fbpx

Nem félmunka!

Írta: GÉPmax-2020/II. lapszám cikke - 2020 május 23.

Jelenleg már három olyan gyártó van, aki gyárilag felszerelt félig gumihevederes járószerkezettel kínál nagytraktorokat. Elmondjuk , hogy ez miért több, mint egyszerű hóbort, hol érdemes ezeket a gépeket használni, és miben különböznek a műszaki megoldások.

A félig gumihevederes traktor akkor „se nem hal, se nem hús” – vagy azért több ennél? Alig több mint négy évvel ezelőtt még magasrangú professzorok is azt állították, hogy a lánctalpas traktorok ideje lejárt – az új traktorkoncepcióknak és a 2,35 m külső átmérőig terjedő gumiabroncsméreteknek köszönhetően.


A FŐNÖK DOLGA: Helmut Claas maga is részt vett az Axion 900 Terra Trac fejlesztésében – ez teljesen a szívügye

De minden valószínűség szerint tévedtek. A Case IH Magnum Rowtrac és kék színű konszerntestvére, a New Holland T8 SmartTrax Észak-Amerikában és más piacokon, például az Egyesült Királyságban is jól értékesíthetők, a Claas az Axion 900 Terra Trac traktorral képviselteti magát ebben a szegmensben, és a John Deere nemrégiben az Agritechnica kiállításon mutatta be a 8RX traktort, mint négy gumihevederes járószerkezetű modellt. Ez azt igazolja, hogy a gumihevederes traktorok és a félig gumihevederes traktorok koncepciója nem elavult technika.

Igaz, hogy a differenciál kormányzású gumihevederes traktorok iránti kereslet erősen csökken – ez azonban inkább a több mint 500 lóerős standard traktorok, a gumihevederes törzscsuklós kormányzású traktorok és a félig gumihevederes traktorok előretörésének köszönhető.


2014/2015‑ben a Case IH piacra dobta a Magnum Rowtrac sorozat változatát


A konszerntárs, a New Holland ugyan azokkal a futóművekkel kínálja a T8 SmartTrax traktort


Az Axion 900 két teljesítményfokozattal rendelkezik a Claas termékprogramjában. A prototípus a 2017. évi Agritechnica kiállításon debütált

Vitathatatlan előnyök

Már több mint öt éve, hogy a Case IH bemutatta a Magnum Rowtrac traktort. A félig gumihevederes koncepciót elhamarkodva megmosolyogták – így járt húsz évvel korábban a Quadtrac is, amely minden kritikával dacolva világméretű siker lett.

A félig gumihevederes traktorok legnagyobb előnye a bordázaton keresztül biztosított hosszabb, szorosabb érintkezési felület a talajjal, ami nagyobb vonóerő átvitelt biztosít, különösen homokos, száraz talajok és nedves, átázott körülmények között is – vagyis a vonóerő átvitele alacsonyabb csúszási értékekkel történik. Ez növeli a hatékonyságot az üzemanyagfogyasztás egyidejű csökkenésével, és a talajfelszín kisebb mértékű legyalulása kíméli a talajt. A nagyobb felfekvőfelületnek köszönhetően emellett csökken az átlagos talajnyomás, és a nyomok kialakulása, illetve a nyomok mélysége csökken – ez különösen vetőgépek vontatásakor lehet a koncepció mellett szóló, érdekes tényező. A klasszikus, két járószerkezettel rendelkező, teljes gumihevederes traktorokhoz képest a félig gumihevederes traktoroknak megvan az az előnye, hogy az erőátvitel a kormányzáskor nem szakad meg, a traktorok stabilabban dolgoznak a lejtőkön (kormányozhatóság a lejtőre merőleges munkavégzésnél), és a földön alig van nyoma a bekormányzásnak, illetve halmok képződésének. A talajnyomás magas és változó terhelés esetén is jobban eloszlik az első tengelyen és a járószerkezeteken – ezzel szemben a két gumihevederes változatnál a nyomáscsúcsok nagy terhelés és súlyos függesztett munkagépek esetén erősen a meghajtó kerekek alatt koncentrálódnak.


