Az újrafutózott gumiabroncsok továbbra is küzdenek a róluk alkotott általános képpel. Közben pedig olyan tartósak, mint az új gumiabroncsok, de jóval olcsóbbak. A teljesítmény szempontjából is rendszerint inkább új gumiabroncsokat akar az ember választani.
KÉZZEL VÉGZETT MUNKA: Egy kifeszített gumiheveder új bordákat kap – darabonként, egyiket a másik után
A külső megjelenés a legfontosabb – nem? „Az újrafutózott gumiabroncsokról alkotott kép még mindig nem teljesen tiszta, ami különösen azoknak a vállalatoknak köszönhető, akik gyorsan kívántak pénzhez jutni, és ezért a minőséget nem vették olyan komolyan” – magyarázza a Rigdon vezérigazgatója, Günter Ihle a vállalata telephelyén, egy gyakorlati bemutató keretében, amelyen mi is részt vettünk.
A cég a teljes élettartamra szóló garanciával (1,6 mm profilig) bizonyítja, hogy a felújított gumiabroncsokban meg lehet bízni: „A gyártási folyamat során keletkező kár esetén azonnal új gumiabroncsot adunk. Ezt csak akkor teheti meg az ember, ha meg van győződve a termék minőségéről” – mondja Ihle. Ezért a beszállított vázakat már az áruátvételnél részletesen ellenőrizzük, és vonalkóddal látjuk el. Így minden darabot pontosan tudunk követni a teljes felújítási folyamat alatt, mert mezőgazdasági gumiabroncsok esetében az ügyfél a saját régi gumiabroncsát kapja vissza „újratalpalva”.
A Rigdon cég megrendeléseinek nagy része 4 tehergépjárművekre és ipari gumiabroncsokra, például építőipari gépekre vonatkozik
Nem kerül a hulladékba: a gumihevederek olyanok lesznek, mint az újak, az új ár 50 százalékáért
A hangsúly a teherautókon van
A Rigdon fő tevékenységét a teherautóabroncsok felújítása jelenti, de bármilyen egyéb gumiabroncsot is felújítanak a gumidoktorok – a szántóföldi traktorokétól kezdve a hígtrágyatartályokon és az erdészeti gépeken keresztül egészen a külszíni fejtésen dolgozó billenőplatós kocsikig.
Ha az abroncs még használható, akkor egy géppel lemarják a profil többi részét. Ezt követően két különböző eljárás létezik: a forró vagy a hideg. Az előbbi esetben a nyers gumit felviszik az előkészített gumiabroncsra, ami úgy néz ki, mintha gumizsinórt tekernének fel rá. Ezután az egészet egy formába sütik, ami létrehozza a profilt. Ugyanez történik az új gumiabroncsok esetében is. A Rigdon ezzel azonban nemcsak a futófelületek újítja fel, hanem az abroncs oldalát is. Ez felső kategóriás eljárás, amit elsősorban a távolsági forgalomban használt gumiabroncsoknál alkalmaznak.
A hideg eljárás esetében viszont vásárolt, kész profilcsíkokat helyeznek a gumiabroncsra, amelyet ezután szintén rásütnek a gumiabroncsra. Az úgynevezett vulkanizálásnak semmi köze sincs a ragasztáshoz: „A régi gumiabroncs és az új profil ebben a fizikai folyamatban egy folyamatos átmenetű gumiréteget képez varrat nélkül, ami műszakilag semmiben sem különbözik egy új gumiabroncstól” – mondja Ihle. Ezzel a technikával az építőipar és a mezőgazdaság számos gumiabroncsát megújítják, például pótkocsikhoz vagy a kotrógépekhez. Az ügyfélnek lehetősége van, hogy különböző profilalakzatok közül válasszon.
