Lépéselőnyre kényszerítve

A Claas a 2020‑as modellévben először alkalmaz gumihevederes járószerkezetet a nagy Xerion traktorokon. Gyorstesztünkben bemutatjuk, hogy milyen különleges műszaki jellemzők teszik kiemelkedővé ezt a változatot. 


GUMIHEVEDER: A Claas a Xerion vontatót négy háromszög alakú gumihevederes járószerkezettel látta el, és Trac TS néven találhatjuk meg a listában

Technikai adatok:
motor: Mercedes-Benz OM471 Stage V besorolás, soros hathengeres, 12,8 l hengerűrtartalom; 1900 min-1 névleges fordulatszám, 509 LE névleges teljesítmény, 530 LE maximális teljesítmény; 2600 Nm max. forgatónyomaték 1300 min-1 fordulatszámon; Stage V. károsanyag-kibocsátási szint DOC, SCR és DPF rendszerrel; 930 l üzemanyagtartály, 90 l AdBlue; 1000 üzemóra olajcsere ciklusidő
sebességváltó & járószerkezet: Cmatic (ZF Eccom 5.0), fokozatmentes teljesítményelágazásos, legnagyobb sebesség 30 km/h 1800 min-1 fordulatszámon; 4×Zuidberg háromszög alakú gumihevederes járószerkezet, 762 mm széles; teljesítményátviteli forma alakzáró, felfekvőfelület 4,72 m2
teljesítményleadó tengely & hidraulika: alapfelszereltség hátsó TLT 1000 min-1 fordulatszám; Load Sensing, max. 445 l/min, max. 6 kétkörös hidraulikacsatlakozás; hátsó függesztőszerkezet IV. kat., max. 10 t; opcionális frontfüggesztés 8,1 t
méretek & tömegek: 24 t ürestömeg, 30 t max. megengedett össztömeg, külső szélesség: 3,0 m
németországi nettó listaár: Xerion 5000 Trac TS 447 125 eurótól

A vontatás soha nem okozott igazán gondot a harsewinkeli vetésizöld, összkerékhajtású traktoroknak. Az is igaz azonban, hogy a világ megváltozott a fokozatmentes „Super Tracs” több mint 23 évvel ezelőtt történt bevezetése óta. Ma már nemcsak a törzscsuklós kormányzású traktorok és a teljes gumihevederes traktorok vesznek részt a versenyben, hanem a standard traktor koncepciók és a félighevederes traktorok is. Emellett, ahogy korábban is, főleg Észak-Amerikában nagyon keresettek az alakzáró háromszög alakú gumihevederes járószerkezettel rendelkező gépek. Ott már régebben kapható az ikerkerekekkel szerelt Xerion, de a Claas a következő 5 évben meg akarja duplázni a gépek értékesítését. A maximális fogazással ellátott legerősebb gép bármelyik változata nagy segítség lehet a gazdaságban, és a Xerion Trac TS Németországban is megtalálja majd a vásárlókat.


A Stage V. károsanyag-kibocsátási szint bevezetésével a Mercedes-Benz motorok új motorkarakterisztikát kaptak


Az SCR- és a DOC-rendszer mellett a motorház alatt egy dízel részecskeszűrő is helyet kapott


A Xerion Trac TS 762 mm széles járószerkezeteken áll. A Terra Trac modellektől eltérően ezek a háromszög alakú gumihevederes járószerkezetek a Zuidberg vállalattól származnak, Hollandiából


Ez a járószerkezet-változat a két nagy Xerion 4500 és 5000 modellhez érhető el

MAXIMÁLIS VONTATÁST BIZTOSÍTÓ GUMIHEVEDER

Az új gumihevederes Claas Xerion traktor számára hivatalosan az előző Agritechnica kiállításon dördült el a startpisztoly. A világ vezető mezőgazdasági kiállításán a kelet-vesztfáliai családi gazdaság standján a látogatók számos új megoldást tekinthettek meg a vetésizöld traktorokon – ezzel kapcsolatban legutóbbi számunkban részletesen beszámoltunk a Lexion, az Axion és a Jaguar modellekről. Ahogy az a képeken is látható, a Xerion gumihevederes modellje esetében nem a jól ismert Claas Terra Trac járószerkezet egyik változatáról van szó. A háromszög alakú gumihevederes járószerkezetet a holland specialista, a Zuidberg szállítja a megfelelő színekben, és így a gumihevederes Xerion traktorok rövidítése „Trac TS”. A TS jelentése Trac rendszer. Az új modellekkel a Claas egy új piaci szegmenst céloz meg, ahol a Xerion a piacon található legerősebb vontatókkal versenyez. Ennek ellenére továbbra sem lehetünk biztosak abban, hogy a Claas a következő néhány évben nem mutat-e be a Xerion járószerkezetéhez egy saját gyártmányú megoldást.

