Szinte egy kezünkön megszámolható, hány márka kínálatában szerepel önjáró silózógép. Csak olyan cégek vásárolnak ugyanis ilyen eszközt, amelyek megfelelő állatlétszámmal és területtel rendelkeznek vagy bérmunkát vállalnak.Nemrég egy ilyen gazdaságban, a Bóly Zrt. beremendi egységében jártunk, így mostani számunkban a John Deere 7450-es gépével kapcsolatban ott szerzett tapasztalatokat mutatjuk be Láng János műszaki ágazatvezető helyettes és Hartung Viktor gépkezelő segítségével. A 7450-es – a maga 560 lóerejével – a 7050-es sorozat középső tagjának mondható.
– Miért esett a választásuk erre a típusra? – fordultunk Láng Jánoshoz.– Már régebben is ezzel a márkával végeztük el a silózási feladatainkat, egy 7400-as típussal, de szükségesnek éreztük új gép beszerzését, így ez 2008 augusztusában meg is érkezett. Annál is inkább szükség volt rá, mivel egyre inkább ez a terület, ahol most vagyunk, lesz a cég fejőstehén-állományának központi telephelye, ami azt is jelenti, hogy a jelenlegi 1400-1500-as állomány 2700 állatra fog bővülni. Silókukorica-területünk 400-500 ha-ra tehető, és ugyanennyi a lucerna is, amit volt olyan év, hogy ötször kaszáltuk. Erről a területről két db 1000 t-s pajtába tároljuk be a lucernát, de ha a körülmények olyanok, akkor szenázst készítünk. Természetesen a kiválasztásnál azt is figyelembe kellett vennünk, hogy a betakarítás kezdete és vége között sem telhet el nagyon hosszú idő, hogy a takarmány minőségromlását elkerüljük.Így az eltelt évek tapasztalatai és a kereskedő kedvező ajánlata alapján újra e márka mellett döntöttünk, igaz, az előzőnél már erősebb motorral –ezért esett a választás a John Deere 7450-re.
– Milyen betakarítási teljesítményről beszélhetünk egy ilyen gép esetében?– 1000-1200 t silót szállítunk be naponta, 10 órás műszakban, ami számításaink szerint 100 q-t jelentett 4 percenként, miközben 50 cm-es tarlót hagytunk, a jobb beltartalmi érték érdekében. Ezt úgy tudjuk realizálni, hogy kettő silóteret nyitunk meg egyszerre, mert csak így lehet a betakarított anyagot kellően letaposni. A műszak megnyújtásával ez a teljesítmény még nagyobb is lehetne, de akkor ez a minőség rovására menne. Ha a telepi rekonstrukciók elkészülnek, és nagyobb silótereket alakítunk ki – ami a nagyobb állatlétszám miatt szükséges – akkor lehet még többet beszállítani.
– Mivel tudják kiszolgálni a silózót ekkora teljesítménynél?– Szenázs készítésekor és közeli táblák esetében három dupla pótkocsis szerelvénnyel, vagy szintén három kiközelítő kocsis megoldással. Silóban már más a helyzet, mert ott – pláne a tavalyi év hatalmas mennyiségeit is figyelembe véve – 10-12 db, az előzőekhez hasonló egységre van szükség.– Mit tapasztalt a közel egy év alatt a géppel kapcsolatban? – fordultunk kérdésünkkel Hartung Viktorgépkezelőhöz.– Közel harminc év silózási tapasztalata van mögöttem – kezdte válaszát a gyakorlati felhasználó. – Hesstonokkal kezdtem, abból is több típussal, majd Claas-szal dolgoztam, és az elmúlt 4-5 évben kerültem John Deere-re, a tavalyi őszön pedig erre az újabbra. Sok mindent nem kellett megtanulni a kezeléséhez, mert az nagyon hasonló az előzőéhez. A fülke igazán kényelmes, minden kézre esik, sőt több minden automatizálva van. A motor erőtöbblete viszont nagyon érződik, mert ugyanazzal az adapterrel jóval nagyobb sebességgel lehet vele dolgozni, miközben a nagyobb teljesítmény ellenére nem fogyaszt többet.
