fbpx

ATRA: harminc éve a gumiabroncsok piacán

Írta: Gépmax.hu - Hirdetés - 2021 március 23.

A defektmentesítéstől a traktorgumiig

Idén lesz harminc éve, hogy az ATRA Kecskemét Kft. megalakult, és célul tűzte ki az ipari munkagépek, targoncák, földmunkagépek gumiabroncsainak forgalmazását. Ma már a mezőgazdaságban is jelentős szereppel bírnak, és a gumiabroncs-forgalmazás mellett számos, az iparághoz kapcsolódó szolgáltatást is nyújtanak. Somos Tibor tulajdonos-ügyvezetővel beszélgettünk.

 

traktorgumi

Somos Tibor, az ATRA Kecskemét Kft. tulajdonos-ügyvezetője

 

– Komoly jubileumra készül a cég. Ugorjunk vissza időben 1991-re: miért ezt a tevékenységet választotta a cégalapításnál?

– Azt hiszem, hogy a szerencse is sokat számított az elején. Mint sokan mások, én is kerestem a lehetőségeket, mint a rendszerváltás idején oly sokan. Végzettségemet tekintve gépészmérnök vagyok, a műszaki termékek mindig is közel álltak az érdeklődésemhez. Egy osztrák üzletember kereste a magyarországi lehetőségeket, alapvetően az ipari gumiabroncsok forgalmazása, defektmentesítés és más szolgáltatások szegmensében. A vele való együttműködés indított ezen az úton.

 

– Alapvetően helyi, kecskeméti cégként indultak?

– Egyszemélyes vállalkozásként indultam itt, Kecskeméten, és elég gyorsan kiderült, hogy a helyi piac nem lesz elegendő. Így már a kezdeteknél az egész országot be kellett járnom. Volt egy „púpos” Moszkvicsom, ez volt a szolgálati járművem – nem sok olyan település van az országban, ahol ne jártam volna vele. Az, hogy egyedül sem fog menni, elég hamar kiderült, így pár hónap múlva egy kolléga már segített nekem a szerelésekben. Mivel közelebb kellett kerülni az ügyfelekhez, fokozatosan építettem ki a hálózatot az országban. Persze az elején még, ha kellett, akkor a kecskeméti központból mentünk például Sopronba konténerrakodót, Miskolcra targoncát szerelni. Rengeteg fáradtsággal ezeket meg tudtuk oldani, de egyértelmű volt, hogy ez így nem tartható. Egy-két évente születtek az új telephelyek, folyamatosan kerestünk új kollégákat, így ma már 8 telephelyünk van Magyarországon. Több mint ötvenen dolgozunk a cégnél – így azért kezelhetőbb a sok feladat. Egyébként úgy látjuk, hogy a piacon van még bővülési lehetőség, így további fejlesztési terveink is vannak.

 

traktorgumi

 

Mezőgazdasági lehetőségek és kihívások

– Ha a mezőgazdaságot nézzük, lehet, hogy naiv kérdés lesz: az önök cégének nem túl szűk az a lehetőség, ami a traktor- és kombájngumik piacán van? Hisz az új gépek általában felgumizva érkeznek, és akkor lehet várni, hogy ezek megadják magukat?

– A gumiabroncsok élettartama változó a különböző szegmensekben. Targoncáknál intenzív használatnál fél-egy év alatt is cserélni kell az abroncsot. Ilyenkor nagyon fontos, hogy a felhasználó mivel helyettesíti a gyárilag szerelt gumit, minőségben nagyon nagy különbségek lehetnek. A mezőgazdasági piacon inkább más szempontok kerülnek előtérbe: nagyon fontos az alkalmazás módja. Nem mindegy, hogy közúton mennyit közlekednek egy géppel, a talajok minősége, az általában elvégzendő feladatok is meghatározzák az optimális gumiabroncs-választást. A mezőgazdaságban erős igénybevételnek vannak kitéve a gumiabroncsok. Helyes használattal és jól megválasztott termékkel csökkenteni lehet az idő előtti elhasználódásukat, azon túl, hogy a fokozott vonóerő mellett az elvégzendő munka kevesebb időt vesz igénybe. Csökken az üzemanyag-fogyasztás, a traktor gumiabroncsa kevésbé tömöríti a földet, ami különösen értékes tulajdonság nehéz gépeknél.

