Rimbach piros-fehér színekben induló első csapata

Jürgen Rimbach használt gépekkel mellékfoglalkozásban építette fel bérvállalkozását. Emiatt a szabadidejének nagy részét a szántóföldön tölti, vagy szereli az „óriásait”.

Vidéken szinte átlagos, ha az ember gyermekkorának és ifjúságának jelentős részét egy közeli gazdaságban tölti (ha nem a sajátjában). Hasonlóképpen ott kezdődnek az első vezetési kísérletek, amint a lábak elérik a tengelykapcsoló-pedált.

A Fulda és Würzburg között fekvő Obersfeldből származó Jürgen Rimbachesetében is nagyon hasonló történt: szüleinek nem volt saját gazdasága, ezért sok időt töltött a Lambrecht családi gazdaságban, ahol csillapítani tudta a mezőgazdaság és a hozzá kapcsolódó technológia iránti egyre növekvő szenvedélyét. A környéken nem volt megfelelő tanulószerződés mezőgazdasági gépszerelőként, ezért Rimbach az iparba ment, de nem akart lemondani a szántóföld szabad levegőjéről.

23 ÓRÁS UTAZÁS

Eközben gyermekkori barátja, Daniel Lambrecht vette át a szomszédos gazdaság igazgatását, ahol a most 32 éves Rimbach-ot már családtagnak tekintik. Mivel ott az 1980-as évek eleje óta Steyr traktorral dolgoznak, őt is megfertőzte a piros-fehér gépek iránti rajongás. Olyan erősen, hogy saját osztrák traktort akart szerezni. 2011 telén vásárolt a dán határnál egy 1100-as összkerékhajtású traktort, és hazagurult vele észak-bajor otthonába. 23 óráig tartott az út, fagyban és hóban, a félig nyitott vezetőfülkében – máig felejthetetlen kaland volt számára. Három évvel később egy másik Steyr traktor, egy turbó 8165 érkezett: „Soha nem akartam csak gyűjteni, hanem a gépekkel dolgozni is szerettem volna, hogy így szerezzem meg a szükséges aprópénzt a karbantartáshoz és a helyreállításhoz.” Így 2014-ben regisztrált bérvállalkozó lett, és dolgozni kezdett a 150 lóerővel a régió szántóföldjein.

ERŐMŰ: a 81-es Steyr határtalan erejű, de mindig ritka látvány marad a német földeken. Ez a 8180-as modell Jürgen Rimbach barátjáé, Jan Lambrecht gazdálkodóé, aki itt éppen a kormány mögött ül

Az első megbízás magágykészítés volt egy 6 méteres Köckerling szántóföldi kultivátorral. A kukoricatarló mulcsozása és a silószállítás gyorsan felzárkózott mellé, utóbbi idővel a fő jövedelemforrássá vált. Természetesen Daniel Lambrecht biogázüzeméhez is végez szállítási munkákat. Ehhez először Lambrechték három irányban billenthető pótkocsiját használta. Az év hátralévő részében ezt ki tudta bérelni, mert egyébként nem nagyon használták a gazdaságban. Hasonló módon más gépeket is könnyen megszervezett a megrendeléseihez, de a gépkör is hasznos volt. Időközben Rimbach vásárolt magának egy 42 m3-es használt Brantner teknős billentőkocsit. A teljes éves szabadságát általában a kukoricaidényben veszi igénybe, annak érdekében, hogy teljes munkaidőben bérmunkát végezhessen a szántóföldön. „Kezdetben szkeptikusan néztek rám a szecskázáskor, amikor reggel felbukkantam a régi ’bivalyommal’. A munka után azonban mindenki elmondta, mennyire meglepte őket, hogy könnyen lépést tudok tartani a modern gépekkel.” Még az üzemanyagfogyasztása is általában kedvezőbb volt, mint a fokozatmentes versenytársaké.

ZÁSZLÓSHAJÓ KERESTETIK

Természetesen Rimbach már a kezdetektől fogva a 8180 zászlóshajót kereste: Uckermarktól Ausztriáig bejárt mindent, de ilyen gyorsan nem találta meg a megfelelő traktort, helyette gyakran csak drága limlomot kínáltak. Ezért először megvette a 8165 turbó modellt. Nem sokkal ezután hirdették meg ennek a nagy testvérét, körülbelül 100 km távolságban. „Nem tudtam továbblépni anélkül, hogy legalább egyszer ne néztem volna meg. Végül megvettem, és apránként helyrepofoztam a következő télen” – mondja a szenvedélyes traktorjavító. Meg kellett javítani az összkerékhajtást és a teljesítményleadó-tengely tengelykapcsolóját, a terhelés alatti váltó vezérlését, valamint egyéb apróságokat – amiket amúgy is megcsinál az ember, ha a gépet már szétszerelték a műhelyben. Külső megjelenését nézve a traktor újból ragyog, beleértve a típusjelzést is. A 2016-os idényben a gép először a silószállításban vett részt. „A 700 bar befecskendezési nyomást biztosító másik szivattyúval a 8165 modellhez képest még gazdaságosabb lett a traktor” – biztosít minket Rimbach.