Mintegy 55 liter lehet üzemóránként az „étvágya”, miközben a szecskahossz 11 és 17 mm, a szemroppantó pedig 2,5 mm-es értékre volt beállítva.Az utazósebessége (25 km/h) lehetne egy kicsit nagyobb, mert távolabbi munkahely esetén sok időt vesz igénybe az átállás. Az átszerelések, ha van segítség, igen rövid idő alatt végrehajthatóak. A gép karbantartása is nagyon egyszerű, a zsírzó automatának köszönhetően pedig lényegesen lerövidül az erre fordítandó idő. A mi gépünk ugyan kétkerékhajtású, de így is tökéletesen alkalmas minden feladatra, mert a legkülönbözőbb talajviszonyok között is tud dolgozni. Olyan helyzet is adódott, hogy én húztam ki az elakadt pótkocsikat!– A szemroppantás minősége szintén nagyon jó volt – veszi át a szót Láng János. – Nagyon egyszerű az átszerelés, nem kell ki- és beszerelni az egységet, az benne marad a gépben, csak az anyagáramból kell kivenni, és az átlemezeléseket kell elvégezni.Mindez fél nap alatt megoldható – folytatja Hartung Viktor. – A fémdetektor is nagyon jól működik, ami viszont azzal jár, hogy a rendszer gyakran megállítja a gépet, már a drótot is érzékeli. Ennek köszönhetően azonban nem is volt fémtárgy okozta meghibásodásunk. A kövek miatt, mert az sajnos mindenhol van, a belső késeket kisebb nyomatékkal kell lehúzni, így nem törnek – ha a kő bekerül a gépbe, csak hátrébb tolja a késeket. Ez a beállítás plusz munkát jelent, de megéri. Nagyobb problémát a fa felszedése jelent, különösen, ha keményebb fajta kerül a rendszerbe.– Összességében nagyon meg vagyok elégedve a géppel – mondja Láng János –, hiszen úgy végig tudta dolgozni a silózási szezont, hogy a napi karbantartásokon kívül nem kellett hozzányúlni. Bár volt egy főkuplung meghibásodás, amit garanciában a szerviz kicserélt, emiatt a gépnek egy napot kellett állnia.
– Hogy vannak megelégedve a kereskedő háttérszolgáltatásaival?– A szerviztevékenységgel maximálisan, az alkatrészellátáson azonban lehetne néha gyorsítani, bár ennél a típusnál még nem volt ilyen jellegű problémánk, ez a 7400-asnál fordult elő. Azt gondolom, hogy a szezon előtti felkészítésre kell nagy hangsúlyt fektetni. Gyakorlatilag semmilyen alkatrészt nem tartunk a géphez, mert úgysem tudjuk, mire lehet majd szükségünk.A központi zsírzást nagyon jó megoldásnak tartom, mert pont oda kerül a kenőanyag, ahova kell. Nem felejtjük el a műveletet, csak azt kell megnézni, hogy tényleg minden helyre eljut-e a zsír.
– Kaptak-e valamilyen alapképzést ehhez a típushoz?– Természetesen, bár a kezelését tekintve sok mindenben megegyezik az előző géppel – mondja Hartung Viktor. – Van azért sok újdonság is: például a monitor jelzi a köszörűkő elkopását, amit ha kicserélünk, még tovább jelez, mindaddig, míg nem írjuk bele az új kő vastagságát, és nem töröljük a hibakódot. Az ilyen beállításokat különben is folyamatosan tanulom a könyvből. Meg kell jegyezni, hogy a kezelési utasítás nagyon precíz és részletes, egyben egy javítási kézikönyvnek is tekinthető, és igen sok mindenre nyújt megoldást. Volt olyan egyszer, amikor kint felejtettem az irányjelzőt, és „jött” a hibakód; már majdnem a szervizest hívtam, amikor megnéztem a könyvet, ahol ez volt olvasható: „Az irányjelzőt kapcsolja le!”– mondja nevetve a gépkezelő. A betakarítási idény igen rövidre szabott és kritikus időszak. Más szavakkal: betakarításkor szinte minden a járvaszecskázó teljesítőképességén múlik. A 7050-esek kidolgozása során a felhasználók igényeit tartották szem előtt. A betakarítási eredményeket a technológiai megoldások, valamint a teljesítmény és a megbízhatóság kombinációja alapozza meg. Olyan gépre van szükség, amely még nehéz körülmények között is megfelel az elvárásoknak.