 

– Magyarországon megszoktuk, hogy mindenki mindenhez ért. A tízmillió fociszakember és infektológus országa vagyunk. Mennyire fogadják meg az önök tanácsait ezekben a szakmai kérdésekben?

– Mindenkinek van fogalma természetesen a gumiabroncsokról, nincs ezzel semmi gond. Megfelelő szakmai információkkal alátámasztva azért elfogadják az ajánlásainkat. Mi sokat foglalkozunk például összehasonlító tesztekkel is, amikor hasonló működési körülmények között más típusú gumiabroncsokat használunk. Ezek eredményeiből tájékoztató anyagokat készítünk, és az ügyfeleknek lehetőségük van a tapasztalatainkat így beépíteni a döntéshozatalukba.

 

– Hogy látja, van-e olyan típushiba, amit a felhasználók elkövetnek?

– Persze, például a fúvott abroncsok területén a nem megfelelő guminyomással történő használat. Az emberek egyszer felfújják a gumiabroncsot, aztán úgy gondolják, hogy az az idők végezetéig rendben is lesz. Akármilyen jó minőségű is egy termék, előbb-utóbb ereszteni fog. Emellett sokan tájékozatlanok, hogy egy-egy géphez mik a legmegfelelőbb gumiabroncsnyomások. Az adott gyártói ajánlást érdemes figyelembe venni, innen kell kiszámolni a megfelelő értéket. Az adott terheléshez, sebességhez, munkafolyamathoz kell ezt beállítani, és fontos, hogy jól tegyük, mert ennek hatása lesz az abroncsok élettartamára, az üzemanyag-fogyasztásra is.

 

traktorgumi

A mezőgazdaságban erős igénybevételnek vannak kitéve a gumiabroncsok

 

Komoly előrelépés a termékfejlesztésekben

– Apropó gyártói ajánlás. Harminc év fejlesztéseit áttekintve hogyan látja, mennyire voltak eredményesek a gumiabroncsgyártók az elmúlt évtizedekben? Merre lehet még haladni?

– A gyártói fejlesztésekben véleményem szerint még sok tartalék van. Számunkra elképzelhetetlen „boszorkánykonyha” ez, hogy a különleges adalékokkal mit el tudnak érni a gyárak. Befolyásolják az abroncsok teljesítményét, és természetesen az árát is. Olcsó abroncsoktól nagy teljesítményt nem lehet elvárni, mert jó eséllyel olyan adalékanyagok felhasználásával készültek, amik ezt egyszerűen nem teszik lehetővé.

A gumiabroncsok élettartamában nagyon nagy előrelépés történt az elmúlt harminc évben, és sok izgalmas, hatékony fejlesztés történt a mintázatok, az abroncsok szerkezetének kérdésében is. Nagyon sokat fejlődött ez a szegmens.

 

traktorgumi

 

– Mik a fő üzletágak ma a cégnél?

– Tevékenységünket egy defektmentesítő töltéssel kezdtük annak idején, ez még a mai napig is fontos területe a működésünknek, az országban egyedülálló módon. Sokszor keseríti meg az üzemeltetők életét a mindennapos defektek gondjai. Ez nemcsak rengeteg többletmunkát és magas költs éget jelent, hanem az abroncsok idő előtti elhasználódásához vezet, és jelentős gépkiesést eredményez. Az általunk ajánlott defektmentesítő töltőanyag a fúvott kerék rugalmasságát ötvözi a tömör kerék ellenálló-képességével.

