Opciós kiegészítők és egyszerű kezelhetőség – elfogadható áron. Tesztünkben a 145 lóerős MF 5475-ös koncepciójának életrevalóságát vizsgáltuk.
Az MF 5400-as széria traktorai (9 modell, 68-tól 145 LE-ig) azoknak a gazdáknak készültek, akik ugyan egy modern, kedvező árú, de még-sem az összes technikai innovációval felszerelt vontatóra vágynak. Ez a koncepció egy évvel ezelőttig csak a 125 LE-s (92 kW) kategóriáig létezett, azóta azonban a határ 145 LE-ig (106 kW) kúszott fel. A kínálatban két azonos teljesítményű modell szerepel: az 5480-ast egy négyhengeres, a 16 cm-rel nagyobb (283 cm-es) tengelytávolságú 5475-öst egy hathengeres motor hajtja. A hathengeres 5400-asok közül való tesztgépben a 16/16-Dyna-4 hajtómű dolgozik, ami négy csoportot, illetve csoportonként négy-négy terhelés alatt kapcsolható fokozatot jelent.
6,6 l Perkins-motor
A motorok terén a Massey Ferguson már évek óta két gyártó termékeit veszi igénybe. Az 5400-asoknál is megfigyelhető a márkák keveredése; ugyanis a 4,4, illetve 4,9 literes, négyhengeres motorok a Sisutól, a 6,6 literes hathengeresek pedig a Perkinstől származnak.
Az aggregátok felszereltsége illeszkedik a kor technikai színvonalához:
Commonrail befecskendezés és négyszelepes hengerfej-technológia, nem alkalmazzák azonban a külső füstgáz-visszavezetést. A már 1350 1/min. fordulattól hasznos erőt szolgáltató Perkins motor egyenletes teljesítmény-leadása nagyon megnyerte a tetszésünket, ugyanakkor a maximális teljesítményt csak viszonylag magas, 2000-es fordulaton biztosítja. Itt mindkét TLT-fordulatszám megfelelő szinten van. A névleges fordulatszám 2200 1/min. Sajnos a teszt idejének rövidsége miatt nem állt módunkban ellenőrizni a teljesítménymutatókat, de szerencsére az adatlapon az MF egy mérhető TLT-teljesítményt ad meg, ami az 5475 esetében max. 123 LE (91 kW). Ezen felül közúton a hármas és négyes csoportban még plusz 10 LE felszabadítható, ami ugyan nem túl sok, de ez a korszerű megoldás mégis lehetőségre áll. TLT-boost azonban nincsen a gépen.
Az 5475-ös elfogadható fogyasztási értékeket produkált: könnyű ápolási munkáknál átlagosan 8,8 l/h, 12 m 3 -es tartállyal való hígtrágya szállításakor 12,6 l/h, 21 cm mélyen végzett szántáskor pedig (1,3 ha/órás területteljesítmény mellett) 20,5 l/h fogyasztást mértünk. A motor kedvező összbenyomást keltett. A motorhang nem zavaró. Az 1400 1/min. fordulaton elért 604 Nm- es (boosttal 649 Nm) maximális forgatónyomaték impozáns belépőnek számít ebben a teljesítményosztályban. A Perkins motornak nem kell szégyenkeznie, még akkor sem, ha az alacsonyabb ár miatt sok technikai ínyencségről le kell mondania a használójának. Ennél a változatnál a szériaszerűen beépített üzemanyagtartály mindössze 150 liter befogadására képes, kérésre azonban egy 65 l-es kiegészítő tartály is rendelhető, ami az 5475 esetében mindenképpen indokolt.
Hajtómű
Az 5400-as modelleket gyárilag a részben automatikus Dyna-4 hajtóművekkel látják el. Ez négy csoportot és csoportonként 4-4 terhelés alatt kapcsolható fokozatot jelent. A hajtómű teljes egészében elektrohidraulikus vezérlésű, így a négy csoport gombnyomással váltható, amihez a jobb oldalkonzolba épített T-kart kell segítségül hívni. A kar előre/hátra mozgatásával a terhelés alatti fokozatokat kapcsolhatjuk, ha pedig ezzel egy időben az oldalsó gombot is lenyomva tartjuk, akkor a csoportok között lépkedhetünk. Összefoglalva tehát azt mondhatjuk, hogy a Dyna-4 hajtómű az egyenletes beosztásnak és jó hatásfokának köszönhetően tökéletesen illeszkedik az 5400-asok által képviselt kategóriához – még akkor is, ha egy 40 km/órás sebességre képes traktor esetében a 16 fokozat kevésnek tűnhet. A csoportok közötti átfedés mértékét gondosan választották meg: például az 5 és 15 km/h közötti, fontos sebességtartományra 7 fokozat esik. Ez különösen akkor mondható jónak, ha a nagyobb fokozatosságot igénylő közúti szállítások vagy a nehéz szántóföldi munkák helyett a traktor sokat dolgozik legelőkön, gyepeken.