„A traktorok gumiabroncsainál többnyire az eredeti formához tartjuk magunkat, és egy az egyben ezt használjuk a felújításkor. Az újrafutózott gumiabroncsok – és a gumihevederek esetében is – lehetőség van azonban a teljes formatervezési szabadságra, az ügyfél rendelhet meredekebb, laposabb vagy finomabb bordázatot, mert ezeket egyesével külön-külön vulkanizálják, s így kifejezetten a téli hóeltakarítási munkákhoz optimalizált profilok is választhatók. Ehhez azonban alaposabb tanácsadás szükséges, hogy ne legyen probléma a kerékösszetartással, ill. ne adódjanak más nehézségek. Végső soron a teljesítmény nagy részéért a futófelület felelős, és mi ezt teljesen felújítjuk, amennyiben lehetséges, az eredeti formában vagy bármilyen más futófelülettel” – garantálja Ihle. Végül egy munkatárs minden egyes gumiabroncs ellenőrzését aláírja.
Az egyedileg felhelyezett új bordákkal készülő futófelületet nagyobb gépekhez érdemes választani, amelyek gumiabroncsai egyenként több mint 1500 euróba kerülnek. Az újrafutózott gumiabroncs ára az eredeti ár kb. kétharmada.
Martin Messerer, az Agrarservice Wattenbach munkatársa a bérvállalkozóként végzett munkái mellett gumiabroncsokat is értékesít, és minden méretet a saját műhelyében szerel fel a saját gépeire és külső ügyfeleknek egyaránt. A bérvállalkozásban már nagyon sok pótkocsi újrafutózott gumiabroncsokkal van felszerelve, a kopással és a gumik egyéb tulajdonságaival az ügyvezető igazgató nagyon elégedett: „Traktorgumikkal még nincs tapasztalatunk, mivel a gépek általában már az első gumiabroncscsere előtt elhagyják a gazdaságot, de ha kellene, szívesen kipróbálnám nagyobb gépeken is az újrafutózott gumikat” – mondja Messerer.
Ránézve az újrafutózott mezőgazdasági gumiabroncsok nem néznek ki olyan tökéletesen, mint az új termékek, de műszakilag velük egyenértékűek. A szabadalmaztatott bordaprofi lok (például dupla bordák) nem állíthatók elő eredetiben, csak standard bordaformákat kínálnak
A Rigdon vezetője, Günter Ihle a günzburgi cég gumiabroncsváz-raktárában. Itt évente 40000 gumiabroncsot újítanak fel
Értékelés a gazdaságban vagy fénykép alapján
Elméletileg a hozzá hasonló bérvállalkozók számára látja mindezt előnyösnek, mivel ők sokat járnak közúton, ami sok kopást okoz. Egy fiatal gumiabroncs gyorsan elhasználódik, ami viszont jól illeszkedik a Rigdon üzleti elképzeléseibe: jelenleg folyamatosan újabb gumiabroncsvázakat keresnek. Az előírások alapján ezek nem lehetnek tíz évnél régebbiek.
Ihle, a Rigdon vezetője ezért azt kéri mindenkitől: „Küldje el, amije van. Megvizsgáljuk, mit lehet vele még kezdeni, és ennek megfelelően fizetünk. Az árlista online megtekinthető.” Az ügyfélszámlán jóváírására is lehetőség van: ha később valaki gumiabroncsokat vásárol, akkor csak a profil kerül felszámolásra.
A Rigdon cég a saját tehergépjármű-flottájával kérésre házhoz is tud menni. A képzett sofőr a helyszínen elvégzi az első becslést. A szakértők azonban fényképeken alapuló értékelést is készítenek.
A teljesen elkoptatott gumiabroncsokat azonban nagyon nehéz felújítani. Ha a gumiabroncsot már nem lehet megmenteni, akkor a hulladékkezelés – a Rigdon-ügyfelek számára – a mérettől függően darabonként 10–50 euróba kerül.
