Májusban a nyíregyházi Csősz Kft. jóvoltából lehetőségünk nyílt kipróbálni az Isuzu D-Max legújabb generációját.
A sorrendben harmadik generációs D-Max a 2015-ben bemutatott második generációt váltja. Minden túlzás nélkül elmondható, hogy előnyeit, képességeit megtartva, de mégis jelentősebb a változás, mint ahogy az a korábbi frissítésnél tapasztalható volt.
Az újgenerációs Isuzu D-Max-ot egy homokos katonai terepgyakorló pályán próbáltuk ki, amely mély nyomokkal és mesterségesen létrehozott buckákkal volt tarkítva. Ne gondoljon senki off-road körülményekre, a próbaút során nem is az volt a cél, hogy megtudjuk: mire képes a terepjáró a legextrémebb körülmények között. Inkább megismerkedni szerettünk volna az új generációval, és megtudni: miben is nyújt többet, mint elődje.
AGRESSZÍV MEGJELENÉS
Alapvetően a korábbi generációnak is egy erőt sugárzó, határozott megjelenése volt, de az új szériánál a tekintélyt parancsoló, agresszív, ék alakú formának még nagyobb hangsúlyt adtak. Míg külsőleg megtartotta egy kemény terepjáróra jellemző markáns, robusztus megjelenését, ha lehet mondani: még egy kicsit rá is erősítettek, addig a beltérben még nagyobb változás ment végbe a korábbi generációhoz képest.
Az új generációs Isuzu D-Max valencia-narancs színű duplakabinos kivitelét próbáltuk ki
MAGASABB SZINTRE EMELT FÜLKEBELTÉR
Míg az előd utasterén – annak ellenére, hogy ergonómiában, kényelemben annak sem volt szégyenkezni valója – bizonyos mértékben érződött, hogy alapvetően haszongépjárműnek számító munkaautóban ültünk, viszont az új D-Max-ba beülve ennek az érzésnek végleg búcsút inthetünk. Szinte teljesen átdolgozták az egész belső teret, és főleg a műszerfal vonalai tökéletesen belesimulnak az D-Max külső erőt sugárzó megjelenésébe. A stílus mellett leginkább az anyagok minősége, a kezelőegységek, kapcsolók, kijelzők elrendezése változott pozitívan. Amikor az ember beül a varrott bőrrel bevont műszerfal mögé, nem olyan érzése van, mintha platós terepjáróban foglalna helyet, hanem inkább egy prémium kategóriás SUV-ban. A hatalmas ülőlapú, vezetői oldalon nyolc irányban könnyedén állítható ülések a terepen való haladás közben is kényelmes üléshelyzetet, stabil tartást adnak. Helykínálatban nincs hiány: az általunk kipróbált valencia-narancs színű, duplakabinos kivitelben hátul is teljes értékű, kényelmes ülések fogadják az utasokat, kihajtható könyöklővel, hatalmas lábtérrel. A hátul is kellemes légkörről a klíma hűtésének hátra áramlását segítő, állítható kiömlőkkel szerelt légcsatorna gondoskodik. A középkonzol hatalmas, 9 colos kijelzőjén kiválóan látható a tolatókamera képe, így a hosszú terepjáróval is könnyű a manőverezés. Az érintőképernyős kijelző Apple Carplay és Android Auto kompatibilis.
A BIZTONSÁG MINDENEK FELETT
Biztonság terén minden eddiginél többet nyújt az új generáció. Többet között automata vészfékező-rendszer, kanyarodási asszisztens, vezető éberség-felügyelet, távolságtartó, holttér-felügyelet, hátsó keresztirányú forgalomra való figyelmeztetés, jelzőtábla-felismerés, sávelhagyást megelőző rendszer is került az új D-Maxba. Az ülések szerkezete vészhelyzetben képes elnyelni az ütközés energiáját. Ha pedig a D-MAX nyolc légzsákja közül bármelyik kinyílik, automatikusan oldódik a központi zár. A nagyobb térfogatú légzsákok és az átdolgozott felfekvőfelület még hatékonyabb védelmet nyújtanak. A D-Max váz- és karosszériamerevsége 20%-kal múlja felül az elődét, köszönhetően a nagy szakítószilárdságú acélok alkalmazásának. Ezek után talán meg sem kell lepődjünk, hogy az Euro NCAP biztonsági tesztjén ötcsillagos, kiemelkedő eredménnyel vizsgázott.