A 40 km/h csúcssebesség eléréséhez a motort teljesen fel kell pörgetni. Az overdrive funkció beiktatása mindenképpen segítene csökkenteni a szállításkori magas gázolaj-fogyasztást. A kormány bal oldalán található, az irányváltásért felelős Power-Control-kar kezelése a már megszokott módon kényelmes és rugalmas. Az irányváltás finoman történik. Ugyanezen kar segítségével a terhelés alatt kapcsolható fokozatokat, sőt a kuplung benyomásával még a csoportokat is válthatjuk – ami praktikus. További MF-specialitás az irányváltó modulációjának beállítási lehetősége. A jobb konzolon található forgatógombbal a tengelykapcsolók váltásának finomságát szabályozhatjuk. Az oldás szintén a bal oldali karral lehetséges, ilyenkor a láb tehermentesül. Ennek a megoldásnak az a hátránya, hogy az indexkar a kormány jobb oldalára szorul, ami igencsak szokatlan. Lehetőség nyílik viszont arra, hogy a főként ültetvényekbe szánt gépeket két mászófokozat variációval lássák el (névleges fordulatszámon 0,14 km/h-tól).
Opcionális „Eco-TLT”
Az MF 5475-ös alapesetben két TLT fordulatszámmal rendelkezik (540/1000), de két gazdaságos TLT fokozattal is megrendelhető (540 Eco és 1000 Eco). Az Eco-hajtás az üzemanyag-takarékos 1550 1/min. fordulatnál kapcsolható, a fordulatszám előválasztása állítókar segítségével, manuálisan történik. A forgatógombot felváltó, a jobb oldalkonzolon elhelyezett új kialakítású indítógomb kezeléséhez hozzá kell szokni. A bekapcsolás gond nélkül megy, viszont ha kikapcsoláskor túlzottan benyomjuk a gombot, aktiválódik a TLT fék. Vigyázni kell tehát a szabadonfutó nélküli kardán használatakor. A TLT bekapcsolásakor a mozgás megindulása finoman történik.
Hidraulika
Az 5475 hátulsó emelőműje 6000 dN kifejtésére képes; a teszt során nem értük el a teljesítőképessége határát. Az EHR-t és a hátsó szelepeket egy 58 l/min. teljesítményű folyamatos szállítású szivattyú, míg a kormánymű, hajtóműkenés, stb. részére egy külön 42 literes szivattyú szállítja az olajat. A homlokrakodóval gyakran dolgozóknak vagy az olajellátással szemben különleges igényeket támasztó vevőknek lehetőségük van egy 110 literes szivattyú megrendelésére – ami korszerű megoldást jelent. A vezérlőszelepek alapvetően mechanikus működtetésűek. A futómű teljesítménye nagyon jó. Az 5475-ös megengedett legnagyobb tömege 9250 kg, így az 5475 kg önsúly (saját mérés) mellett még 3770 kg teher szállítására képes. A traktor menettulajdonságaiban nem találtunk kivetnivalót, a gép a közúton a viszonylag nagy tengelytáv (283 cm) jóvoltából egyenletesen fut. Kényelmi szempontból mindenképpen érdemes megvenni a rugózott mellső tengelyt (3400 €). A kabinrugózás hiánya ebben a teljesítménykategóriában nem okoz nagy megrázkódtatást…
Vezetőfülke és kezelés
Az 5400-asok kabinjának mérete megegyezik a 6400-as nagytestvérekével. A belső kialakítás azonban lényegesen egyszerűbb, a műszerfal kiképzése a 6200-as elődmodellekből származik. A funkcionalitás megfelelő – minden funkcióhoz külön gomb tartozik. A kormány dőlése és hosszúsága állítható. A hátsó TLT és a sebesség megjelenítését külön digitális kijelző végzi. Az EHR szabályozógombja az MF-re jellemző módon a konzol jobb hátsó részén található. A kabin szellőzése egyszerű kivitelezésű: a tetőn négy fúvóka van, a lábtérben viszont egy sincs. A hangszigetelés bár nem nyit új dimenziókat a csillapítás terén, mégis elfogadható zajszintet biztosít. A kabin legfőbb erénye a funkcionalitásban rejlik; a műanyag borítások megítélése azonban már ízlés kérdése, az viszont biztos, hogy könnyen tisztán tarthatóak.