Emellett ma a targonca, építőipari munkagép és mezőgazdasági gumiabroncsok, keréktárcsák forgalmazása a fő tevékenység, de bármilyen más ipari, mezőgazdasági, építőipari, bánya, vagy különleges alkalmazású gép kerekeire is tudunk megoldást biztosítani. Az erő- és munkagépekhez többféle tömörgumit és fúvott gumiabroncsot kínálunk igény szerint, akár a megrendelő telephelyén felszerelve azokat. Mobil gumiszereléssel műhelyautóink az ország nyolc pontján létesített telephelyeinkről kiindulva szolgálják ki ügyfeleinket, a helyszíni munkavégzés lehetőségét biztosítva.

Érdekes, hogy bár a kezdetektől volt kapcsolatunk a mezőgazdasággal, leginkább a 2008-as válság után erősödött meg ez a szegmens. Ez egy bonyolult terület, sokat kellett tanulnunk, hogy teljes kompetenciával léphessünk a partnerek felé.

Fontos terület számunkra a nagyméretű, sérült gumiabroncsok javítása és vulkanizálása thermopress eljárással, ez főleg a földmunkagépek és nagyobb mezőgazdasági gépeknél izgalmas. Itt pár tízezer forintos javítással sokszor többszázezer forintos gumikat lehet megmenteni. Egy hagyományos gumiszerelő nem feltétlen rendelkezik olyan méretű eszközökkel, amilyeneket mi már évek óta kifejlesztettünk erre a célra, ezekkel komolyabb sérüléseket szenvedett abroncsokat is vissza tudunk hozni az élők sorába… Ezek azért több időt igényelnek, több napot is igénybe vehetnek – mi ekkor mentőgumit is tudunk biztosítani, hogy ne álljon a gép a javítás ideje alatt sem.

Az egyik gyártó, akitől eddig csak tömör abroncsokat vásároltunk, elkezdett mezőgazdasági abroncsokat is gyártani, és nagyon jók az első tesztek ezzel kapcsolatban. A Srí Lanka-i GRI cég termékei nagyon jó ár/értékarányt képviselnek. Ugyancsak ez a cég sokat tett az elmúlt időszakban azért is, hogy gyártásukat zöldítsék, így ásványi olaj helyett növényi olajat, korom helyett pedig más adalékanyagot használjanak. Hamarosan tesztelhetjük majd azokat a termékeket, amelyeket ezen a módon állítottak elő, kíváncsian várjuk az eredményeket.

 

traktorgumi

 

– Elhangzott itt korábban a bánya szó is. Ez azért egy elég speciális terület.

– Igen, az ország legnagyobb bányagépeit döntően mi szereljük. A méretek tekintetében 2,2 m átmérőjű, másféltonnás abroncsokról beszélünk, amiket szerelnünk kell. Ezeket a gépeket természetesen ma már helyben kell szerelni, régen még a kerekeket utaztatták a szereléshez… Ez utóbbi nagyon nagy kiesést jelentett. A nagygépek helyszíni gumizásához kapcsolódik legújabb fejlesztésünk, ami az AT-RAptor becenévre hallgat, ez egy olyan, speciális adapterrel felszerelt eszköz, amelynek segítségével a helyszínen, minimális kézimunkával tudjuk átszerelni az abroncsokat, mérettől függően 3-4 óra alatt.

 

Ha kell, egyedi megoldásokkal is segítenek

– Mi volt a legőrültebb feladat, amivel megkeresték önöket az évek során?

– Többet is felhozhatnék, de elsőként talán azt említeném meg, amikor az egyedi keréktárcsa-gyártó üzletágunk kapott egy különleges megbízást. Ez az üzletág egyébként pont azért indult, hogy ha kell, akár 1-2 terméket is gyorsan elő tudjunk állítani, rugalmasan álljunk a partnerek felkérésére. A nagy felnigyártók ugyanis 1-2000-es, de inkább 10000-es szériákban szeretnek gondolkodni. Mi többször gyártottunk már filmforgatáshoz kerekeket, a filmeseknek ugyanis a látvány miatt extrém dolgok kellenek, ezeket akármelyik üzlet polcán nem találják meg. Gyártottunk kereket például óriáskerék-hajtásra is. Ezt Amerikában használták fel, de megtaláltak bennünket szennyvíztisztítókban használt kerekekkel is.

