fbpx

Új motor, új gumi

Írta: Szerkesztőség - 2019 július 31.

Március végén az MAN bemutatta az Euro 6 emissziós szabvány szerint kialakított, 9,0 literes, hathengeres motorral felszerelt, új, mezőgazdasági célra készült nyergesvontatóit. A bemutatón jelen volt az ATG Group az Alliance 398 MPT gumiabroncsokkal, amelyek használata az új alapszerkezetnek köszönhetően 100 km/h sebességhatár fölött is engedélyezett.

A mezőgazdasági célra használt nyergesvontatóknak sokféle követelménynek kell megfelelniük. Lehetőség szerint hatékonyan, vagyis gázolajat megtakarítva és csendesen kell a különféle termékeket A-ból B-be szállítaniuk. Közúton 80 km/h sebességig (ill. kicsit felette) haladnak, míg a szántókon és a zöldterületeken a talajkímélés és a vonóerő az elsődleges. Valamennyi felsorolt szempont nagy kihívások elé állítja az Agrotruck gyártóit, de a megfelelő gumiabroncsok szállítóit is.

ÚJÍTÁS: kívülről nem látható, de hallható – a motorháztető alatt az Euro 6 emissziós szabványnak megfelelő új MAN-motorok dolgoznak

Sem az MAN, sem az Alliance nem számít kezdőnek ezen a területen – mindkét vállalat évek óta az Agrotruck szegmens állandó képviselői közé tartozik. Március végén néhány újdonságot mutattak be nekünk – egyrészt a mezőgazdasági termékek szállításához készült nyerges platóval rendelkező MAN TGS/TRS vontatók legújabb generációját, másrészt az Alliance 398 MPT mezőgazdasági gumiabroncsot.

ÚJ, D1556 HATHENGERES MOTOR

Először az MAN legfontosabb újdonsága: a programban eddig megtalálható 10,5 literes D2066 motort felváltja a 2017 végén bemutatásra került D1556 erőforrást. A motor nem ismeretlen – a hírek szerint a Fendt új 900 Vario nagytraktoraiban is ez dolgozik. A TGS-ben 9,0 l hengerűrtartalommal 330-400 lóerőt biztosít, fölötte található a 430-510 LE névleges teljesítményű, 12,4 literes D2676 változat.

Mivel a D1556 egy teljesen új fejlesztés, a kipufogógáz-tisztítás terén az Euro 6d előírásoknak megfelelően a külső hűtésű kipufogógáz-visszavezetést el lehetett hagyni, így csak egy SCR és egy DOC rendszer található a részecskeszűrő mellett. A gyártó szerint az üzemanyagfogyasztásnak a tisztább kipufogógázok ellenére jelentősen alacsonyabbnak kell lennie, mint a D2066 nehézsúlyú elődjénél. 1600-1800 Nm maximális forgatónyomatékkal azonban a kisebb hengerűrtartalom ellenére hasonló forgatónyomatékot tud elérni az egység, ami többek között a magasabb befecskendezési nyomásnak köszönhető.

A D1556 motor az új Turbo EVB-ec motorfékrendszerrel is rendelkezik. A fékhatást a kipufogószelepek elektronikus vezérlésén keresztül a turbófeltöltő elé helyezett kiegészítő motorfékszelep növeli, így akár 350 kW fékteljesítmény is elérhető. A rendszert a vezető 5 fokozatban állíthatja. A kopásmentes fékrendszer kiegészíthető a Voith vállalattól származó, hidrodinamikai elven működő PriTarder rendszerrel, ami közvetlenül a sebességváltóra peremmel ráerősítve 645 kW-os fékteljesítményt tud létrehozni.