UPDATE: 2019‑ben a Case IH már a Magnum Rowtrac második generációját mutatta be. A fő értékesítési piac Észak -Amerika, az Egyesült Királyság, Olaszország és Kelet-Európa

Míg a standard traktorok esetében a vonóerő kb. 60 százaléka a hátsó tengelyen keresztül kerül át a talajra, a félig gumihevederes traktorok esetében ez kb. 65–70%. Ez az oka annak, hogy általában csak nehéz függesztett munkagépek mellett szükséges az elülső ballasztsúlyok alkalmazása. Hátrányosan hat a nagy felfekvőfelület kemény és csúszós talajfelszín esetén, ahol a gumihevederek nem tudnak megkapaszkodni. A gumiabroncsok itt előnyösebbek, mivel változtatni tudják az alakjukat, és kevésbé hajlamosak a „megcsúszásra”. Ez újra és újra megmutatkozik a Nebraska teszt vonóerő méréseinél, ahol a kerekes traktorok a betonpályán nagyobb vonóerőket tudnak generálni, mint a gumihevederes nehezebb társaik.

Az utólag felszerelhető megoldásokkal szemben, amelyek az első tengely előre sietése miatt csak teljes gumihevederes változatban oldhatók meg, a gyártó garanciája a gyári megoldások esetében természetesen teljeskörűen fennáll. A járószerkezetek teljes mértékben integráltak a jármű egész felépítésébe, és olyan alkatrészek, mint a véglehajtás, a magasabb forgatónyomatékokra (kevesebb csúszás következtében, kormányzáskor) méretezettek. Ezen felül 40 km/h a lehetséges és megengedett legnagyobb sebesség. És még valami: gyárilag a traktorok homologizációja magasabb megengedett össztömegre történik. A Case IH Magnum Rowtrac AFS Connect és a New Holland T8 GENESIS SmartTrax esetében ez 24,5 t (az előző modelleknél ez csak 20 t volt), a Claas Axion 900 Terra Trac modellnél 22 t. Ezáltal körülbelül 7,0-7,5 t (CNH; korábbi modellek csak 3 t) ill. akár 5,5 t (Claas) hasznos terhelhetőség maradhat. Ez minden esetben több mint elegendő – még nehéz K80 gömbfejes vonószerkezettel és 3-4 t támasztó terheléssel rendelkező felig függesztett munkagépeknél, vagy nehéz függesztett munkagépeknél is.


A félgumihevederesek csendesebben dolgoznak a szántóföldön, mint a kerekes traktorok; náluk nem jelentkezik a kerekek hintázó mozgása


A futógörgőpárok kissé alacsonyabban helyezkednek el, mint a terelőgörgők

Az Axion 900 TT felfekvőfelülete mintegy 35 százalékkal növekedett

Gyakorlati szakemberek véleménye: Case IH Magnum 380 CVX Rowtrac:  Vontatás és talajkímélés kisebb munkaszélességnél

