fbpx

Védekezésből támadás

Írta: Szerkesztőség - 2019 október 31.

A Claas cég jelentős mértékben átalakította a Lexion kombájnokat – a szalmarázóládás gépeket új fejlesztésnek is nevezhetjük. A vetésizöld kombájnok ezzel behozták a lemaradásukat a szalmarázóládás szegmensben. És ennél még sokkal több történt…


CSÚCSMODELL: a Lexion 6900 modellel a szalmarázóládás kombájnok egy új, 507 lóerős csúcsmodellel rendelkeznek a sorozatban

Nagy volt a felhajtás a Claas Lexion kombájnok legújabb generációja körül: már korábban heves találgatások folytak az új teljesítményérté‑kekkel kapcsolatban. Itt-ott fényképek is felbukkantak a közösségi médiában – egyrészt valódi prototípusként, más‑részt pedig marketingfogásként. Végül a Claas 10 éves fejlesztőmunka után ki‑ugratta a nyulat a bokorból, és júliusban összesen hét új hibrid és hat új szalmarázóládás modellt mutatott be a Lexion sorozatból.

Alapvetően új fejlesztésekről beszél‑hetünk, és nem csak kisebb frissítésekről, módosításokról vagy megváltoztatott külsőről. A Claas adatai szerint a gépek 75 százaléka megváltozott, és így szerkesztőként abba a kényszerhelyzetbe kerül az ember, hogy a legfontosabb információkról és megállapításokról be kell számolnia egy első gyorstesztben. Érdemes tudni: a mérnökök alapvetően megpróbálták a két géptípus – a hibrid és a szalmarázóládás kialakítás – egységeit egymáshoz közelíteni, ami miatt már csak kevés különbség tapasztalható, például a másodlagos leválasztásban vagy a kombájnok működtetésében.

Új típusjelöléssel és erősebb csúcs‑modellekkel újonnan fejlesztett cséplőszerkezetek jelentek meg a szalmarázóládás Lexion 5000 és 6000, valamint a hibrid Lexion 7000 és 8000 modelleknél egyaránt. A 7000-es és a 8000-es kombájnok típusjelzésében látható további „0” körülbelül 10 százalék többletteljesítményt jelent az előző generációhoz képest (például Lexion 770+10 százalék=Lexion 7700). Az 5000-es és a 6000-es modellek a közlések szerint 25 százalékkal nagyobb teljesítményűek, mint az elődeik.

Jelenleg a Harsewinkelben található gyárat alakítják át az új generáció gyártásához, hogy 2020 első negyedévében a sorozatgyártás el tudjon indulni.

EGY DOBBAL TÖBB

Az öt és a hat szalmarázóládás kombájnok új elnevezéssel történő egyértelmű szétválasztása mellett (Lexion 5000 és Lexion 6000) mindkét típus teljesen új cséplőszerkezetet kapott, aminek most „APS Synflow Walker” a neve. Az APS a 450 mm-es gyorsítódobbal végzett gyo‑sított előleválasztást jelöli, ami a terményáramot 20 m/s sebességre gyorsít‑ja. A cséplődob átmérője most 755 mm (korábban 600 mm volt), ami többek között kevesebb törtszemet eredményez. A nagyobb átmérő nagyobb cséplőkosárleválasztó felületet is jelent (kb. 0,30 m2-rel több), kisebb átfogási szög mellett. A terményáram egyenesebb vonalú – ez kíméli a szalmát. Ráadásul a dobra szerelve nyolc verőléc helyett tíz található. A cséplődob fordulatszáma a Cebis fedélzeti rendszerben fokozatmentesen állítható 330–930 min‑1 fordulatszámok között. Alacsonyabb fordulatszám-tartomány könnyen beállítható a dobfordulatszám csökkentő segítségével. A gyorsítókosár és cséplőkosár átmenetnél egy a vezetőfülkéből hidraulikusan be‑hajtható dörzsléc található. Így gyorsan lehet reagálni a terménytípus váltására, illetve a dörzsfelület vagy a cséplő- és leválasztó felület a cséplési út részben megfelelően beállítható. Erről gondoskodnak a gyorsító és a cséplőkosár alatti takaró lemezek is, melyek kívülről manuálisan vagy a vezetőülésből hidraulikusan állíthatók. A cséplőkosár állítása az előkosárral szinkronban, fokozatmentesen, hidraulikusan történik. Nagy változás történt a Lexion 5000 és 6000 másodlagos leválasztásánál. Egy további, 600 mm átmérőjű és 0,97, ill. 1,16 m2 leválasztó kosárfelülettel rendelkező leválasztódob került a kombájnba, ami állítólag nehéz körülmények között növeli a leválasztás teljesítményét. A leválasztókosár a cséplőkosárral párhuzamosan állítható, a különböző növénytípusokhoz más-más pozíció tartozik. A dob sebessége szinkronban van a többi dob sebességével.