 

traktorgumi

Gumiabroncs-szerelésekkel kapcsolatban szinte mindenre felkészültek

 

A mezőgazdaságban egyre fontosabb szempont, hogy terjed a művelőkerekek, a keskeny abroncsozás használata. A gazdák igyekeznek optimalizálni, hogy ugyanaz a szett több mindenhez is használható legyen – mi olyanokat is el tudunk készíteni, amelyek a gyártói specifikációkban nem is léteznek. Egyébként, ami mások számára „egzotikus” munka, az nekünk sokszor már rutinfeladat, gondolok itt a konténerrakodók, bányagépek szerelésére.

 

– Mi a tapasztalat: inkább a termékeket vagy a szolgáltatásokat keresik a cégnél?

– Kicsit komplexebb ez a dolog. A gondolkodásunk még manapság is inkább műszaki jellegű, így nem csak arra törekszünk, hogy az ügyfeleknek eladjunk egy terméket, hanem akár termék, akár szolgáltatásoldalon a lehető legjobb megoldásokat kínáljuk, amik nem is feltétlenül az olcsóbb kategóriát jelentik. A legjobb, legbiztonságosabb üzemeltetést tűztük ki célul, mindegyik üzletágban. Azt is megfontoljuk, hogy az adott felhasználáshoz melyik a legmegfelelőbb termék, emellett utánkövetéssel mi magunk is további információkhoz jutunk a gyakorlati felhasználással kapcsolatban. Tapasztalataink szerint ezt a komplex hozzáállást kedvelik velünk kapcsolatban a partnerek.

 

traktorgumi

 

– Speciális ez a pandémiás helyzet, nehéz ilyenkor komoly terveket szőni, de a harmincéves születésnap kapcsán csak meg kell kérdeznem: hogyan fognak ünnepelni?

– A tavaly indult járványhelyzet nekünk is sok nehézséget okozott, szerencsére azonban általában elmondható, hogy gazdasági eredményeinket nem érintette a pandémiás időszak. Valóban nehéz most tervezni, sajnos a jelenlegi helyzetben a személyes találkozások, a mozgás korlátozása miatt komoly ünneplést egyelőre nem tudunk kivitelezni. Egyelőre inkább igyekszünk az online-térben minél több információt a partnereinknek eljuttatni, weboldalunk, közösségi platformjaink ennek keretében megújultak az elmúlt időszakban.

 

– Harminc év távlatából izgalmas végignézni, hogy egy egyfős vállalkozásból hogy lett több mint ötvenfős, több telephelyes, országos lefedettségű cég. Mennyire nehéz új kollégákat találni, hányan vannak még a régi gárdából?

– Szinte menet közben tanultuk ki mi is a szakmát, a kollégákat ma már szeretjük mi magunk betanítani. Munkatársaink nagy része régi motoros a szakmában, bőven vannak 15-20-25 éve nálunk dolgozó szakemberek is a csapatban, és a nyugdíjasklubunk is már tízfős. A minőségi munka egyik feltétele, hogy jó szakemberekkel dolgozzunk. Nehéz fiatalítani, pedig folyamatosan keressük az új szakembereket. Kevés az érdeklődő, szabad kapacitással rendelkező lehetséges munkaerő. Pedig ez a szakterület is izgalmas, mozgalmas, folyamatosan találkozunk új feladatokkal – harminc éve csinálom, nem igazán unatkoztam ezalatt!

 

Fodor Mihály

 

Részletes infók a mezőgazdasági gumizásról.

Az egyik ATRA által forgalmazott gumiabroncs-márka elismerése.

 

atra