‑ terminálra küldi. Egy beállítható riasztási küszöb figyelmezteti a vezetőt az eltérésekre. A Geocontrol és a Geoseed funkciók kompatibilisek az SX technológiával – vagyis az egyes sorok automatikus be‑ és kikapcsolásával és a vetőtárcsák szinkronizálásával alkalmasak a párhuzamos és háromszög alakzatban történő maglehelyezéshez.

Összegzés

A Kverneland az SX vetőkocsikkal a szemenkénti vetőgépek termékkínálatát egészíti ki, és belép a nagysebességű vetőgépek piacára. A vetőegység felépítése egyszerű és megbízható, a beállítások kényelmesek és gyorsan elvégezhetők. Ami azonban még sokkal fontosabb: a lehelyezés pontossága nagyon meggyőző. Különböző sebességek mellett vizsgálva szinte egyáltalán nem találtunk hiányos vagy kettős vetést, és a kelés is egyenletes volt. Az SX-sorozat jelenleg csak az Optima V és az Optima TFprofi modellekhez kapható, de nem kell sokáig várni, hogy más modellekhez is bevezessék.

+a vetőegység egyszerű felépítésű
+nagyon könnyű beállítani

+nagyon pontos maglehelyezés
+használható repcéhez
+nagy műtrágyatartály

–nincs kanyarkompenzáció
–a standard eltéréshez nincs kijelző

Alexander Brockmann

no