Oxbo kombájn a kísérleti parcellák kettős betakarítására

Írta: GÉPmax-2021/IV. lapszám cikke - 2021 augusztus 15.

A kedves Olvasó, ha rátekint a cikkünk illusztrációján látható betakarítógépre, akkor első ránézésre olyan érzése lehet, mintha egy külső burkolataitól megfosztott, John Deere vezetőfülkés, ikerrotoros kombájnt látna. Ennél a betakarítógépnél nem a külső megjelenés dizájnja volt a fókuszban a fejlesztésnél, sokkal inkább a műszaki tartalom.

A hazánkban az önjáró kukoricacsőtörő-gépeiről (Byron) ismert Oxbo 2015-ben bemutatott, kétparcellás vetőmag-betakarításra kifejlesztett, 9820 típusú kombájnjának új generációját láthatjuk a képeken. Az új nemzedéket már a 9840-es típusjelzéssel különböztetik meg. A betakarítógép két parcellát egyszerre tud aratni: az ikerrotorral elszeparálva, külön-külön végzi a parcellák magleválasztását, a tisztítást, és külön tartályba gyűjti a kitisztított magot.

 

Oxbo 9840
1. kép.
Érdekes látványt nyújt, de professzionális technikának számít a vetőmagnemesítésben – fotó: http://www.oxbocorp.com/

 

Ezzel az új generációval, többféle vágószerkezettel a kukorica-, szója- és cirokvetőmag-kísérleti parcellapárok takaríthatók be nagy teljesítménnyel, maximális tisztaság és precizitás mellett. A rotorokat tápláló csigákhoz hoszszú, kétlépcső-lapátos hevederrendszer szállítja a terményt, amelyet egy rövid csigapár oszt szét, és továbbít a kíméletes cséplést végző leválasztórotorokhoz. A leválasztott keveréket egy hevederpár szállítja a kettészeparált tisztítószerkezethez.

A kitisztított terménymintákat pedig csigás felhordó továbbítja a nagy pontosságú szántóföldi adatokat gyűjtő HarvestMaster H2 GrainGage™ berendezéshez.

 

Oxbo 9840
2. kép:
A különleges kombájn működési elvének illusztrációja – fotó: http://www.oxbocorp.com/

 

A H2 GrainGage a HarvestMaster Mirus™ szoftverével van optimalizálva, amely egy hatékony, könnyen használható eszköz. Lehetővé teszi a kutatók számára, hogy összegyűjtsék, illetve feldolgozzák a betakarítási adatokat. Innen a bevizsgált magtermés már egy kombájnoknál megszokott, hagyományos magtartályba kerül, melynek ürítése is hagyományos csigás rendszerrel történik. A kombájn fülkéje, mint már fentebb utaltunk rá, a John Deere-től érkezik, és berendezésben, kezelésben is azzal azonos színvonalú ergonómiát nyújt. A betakarítógép kamerarendszerrel is fel van szerelve, aminek a képét egy osztott képernyős monitoron követheti a kombájnos.

 

 

A kombájn járószerkezetének különlegessége, hogy a mellső tengely egy zártszelvényes teleszkópos tengelyvázú és hidraulikusan kitolható, illetve visszahúzható, így 2,54-3,45 m között változtathatjuk a kerékszélességet. Ugyanerre a hátsó tengely is képes, de azzal csak opcióban szerelik fel az eszközt, viszont a tengelykitolással együtt a fülkébe jutást segítő lépcső helyzete is vízszintesen kitolható. A mellső kerék méretét kétféle, egy keskenyebb 480/80 R42 Titan abroncsméretű kerék, vagy alacsony nyomású, flotációs 800/50 R42 gumival szerelt kerék közül választhatjuk ki. A gép meghajtásáról egy 282 lóerős, FPT N67 dízelmotor gondoskodik.

 

Farkas Imre