Párosban nagy területeket tudnak megművelni. Részben az ügyfelek munkaeszközeit használják, részben sajátot

Három 81-es Steyr a területen – ez abszolút ritkaság

Jürgen Rimbach technikailag és vizuálisan is kipofozta a 8180as modellt


Jürgen Rimbach (balra) és Daniel Lambrecht közeli barátok, és a lehető leggyakrabban együtt dolgoznak. A Steyr márka iránti lelkesedést mindkettőjük osztja

A piros-fehér traktort még 6 m széles talajművelő gépekkel is nehéz megszorítani

Belül is tiszta és nagyszerű kialakítású: a kormánynál csak maga Rimbach és Daniel Lambrecht ülhet

A legnagyobb forgalmat Jürgen Rimbach a silószállítás területén bonyolítja. Ehhez egy használt 42 m3-es teknős felépítményű Brantner billenős kocsit vásárolt

A régi technika előnye számára az, hogy képes segíteni saját magán, még ha ez néha trükkös megoldásokat is igényel. 2015-ben a 8165-ös traktoron még egy fogaskeréktöréssel járó súlyos sebességváltó-meghibásodás megjavításának is nekiállt saját maga: az udvari műhelyben a váltóblokk és a tengely tölcsér alakú részének kivételével teljesen szétszerelték a traktort. Ezután az alkatrészt az autó utánfutójába tették, elmentek Peter Pfatrisch Steyr-specialistához, Münsing am Starnberger See településre, és ott vele együtt szétszerelték. A sokéves tapasztalattal rendelkező szakértő szerzett alkatrészeket, és Rimbach ismét útra kelt az utánfutóval az összeszereléshez. Mindenesetre ez egy hosszú projekt volt, mivel a többműszakos főállásban végzett munkája mellett egy másik gazdaságban sofőrként is dolgozik, Daniel gazdaságban segít, és természetesen saját ügyfeleit is ki kell szolgálnia. „Nem mindig könnyű egy kis szabadidőt találni a műhely számára, de valahogy mindig sikerül befejezni az egyik vontatót a másik után.”

BŐSÉGES FORGATÓNYOMATÉK

A 81-es Steyr óriásgépeket a motor oldaláról aligha lehet tönkretenni, és a fordulatszámuk addig csökkenthető, amíg a fedél már megmarad a kipufogócsövön. Kissé problematikusabb a váltó, ahogy ezt már Rimbach is átélte, nem kis szenvedés árán. Ennek azonban nem mechanikai, hanem termikus okai vannak: a helyzeten javít egy nagyobb olajhűtő, valamint a viszkoventilátort is folyamatos működésre lehet kényszeríteni néhány csavarral. Ezáltal az üzemanyagnak még több hűtés jut.” A traktorokat inkább a keményebb talajművelésre tervezték, a nagy sebességű nehéz szállítási munkákra az 1980-as években még nem gondolt senki. „Nálunk ez már a mindennapi élet része. Így ezen a területen javítanunk kellett valamit” – magyarázza Lambrecht. Rimbach utólag egy nagyobb hidraulikaszivattyút is felszerelt, hogy gyorsabban le tudja billenteni a rakományát a silószállításkor. Itt a modern versenytársak egyszerűen nagyobb szállított olajmennyiséggel rendelkeznek. A magasabb sebességű keringetés természetesen magasabb hőmérsékletet is eredményez, ezért a szállítás során nélkülözhetetlen egy kiegészítő olajhűtő.

HÁTTÉR

alapító és tulajdonos: Jürgen Rimbach

alapítás éve:2014

munkatársak:1székhely:97776 Obersfeld

vállalati portfólió: tarlóművelés, mulcsozás, talajművelés, silószállítás, traktor+traktorvezető bérlés az ügyfelek munkagépeinek használatához

járműpark:1×Steyr 8165 turbó, 1×Steyr 8180, 1×Steyr 8140a, 1×Steyr 9220, 1×Steyr T188, 1×Valtra S354, 1×Brantner teknős felépítményű billenős kocsi, 1×Dal-Bo MaxiRoll késes henger, 6,0 m, 1×6,0 m Kuhn mulcsozó

