fbpx

Valtra T133 kettős üzemanyag-felhasználású traktor

Írta: Szerkesztőség - 2014 január 11.

A Valtra T133 típusú kettős üzemanyag-felhasználású traktor praktikus megoldást kínál azoknak a traktorüzemeltetőknek, akik megújuló energiával szeretnék traktorukat működtetni, illetve csökkenteni szeretnék üzemanyagköltségeiket és károsanyag-kibocsájtásukat.
Mindezeket úgy tehetik meg, hogy az alapkivitelű traktor teljesítményéről és más tulajdonságairól nem kell lemondaniuk. A kettős üzem közben a csökkentett mennyiségű dízel üzemanyag hagyományos úton, a gáz pedig a motor-levegőtorokba kerül befecskendezésre. A csak gázüzemű  járművekkel (pl. városi buszok) összehasonlítva e rendszerrel sokkal nagyobb üzemanyag-felhasználási hatékonyságot mérhetünk.

A teljesítmény kb. 70-80%-át a biogázból nyerjük. Az optimális biogáz/dízel üzemanyagarány elérése érdekében mindkét tüzelőanyagnak saját befecskendezési rendszere van. A jelenleg érvényben levő füstgáz-kibocsátási értékek teljesítése érdekében szükséges az emissziót csökkentő rendszer használata (SCR), valamint, a biogáz  felhasználásából adódóan, speciális metán katalizátor is. Szükség esetén a rendszer csak dízel üzemanyaggal is használható.

Második generációs biogázüzemű traktor
Az átgondolt tervezésnek köszönhetően a dízel traktor tulajdonságai megmaradnak. Ez teszi alkalmassá a szokásos feladatok elvégzésre, és ezért tudja teljesíteni a szigorú 3B kibocsátási  értékeket. A speciális kettős üzem miatt a levegőtorokba nyomásszabályozó szelep és elektronikusan  vezérelt gázinjektorok kerültek felszerelésre. Az elektronikus gázbefecskendezést vezérlő szoftver a dízelmotort vezérlő panelen fut, onnan vezérli a befecskendezést. Egy integrált rendszer felügyeli a károsanyag-kibocsátási szintet és a katalizátort. Ugyanez az elektronika vezérli a dízel és gáz adagolását is. Ennek köszönhetően a motor teljes fordulatszám-tartományában optimális a dízel-gáz és a levegő-üzemanyag keverékarányok megtartása. A kipufogórendszer kettő katalizátort  tartalmaz, annak érdekében, hogy az el nem égetett metán is átalakításra kerüljön a rendszeren belül.

Praktikus és üzembiztos elhelyezés
Az alváz oldalán, biztonságos helyen helyezték el a biogáztartályokat. Így megmarad a súlyeloszlás, az egység nem korlátozza a kilátást, és a traktor akár homlokrakodóval is felszerelhető.  Az EU-s közlekedési járművekre vonatkozó szabványokat, szabályokat teljesíti. A 170 literes, 200 bar nyomás alatti gáz üzemanyag hozzávetőlegesen 30 liter dízel üzemanyaggal egyenértékű, így megközelítőleg 3-5 óra átlagos munkavégzésre elegendő. A tartálytérfogat, típustól és a felszerelt opcióktól függően, tovább növelhető.

Előnyök a felhasználók számára
– alacsony befektetési költség megújuló energia használatához;
– a Valtra N/T kettős üzemanyag-felhasználású traktorok esetében nem kell lemondanunk sem  a teljesítményről, sem olyan kiegészítők használatáról, mint a homlokrakodó, fronthidraulika-alkalmazások;
– nem csupán biogázzal, hanem kereskedelmi forgalomban beszerezhető gázzal is üzemeltethető;
– a gáztartály kiürülése esetén a vezető által kapcsolóval, vagy automatikusan visszaállhatunk a normál dízel üzemmódra;
– a jelenlegi üzemanyagárakkal számolva akár 10-40% üzemanyag-felhasználási költség csökkenést is elérhetünk. Ez a megtakarítási hányad később növekedni fog, mivel a fosszilis üzemanyagok ára meredeken emelkedik;
– ezek a traktorok minden EU-tagállamban forgalomba helyezhetőek;
– a szerviz- és karbantartási eljárások nem változnak.

Előnyök a környezet és a lakosság számára
– a leggyorsabban üzembe állítható, kialakítható bioüzemanyag-felhasználási rendszer;
– a mezőgazdasági szektorban a biogáz a legkönnyebben elérhető megújuló üzemanyag-forrás;
– helyi mezőgazdaság segítése:
– új energia-előállítási lehetőség
– emeli a mezőgazdasági energiatermelés értékét
– csökkenti a fosszilis üzemanyagok irányába fennálló kitettséget;
– segít elérni az EU-célokat, csökkentenia károsanyag-kibocsátást
– a káros anyag kibocsátása hozzávetőlegesen 65-80%-kal csökken;
– ez a rendszer messzemenően teljesíti az általános biztonságtechnikai, közlekedési szabályokat és kibocsátási értékeket;
– segíti az alternatív energiahordozók elérését a lakosság számára.

Jócsák Attila
Valkon 2007 Kft.