Mielőtt az új futófelület felkerül a gumiabroncsra, a gumiabroncs vázát meg kell tisztítani, érdesíteni és szükség esetén javítani
A hidegen történő felújításkor a profil készen áll, amikor ráhúzzák a gumiabroncsvázra
FUTÓSZALAGON
A Rigdon cég általában a szokásos modellekből rendelkezik raktárkészlettel, egyébként a felújítás kb. két hétig tart. A Quadtrac és a hasonló gumihevederek esetében körülbelül hat hétig tart a munka. A hevedereknél megújíthatók a belső bordák, a kirojtosodott vagy sérült futófelületek vagy a heveder belsejében található acélbetétek is. Messerer bérvállalkozó ezen a téren már szerzett tapasztalatokat: „A kombájnjaink gumihevederei egyszer már kaptak új profilt, és probléma nélkül működnek.” A Rigdon mintegy 150 hevedert újított már fel, és eddig nem érkezett panasz – van, aki már a harmadik alkalommal jön.
„Mivel a gumiabroncs 80%-a a váz és csak 20% a bordázat, felújítás nélkül nagyon sokat dobok el” – magyarázza Ihle. A teherautó-gumiabroncsok újrafutózásával 68 l olajat, 44 kg kaucsukot és 14,5 kg acélt lehet megtakarítani. Az új gumiabroncsokkal összehasonlítva 70%-kal kevesebb a nyersolaj- és 80%-kal kevesebb a vízfelhasználás.
Az újrafutózás ezért gazdasági és ökológiai szempontból is ésszerű. Más ágazatok ezt már régen felismerték. A Rigdon állítása szerint például világszerte az összes repülőgép felújított gumiabroncsokkal van felszerelve, amelyeket akár tízszer is újrafutózhatnak.
„A legjobb, ha a gumiabroncsot felnivel együtt küldik, úgyis fel kell rá húznunk a gumit – magyarázza Ihle. Ez időt takarít meg a műhelyben. Ha a futózás előtt álló gumiabroncsot le kell venni, akkor nagyon óvatosan kell eljárni, mivel a gumiabroncs váza gyorsan megsérülhet. Igaz, hogy a 3 m-es gumiabroncsok köpenyén akár egy emberfej nagyságú lyuk is javítható, de természetesen ennek megvan az ára. A gumihevederek futógörgői és a hajtókerekei is megújíthatók vagy a targoncák tömör gumiabroncsai is. Felszerelhetők durvább profillal vagy fehér gumiszerkezettel: „Ez jó azokon a felületeken, amelyeknél nem szabad fekete csíkokat hagyni a padlón. Ilyesmit egyébként csak drága higiéniai gumiabroncsok esetében lehet egyébként találni” – mondta Ihle.
Azt is tudja, hogy vállalkozása sok tapasztalatot és jó alkalmazottakat igényel: „Ez egy kézi munkára épülő vállalkozás, tehát a költséget nem a gumi jelenti, hanem a minden egyes gumiabroncsba befektetett munkánk.”
A teljes újrafutózást különösen azoknak az ügyfeleknek érdemes választani, akiknél nagy a gumik kopása és elhasználódása – például olyan bérvállalkozók számára, akik sokat használják a gépeiket közúton. Az olyan tulajdonságok, mint a terhelhetőség és a nyomásspektrum, az újrafutózás után változatlanok maradnak
Összegzés
Az újrafutózott gumiabroncsok olcsó alternatívát jelenthetnek az új gumiabroncsok vásárlása helyett, különösen a bérvállalkozóknál, ahol a járműpark egyes járműveinél nagy a gumiabroncsok kopása. Végül is a költségek kb. 30%-át lehet megtakarítani egy új gumiabroncshoz képest (ez akár 50% is lehet hidegen megújított pótkocsi-gumiabroncsok esetén) – miközben a Rigdon ugyanazt a tartósságot ígéri az újrafutózott gumiabroncsok számára, mint az új gumiabroncsok esetén, és egész életre szóló garanciát nyújt 1,6 mm futófelület-mélységig. A vevő igényeitől függően különböző lehet a bordák magassága és a bordák száma. A pótkocsik, az ipari és MPT gumiabroncsok, valamint a targonca gumiabroncsai is felújíthatók. Mellesleg: ha nem túl öreg, akkor az EM gumiabroncsot (építőipari gépekhez) akár tízszer is fel lehet újítani. Ezután azonban ki kell őket cserélni, mivel a gumiabroncs váza elöregszik, előbb vagy utóbb keményedik, és repedezett lesz.
Tobias Meyer