Magasnyomású terület

Az új BigBaler High Density modellel a New Holland egy magasabb bálatömörséget biztosító kategóriába lép. A gyártó átalakította a legfontosabb részeket, amelyek egyediek a piacon. Ezek közé tartozik az új dupla kötözőfejes rendszer, amely nem hagy „elvarratlan szálakat”.

HD SZEGMENS: az új BigBaler HD bálázóval a New Holland belép az 500 kg-os bálák piaci szegmensébe

A szalmakereskedelem előfeltétele az 500 kg-os kategóriába tartozó, stabil formájú négyszögletes bála. És a követelmények tovább növekednek, mert mindenki szalmát akar szállítani, és nem levegőt. A bálázógépek gyártói számára ez azt jelenti, hogy a bálák tömörségét növelni kell. Mivel a meglévő termékpalettával egy bizonyos határon túl megvalósíthatatlanok lettek az egyre növekvő igények – a BigBaler Plus generáció kimerült –, ez arra ösztönözte a New Holland szakembereit, hogy egy teljesen új bálázót fejlesszenek ki. Az egyik első szerkesztőségként sikerült elkísérnünk az új New Holland BigBaler HD bálázót a búzaszalmával végzett munkája során, és bepillanthattunk a sárga fémlemez ruha alá.

A New Holland az új BigBaler HD sorozattal 500 kg súlyú (90×120×220 cm) – és ennél nehezebb bálákat ígér. Ennek elérése érdekében egyrészt jelentősen megnövekedett a bálázó súlya. A kisebb testvérével, a BigBaler 1290 Plus modellel összehasonlítva körülbelül négy tonnával lett több, tehát az új zászlóshajó üres tömege 14,6 tonna. Ezenfelül a keret is átalakult, és a nagyobb erőkhöz méretezték. A Plus sorozattal összehasonlítva ezeken felül néhány lényeges különbség is feltűnik: az új fejlesztésű bálázóban egyedülálló indító sebességváltó található, ami a gép kíméletes indítását biztosítja, egy speciális kötözőfejes rendszer, egy új járószerkezet-koncepció és még sok egyéb. Ugyanakkor a „normál” BigBaler meglévő alkatrészeit itt ugyancsak megtalálhatjuk – de menjünk sorjában.

A TERHELÉS ALATT KAPCSOLHATÓ VÁLTÓ

Már közvetlenül a traktor TLT bekapcsolásakor hallhatja és láthatja az ember a gép, ill. a lendkerék rendkívül csendes indulását. A versenytársak hasonló kategóriájú bálázóinál gyakran megfigyelhető a nehézkes indulás, ami a vonta tót igencsak térdre tudja kényszeríteni. Közismert, hogy a hajtóművet ez nem igazán kíméli.

Technikai adatok

rendfelszedő: MaxiSweep, vezérelt; 2,35 m széles, 5,5 mm vastag ujjak, 170 ujj, 5 sor; rendleszorító, terelőcsigák & behordó henger

vágószerkezet: CropCutter, 650 mm rotor, W-alakú késelrendezés; késenként páros dupla penge, 29 kés, elméleti darabolási hossz 39 mm, egyedi késbiztosítás; késcsoportok kapcsolása a szériához

bálakamra: 4,05 m bálacsatorna, dugattyú 48 löket/perc, lökethossz 748 mm, SmartFill rendszer, 6 dupla kötözőfejes rendszer Loop Master kötözőrendszerrel; 36 XL tartalék zsinegtekercs

méretek és tömegek: csatorna szélessége és magassága: 1,20×0,90 m, bálahossz 0,8-3,0 m, üres tömeg 14 600 kg, minimális teljesítmény 230 LE

A BigBaler HD teljesen új fejlesztésként érkezik a tarlóra

A bálázóval 500 kg feletti bálák készíthetők

A két terhelés alatt kapcsolható fokozattal rendelkező indító sebességváltó a New Holland és a Walterscheid közös fejlesztése

A lendkerék átmérője 1080 mm

A bálázó ugyanakkor egy hidraulikus hajtóművel is rendelkezik, ami a lendkereket hozza működésbe. Semmi ilyesmi nem található az új New Holland HD bálázóban, mert a TLT egyfajta terhelés alatt kapcsolható, kétfokozatú váltóhoz csatlakozik, melyet speciálisan a bálázó számára fejlesztettek. Ha el akarjuk indítani a bálázót, akkora szokásos módon bekapcsoljuk az 1000es fordulatszámú traktor TLT-t, és 850 fordulat/perc értékre gyorsítjuk. A bálázó finoman elindul az egyes fokozatban, és automatikusan egy fokozattal magasabbra vált. A bálázó munkaképernyőjén megjelenik egy üzenet, hogy a járművezető gyorsítsa fel a TLT-t 1000 min-1 fordulatszámra. Végül a lendkerék 1450 fordulat/min sebességgel forog. Ezzel a sebességváltással az indítás nagymértékben kíméli az anyagot – ez nagyszerű újdonság.