Az egész fülkebeltér inkább egy prémium kategóriás SUV kényelmét és minőségét nyújtja
NYOMATÉKOS ERŐFORRÁS A DÍZELMOTOR-SPECIALISTÁTÓL
Nem csak a traktoroknál tendencia az, hogy egyre kisebb hengerűrtartalmú, négyhengeres motorokból nyerik ugyanazt a teljesítményt és nyomatékot, amit korábbi szériáknál nagyobb erőforrások szolgáltattak. Az Isuzu D-Max korábbi szériáiban 2.5 literes dízelmotorok szolgáltatták a nyomatékot, viszont egy ideje 163 LE max. teljesítményű, 16 szelepes, 4 hengeres 1,9 literes Isuzu dízelmotor biztosítja a meghajtást, amely maximum 360 Nm nyomatékot garantál.
163 lóerős, 1,9 literes Isuzu dízelmotor szolgáltatja a nyomatékot
Akik esetleg még mindig kétkednek, hogy egy Pickup-nak kicsi egy 1,9 literes motor, azokat megnyugtatjuk: a próbaút során, a terepen egyáltalán nem lehetett érezni semmiféle hátrányát a megszokottnál alacsonyabb hengerűrtartalomnak. A változó geometriájú turbófeltöltővel szerelt motor mindig nagyon nyomatékosan dolgozott. Nem tapasztaltuk, hogy egy merészebb emelkedőn vagy egy komolyabb erőfeszítést kérő terepen ne lett volna bőven elegendő nyomatéka, erőtartaléka. Közúton való haladáskor egy erősebb gázadásra szinte az ülésbe passzírozza a nyomaték a bent ülőket. Akinek volt már korábban tapasztalata Isuzu-motorral, jól tudja, hogy az egyik legmegbízhatóbb dízelmotornak számít az Isuzu-erőforrás. A gyártó több mint 27 millió legyártott darabbal a háta mögött a világ elsőszámú dízelmotor-szakértőjének számít.
Hátul is teljes értékű kényelmes ülések hatalmas lábtérrel és helykínálattal
ÉRDEMES AZ AUTOMATA VÁLTÓT VÁLASZTANI
Abban, hogy a motor nyomatéka ilyen jó hasznosul, jelentős érdeme van az erőátvitelnek. A bolygóműves, 6 fokozatú, automata kapcsolású változatot próbáltuk ki, és nincsenek tapasztalataink a manuális kapcsolású verzióval. Mégis nyugodt szívvel ajánljuk az automata váltót. Ne riadjon vissza az automatától, és a váltást bízza az autóra, illetve a váltójára, mert az tökéletesen végzi a dolgát! A nyomatékot mindig megfelelő áttétellel továbbítja a tengelyek felé. Arról a kényelemről nem is beszélve, hogy terepen a változó terepviszonyok miatt érthető módon a manuális váltónál sűrűn kellene oda-vissza kapcsolni, amíg az automata ezt a munkát elvégzi helyettünk. Természetesen sokan azért idegenkednek az automatától, mert előtte manuális váltóval szerelt terepjárójuk volt. Mi is manuális váltókapcsolású kocsiból ültünk át, de nagyon hamar rá lehet hangolódni az automatára – ahogy mondják: „A jót könnyű megszokni”.
Elöl 30,5o, míg hátul 24,2 fokos, terepszög és 800 mm gázlómélység
A mély nyomokkal tűzdelt földutakon és a terepakadályokon komolyabb erőfeszítések nélkül kelt át a D-Max, nem kellett a differenciálzárat sem bevetni. Viszont a 800 mm gázolómélységű D-Max kiváló terepszögeinek előnyeit megtapasztalhattuk.
Ha egy mondatban foglaljuk össze az első találkozás tapasztalatait, akkor el kell ismerni: a terepjáró-képességekben és funkcionalitásban eddig is kimagasló helyet elfoglaló D-Maxot az Isuzu mérnökeinek univerzális tervezési koncepciója immár még magasabb szintre emelte.
Farkas Imre