Egyenesvonalú anyagáramA terményáramlás koncepciója döntően meghatározza a járva szecskázó teljesítményét.Ennek kialakítása már az adapternél elkezdődik. A szecskázót és az adaptert együtt tervezik meg, miközben működésüket optimálisan összehangolják. A termény az előtömörítőtől a dobólapátokig egyenes vonalban halad, így alacsony erőigény mellett nagy anyagmennyiség mozgatható. Mindez magas teljesítményt, alacsony szintű kopást és mérsékelt gázolaj-felhasználást eredményez.Mindegyik teljesítményosztályban megtalálható az igényeknek megfelelő optimális behúzócsatorna-szélesség.A 600 LE alatti teljesítménykategóriába tartozó szecskázókat standard garatmérettel kínálják, ami garantálja az előtömörítő egység optimális telítettségét, és ezáltal a tökéletes vágásminőség és az alacsony üzemanyagfogyasztás kombinációját.VágásminőségA DuraDrum késdob kiváló minőségű szecskát állít elő. A kések speciális elrendezése azonban további előnyökkel is szolgál: kisebb teljesítményigény és ezzel kisebb gázolajfogyasztás, valamint nagyobb áteresztőképesség.A kések élezése egy gombnyomással a kabinból is megoldható. A köszörülési eljárás során a késdob visszafelé forog, a kések meredek kiugrásoktól mentes felületűek lesznek, így hosszabb ideig élesek maradnak. Ez kevesebb köszörülést és ritkábban végrehajtandó késcserét jelent.„Idegen” anyagoktól való védelemA kövek a behúzóhengerek előtt egy állítható csappantyún keresztül visszaesnek a földre. A rendkívül érzékeny fémdetektor érzékeli a behúzógaratba kerülő fémtesteket, és a másodperc töredéke alatt hirtelen leblokkolja a hengert.KésdobA 48 késsel szerelt dob tiszta és tökéletes vágásminőséget produkál. A kívánt szecskahossz a vizsgált silózón 4 sebességes mechanikus állítással valósítható meg. A 48-késes dob esetén a szecskahossz 5,4-16,2 mm-re állítható be, és minden második késsor kiszerelésével kétszerezhető. Opcionálisan fokozatmentes állítóegység („IVLOC”) is kérhető, amely 5 és 22 mm között, 1 mm-es lépésenként változtatható.Kényelmes munkakörülményekA fülkében minden a vezető kényelmét szolgálja. Az ülés és a kormány magasságát, valamint a kormány dőlésszögét egy mozdulattal a saját igényekhez lehet igazítani. A panorámakabin minden irányba tökéletes kilátást biztosít, ezzel is megkönnyítve a szállítójárművek veszteségmentesmegrakodását.A kezelőelemek mindegyike kézre áll. A kapcsolók elrendezése logikus. Egy többfunkciós kar segítségével szabályozhatjuk a sebességet és határozhatjuk meg a menetirányt.Ehhez társul a legfontosabb elektromos funkciók irányítására szolgáló Command karfa.A kiemelkedő fontosságú funkciók automatizáltak. Az adapter helyzete, az ellenkések beállítása, a torony pozíciója és a szecskahossz beállítása is önműködően vezérelhető. Az AutoTrac automatikus kormányzási rendszerrel nem kell a sorokat követni, hanem az általunk meghatározott nyomvonalon haladva a gép teljes munkaszélességének kihasználásával, átfedések nélkül dolgozhatunk. Minden kijelző a vezető látóterében helyezkedik el, és könnyen leolvasható. A tökéletes munkaklímáról az automatikus légkondicionáló gondoskodik.Az erős fényszórók és munkalámpák megkönnyítik az éjszakai munkavégzést.A motorA John Deere a világ vezető mezőgazdaságimotor-gyártói közé tartozik. Motorjaikat megbízhatóságuk, üzemanyag-takarékosságuk és teljesítményük miatt világszerte használják. Az új PowerTech Plus motorra minden korábbihoz képest nagyobb teljesítmény, magasabb forgatónyomaték és alacsonyabb fogyasztás jellemző.Mindeközben kíméli is a környezetet, hiszen eleget tesz a TIER III füstgázkibocsátási norma szigorú előírásainak.A teljesítmény és üzemanyag-fogyasztás terén megnyilvánuló elvárásoknak csak az elektronika segítségével lehet eleget tenni. Ezért a TIER II-es motorokhoz képest ötszörös teljesítményű motorszabályozó elektronikát alkalmaztak. A cél: több erő, kevesebb üzemanyag.Az új, megnövelt teljesítményű hűtő és az optimalizált légterelés még hatékonyabbá teszi a szecskázót. A szennyeződéseket egy lesodró kefe távolítja el.Az új PowerTech Plus motorok nagyobb lökettérfogata biztosítja azt, hogy terhelés alatt megnövelt forgatónyomaték álljon rendelkezésre.A terelőlapátoknak a kipufogógáz-turbinához viszonyított szöge a terhelés függvényében változik.Ez optimalizálja a működés hatékonyságát, az üzemanyag-megtakarítást és (alacsony fordulatszám mellett) a forgatónyomatékot. A John Deere mérnökei a nagyobb ráordítást igénylő, de egyben lényegesen hatékonyabb külső füstgázvisszavezetés