A Brandenburgi Luckau székhelyű Goßmar e.G. mezőgazdasági szövetkezet két öregedő összkerék meghajtású traktorja helyett kerestek másik gépeket. „Fontos volt számunkra, hogy nagy vonóerejű, talajkímélő traktort találjuk, amelynek szállítási szélessége kevesebb, mint 3,0 m” – magyarázza Jan Zittlau, aki Mario Schwarze munkatársával együtt a piaci növény- és takarmánytermesztési területeket vezeti. 2019 tavaszán érkezett az üzembe az első Case IH Magnum 380 CVX Rowtrac, egy másik pedig 300 üzemórával a számlálóján alig használtként követte. „A traktorkoncepció kiválasztásakor nagy figyelmet fordítottunk a kihasználtságra is” – folytatta Zittlau. „Egy nagy, nehéz gumihevederes törzscsuklós traktor tehát nem jöhetett szóba. A könnyebb munkákhoz, például a tarlóhántáshoz nem lett volna hatékony, és túl nehéz is lett volna, különösen mivel nem művelünk lejtős területeket és túlnyomórészt lazább talajokon gazdálkodunk.” A két Rowtrac szinte az összes talajművelést elvégzi a gazdaságban – az szántás kivételével, mivel erre egy standard traktorral kerül sor, a barázdában haladva. A vetést is egy standard traktor végzi, mivel a vetőgépnek nincsen előművelő eszköze, ezért kevesebb vontatási teljesítményt igényel. Egyébként például egy 12 m széles kompakt tárcsásborona, egy 8 m széles kultivátor vagy egy 10 m széles sekély szántóföldi kultivátor is megtalálható időnként a traktor mögött. Ezzel történik a hígtrágya bedolgozása is, közvetlenül a kijuttatás után. „A Rowtrac nagyon jól átadja az erejét a talajra” – magyarázza Jan Zittlau. „Csúszás alig fordul elő, ha mégis, akkor csak olyankor, ha a működési feltételek nagyon szélsőségesek – például, ha a hígtrágya bedolgozáskor nedves a talajfelület.” Mindkét Rowtrac éves kihasználtsága mintegy 1000 üzemóra. Jan Zittlau nézete szerint a Magnum félig gumihevederes traktor mellett egy további érv is szólt: „A Magnum a jelenlegi kialakítással már hosszú ideje a piacon van, és a kezdeti problémákat már kiküszöbölték.” Az egyik Rowtrac traktorban egy hibás kenőszivatytyú miatti futóműhibát nagyvonalúan kiküszöböltek, más problémánk nem volt. A vezetési kényelmet a futómű rugózásának hiánya ellenére pozitívan értékelik. „Pilótaink általában este mosolyogva szállnak le a traktorról” – foglalja össze tapasztalatait Mario Schwarze. „Közúton természetesen érezni lehet a különbséget a standard traktorokhoz képest, de a Rowtrac tulajdonképpen szántóföldi munkákhoz készült.” És még valami: „Nincs problémánk a kormányzással, mivel csak vontatott, félig felszerelt munkagépeket használunk” – teszi hozzá Jan Zittlau. „Hosszú távra körülbelül 1 tonna frontsúlyt függesztettünk a traktorra, amelyet a Case IH ajánl a jobb manőverezőképesség érdekében. A vontatáshoz nincs szükség további ballasztsúlyra. Ezenkívül: „A könnyen áttekinthető kialakítású traktorok idénymunkások vagy gyakornokok számára is könnyen kezelhetők” – mondja Mario Schwarze.

 


A Rowtrac hátul csak lengéssel alkalmazkodik a talajegyenetlenségekhez


A Terra Trac-futómű a Bogiefelfüggesztésnek köszönhetően kis helyen képes alkalmazkodni a talajegyenetlenségekhez.


A Claas TT-futóművek lengésszöge


A kanyar belső ívén futó heveder aktív fékezése csökkenti a fordulási sugarat

 

Gyakorlati szakemberek véleménye: Claas Axion 930 Terra Trac:  Pótolja a hiányt a standard traktorok és a teljesen gumihevederes traktorok között