A gumihevederek szélessége 762 mm, amivel a Xerion betartja a közúti közlekedésben előírt 3,0 m szélességet. Különleges engedélyre így nincsen szükség. Ez egyértelmű pluszpontot jelent, főleg, ha a Xerion ikerkerekeit nézzük, amelyek egyáltalán nem megengedettek közutakon. Sajnos csak a 762 mm szélesség kapható a programban. Különösen az észak-amerikai piacon kell a Claas vállalatnak további szélességeket bevezetni, de ehhez más nyomtávok is szükségesek.

A háromszög alakú gumihevederes járószerkezetek között közel 2,4 m távolság van. A Track TS gép teljes felfekvőfelülete 4,72 m2, ami a kerekes gépekhez képest 25 százalékkal nagyobb. A futómű opció, ill. a Xerion Trac TS változat a Xerion család két legerősebb modelljéhez, tehát a 4500‑as és az 5000‑es modellhez rendelhető. A nehéz gumihevederek miatt a két gép súlya valamivel nagyobb lett: 24 tonna üzemtömeggel gurulnak a bordáikon. A közúti forgalomban a traktorok legfeljebb 6 tonna tömeget tudnak magukkal vinni, mivel a megengedett össztömegük 30 tonna.


A felfekvőfelület 25 százalékkal növekszik a kerekes Xerion változathoz képest, a nagysága 4,72 m2


A standard Xerion modellen csak néhány módosítás szükséges. Ezek közé tartozik a tengelyek és a kormányzás megerősítése, valamint egy erősebb vezetőfülke


Három közbenső tengely forgóvázrendszerként épül be a hajtóműbe


Elvileg a járószerkezetek kerekekre cserélhetők, de a vontató ezzel veszít a vonóerejéből, holott valójában főleg erre tervezték

háromszög alakú kialakítás

A gumihevederek ökológiai és gazdasági előnyei már ismertek. A Zuidberg Tracks gumihevederes járószerkezetek különleges előnye a cserélhetőség. Pontosan ez azt jelenti, hogy továbbra is lehetőség van kerekek felszerelésére a Xerionra, és ha szükséges, a gumihevederes járószerkezeteket más gépekre is fel lehet helyezni, mivel a háromszög alakú gumihevederes járószerkezetek csatlakoztatása a meglévő hidakhoz egy közdarab felszerelésével lehetséges. Azonban minden egyes felhelyezés után a járószerkezeteket nagyon pontosan be kell állítani úgy, hogy a lehető legkevésbé kopjanak. A leszereléshez/felhelyezéshez extra bemélyedések vannak kiképezve a villás targonca villáin. Ha azonban valakinek már van kerekes változatú Xerion traktor a gazdaságában, abból nem tud Trac TS változatot csinálni.

A gép nagyobb önsúlya miatt a gumihevederes traktorok megerősített vezetőfülkét kaptak. Ezt nem lehet utólag felszerelni. A standard Xerion további műszaki átalakítása meglehetősen egyszerűen kivitelezhető. Az alapfelszereltséghez tartozó Rába XXL tengelyekre tömör fémgyűrűk formájában kereteket kell felszerelni. A Xerion ezenkívül erősebb hidraulika munkahengert kap a kormányberendezéshez – itt sokkal nagyobb erők hatnak –, és javított kormányáttétel is kerül a traktorra. Néhány szó a kormányzásról: a TS-Xerion gyárilag egy speciális üzemmóddal rendelkezik, amellyel a kutyamenet lehetősége teljesen megszűnik. A gép egyértelműen a nehéz vontatási munkákra összpontosít, amelybe a kutyamenet nem illik bele. A VC változat (fordítható vezetőfülke) sem áll rendelkezésre, mert a Trac TS használatának aligha van értelme faaprító gép előtt vagy a silón.

A tengelyről a nagy hajtókeréken keresztül alakzáró módon történik az erőátvitel a hevederre. A három közbenső tengely forgóvázrendszerként függetlenül van felszerelve, és ezek az úgynevezett F-keretre vannak függesztve. A központi kenési rendszernek és az egyszerű olajszint ellenőrzésnek köszönhetően a járószerkezetek karbantartása gyors és egyszerű.