Műszaki adatok

motorok: MAN D1556, 9,0 l hengerűrtartalommal (TRS 913), 330-400 LE névleges teljesítmény; 1600-1800 Nm max. forgatónyomaték; Euro 6d SCR+DOC+DPF rendszerrel; MAN D2676 12,4 l hengerűrtartalommal (TRS 912); 430-510 LE, 22002600 Nm max. forgatónyomaték; Euro 6D SCR+AGR/EGR+DOC+DPF rendszerrel; üzemanyagtartály 390 l, AdBlue-tartály 60 l

sebességváltó: 12/2 TipMatic+2 mászófokozat előre; leszabályozott 80 km/h sebességnél; vezetési módok közúti, terepi és manőverezés (hátrafelé: normál és manőverezés), manuális üzemmód

járószerkezet: 4×2, 4×4, 6×6 vagy 8×8, elöl laprugók (9,5 t megengedett tengelyterhelés), hátul laprugók+légrugók (13 t megengedett tengelyterhelés)

összkerékhajtás: kapcsolható mechanikus, állandóan mechanikus vagy kapcsolható hidraulikus (HydroDrive 28 km/h folyamatos sebességig)

hidraulika: Load-Sensing munkahidraulika, 80 cm3szivattyú

egyéb: TRS 912 tartólemezzel frontfüggesztéshez a DIN 15432-1 szabvány szerint (függesztő tartólemez kommunális eszközökhöz); Fliegl ASS 298 félpótkocsi (TRS 913) vagy Krampe KS 950 opcionális kormányzott tengellyel (TRS 912)

gumiabroncsok: Alliance 398 MPT sorozat; flotációs gumiabroncs 4 acélbetéttel (teljesen acélszerkezet); 600/50 R22,5, 445/65 R22.5, 445/70 R24 és 495/70 R24; max. megengedett legnagyobb sebesség 100 km/h; nyomástartomány 0,8-6,5 bar

LESZABÁLYOZOTT: természetesen az MAN Agrotruck modelleket 89 km/h sebességnél továbbra is leszabályozzák. Az Alliance 398 MPT azonban tényleg 100 km/h sebességig engedélyezett – azokra a piacok szánva, ahol ez megengedett



  1. Az összkerékhajtás lehet állandó vagy kapcsolható mechanikus és hidraulikusan kapcsolható is
  2. Az összkerékhajtás, a differenciálzárak és a hajtóműmódok forgó kapcsolókkal választhatók ki a központi konzolon
  3. Hátul maximum négy kétkörös hidraulikacsatlakozó, vonófej és K80 kényszerkormányzott gömbfejes vonószerkezet található

A sebességváltó a korábbiakhoz hasonlóan a 12/2 TipMatic, előre két további mászófokozattal kiegészítve. Eközben a forgatható kapcsolóval váltani lehet a közúti közlekedés (korai felfelé váltás, hosszabb kapcsolási idők), terep (későbbi felkapcsolás, rövid kapcsolási idők) és a manőverezés (kissé csúszó tengelykapcsoló) között. Az összkerékmeghajtásnál a korábbiakhoz hasonlóan három választási lehetőség áll rendelkezésre: kiegészítésként kapcsolható hidraulikus HydroDrive elsőkerékhajtás 28 km/h sebességig, mechanikusan hozzákapcsolható összkerékhajtás és állandó összkerékhajtás.

100 KM/H SEBESSÉGIG ENGEDÉLYEZETT

Az új Alliance 398 MPT flotációs gumiabroncs a 396 MPT utódjaként kapható. A profi l még messze a 396 High-Speed abroncsra emlékeztet, de tovább optimalizálták. Ezenkívül az Alliance a lényeges pontokon javította a „belső életét”. A vállalat adatai szerint több mint 150 gumiabroncsot teszteltek 4 év alatt Észak-Amerikában és Európában a gyakorlatban. Jelenleg négy méretben rendelhető: 600/50 R22.5 (hajtókerék- és pótkocsi-gumiabroncsként), valamint 445/65 R22.5, 445/70 R24 és 495/70 R24 (mindegyik elsőtengely-, hajtókerék- és pótkocsi-gumiabroncsként).