Az Alsó-Szászország északnyugati részén, Lütetsburgban található Ökonomie Pekelhering Tido Graf Knyphausen gazdaság 2019 őszén kapott egy Claas Axion 930 Terra Trac nullszériás gépet. „Először csak béreltük a traktort annak érdekében, hogy a teljesítmény és kényelem szempontjából összehasonlíthassuk a gazdaságban található másik gyártótól származó félig gumihevederes traktorral” – magyarázza Michael Meier gondnok. „Az 1000 hektáros területünkön a kötöttebb lápos talajok dominálnak, mintegy 300 hektár lazább homokos talaj. Itt sosem a motorteljesítmény volt a meghatározó, hanem az erő átvitele a talajra. Korábban sokszor ikerkerekekkel dolgoztunk, de ezt egyre nehezebb volt kezelni, és az átfordításnál akadályoz. Szántáskor a 6+1 függesztett váltvaforgató ekén az utolsó eketestet gyakran le kellett szerelni, de a standard traktorokkal a területi teljesítmény még mindig nem volt kielégítő. A Two-Track gumihevederes traktorok azonban egyáltalán nem működnek nálunk, mivel a heveder a kenődő talajfelszín miatt az egyik oldalon elforog, és ezért például nem használhatók tarlón járó ekéhez. Ezenkívül problémát jelent, hogy a forgáspont hátul a hajtótengely alá esik, mivel túl nagy terhelésnek van kitéve nehéz függesztett munkagépek használatakor, és nehéz vontatási munkák során, miközben a gumihevederes traktorok elöl voltak túl könnyűek. A ballasztsúlyokat nem lehetett olyan gyorsan a változó körülményekhez igazítani. Kipróbáltunk két márkát, de használatuk ugyanazokba a korlátokba ütközött. Mellesleg az Axion 930 TT nálunk 735 mm széles gumihevedereket kapott.” Michael Brunnberg traktorvezető nagyon elégedett az Axion 930 TT eddigi teljesítményével. „A traktor eddig mintegy 350 üzemórát teljesített. Elsősorban tarlón használják a félig függesztett váltvaforgató eke előtt, ahol nagyrészt mind a 7 eketesttel lehet szántani, és az utolsó testet csak rendkívül nedves körülmények között kell leszerelni. Egy másik alkalmazási terület a vetés nehéz, 5 m széles forgóborona-vetőgép kombinációval, beépített altalajlazítóval és fronttartállyal.” „Nagy előnye a futóművek aktív beavatkozása a kormányzási folyamatba, így az Axion 930 TT nem lesz alulkormányzott, és nem fejt ki tolóerőt az első tengelyre. – magyarázza Michael Brunner. A teljes gumihevederes traktoroktól eltérően dolgozhat differenciálzárral, amely különösen tarlón járó eke használatakor jelent nagy segítséget. A vezetési kényelem nagyon jó, de természetesen nem éri el egészen a rugózott standard traktorok szintjét. Az magasság állítását részben közúti közlekedéshez használjuk a mélylazítóval felszerelt vetőkombináció szállításakor, mert a hátsó függesztő szerkezet maximális emelési magassága kicsit kevés. További előnye: „Az idénymunkások jobban megbirkóznak egy félig gumihevederes traktorral, mint például egy differenciálművel szabályozott teljes gumihevederes traktorral. És a hátrébb elhelyezkedő forgáspont miatt a függesztett munkagépek terhelése alacsonyabb.”


Az Axion 900 Terra Trac és a Magnum Rowtrac akár 40 km/h sebességgel is tud haladni közúton

Néhány korlátozás

A félgumihevederes traktorok alkalmazási köre természetesen nem korlátlan. Nem igazán alkalmasak szállítási feladatokra. Ennek oka nemcsak a vezetési kényelem (különösen nem rugózott gumihevederek esetén; a szántóföldön viszont gyakran jobbak, mint a kerekes gépek), hanem elsősorban a gumihevederek nagyobb kopása és a kerekes traktorokkal összehasonlítva a nagyobb súly – ami az utakon nem hatékony, és a pótkocsikkal végzett szállítási munka esetében a hasznos terhelhetőséget csökkenti. Ezenkívül velük nem lehet a barázdában haladva szántani.

Kölcsönhatások és különbségek

A CNH a Magnum Rowtrac és a T8 SmartTrax esetében saját gyártmányú jól bevált technológiát alkalmaz, vagyis a Quadtrac gumihevederes törzscsuklós járószerkezet kialakítását. A háromszög alakú gumihevederes járószerkezetek alakzáró formájában csúszásmentes módon belső bütykökkel (pozitív meghajtás) továbbítják erejüket, mivel az átfogási szög (<90 fok) nem elegendő a nagy forgatónyomatékok erőzáró átviteléhez. Ugyanakkor a hevedert nem kell nagyon megfeszíteni, de a folyamatos, állandó hevederfeszítés biztosítása érdekében automatikus feszítőrendszer van beépítve. A három futógörgőpár nem rugózott, és csak együtt szilentbetétekkel vannak rögzítve a futómű kerethez. A menetirányhoz képest keresztirányú lengés szintén csak korlátozott mértékben, és együtt a rögzítősínen lehetséges. Maguk a járószerkezetek ± 10 fokkal tudnak a haladás irányában lengő mozgást végezni. És még valami: Az elülső és a hátsó terelőgörgők kissé „megemeltek” (1,5 cm-rel magasabbak, mint a támgörgő párok) a gördülési ellenállás és a kopás csökkentése érdekében, valamint a talajkövetés javítása érdekében. Statikusan a nyomáscsúcsok a támgörgő párok alatt helyezkednek el, különösen mivel a járószerkezetek forgási és súlypontja fölöttük helyezkedik el. Mellesleg minél nagyobb az átvitt forgatónyomaték, annál hajlamosabbak a háromszög alakú gumihevederes járószerkezetek a „felugrásra”: Mivel az erő a talaj felszínéhez képest ferdén fut le, húzóerő esetén a járószerkezet előre dől (szélsőséges esetekben egészen a traktor megbillenéséig), tolóerő esetén pedig hátra. Ennek megfelelően változnak a legnagyobb talajnyomású pontok területei.