A megváltozott cséplőszerkezettel azonban a szalmarázóládás kombájn hosszúsága 3800 mm-re csökkent (a korábbi 4400 mm-ről), ezzel a rázófelület is csökkent, de összességében a másodlagos leválasztás felületét növelni tudták (6,25 m2-ről 6,37 m2-re, ill. 7,48 m2-ről 7,62 m2-re). Mindkét szalmarázóládás kombájn négy ejtőlépcsős és különálló gyűjtőasztallal, és külön visszavezető lemezzel rendelkezik. Mostantól kezdve az alapkivitel részét képezik az oldalsó és szélső hatásnövelők.

HATÉKONYSÁG: a kifutó Lexion generációval összehasonlítva az új kombájnok teljesítménye 10-25 százalékkal nagyobb a szántóföldön

A vezetőfülke tetején található az új Field Scanner, ami a Laser Pilot kormányzási rendszerhez tartozik

A 18 000 literes tartályban egy kiegészítő magtartálytöltő csiga működik

A Claas zászlóshajójaként emlegetett Lexion 8900 kombájn motorházteteje alatt egy 16,2 l hengerűrtartalmú és 790 lóerős MAN D4276 motor dolgozik

A hajtásrendszert teljes egészében átalakították

INTELLIGENS ROTORKOSÁR-TAKARÓ LEMEZEK

Harsewinkelben a mérnökök a hibrid kombájnok cséplőszerkezetét is átalakították. Az APS Synflow Hybrid néven bemutatkozó cséplőrendszer a korábbiakhoz hasonlóan kombinálja az előgyorsító dobbal rendelkező tangenciális cséplőszerkezetet és az axiális másodlagos leválasztást két rotor segítségével. A cséplőszerkezet és az elsődleges leválasztás a Claas hibrid és a rázóládás kombájnjainál azonos felépítésű. Ez azt jelenti, hogy a most említett újdonságok megtalálhatók a Lexion 7000 és 8000 kombájnokban is. A különbség a másodlagos leválasztásban rejlik. Mellesleg a cséplőszerkezet szélessége 1420 mm (Lexion 5000/7000) és 1700 mm a 6000/8000 modelleknél.

A 600 mm nagyságú oszlató dob segítségével kerül a termény az excentrikus rotorokba. A Cebis-ben a rotorok fordulatszáma fokozatmentesen állítható (a rotorvariátor az alapkivitelhez tartozik), és a beállítás független a cséplődobtól. A másodlagos leválasztási felület változtatható beállítása érdekében a hidraulikus rotorkosár-takaró lemezek lezárhatják a rotor egyes szegmenseit.

Műszaki adatok

Lexion 5000 & 6000

A másodlagos leválasztáshoz a szalmarázóládás kombájnok egy kiegészítő leválasztódobot kaptak

cséplés és leválasztás: cséplőszerkezet 755 mm-es cséplődobbal és 450 mm-es gyorsítódob, a kosár leválasztófelülete 2,66/3,18 m2, a kiegészítő leválasztó dob 600 mm; 5/6 szalmarázóládás kombájnok 5,40/6,46 m2 leválasztófelülettel; teljes leválasztófelület 6,37/7,62 m2 tisztítás: Jet Stream tisztítás 5,1/6,2 m2 teljes rostafelülettel; 6/8 rekeszes turbina; kettős szellőztetésű ejtőlépcső; kalászvisszahordás 15 l/s

magtartály és szalmakezelés: 9000–13 500 l magtartály; ürítési teljesítmény 110-130 (180) l/s; elevátor 59/80 l/s; 6 soros szalmaszecskázó

motor és hajtómű: Mercedes­Benz/MAN; 313­507 lóerő, Stage V. környezetvédelmi besorolás, hidrosztatikus 2 fokozatú hajtómű 40 km/h sebességig, opcionális Terra Trac járószerkezet (típustól függően)

németországi nettó listaár: Lexion 5000 331 525 eurótól, Lexion 6000 364 170 eurótól


