fbpx

A nullemisszió központi helyre kerül

Írta: GÉPmax-2021/I. lapszám cikke - 2021 március 10.

A JCB a nullakibocsátású E-TECH-termékcsalád egyre dinamikusabb bővítésének újabb állomásaként elindítja legelső elektromos Loadall teleszkóposrakodó-modelljét.

Több mint 43 évvel azután, hogy a cég a teleszkópos rakodó koncepcióját úttörőként bevezette, bemutatkozott a Loadall 525-60E jelű, teljesen elektromos teleszkópgémes rakodó. A hagyományos dízel-meghajtású géppel azonos teljesítményre tervezett 525-60E nullkibocsátású anyagmozgatási megoldást kínál mezőgazdasági és kertészeti, valamint a kommunális, tereprendezési, építőipari, illetve ipari felhasználásra.

 

JCB 525-60E Loadall
A JCB 525-60E Loadall bevezetése tovább viszi a felszerelések elektrifikációját a mezőgazdasági piacokra is

 

Tim Burnhope, JCB innovációs igazgatója: „A JCB-nek úttörő szerepe volt az építőipari, mezőgazdasági és ipari gépek elektromos meghajtásúra való átállásban, miután sikeresen piacra dobta a 19C-1E mini exkavátort és a 30-19E Teletruk teleszkópos targoncát. A teleszkópos rakodók globális piacvezetőjeként a JCB  525-60E Loadall bevezetése tovább viszi a felszerelések elektrifikációját az általános építőipari, ipari és mezőgazdasági piacokra olyan nullemissziós anyagmozgatási szolgáltatás kínálatával, amely nem tűr kompromisszumot a teljesítmény és a termelékenység terén. Nagyon izgatottak vagyunk a gép kilátásaival kapcsolatban.”

 

JCB 525-60E Loadall
Az elektromos motorok hatékonysága 85%, ami messze meghaladja a dízelmotor 45%-os hatékonyságát

 

AZ ÚJ LOADALL 525-60E FŐBB JELLEMZŐI

  • Kettős elektromos motorok a meghajtás és az emelés nagyobb hatékonyságára.
  • Fékenergia-visszanyerés az akkumulátor töltésének elősegítésére.
  • A regeneratív hidraulika növeli a hatékonyságot.
  • Képes a teljes műszakos üzemre. • Többféle töltési opció, köztük a fedélzeti és a gyorstöltés.

Az 525-60E két bevált elektromos motort használ, az egyiket a járószerkezet-hajtáslánchoz, a másikat pedig a hidraulikus rendszer működtetéséhez. A 17 kW-os hajtómotor nyomatéka keresztülmegy egy állandó négykerék-meghajtású váltón a bevált JCB-hajtott/kormányzott tengelyekhez. Egy 22 kW-os elektromos motor hajtja meg a hidraulikus rendszer rögzített lökettérfogatú váltószivattyúját, maximum 80 liter/min áramlási teljesítményt leadva. Áramlás arányos a joystick helyzetével, a gémrendszert pedig egy elektrohidraulikus szeleptömb vezérli, hidraulikus regenerációval a gém süllyesztésekor és visszahúzásakor.

 

JCB 525-60E Loadall
A hajtómotor a regeneratív fékezést hasznosítja a hagyományos fékrendszer helyett, ezzel újra töltve az akkumulátort

 

Az elektromos motorok hatékonysága 85%, ami messze meghaladja a dízelmotor 45%-os hatékonyságát. A JCB mérnökei a felhasználói igények kielégítésére, az ügyfél munkaciklusainak részletes elemzésével, a LiveLink telematikai rendszer, a helyszíni tanulmányok és a tesztek kiértékelésével optimalizálni tudták a gép akkumulátorát. A 96V-os lítiumion-akkumulátor képes az egészműszakos üzemre.

A hajtómotor a regeneratív fékezést hasznosítja a hagyományos fékrendszer helyett, ezzel újra töltve az akkumulátort. A fékregenerálási funkció automatikusan lekapcsol, ha az akkumulátor teljesen fel van töltve. A hidraulikus rendszer regenerálja az áramlást a gém süllyesztésekor, ami csökkenti a teljesítményigényt, és meghosszabbítja az üzemidőt. A gépnek ugyanaz a fedélzeti töltője van, mint a többi JCB E-TECH terméknek. Képes az akkumulátor feltöltésére 8 óra alatt egy szokványos 240 V-os 16 A-es elektromos töltővel. A munkaszünetek alatt az opcionális JCB univerzális töltő gyors feltöltésre használható, akár 35 perc alatt.

 

JCB 525-60E Loadall
A munkaszünetek alatt az opcionális univerzális töltő gyors feltöltésre használható, akár 35 perc alatt.

 

Az 525-60E rakodót arra tervezték, hogy nullkibocsátású üzemmel számos iparágban megfeleljen a jelenlegi és jövőbeni ügyféligényeknek, élőállatok között, illetve a tárolóépületekben, üvegházakban, fóliasátrakban, miközben kiegészíti a szakvállalkozók által használt akkumulátorüzemű, professzionális kommunális gépek növekvő felhasználását is.

Az új teleszkópos rakodó továbbá támaszkodhat a gazdaságokban és egyéb vidéki vállalkozásokban az alacsony költségű, megújuló energiákra a saját „zöld” energiaigénye kielégítésére. Az elektromos működés másik előnye a zaj jelentős csökkenése, amellyel javul a kezelő munkakörülménye. Emellett zárt térben is rendkívül előnyös, főleg ott, ahol az épületben számos más dolgozó is tevékenykedik, pl. zöldségválogató házakban, fóliasátrakban és üvegházakban. Az 525-60E fülke zajszintje csupán 66,7 dB, míg a külső szint 92,2 dB. Opcionálisan elérhető a tolatásjelző, hogy figyelmeztesse a helyszínen lévő munkásokat a gép mozgására.

 

JCB 525-60E Loadall
Az 525-60E fülke zajszintje csupán 66,7 dB, míg a külső szint 92,2 dB

 

A JCB a kezelő komfortja tekintetében sem kötött kompromisszumot. A teljes méretű, jól kidolgozott ROPS/FOPS kabint a fáradságmentes munkavégzésre tervezték, könnyen elérhető vezérlőeszközökkel. A teljesen beüvegezett fülkének 2,2 kW-os fűtése, fűtött mellső, hátsó és oldalsó ablaka van a gyors fagy- és páramentesítésre, a külső hőfoktól függetlenül biztosítva a kezelő kényelmét. Az 525-60E is a JCB jól bevált és szabadalmaztatott terhelésvezérlő-rendszerét (Load Control System) használja, garantálva ezzel az optimális biztonságos rakodást.

 

JCB 525-60E Loadall
Az új teleszkópos rakodó támaszkodhat a megújuló energiákra a saját „zöld” energiaigénye kielégítésére

 

A dízelmodellhez képest a külső méretek változatlanok maradtak: az 525-60E ugyanúgy 3,7 m-es külső fordulási sugarat kínál. A maximális emelési kapacitás 2 500 kg, 2 000 kg maximális teherrel a teljes 6 m-es emelési magasságon. A gépet a dízel változathoz hasonló ciklusidők teljesítésére tervezték, teljesítménycsökkenés nélkül. Használható villákkal, többféle kanállal, és sok más JCB Loadall-munkaeszközzel.

 

Forrás és fotók: JCB