Külsőleg nem látunk változást a kötözőszerkezeten. Továbbra is hat kötözőegység áll rendelkezésre

  Az új Loop Master kötözőszerkezet hurkolt csomót alakít ki. Ez az új bála kezdő csomója

A lezáró csomózás a korábbról már ismert módon történik

A bálacsatorna több mint 4 m hosszú, ez hosszabb, mint a Plus modellek esetén

Három kétkörös tömörítőhenger fent...

...és mindkét oldalon kettő oldalirányban, a tömörítési nyomás így finoman szabályozható

A járószerkezetet tekintve a New Holland két egyedi tengelyt alkalmaz hidraulikus rugózással. A hátsó tengely ezenkívül kormányzott

A hidraulikus rugózásnak köszönhetően a járószerkezet magassága állítható

A vezérelt rendfelszedő most öt ujjsorral rendelkezik

A zsinegtartó ládák hidraulikus hengereket kaptak, és hidraulikusan zárhatók – ez kényelmes hozzáférést biztosít a géptisztításakor

Tesztünk során a bálázó megjelenési formája még a szériagyártás előtti állapotot mutatta

A sebességváltó másik feladata a túlterhelés elleni védelem a lamellás tengelykapcsolók segítségével, melyek olajfürdőben helyezkednek el. A nonstop biztosítás mellett a lendkerékben két nyírócsapszeg található – ez úgymond az extrém vészleállítás. Ezenkívül egy elektrohidraulikus fék is található a hajtóműben, ami a hajtórudat röviddel a holtpont után hátsó helyzetben megállítja – mihelyt a TLT kikapcsol. Ezen a ponton a legalacsonyabb ugyanis a forgatónyomaték a következő indításhoz. Közvetlenül a terhelés alatt kapcsolható sebességváltó előtt helyezkedik el a fedélzeti hidraulika. Ez biztosítja a teljesítményt a bálázási nyomáshoz és a hajtómű funkciókhoz.

A lendkerék 1080 mm átmérőjű, és az energiája körülbelül 3,3-szorosa a BigBaler Plus változat energiájának. Ezután következnek a hajtórudak, amelyeket most két fogaskerék hajt meg a bálázó dugattyúján. Ezeket a nagyobb bálatömörség érdekében teljes mértékben újrafejlesztették. Az egész függesztés is teljes mértékben masszívabb méretezésű lett, ahogy ez a nagy anyagmennyiségekből is látható. A New Holland továbbra is 48 löket/perc dugattyúsebességet használ, 748 mm lökethossz mellett.

ÚJ KÖTÖZŐFEJES TECHNOLÓGIA

A bálázó és a teljes bálázógéppiac egyedülálló különlegessége a New Holland új Loop Master kötözőrendszere. Mint ismeretes, a gyártók egyetlen kivétellel következetesen a dupla kötözőfejes technikát alkalmazzák, melynek fontos előnye, hogy a zsineg a bála tömörítése közben nincsen erőhatásnak kitéve, így nagyobb bálatömörség érhető el. A dupla kötözőfejes technológia hátránya mindig a maradék fonaldarab volt a kész bálát lezáró csomó és a következő bála kezdő csomója között. A Loop Master csomóval már nincsen ilyen felesleges zsinegdarab végre! Egyrészt így bálánként körülbelül 60 cm zsineg takarítható meg, és ami még fontosabb: a műanyag hulladék nem szennyezi a környezetet, ill. a bálába keveredve nem kerül az istállóba és az állatok takarmányába.
Nem keletkezik zsinegdarab, mert a köztes részt már nem vágják le, hanem belehurkoljál az új bála kezdőcsomójába. Az úgynevezett hurkolt csomó másik jellemzője a gyártó nyilatkozata szerint a nagyobb zsinegszilárdság, mivel a hurkolt csomó nyomás alá kerül, míg a hagyományosak inkább elszakadnak. Nagyon tetszett az új kötözőfejes rendszer, amelyet most az összes BigBaler Plus modellbe is közvetlenül gyárilag beépítenek. A gyárral folytatott egyeztetés után a jelenlegi New Holland bálázóprogramban szereplő, de már használatban lévő gépekbe is beépíthető a rendszer – ez kiváló.

VEZETÉSI KOMFORT X2

A bálázógépen egy újabb fontos állomás a járószerkezet. A New Holland itt tandem megoldást alkalmaz, de nem a szokásos módon forgóvázas egységként, hanem két különálló tengellyel. Ez kevesebb lerakódási lehetőséget biztosít a szalmának és a pornak. Ráadásul mindkét tengely vontatott függesztésű, és a hidraulikus hengerek segítségével rugózott. A hidraulikus rugózás a bálázók szegmensében szintén szokatlan, de nagy haladási sebességek esetén nemcsak a szántóföldön, hanem különösen a gyakran előforduló táblák közötti vonulás során is többletet jelent a kényelem terén. A hátsó tengely passzív kormányzással is rendelkezik, 15 fokos kormányzási szöggel. A nagyméretű tengelyekre 620/55 R26,5 méretű gumiabroncsok helyezhetők fel. Ezzel a gép belül marad a maximálisan megengedett 3 m külső szélességen.