A cséplődob két fordulatszámtartományt biztosító csökkentő hajtóműve szerszám nélkül, mechanikusan vagy opcionálisan hidraulikusan állítható

 

Lexion 7000 & 8000

A cséplődob az előző sorozathoz képest nagyobb lett (az átmérője most 755 mm)

cséplés és leválasztás: cséplőszerkezet 755 mm-es cséplődobbal és 450 mm-es gyorsítódob, a kosár leválasztófelülete 2,66/3,18 m2; adagolódob 600 mm; excentrikus dupla rotorok, legfeljebb 4 hidraulikusan zárható rotorkosár takarólemez; leválasztási felülettisztítás: Jet Stream tisztítás 5,1/6,2 m2 teljes rostafelülettel; 6/8 rekeszes turbina; kettős szellőztetésű ejtőlépcső; kalászvisszahordás 15 l/s

magtartály és szalmakezelés: 10 000–18 000 l magtartály; ürítési teljesítmény 110-180 l/s; elevátor 59/80 l/s; 6 soros szalmaszecskázómotor és hajtómű: Mercedes-Benz/MAN; 408-790 lóerő, Stage V. környezetvédelmi besorolás, hidrosztatikus 2 fokozatú hajtómű 40 km/h sebességig, opcionális Terra Trac járószerkezet (típustól függően)

németországi nettó listaár: Lexion 7000 392 445 eurótól, Lexion 8000 492 040 eurótól

A hibrid gépekben a másodlagos leválasztáshoz két rotor dolgozik, amelyek kissé laposabban helyezkednek el a régi sorozathoz képest

A cséplődob két fordulatszámtartományt biztosító csökkentő hajtóműve szerszám nélkül, mechanikusan vagy opcionálisan hidraulikusan állítható cséplés során akár négy szegmens is lezárható. Emellett rendelkezésre áll még a lejtőszögtől függő rotortakaró lemezvezérlés, ami homogén eloszlást biztosít a keresztirányú dőlésszögtől függően (4D tisztítás). Ezenkívül a rotorok meg‑újult megjelenési formát is kaptak.

HATALMAS MAGTARTÁLY

A Jet Stream magtisztító rendszert a Claas mérnökei mind a négy kombájn‑típusnál egységesítették – a szalmarázóládás kombájnok rostafelületét megnövelték. A Lexion 8000 és 6000 kombájnoknál nyolcrekeszes turbinák dolgoznak az 5,8 m2-es rostafelületen, a Lexion 7000 és 5000 rostafelülete 4,8 m2, amelyhez egy hatrekeszes turbina‑ventilátor tartozik. A Jet Stream tisztítás magában foglalja a kettős tisztítószéllel átfújt ejtőlépcsőket, és egy hosszú, áramlást kiegyenlítő csatornát.

Mivel az áteresztőképességet mind a négy Lexion sorozatnál megnövelték, ezzel hangolták össze a kalászvisszahordó egység szállítási teljesítményét is. Most a szállított teljesítmény 15 l/s, az eddigi 11,5 l/s helyett. Az újra csépelni kívánt anyag ezután visszakerül a gyorsítódobba, de előtte elektronikusan regisztrálják.

A gabonamagok útját követve végül a magfelhordóhoz jutunk, aminek szintén megnövelték a teljesítményét. A Lexion 8000 esetében a szállítási telje‑sítmény80 l/s, a 7000, a 6000 és az 5000 modelleknél 59 l/s. Alapkivitelben a kombájnt előkészítik a Quantiméter hozammérő beszerelésére, melyet szintén frissítettek, és összességében nagyobb mértékben felhasználóbaráttá vált.

További átalakítások történtek a gabonatartályban is. Minden Lexion modellnél megnövelték a tartályt – a 6000-es sorozathoz jelenleg 13 500 l magtartály-térfogat áll rendelkezésre, az öt szalmarázóládás kombájnoknál ez az érték 11 000 l. A 8900 csúcsmodell, nehéz lenne mást mondani, új rekordot döntött a maximális 18 000 l térfogattal (opcionális).

