fbpx

Új fejlesztésű, angol direktvetőgép

Írta: Farkas Imre - 2021 február 20.

A brit Horizon Agriculture alapvetően a vetőgépek fejlesztésére és gyártására szakosodott. Szemenkénti vetőgépcsaládja alapvetően az amerikai konstrukciókat követi, viszont no-till rendszerű gabonavetőgépe egy ausztrál konstrukció újragondolása.

 

Olyan vetőgépelgondolást kerestek amelynek olyan a csoroszlya kialakítása, hogy az európai viszonyokhoz igazítva alkalmazható no-till technológiában is.

Végül Ausztráliában találták meg az ideális koncepciót a BOSS gyártónál, akik úttörők a No-till technológiában. Először a BOSS, a Sly France-al közösen fejlesztett vetőgépet a vetőegység konstrukciójukból, majd miután a francia társkapcsolat tulajdonosváltáson és portfólió átszervezésen esett át, a brit Horizont átvette a gép fejlesztését, majd új alapokra helyezte azt. Továbbfejlesztése során kamatoztatták az elmúlt 6-7 év során felhalmozott tapasztalatokat, így született meg a Horizon DSX direktvetőgép.

 

horizon dsx
A traktorral szemben alacsony energiaigénye van – fotó: https://horizonagriculture.com/

Szögben döntött csoroszlya

A HSX vetőgépben használt egytárcsás csoroszlya a felszínéhez képest kis szögben döntve hatol a talajba. Ennek eredményeként a csoroszlyának nincs szüksége nagy nyomásra a talajba süllyedéshez, így használatának költségek szempontjából pozitív hatása van, a traktorral szemben támasztott alacsony energiaigénye miatt. A gyártó szerint egy 140-170 LE teljesítményű traktor elegendő ahhoz, hogy 6 m szélességű vetőgéppel dolgozzon, de hullámzó terepviszonyok között történő munkavégzéshez nagyobb teljesítményre van szükség. Mindegyik csoroszlya paralelogramma felfüggesztéssel kapcsolódik a vetőgép vázkeretéhez, ami biztosítja a jó talajkövetést.

 

horizon vetőkocsi
A csoroszlyák elé szárterelő csillag is helyezhető – fotó: https://horizonagriculture.com/

 

Minden csoroszlya hidraulikus hengerrel van felszerelve, ami garantálja az állandó egyenletes csoroszlyanyomást, amely a traktorfülkéből minden csoroszlyánál külön-külön állítható. A csoroszlyák elé szárterelő csillag is helyezhető. A csoroszlyatárcsák és a nyomókerekek kaparókkal vannak felszerelve, amelyek nedves talajon történő munkavégzéskor megtisztítják ezeket az elemeket.  A vetőcsoroszlya szerkezetét módosították, és cseréje a csoroszlya tárcsa eltávolítása nélkül lehetséges. Csak három csavart kell kicsavarni. A vetőgép négy sortávolsággal rendelkezik: 16,7; 18,75; 20 és 25 cm. A gépre szerelt csoroszlyák száma a sortávolságtól függ.

 

https://www.youtube.com/watch?v=xCuMGPpu6JY

 

Mélységtartás és tömörítés

A DSX két vetőkocsija egyenként két kerékkel van felszerelve. Közülük az első – amely a csoroszlya tárcsa mellett található – a vetés mélységének szabályozását szavatolja. A második – a csoroszlya mögött – a magárok bezárásáért felelős. Mivel a talajt csak oldalról vágják le, és a vetőgép teljes súlya áthelyezhető a zárókerekekre, nagyon hatékonyan végzik munkájukat. A lehető legjobb hatás elérése érdekében megváltoztatható a zárókerék dőlésszöge, és ezáltal annak agresszivitása is. Többféle zárókerék is rendelkezésre áll, amelyeket a vetőgép működési módjától függően választhatnak ki a felhasználók.

 

horizon magtartály
A vetőgép 4600 literes tartálya két vagy három kamrára osztható  – fotó: https://horizonagriculture.com/

 

Két vagy háromfelé osztható tartály

A vetőgép túlnyomásos tartálya 4600 liter kapacitású, amely két vagy három kamrára osztható. Dupla tartály esetén az arány 60:40 arányban oszlik meg, míg háromkamrás tartály esetében az arány 60:10:30. A magadagolóegység az RDS Isocan rendszeren vagy az Isobuson keresztül vezérelhető. A vetőgép kerekeinek alapfelszereltsége 710/50, de opcióként 850/50 méretű gumiabroncsok is felszerelhetők. A vetőgépeket jelenleg 3, 4, 6 és 8 méteres munkaszélességben gyártják, de a teljes méretportfólióban 3; 4; 5; 6; 6,5; 7,2; 7,5; 8 és 9 méteres változatok lehetősége is szerepel.