TOVÁBBI VÁLTOZÁSOK

A meglévő BigBaler Plus sorozathoz képest a bálacsatornát mintegy 50 cm-rel meghosszabbították, így ez most 4,05 m hosszú. Az 500 kg-os bálákhoz természetesen alapvető a csatornában lévő tömörítési nyomás is, melyet a HD gépekhez megnöveltek: a „nyomógyűrű” most hét kétkörös hidraulikus munkahengerből áll – kettő mindkét oldalon és három felül. Kétkörös rendszerben a tömörítési nyomás sokkal pontosabban szabályozható, és szénában, ill. szalmában egyaránt jó eredményeket biztosít. A bálakidobást és a csúszda mozgatását szabályzó hátsó, elavult kezelőpanel helyett – nagy, erős hidraulikus blokk, irányító karokkal – most modern programozható gombok vannak, amelyek jobban megfelelnek a bálázóhoz. A komfortcsomagban a bálacsúszda a terminálról vezérelhető. Bár a BigBaler HD még nem tartalmazta a végső vezérlő interfészt, a munkánk során a művelet teljes skáláját tudtuk használni. Ide tartozik az IntelliCruise rendszer is, ami automatikusan szabályozza a haladási sebességet.

A BigBaler HD zsinegtartó ládáiban 36 XL méretű kötözőtekercs fér el. A New Holland most először alkalmaz hidraulikusan zárható zsinegtartó ládákat. Felnyitva ezek elegendő helyet biztosítanak a láda és a bálacsatorna között, így megfelelően elvégezhető a tisztítás és kifúvatás.

A RENDFELSZEDŐ ÉS A ROTOR ÖSSZEHANGOLÁSA

A rendfelszedőn és a rotoron a holland mérnökök megváltoztattak néhány részletet. A vezérelt 2,35 m széles rendfelszedő egy ujjsorral többet kapott – tehát ötsoros lett –, annak érdekében, hogy jobban megfeleljen a nagyobb áteresztőképességnek. Ezenkívül találunk a gépen rendleszorítót és oldalsó terelőcsigákat, valamint egy behordó hengert – ezek megmaradtak. A bálázó jelenleg csak CropCutter változatban, tehát 650 mm-es rotorral készül. A HD modell ujjas továbbítórendszerű raffer változata körülbelül egy év múlva várható. A rotor egyik jellegzetessége az ujjak W-alakú elrendezése. Opcionálisan kopásálló anyagból is készülhetnek a rotor ujjai. A rotor a Plus sorozathoz képest nagyobb fordulatszámon forog.
A 15 behelyezett késsel 78 mm elméleti darabolási hosszt kapunk, a csoportkapcsolás az alapkivitel részét képezi. Teljes késkészlet esetén, azaz 29 késnél a darabolási hossz 39 mm. A kések be- és kifordítása teljesen hidraulikusan történik, a Plus változat kényelme változatlanul megmaradt. Az egyedi késbiztosítást a New Holland megerősített rugókkal valósítja meg. A kések cseréjéhez a késfiók oldalra kihúzható. Az előtömörítő kamrában továbbra is megtalálható az előtömörítő nyomás beállítására szolgáló mechanikus egység. A raffer kinematikája kismértékben változott. A rafferek most hosszabb ideig maradnak a felső holtponton – a New Holland szerint ez is növeli a bálatömörséget.

Összegzés

Az új BigBaler HD bálázó segítségével a New Holland egy nagyobb bálatömörségű kategóriába lép. A gyártó 500 kg feletti bálákat ígér, ezt a teszt során folyamatosan el is értük. Ezért a kereteket és a bálázó egységeit az nagyobb erőknek megfelelően méretezték. A motorháztető alatt emellett új alkatrészek is találhatók, amelyek a bálázási munkát sokkal tartósabbá teszik. A terhelés alatt kapcsolható váltó biztosítja a lendkerék kíméletes indítását. Az új dupla kötözőfejes Loop Master technológia hurkolt csomót alakít ki, nem keletkezik maradék zsineg, ez eddig nem állt rendelkezésre. Ehhez jön még a hidraulikus rugózású járószerkezet a prémium osztályból. A bálázó összességében nagyon jó benyomást keltett.

rendkívül csendes indulás

nincs maradék zsineg (levágott darab)

kényelmes járószerkezet

nagy bálatömörség

még nem kapható raffer-változat

 

Alexander Brockmann

 

 

no