A vezetőfülke tágasabb és csendesebb lett, ami kellemes munkakörnyezetet teremt

Az új kartámaszba épített kezelőpult elrendezése nagyon jól átlátható. Oldalt helyezkednek el a közvetlen hozzáfér ést biztosító gombok a kombájn legfontosabb funkcióihoz

A Cebis Mobile egy második képernyőn keresztül támogatja a kezelő munkáját

A munkaképernyőn világosan áttekinthetők a legfontosabb paraméterek. A beállítások gyorsan elvégezhető

A Cebis menüstruktúrájában kényelmesen, a forgatható nyomógomb segítségével is mozoghatunk

Ami a tartályba bekerül, annak ki is kell jönnie onnan – és a lehető leggyorsabban, ezért a Claas a magtartály ürítési teljesítménynél rátett még egy lapáttal. 13 500 l-es tartálymérettől kezdődően opcionálisan 180 l/s tartályürítési teljesítmény is választható. Ezzel a tartály 75 másodpercen belül kiüríthető! Akinek azonban egy szinte már teljesen megtelt átrakó kocsira kell még óvatosan gabonát tölteni, az a teljesítményt 90 l/s értékre, azaz a felére csökkentheti. A 180 l/s tartályürítési teljesítményhez az ürítőcső átmérője mellesleg 420 mm, a „normál” 80-as csövek 130 l/s teljesítményig 330 mm nagyságúak. Kellemes meglepetést okozott az ürítőcső mind‑össze néhány fokkal megemelt elforgatási szöge, ami nagyon jó rálátást biztosít az átrakodási folyamatra.

PERKINS HELYETT MAN

Az új Lexion generációval a Stage V környezetvédelmi besorolásnak megfelelő motorok is megjelentek a motorháztető alatt. A szigorú előírá‑sok betartásáról a motorok gyártójától függően DPF/DOC, SCR-rendszer, EGR/AGR-technológia gondoskodik. A motorok szállítóit nézve kisebb változások történtek. A fő beszállító továbbra is a Mercedes-Benz maradt, de a Perkins teljesen eltűnt (eddig a Lexion 760 kombájnhoz szállította a motort), és helyébe az MAN lépett. A szalmarázóládás technológia és a hibrid rendszer csúcsmodelljeihez Nürnbergből érkeznek a motorok. A 6900 modellben a 12,4 l hengerűrtartalmú MAN D26 507 lóerőt biztosít. Ugyanezt a motort használja a 7600 és a 7700 is, és 507, ill. 549 lóerőt ad. A Lexion 8900 csúcsmodellben az új, 16,2 l hengerűrtartalmú, 790 lóerős MAN D4276 motor dolgozik. Ezzel jelenleg a Claas rendelkezik a piacon a legnagyobb teljesítményű kombájnnal! Az új Lexion sorozat fedélzetén megtalálható a Dynamic Power intelligens motorvezérlés, amely a motor teljesítményét automatikusan összehangolja az aktuális teljesítmény‑igénnyel. Ugyanígy megtalálható most minden modellben az alacsony fordulat‑számú tartomány is. Közúti közlekedés során a fordulatszám 1600 min‑1 – ami nagyon jó.

A motorhoz szorosan kapcsolódik az új hajtásrendszer-kialakítás, többek között hidraulikus működtetésű száraz tengelykapcsolóval. Az új megoldásoknak köszönhetően a kombájn összesen két szíjjal és két lánccal kevesebbet tartalmaz.

A kerekes gépek első hídjára 2,15 m átmérőjű gumiabroncsok is felszerelhetők

Most először rendelhető az öt szalmarázóládás kombájnokhoz Terra Trac járószerkezet, 40 km/h engedéllyel

A hátsó hídra modelltől függően akár 34 coll méretű gumiabroncsok is felszerelhetők (1,75 m átmérő)

FÉNYÁR: a vágóasztalhoz opcionálisan ún. „bárpult” világítás is kapható a hosszúra nyúló munkanapokra/éjszakákra

A járószerkezetet szemügyre véve szintén találunk újdonságokat. Minden modell hidrosztatikus 2 fokozatú hajtó‑művel van felszerelve. És még valami: amellett, hogy az összes Lexion kombájn megrendelhető a rugózott, hamadik generációs Terra Trac járószerkezettel, modelltől függően akár 2,15 m átmérőjű első kerekek is választhatók a kerekes kombájnokra. A Lexion 8900 és 8800 modellek esetében akár 1,75 m nagyságú gumiabroncsok is ráférnek a hátsó hídra. Most először szerelhetők fel az öt szalmarázóládás kombájnok a talajkímélő Terra Trac járószerkezettel, és így rugózott formában is köz‑lekedhetnek 40 km/h sebességgel a közutakon.