technológiáját alkalmazzák. Így (a belső kipufogógázvisszavezetéssel ellentétben) lehetővé válik a gáz lehűtése és az égésfolyamatokba való szabályozott visszajuttatása. Előnye: tisztább kipufogógáz mellett alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás. Hengerenként négy szelep végzi az optimális gázcserét, és gondoskodik ezáltal a nagyobb teljesítményről, alacsonyabb fogyasztásról és kisebb károsanyag-kibocsátásról. Az olajszűrőt már csak minden 500 munkaóra után kell cserélni, a tartozékokhoz való hozzáférés pedig jó és egyszerű. Az önjáró silózók előállítása kizárólag Németországban történik; a zweibrückeni üzem kapuján eddig több mint 17 000 járvaszecskázó gördült ki.Vágóasztalok és adapterekA kereskedő különböző adapterek széles választékát kínálja. A Champion adaptereket a John Deere Kemper gépgyárában a járvaszecskázókkal együtt készítik, ezért a két egység tökéletes összhangban van egymással.A kínálatban többféle fi x és összecsukható adapter található. A legfrissebb újdonság az AHC automatikus adaptervezérlés (opcionális, a vizsgált gépben nem volt beszerelve), aminek segítségével az adapter a vezető által előzetesen megadott magasságban halad. Szénabetakarításhoz háromrendfelszedő pick-up közül választhatunk.Kukorica adapterekA John Deere istállójából származó Kemper a sorfüggetlen kukorica adapterek kifejlesztésének egyik éllovasa.A sorfüggetlen adapterekkel bárhol be lehet állni az állományba, vagy akár a sorokra merőlegesen is haladhatunk. Ez megdőlt kukoricaállományban és AutoTrac alkalmazása esetén fizetődik ki.A vizsgált gép Champion 360 típusú sor független, összecsukható adapterrel végzi a kukoricasilózást, a szálastakarmány betakarítást pedig John Deere 640B pick-up-pal. Rendfelszedő adapterek A pick-up kis átmérője miatt a vékony rétegben a talajra terített terménynek a felszedés után csak rövid utat kell megtennie a behúzócsigáig. A leszorító görgő (opció) garantálja a termény gyors és biztonságos felvételét.Opcionális lehetőségek(Ezeket a vizsgált gép nem tartalmazta)A 7050i sorozat a nagyobb teljesítményt és jobb munkaminőséget képviseli. Az i-csomag a HarvestLab, AutoLOC és HarvestDoc rendszereket foglalja magában. A nedvességérzékelő HarvestLab pillanatok alatt megméri a takarmány szárazanyag-tartalmát, majd az AutoLOC automatikusan ehhez igazítja a szecskaméretet. És ez nemcsak kukoricában, hanem gyepek betakarításánál, teljes növényi zúzalék készítésénél és lucernában is alkalmazható, aminek az állatok és a biogázüzemek számára is optimális szilázs, illetve kiváló apríték az eredménye. Az AutoLOC azonban még ennél is többet kínál: használatával változó körülmények között lényegesen nagyobb teljesítmény érhető el. A szecskahossz folyamatos korrigálása révén javul a gép kihasználtsága. A járvaszecskázó teljesítménye nedves termény betakarításakor akár 15%-kal is megnőhet. A HarvestDoc az aratás után válik igazán kifizetődővé. A rendszer minden betakarítási adatot automatikusan eltárol, és hasznos információi megalapozhatják a hozam függvényében felépített trágyázási tervet, a termény minőség szerint való értékesítését vagy a bérszolgáltatást kérő ügyfél felé történő elszámolást.Az opcionálisan választható Pro-Drive hajtásrendszert a traktorokból ismert fokozatmentes AutoPower hajtómű alapján fejlesztették ki. A ProDrive automatikus hajtómű a szántón 0-20 km/h, közúton max. 40 km/h sebességre képes, így a vonulási és a betakarítási idő is lényegesenlecsökkenthető. Emellett még összkerékhajtású változat is rendelhető.Hatala LászlóJohn Deere-7450 Műszaki AdatokA forgalmazó hozzászólása A JD 7000-es szériájú önjáró szecskázó családot az FVM Műszaki Intézete is tesztelte. Ennek eredményei: a gép fajlagos fogyasztása a legjellemzőbb szecskahoszszaknál (9,2 és 11,5 mm-nél) – szemroppantó használata és 145-180 t/h áteresztőképesség mellett – 0,365-0,459 kg/t-ra adódott 42 t/ha hozamú silókukoricában. Ezeket a nagyon kedvező fogyasztási értékeket a normál munkakörülménye között elvégzett 24 órás teszt is igazolta, ahol 126 tonna/munkaóra teljesítmény mellett 0,36 kg/t fajlagos fogyasztással dolgozott a gép (11,5 mm-es szecskahoszszal, szemroppantóval). Ez a kimagasló hatásfok jelentős üzemanyag-megtakarítást, ezáltal lényegesen olcsóbb üzemeltetést jelent. Mindezt megfelelő munkaminőség mellett: legfeljebb 1,2%-os „épszem aránnyal” és minimum 87%-os „20 mm alatti szecska-részaránnyal”. Balogh Viktor KITE zRt.[m3 id="megjelent-gm" ev="2009" ho="08" honev="augusztusi"]>