FOLYAMATOS BŐVÍTÉS

Néhány évvel ezelőtt az első késhengerek becserkészése is megtörtént. Az akkori új koncepciót Daniel Lambrecht és egy másik gazda érdekesnek találta. Mivel Rimbach is olyan területeket keresett, ahol a versenytársak még nem jelentek meg nagy számban, betársult a Dalbo MaxiRoll vásárlásába. A 6 méteres géppel dolgozik köztesnövény-állományban, mint pl. a borsó vagy a repce, műveli a kukorica- és a napraforgótarlót, és bérbe is adja a gépet. „Megmondom az ügyfélnek azt is, hogy mire nem használható a gép, például gabonatarló művelésére a mi kötött, köves talajainkon. Ha nem lennék olyan őszinte, akkor a gép talán többet dolgozna. Nekem azonban fontosabb az ügyfelek elégedettsége, és a velük kialakított lehető legjobb kapcsolat, mint a még jobb gépkihasználás” – magyarázza filozófiáját Rimbach. „Természetesen más munkákat is elvállalok: gyakran csak egy traktor hiányzik vezetővel, míg a megfelelő eszközök, például eke vagy szántóföldi kultivátor rendelkezésre állnak a gazdaságokban. Ilyenkor egyszerűen felszerelem az ügyfél gépét” – mondja Rimbach.

SEMMI MÁS, CSAK PIROS-FEHÉR

Mivel bevallottan Steyr-rajongó, a lehető legtöbb eredeti kiegészítő eszközt igyekszik beszerezni. St. Valentin településről egy szecskázó rendfelszedő kocsi került Rimbach gyűjteményébe. A gépkörön keresztül el tudja képzelni, hogy ezzel az eszközzel is vállaljon bérmunkát. Természetesen nem a gazdaságok teljes zöldtakarmány-betakarításának lebonyolítására gondol, hanem csak kisebb hiánypótló munkákra, mert ezek is vannak mindig. Így érkezett egy oldtimer gyűjteményből a bérvállalkozásba egy 28 lóerős Steyr T188 is, melynek gyártási éve 1961. Egy kicsi, építési telkekkel és gyalogúttal határolt kis területnek csak egy közlekedési útvonala volt, amelyen a modern traktorok a megfelelő ekékkel nem fértek el. A kicsi, több mint 50 éves traktor két ekével könnyen megbirkózott a feladattal. Végül még egy kis talajmaróval is végigmehetett a területen. Időközben egy 8130, 8165 és 8180, valamint a T188 modellek vannak aktív gépnek bejelentve a bérvállalkozásba.

A T188-nak is ki kellett oda vonulnia, ahová a modern traktorok nem férnek be

A 9220 „Magnum” valószínűleg az egyetlen ilyen típusú Németországban engedélyezett traktor

Mindent egybevéve Rimbach sem hagyhatja figyelmen kívül a modern technikát: olyan gépre volt szüksége, amely tartalékkal rendelkezik felfelé, és amelyet mindenki könnyen kezelhet, különösen, ha egy helyettesítő sofőrt kell küldenie az ügyfelekhez. Ez időnként megtörténik, mert a megbízást, az időjárást és az ipari műszaktervet nem mindig lehet megfelelően összeegyeztetni. A régi kincseit azonban nem adja ki a kezéből, ezeket rajta kívül csak Daniel Lambrecht vezetheti – benne vakon megbízik. Ezért tavaly vásárolt egy Valtra S353 traktort, ami a szecskázó rendfelszedő kocsi 4 tonnás támasztóterhelését is meg tudja emelni, és a tömörítésnél is jó munkát végez. „De amint olyan munkám van, amelyhez elegendő a Steyr teljesítménye, a finn traktor a sarokban marad” – mondja nevetve Rimbach.

Középtávon a Valtrát majd leváltja egy traktor, ami a ház színeinek megfelelő, és amely az elmúlt tél óta Rimbach csarnokában áll: a Steyr 9220 valószínűleg az egyetlen ilyen típusú Németországban engedélyezett traktor – mert itt ezek a nagy gépek Case IH Magnum néven kerültek forgalomba. „Jelenleg még hőmérsékleti problémái vannak, és még mindig szereti megjelölni a területét. De a tömítés és az új termosztát könnyen megoldja ezeket” – mondja Rimbach. Ezen a télen ezt a traktort teljes mértékben helyre kell állítani. A típusjelzést az eredeti Steyr-szállító nyomtatta ki, egyedi megrendelésként. A Daniel Lambrechttel és a családjával kötött szoros barátság révén a gépek határai meglehetősen rugalmasak: a gazdálkodó számíthat a barátjára, mint segítőre, cserében a másodállású bérvállalkozó könnyen hozzáférhet az ottani gépekhez. Mostanra ő és Daniel több mint 50 különböző gyártóktól származó és különböző korosztályú traktorral rendelkezik, amelyek jó harmada – hogy is lehetne másképpen – a tradicionális St. Valentin-i gyárból származik. És egy dolog biztos: a géppark tovább fog növekedni...

Tobias Meyer

 

 

no