A hátsó függesztőszerkezet akár 10 tonnát is fel tud emelni. Opcionálisan frontfüggesztés is beszerezhető, amely lenyűgöző, 8,1 t emelőerővel rendelkezik


A hátsó részt egy újonnan kialakított sárvédő díszíti, más hátsó lámpákkal és kezelőpanellel


A vezetőfülke rugózott


A fellépő a vezetőfülkébe továbbra is meredek és keskeny

AgriCup a Xerionhoz
Az Izraelből származó „harmonika-gumiabroncs technológiát”, amely a Trelleborg PneuTrac abroncsokból már ismert, jelenleg nagy traktorokra is tesztelik. A Galileo Wheel (Petlas Tyres) várhatóan 2020-ban dobja piacra az AgriCup abroncsot, amelynek maximális mérete 710/70 CW42, külső átmérője 2,06 m. Más gumiabroncs-koncepciókkal összehasonlítva hosszabb felfekvőfelületet kínál

A kicsi erősebbé válik

A Trac TS gumihevederes változattól eltekintve a Xerion sorozat minden modelljét a Stage V károsanyag-kibocsátási szint követelményeihez igazították – a 783 Xerion Stage IV típusból 784 Xerion V Stage típus lett. Elsősorban a kipufogógáz-irányelvnek való megfelelés érdekében kaptak új alkatrészeket. Ugyanakkor a traktorsorozaton is végrehajtottak némi modernizálást. A két nagyobb gép motorja ugyanolyan teljesítményű, mint a régi 783‑as típus, azaz 490 LE a Xerion 4500 esetében és 530 LE az 5000 modellnél. A 4000 modellt azonban teljesen kivették a sorozatból, és bevezették helyette a 20 kW teljesítménnyel erősebb Xerion 4200‑at, 462 LE maximális teljesítménnyel. Ez a stratégiai döntés elsősorban azon a tényen alapul, hogy a kisebb gép nyergesvontatóként Saddle Trac változatban is kapható, ami különösen hígtrágya-felépítménnyel kombinálva keresett. Mivel a szegmensben a követelmények növekedtek, különösen a közvetlen bedolgozásra alkalmas nehéz hígtrágya-injektoroknál, a Xerionnak kicsit nagyobb motorra volt szüksége a motorháztető alatt. Ezért a Mercedes-Benz OM470 motorba több életet leheltek, 10,7 l hengerűrtartalmúra alakítva. A régebbi Stage IV. motorhoz képest a maximális forgatónyomaték 2200 Nm, amely most 850–1500 min-1 fordulatszám között sokkal szélesebb fordulatszám-tartományban van meg. Tehát a nagyobb forgatónyomaték már alacsonyabb fordulatszám mellett is rendelkezésre áll – ez nagyszerű.

A két nagyobb Xerionban lévő erősebb OM471 Benz motor szintén a Stage V frissítéséhez illeszkedő nyomatékgörbét kapott. Nagyobb lett a gép nyomatékrugalmassága. A Xerion 5000 bekapcsolt TLT mellett 2600 Nm nyomatékot bocsát ki, amelyet folyamatosan képes maximális értékként szolgáltatni.

Az üzemanyag-megtakarítás érdekében a Claas gépek alapjárati fordulatszámát 800 motorfordulatról 730 min-1 fordulatszámra csökkentették. Ez különösen akkor jelentős, ha szem előtt tartjuk, hogy egy traktor az élettartamának körülbelül 20%-át alapjáraton tölti, így a beállító csavarral pénzt lehet megtakarítani. A fordulatszám csökken, ha a parkolófék aktív. További megtakarítási lehetőséget kínál a hathengeres motor hosszabb karbantartási ciklusideje: ez 500 üzemóráról megduplázódott, 1000 üzemórára – ami nagyon jó. Ezenkívül a Benz gépeknél nincs többé olajszintet mérő pálca, ezt egy szenzor váltotta fel, ami a motor indítása előtt megméri az olajszintet, és megjeleníti a terminálon. Azt is meghatározza, mennyi motorolaj hiányzik, amelyet esetleg utána lehet tölteni.


A kényelmes ülést nagyobb ívben lehet elfordítani


A vezetőfülkében feltűnő az új kartámaszba épített vezérlőpult, amely a traktormodellekhez igazodik; itt a Cmotion menetirányító kar található


A Xerion modellek most Cebis Touch terminált is kapnak


Sajnos az új Cebis továbbra sem képes párhuzamvezetőt kezelni, ehhez az S10 szükséges

Stage V szint – most dpf használatával

A Xerion összes ismert gépegysége, például a ZF vállalattól származó CVT sebességváltó – modelltől függően az Eccom 4.5, ill. 5.0 –, a Rába tengelyek, a hidraulika, a függesztőszerkezet és egyéb jellemző egységek megmaradtak. Új alkatrészek csak a szigorúbb Stage V. károsanyag-kibocsátási irányelvek miatt kerültek be a traktorokba. A járművek meglévő felépítése helyet biztosított minden változtatásnak – azaz egyetlen olyan alkatrész sem volt, amely kívülre került volna, és negatívan befolyásolta volna az összképet, kilátást! A kipufogógáz utókezelése magában foglalja a dízel-oxidációs katalizátort, a dízel részecskeszűrőt és az SCR-katalizátort. A részecskeszűrő új, melyhez az automatikus regeneráció végrehajtásához a megfelelő terminálmenüben találhatók a beállítások. Kézi üzemmódban a regenerálás felfüggeszthető és újraindítható egy megfelelőbb időpontban.