A tesztgépnél folyamatosan zavaró nyikorgást hallottunk. A gázpedál túl meredeken áll, az utasülés spártai viszonyokat idéz, viszont nem zavarja a kényelmes beszállást.
Összegzés
Küldetés teljesítve – az 5475-ös bravúrosan ötvözi a 145 LE-s teljesítményt az elfogadható kényelmi színvonallal és az egyszerű kezelhetőséggel. A hathengeres Perkins-motor 1350 1/min. fordulattól ad le használható teljesítményt, de sajnos a maximális sebesség eléréséhez teljesen fel kell pörgetni. A hajtómű a magasabb fordulatszám-tartományokat kedveli. Fogyasztás terén nincs okunk panaszra, hiszen az óránkénti 9-16 liter átlagosnak, illetve jónak mondható, a 20 literes határt csak teljes terheléskor lehet átlépni.
A Dyna 4-hajtóművet a jobb oldali konzolon található T-karral és a kormány bal oldalán elhelyezett irányváltó karral vezérelhetjük. A menet közben végrehajtott csoportváltás szintén gombnyomásra történik. Nehéz munkáknál ajánlatos a kuplungpedál benyomásával menettartományt váltani. A mindössze 16 sebesség ellenére a fokozatosság jó. Kellemes meglepetés: a vezérlés megértése és elsajátítása nem igényel sok időt. Az új, most végre egyrészes motorháztető felhajtásával feltárul előttünk az elegánsan összecsukható hűtő, amely így már könnyen tisztítható. A motorolaj cseréje 400 óránként esedékes.
Összefoglalva tehát elmondhatjuk, hogy alapárért cserébe egy olyan könnyen kezelhető, 145 lóerős, technikai opciókkal nem agyonzsúfolt traktort kapunk, amely mindemellett elfogadható teljesítményt és komfortot is kínál. A rugózott mellső hidas változatot mindenképpen javasoljuk azok számára, akik gyakran használják traktorjukat közúton.
Vélemények az MF 5475-ről
Kai Scholz, 63633 Birstein-Oberreichenbach
„Az MF 5475-öst 2008-ban vásároltuk, és mindeddig 185 munkaórát teljesített. Gondolkodtunk még egy azonos teljesítményű 6000-es MF beszerzésén is, végül az 5475-ös kedvezőbb ár-teljesítmény mutatója segített választani. Számunkra a négy négy terhelés alatt kapcsolható fokozat tökéletesen elég. Az irányváltó nagyon jó, a váltás fi noman megy végbe. A felénk található dimbes-dombos területeken a Boost főleg szállításkor,
emelkedőnek felfelé jelent nagy előnyt. A motor még –20° C-on is gond nélkül indul. Az összecsukható/szétnyitható hűtő nagyon jól tisztítható. Piros pontot érdemel a kis fordulókör: az MF 5475 kis helyen is könnyen manőverezhető. A gázpedál 5-10 centivel hátrébb kerülhetett volna, ezen kívül azonban sem a kényelmet, sem pedig a vezérlést illetően nincs kifogásolnivalónk.”
Torsten Kühl, 25584 Holstenniendorf
„Vásárláskor nekünk a márkakereskedő közelsége és a kedvező ár volt meghatározó, illetve egy olyan traktorra volt szükségünk, amelyet gyakornokok és kisegítő munkások is gond nélkül elvezethetnek. Praktikus az irányváltó karon elhelyezett sebességváltó akkor, ha a kezelő jobb keze a hidraulikus vezérlőkkel van elfoglalva. A váltás különösen csoportváltáskor kissé hosszadalmas. A sebességváltó T-kar a többi traktoréhoz képest kifejezetten ergonomikus kialakítású. Az egy részből álló motorháztető és a szétnyitható hűtő megkönnyíti a karbantartást. A
kabinba csak kevéssé szűrődik be a motor zaja. Szokatlan a jobb oldalon elhelyezett indexkar, ami ráadásul visszaállító automatikával sem rendelkezik.”
(gp) A dlz agrármagazin cikke alapján