A profil tekintetében megmaradt az alapszerkezet. Részleteiben ez a következőt jelenti:

  • Középsáv a profilblokkok S-alakú elrendezésével. Magas gumiabroncsnyomáson felveszi a fő terhelést az úton, és a profi l alakján, valamint a bordák közötti keskeny sávokon keresztül nyugodt járást és alacsony zajszintet biztosít (hasonló a ferde fogazású hajtóműhöz az egyenes fogazásúval szemben). Fékezéskor a középső bordák veszik fel a fő terhelést, és tehermentesítik az oldalsó vontatásért felelős bordákat.
  • A külső bordák a nehéz talajon végzett vontatásra szolgálnak – és az egyenletes terheléselosztásért alacsony belső gumiabroncsnyomáson. A bordák középről indulva először meredeken futnak, majd csökken a szögük egészen az oldalakig. Ez a geometria javítja az öntisztítást, mivel alig tud rajta megtapadni a talaj. Ezen túlmenően fékezéskor a lapos szög miatt nincsenek annyira igénybe véve. Az öntisztító hatást segíti a széles 600-as méretű gumiabroncsnál a vontatásra szolgáló bordák megosztása egy sekély horony segítségével, ami az elődjénél, a 396 High-Speed gumiabroncsnál még nem létezett.
  • A bordák magassága 30 mm (belül) és 37 mm (kívül) közé esik.

Nem láthatóak a változások a gumiabroncs belsejében. A futófelületen és a széleken most 4 acélbetét található (vagyis úgynevezett teljesen acél abroncs), aminek több előnye is van:

  • A teljes gumiabroncsnak, tehát a futófelületnek, az oldalrészeknek és az abroncságynak is jobb a stabilitása.
  • Nagyobb átszúrás elleni védelem.
  • Jobb hőelvezetés nagy haladási sebesség mellett. Ez lehetővé teszi a 100 km/h feletti maximális sebességek engedélyezését (amely elsősorban ÉszakAmerikában játszik szerepet, mivel Európában a KRESZ 80 km/h sebességnél többet nem engedélyez).
  • Nagyobb belső nyomásspektrum: a szántóterületen a gumiabroncsnyomás lecsökkenthető 0,8–2,5 bar értékig – ekkor ugyanakkora terhelés mellett még 10 km/h maximális sebesség engedélyezett. A 0,8 bar azonban inkább elméleti érték, mivel a gumiabroncsok nyomását mindig a gumiabroncsnyomás táblázatának megfelelően kell beállítani. A szántóföldön és a zöldterületeken végzett munkáknál a 2,5 bar a reális érték. Ebben az esetben is jól meg tud nyúlni a gumiabroncs, hogy növelje a felfekvőfelületét. Közúton max. 6,5 bar nyomás állítható be.

A nagy nyomásspektrum miatt ajánlott a gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszerek használata.

A gyártói oldalról 100 km/h értékig engedélyezett csúcssebességgel az Alliance 398 MPT a leggyorsabb flotációs gumiabroncs az A grotruck modellekhez. Nálunk ez nem használható ki, azonban az ügyfelek számára előnyös az új felépítés, a hosszabb élettartam és a messze nagyobb nyomásspektrum.

  1. Elöl 445/65 R22.5, folyamatos vontatóbordákkal
  2. Hátul 600/50 R22.5, horonnyal a vontatóbordákon
  3. Nehéz felületeken a profil jó vontatást biztosít
  4. A félpótkocsik Alliance Agri-Transport 390 és A-380 gumiabroncsokkal voltak felszerelve 24 R20.5 és 600/55 R26.5 méretben

Összegzés

Az MAN az új D1556 modellel a mezőgazdasági célra használt nyergesvontatóinál még alacsonyabb dízelfogyasztást ígér 400 LE nagyságrendig. Emellett a D2676 modell továbbra is a programban marad – de az EGR aránya az SCR kipufogógáztisztítás kiegészítő használatával csökken. Az új D1556 modell erősebb motorfék-teljesítményt tesz lehetővé, majdnem a lépésben haladásig.

Matthias Mumme

CÍMKÉK gumiabroncsman