Külső dizájn optimalizálás azonban történt a Xerionon. Hátul új sárvédők vannak, eltérő kezelőpanellel a hátsó függesztőszerkezet, a hidraulikacsatlakozások és a TLT külső működtetésére. Ezenfelül új hátsó lámpák díszítik a vontatót.

A 462 LE maximális teljesítményű Xerion 4200 új a Xerion termékcsaládban. A régi Xerion 4000 modellt váltja fel, amely kicsit gyenge volt, főleg nyergesvonatóként, Saddle Trac változatban

TRAKTORSTÍLUSBAN

Miután a Lexion és a Jaguar gépeken átfogó vezetőfülke-átalakításokat végeztek, a Xerion-tulajdonosok is örömmel fogadhatják a vezetőfülke új belső átalakítását. Még biztosan emlékeznek: eddig a kartámaszba épített vezérlőpult a Claas Jaguarból származott, amely kapcsolói, irányító berendezései teljesen a traktor működéséhez lettek alakítva. Ezt felváltotta az Axion traktorok vezérlőkonzolja – különleges elemekkel a Xerionhoz, mint például kapcsoló az elfordítható hátsó függesztőszerkezethez. Ezenkívül a 12 coll méretű kijelzővel rendelkező Cebis Touch terminál szintén helyet kapott a vezetőfülkében. A gyors hozzáférésű mezőkkel ellátott Xerion-háttérnek köszönhetően a legfontosabb gépi paraméterek egy mozdulattal beállíthatók. Ahogy már gyakran dicsértük, a vezérlési struktúra és az egyszerű beállítási lehetőségek nagyon modernek. Ide tartozik a külső kezelőpanel is azok számára, akik inkább a forgatható nyomógombokkal dolgoznak.

Sajnos a Cebis Touch terminálon még nem lehet kormányzási rendszert megjeleníteni. Ezért még az egyszerű talajművelési feladatokhoz is szükség van egy második terminálra (pl. Claas S10). A Xerion termináljáról az ISOBUS-kompatibilitás is hiányzik – ezt sajnáltuk.

Tetszett a javított ülés a kényelem szempontjából. Ez tovább forgatható, így szükség esetén kellemesebb a rálátás a hátsó eszközökre.

Összegzés

A Trac TS változattal a Claas a legerősebb vontatóját helyezi gumihevederes járószerkezetekre. Ezzel a Xerion azonos magasságban helyezkedik el, mint a Case IH Quadtrac és a John Deere 9RX traktor. A járószerkezetek a Zuidberg vállalattól származnak, és a 4500 és 5000 Trac modellekhez kaphatók. A négy heveder 25 százalékkal nagyobb felfekvőfelületet és a nagyobb tömegnek köszönhetően jobb vontatást eredményez. A Xerion fő feladata a járószerkezet miatt az univerzális felhasználásokról – mint pl. a silón és az aprító előtt – teljes mértékben áttevődik a nehéz vontatási munkákra a szántóföldön. A kerekes változathoz képest a szerkezeti változások a tengelyek, a vezetőfülke és a kormányberendezés hidraulikus munkahenge rének megerősítésére korlátozódnak. Sajnos a maximális 30 km/h sebességet a TS 1800 min-1 fordulatszámon éri el. A versenytársak ilyen sebesség esetén takarékosabban tudnak haladni. A Stage V. károsanyag-kibocsátási szinthez tartozó alkatrészek bevezetésével egyidejűleg optimalizálták a nyomatékgörbéket, valamint csökkentették az alapjárati és a névleges fordulatszámot. Ez érezhető az öszszes Xerion-változatnál. A kis Xerion 4000 nagy változáson ment keresztül. Az erősebb 4200-as modell váltotta fel, amely különösen nyergesvontatóként, Saddle Trac változatban keresett. A vezetőfülkében a kényelem szempontjából az összes Xerion az igazi traktor érzéssel ragyog – új kartámaszt Cebis Touch terminállal és elfordítható ülést kapott.

A Xerion Trac TS értékelése:
+ nagyobb felfekvőfelület
+ nagyobb vonóerő
+ magas forgatónyomaték
+ fokozott kényelem
+ a ballasztsúlyok változtathatóak
– 30 km/h magas, 1800 min-1 fordulatszámon
– korlátozott fordulékonyság
– kormányzási rendszer nincs

Alexander Brockmann & Matthias Mumme

agritechnica Cebis Touch Claas félighevederes függesztőszerkezet gumiheveder jaguár járószerkezet lexion Saddle Trac xerion Zuidberg