fbpx

VarioSens-2010, a Fliegl új, automata trágyaszóró-vezérlő rendszere

Írta: Szerkesztőség - 2011 december 09.

A magyar mezőgazdaságban a FLIEGL névvel sokan a letolókocsikat azonosítják, ami nem is csoda, hiszen az ASW-k (abschiebewagen) működési elve a cég szabadalmi tulajdonát képezi, azaz szorosan kötődik a Fliegl nevéhez. A letolókocsik mellett persze számtalan más termék szerepel még a német cég palettáján.

A 2009-es őszi hannoveri kiállítás is megerősítette azt a tényt, hogy szinte minden gyártó a billentéses ürítést felváltó, annak ismert hátrányait kiküszöbölő, új megoldást keres. Legtöbben a letolásos ürítést választják, de más megoldások is születtek. Mára biztosan kijelenthetjük, hogy a letolásos ürítés előnyösebb, mint a billentés.A letolás közismert előnyei:– elmarad a súlypont megemelése, az összeálló termény „lezúdulása”,– ferde helyzetben álló kocsi is gond nélkül üríthet– a legjobb, a hátrafelé történő ürítést valósítja meg, miközben nincs szüksége magas szabad térre, így alacsony raktárakban is jól használható,– normál szállításra a legmegfelelőbb eszköz, és emellett több más célra is alkalmazható, mivel különböző adapterekkel felszerelhető (átrakócsiga, trágyaszóró, aprítékfúvó, takarmánykiosztó, stb.),– a letolás adagolható,– légrugóval a legjobb rugózás biztosított,– cserefelépítményes alvázzal bálaszállító vagy tartályos felépítményre cserélhető a szekrény,– elektronikus mérleggel felszerelhető, kialakítása miatt mindig támaszkodik a traktorra, így az jobban „kapaszkodik”.

A Fliegl letolókocsi második generációs mozgópadlós megoldása miatt az egyik legjobb letolórendszer:– mértani megvezetése a legjobb– fenéksúrlódása a legkisebb (kisebb munkahenger, kevesebb olajszükséglet),– megosztott munkahenger-elrendezés, előnyös konstrukció.A Fliegl innovatív gondolkodásának, folyamatos fejlesztéseinek köszönhetően mindig törekszik arra, hogy az általa gyártott pótkocsik kezelhetőségét egyszerűbbé és gazdaságosabbá tegye. Ez a letolókocsiknál sincs másképp – amelyeket ugyebár könnyedén átalakíthatunk trágyaszóróvá. Ehhez illeszkedik a következőkben bemutatott újdonság is.A „VarioSens 2010” elektronikus vezérlő- és ellenőrző rendszer gondoskodik az olyan anyagok, mint trágya, komposzt és iszap, egyenletes és hatékony kijuttatásáról. Ez nagymértékben megkönnyíti a trágyaszóró használatát, hiszen az – kényelmesen és egyszerűen – a fülkéből szabályozható és működtethető. Sikeresen elkerülhető a szóróhengerek eltömődése, a felesleges állásidő, így a traktor teljesítménye optimálisan kihasználható, amivel időt, üzemanyagot és pénzt lehet megtakarítani, illetve a szerves trágya jobb elosztásának köszönhetően a terméshozam is megnő. Ha a Fliegl letolókocsit trágyaszóráshoz ezzel szerelik, akkor az több szempontból is előnyös.

Az új vezérlő- és ellenőrzőrendszer szíve egy szenzor, amely érzékeli a forgatónyomatékot, pontos méréseket végez, és jelet küld az irányító komputernek, amely ezt feldolgozza, és ennek alapján gyorsítja vagy lassítja a letolás sebességét. A rendszer „Load-Sensing” módból „állandó áramlás” módba átkapcsolható. Egy színes TFT kijelzőn keresztül a gépkezelő a kabinból egy nyomógomb és egy „potméter” segítségével gyorsan beállíthatja a letolás sebességét és más munkafolyamatokat, és így automatikusan lefuttatható a következő:– a szóró bekapcsolása,– a fordulatszám mérése (a további munkafolyamatokat akkor engedélyezi, ha ez a megfelelő értéket eléri),– zárózsilip kinyitása,– a letolás teljes sebességgel elindul, miután a zsilip a szóróhengereket szabaddá tette,– a letolás sebessége csökken, miután a kiszórandó anyag a szóróhengerekhez ér,– a letolás állandó sebességgel megy, ha megfelelő a fordulatszám,– a szóróhengerek a szórandó anyagot maximálisan egyenletesen szórják,– a letolófal automatikusan visszamegy a kiindulópontba, ha kifogyott a szórandó anyag, zárózsilip visszazár.A kijelzőn a kezelő látja az aktuális forgatónyomatékot és a letolófal aktuális sebességét. Ezen kívül jelzi, hogy mely lépések futnak automatikusan.Előnyök: az új „VarioSens 2010” vezérlő- és ellenőrzőrendszer a forgónyomaték mellett a letolóhenger fordulatszámát is folyamatosan ellenőrzi. A szóróhenger megállásánál azonnal kikapcsolja a letolást, hogy elkerülje a szóróhátfal sérüléseit. Jelenleg nincs hasonló, letolókocsikhoz elérhető rendszer a piacon, amely ilyen kimagasló tulajdonságokkal rendelkezne:– a fordulatszámmérő szenzor egyszerűen és stabilan van beépítve, a fordulatszámmérést semmilyen más tényező nem zavarja,– a vezérlőtömb átkapcsolható az energiahatékony „Load-Sensing” állásból az „állandó olajellátás” módba, ami a régebbi traktoroknál fontos lehet, mivel azok nem rendelkeznek „Load-Sensing” hidraulikavezérléssel,– minden szenzor mágneses elven működik; nem tartalmaz mechanikus, mozgó részeket; víztömített; nem érzékeny a szennyeződésre.A „VarioSens” vezérlés fontos előrelépés a trágyaszóró használhatóságának növeléséhez.BNwww.fliegl.com[m3 id="megjelent-gm" ev="2010" ho="08" honev="augusztusi"]>