AGY PARANCSNOKI KÖZPONT

A szalmarázóládás és a hibrid kombájnokon egyaránt ugyanaz az új vezetőfülke található. Nagyobb lett benne a tér, és a fülke minden szempontból telitalálat. A vezetőülés mögött lényegesen több lett a hely, így a magtartály kémlelőablaka nem lóg egyből az ember nyakába. Nagyon kellemes a zajszint a vezetőfülkében, amely sokkal csendesebb lett. A zajszint csökkenése akkor is feltűnő, ha kívül a kombájn mellett állunk, még bekapcsolt cséplőszerkezet mellett is.

A vezetőfülkében ott ragyog az új érintőképernyős Cebis terminál és a Cmotion multifunkciós kar, amely már ismert a Claas kombájnokból. A kartámaszon áttekinthetően helyezkednek el a legfontosabb funkciók közvetlen be‑állítással. Ehhez illeszkedik az új kezelési koncepció. A kezelő a beállításokat elvégezheti érintéssel a Cebis rendszerben, a forgatható nyomógombbal vagy közvetlenül a kartámaszon keresztül. A Cebis terminálon látható a kombájn sziluettje a beállítási tartományokkal. Az ujjunkkal csak meg kell érinteni a területet, és a kívánt paraméterek öt különböző módon (például szabályzógombokkal) módosíthatók, amelyek között mindenki biztosan megtalálja a számára megfelelőt.

KEZELŐTÁMOGATÓ RENDSZER

Egy másik fejlesztés a kezelőtámogató rendszereket érinti, ami tehermentesíti a kombájn kezelőjét, és biztosítja a gépek optimális kihasználását. Minden modellhez megtalálható a Cebisben a Cemos Auto Threshing támogató rend‑szer. Ez automatikusan optimalizálja a cséplőrendszer és az elsődleges leválasz‑tás beállításait. Az új cséplőszerkezet miatt a behajtható cséplőkosár-dörzsléc és a cséplőkosár-takarólemez funkciói bővültek.

A vezetőfülke tetején szembetűnő a Laser Pilot elektronikus-optikai kormányzási rendszerhez tartozó új Field Scanner. Ez kiküszöböli a nehezen kezelhető szenzorokat a vágóasztalokon. Az új érzékelő három különböző vezetési stratégiát biztosít a vezető számára. A csökkentett talajtaposásos gazdálkodás szempontjából érdekes a művelőutak mentén vezető üzemmód. A szokásos, ismert módok az állomány széléhez igazodva jobbra vagy balra vezetnek.

TOVÁBBI ÚJDONSÁGOK, RÖVIDEN:

  • a szalmaaprító rendszer hajtásának új változatai és a dobás irányának automatikus összehangolása;
  • automatikus rögzítőfék és elektrohidraulikusan működtetett differenciálzár automatikus funkcióval;
  • mankótengely a Lexion 7000 és 8000 típushoz;
  • indításgátló (kódolt kulcsok);
  • Cebis Mobile képernyő a támogató rendszerek megjelenítésére és működtetésére;
  • kőfogó vályú aktív kidobó mechanizmussal.

Összegzés

A Claas új Lexion sorozata számos (részben már régóta esedékes) újítással nyújt meggyőző képet. Egyrészt sok elemet egységesítettek a négy sorozatban, néhány dolgot pedig teljesen újragondoltak, és összehangoltak a nagyobb áteresztőképességgel. A cséplőszerkezet nagyobb cséplődobot kapott, így megnövekedett a leválasztási felület. A cséplődob előtt elhelyezhető egy cséplőkosár dörzsléc, amivel megfelelően beállítható a leválasztófelület vagy a cséplési út. A szalmarázóládás kombájnokban a másodlagos leválasztás egy kiegészítő leválasztó dobot kapott, ami növeli a leválasztás hatékonyságát, és jobb szalmaminőséget biztosít. A hibrid kom­bájnok rotorjainál is voltak változások. A vezetőfülke nemcsak nagyobb lett, hanem észrevehetően csendesebb is. A javított vezetőtámogató rendszerek és a nagyon jól átlátható vezérlési struktúra segíti a kombájnos munkáját. A járószerkezet által kínált új lehetőségek teszik teljessé az új Lexion sorozatot, beleértve az elöl – de végre hátul is rendelkezésre álló nagyobb kerékátmérőt.

A Lexion 8900 nagy teljesítményéhez a 13,80 m munkaszélességű Vario vágóasztal éppen megfelelően illeszkedik

A behordócsatornán is megváltozott néhány dolog. Feltűnő az új, műanyagból készült porelszívó rendszer, nagyobb keresztmetszettel és nagyobb teljesítménnyel

Alexander Brockmann