Mellesleg a 2019‑es modellév óta a Magnum járószerkezetei aktívan kormányozottak (a kanyar belső ívére eső gumiheveder kissé fékezett, ennek mértékét a hozzá tartozó menüben lehet beállítani) – korábban a tábalvégi fordulóknál a kormányzási tulajdonságok nem voltak kielégítőek, különösen nehéz függesztett munkagépekkel felszerelve. És még valami: A CTF (Controlled Traffic Farming) alkalmazásokhoz olyan piacokon, mint Észak-Amerika, Ausztrália vagy Dél-Afrika, vannak tengelyhosszabbítások a Rowtrac és a SmartTrax első és hátsó tengelyeire.


General Ag – gumihevederek, Ground Disturbance/ HighRoading, High Traction és Scraper Application (balról jobbra)

Teljesen más felépítésű az Axion 900 Terra Trac, amelyet Claas Industrietechnik gyárt. A Lexion kombájnok és a Jaguar önjáró silózók járószerkezetét veszi alapul – tehát ellentétben a CNH hajtásokkal, erőzáró módon a hajtókerék és a gumiheveder belső felülete közötti statikus súrlódás révén valósítja meg a hajtást. A belső bütyköket csak a heveder vezetését szolgálják, és az erőátvitel szinte párhuzamos a talaj felszínével. Kanyarodáskor 15 km/h sebességig a hátsó fékek beavatkoznak a kormányzásba (az intenzitás a Cebis Touch segítségével állítható be), ami a Claas adatai szerint azt jelenti, hogy az Axion 900 TT kisebb íven fordul, mint a vele azonos méretű kerekes gép. A járószerkezetek lengési tartománya + 8/-15 fok, a differenciálzár 100 százalékig tud zárni.

A Terra Trac járószerkezetek emellett más jellegzetességeket is kínálnak. Rugózottak – az első tengely rugózással és a négypontos vezetőfülke rugózással alig kell kompromisszumokat kötni a vezetési kényelem szempontjából, és a talajkövetés is jobb. Ezenkívül a hevederek hidraulikusan 12 cm-rel megemelhetők vagy leengedhetők, hogy a vonópontot a vontatott munkagépeknél optimálisan be lehessen állítani.


ContiTech gumiheveder integrált hőmérsékletméréssel

HEVEDEREK: UNIVERZÁLIS TRAKTOROK & SPECIAlISTÁK

A teljes gumihevederes traktorokhoz hasonlóan, a félig gumihevederesek is különböző heveder változatokkal rendelkeznek. A szélesség (16–30 coll) mellett különböző a kialakításuk, a felhasznált anyagkeverék és a belső felépítésük. Nagy vonalakban négy változatot lehet megkülönböztetni:

  • General Ag: Ezek a normál mezőgazdasági használatra szolgáló hevederek jó kompromisszumot jelentenek a vonóerő, a nyugodt járás, a tartósság és a talajkímélés szempontjából.
  • Low Ground Disturbance/High-Roading: Ezek a hevederek a nagyon sekély bordákról és a lényegesen kisebb bordaszámról ismerhetők fel, lényegesen nagyobb bordafelület mellett. Így a hevederek egyrészt kíméletesebbek a talajfelszínhez (alkalmasak zöldterületre), másrészt jobban használhatók gyakori közúti közlekedésre. Egyes gyártók, mint például a Camso vagy a Soucy, még ezen belül is eltérő hevedereket kínálnak erre a két célra.
  • High Traction: Ahogy a neve is sugallja, ezeket a hevedereket elsősorban nehéz körülmények között, például laza vagy nedves talajon történő vonóerő átvitelre tervezték. Emiatt a bordák sokkal magasabbak, mint a többi típusnál, a bordák száma kevesebb, mint a General Ag esetében, de nagyjából azonos a High Roading változat szintjével.
    Fontos: A magas bordák érzékenyebbek a kövekre, a kemény tarlóra (kukorica) és a nagy terhelésekre kemény felületeken.
  • Scraper Application: Ezeket a hevedereket kifejezetten nehéz terepre, építkezéshez fejlesztették ki, ahol a traktorok nehéz vonóvedreket húznak kemény és néha köves területeken. Közepes bordaszám és átlagos bordamagasság jellemzi. A tartósság szempontjából fontosabb azonban a bordák összetettebb és szilárdabb rögzítése a heveder külső köpenyfelületén, valamint a bütykök a heveder belső oldalán (különösen a hevederek pozitív hajtásakor). Ezenkívül a belső acélhuzalok erősebb kialakításúak. Átmérőjük 6,7 mm-ig terjedhet, míg a többi hevederváltozat esetében a huzalok átmérője 4,5-5,4 mm.


ContiTech Trackman Rowtrac lapos, lekerekített bordákkal, ha az alkalmazási spektrumban nagy a közúti forgalom aránya

A nyugodtabb járás és a kopás csökkentése érdekében a bordák a heveder közepe felé részben lekerekítettek, vagy a haladási irányban lecsapott sarkúak. Fontos: Nagyon keskeny Rowcrop hevederszélesség esetén (általában Európában nem kapható) a tengelyterhelés és a maximális sebesség korlátozott a kisebb futófelület miatt, hogy a futófelületeket ne terheljék túl a nagyobb átlagos felületi nyomással.

A hevederek gyártói elsősorban a Camso, a Continental és a Soucy. A Continental (ContiTech) mostantól szenzoros hőmérséklet-ellenőrzést kínál a Trackman hevederekhez. Aki a hevedereket nem akarja lecserélni, mert drágának találja az újakat, a piacon már találhat felújítókat, akik teljes körű felújítást kínálnak. Ezek a hevederek mintegy 30-50%-kal olcsóbbak.

DRÁGA, DE…

A technikát meg kell fizetni: A kerekes változatokhoz képest a vásárlóknak 80 000–85 000 eurót (lista) kell letenni az asztalra, és a karbantartási költségek is magasabbak, mint a kerekes traktorok esetében. De a többletköltségek megtérülnek a hatékonyság és a talaj kímélése – és a viszonteladási érték révén.

Összegzés

A félig gumihevederes nagytraktorok a legtöbb piacon továbbra is hiánypótlók, de egyre inkább tért hódítanak. ÉszakAmerikában és más piacokon, ahol a vonóerőátvitelre nagy követelmények vonatkoznak – és ahol a szállítási feladatokat elsősorban teherautók végzik – a hibridek már sok gépparkban szilárdan megvetették a lábukat. Műszaki szempontból a CNH és a Claas megoldásai jelentősen különböznek egymástól, ami a teljesítmény, a kényelem, valamint a rendelkezésre álló és a műszaki szempontból lehetséges hevederszélességekben mutatkozik meg. Műszaki felépítésükkel és koncepciójukkal a félig gumihevederes traktorok növekvő sikerrel zárják a rést az egyre nagyobb teljesítményű kerekes standard traktorok és a teljes gumihevederes traktorok között. Különösen a differenciálművel kormányzott gumihevederes traktorokat váltják fel egyre nagyobb mértékben a félig gumihevederes koncepciók. Még nem lehet felmérni, hogy a félig gumihevederes traktoroknak milyen mértékben fognak konkurenciát jelenteni a 4-Track standard traktorok (John Deere 8RX).

Matthias Mumme