fbpx

Vermeer ZR5-1200 önjáró hengeres bálázó

Írta: GÉPmax-2022/II. lapszám cikke - 2022 április 16.

A ZR5-1200 önjáró bálázó egy hosszas fejlesztőmunka kiforrott konstrukciója, amely a vontatott gépektől nagyobb teljesítményre képes.

Az egyesült államokbeli Pellában székhellyel rendelkező Vermeer tavaly ünnepelte a bálázógyártásának félévszázados jubileumát. A tengerentúli gyártó öt évtizede elsőként kezdett hevederes bálázókat gyártani, és ebben szegmensben a saját piacán meghatározó pozíciót ért el.

A hosszú évtizedek alatt szerzett gyártási, fejlesztési és felhasználó tapasztalatok birtokában egy újabb egyedülálló fejlesztésbe fogtak néhány éve. 2017-ben a maga nemében elsőként dobtak piacra önjáró hengeres nagybálázót, amelyet a Vermeer 605N vontatott hevederes bálázójuk bálakamrájának alkalmazásával alakítottak ki. A ZR5-1200 önjáró bálázó bármilyen területen gyors munkát végez, miközben soha nem látott szintű kezelői kényelmet és manőverezhetőséget kínál. A bálázási folyamat egyes részeit automatizálva csökkentették a bálakészítéshez szükséges lépések számát.

Vermeer ZR5 bálázó
Akár 20 km/h-val is képes bálázni az önjáró Vermeer ZR5

AUTOMATIZÁLT MŰKÖDÉS

A ZR5-1200 bálázási folyamatának fő részei automatizáltak. A kívánt bálaméret elérésekor a gép automatikusan leáll, megkezdi a kötözést, közben elvégez egy negyed fordulatot a bála kilökéséhez (ha szükséges), kinyitja és bezárja a csomagtérajtót, majd visszatér oda, ahol a rendsorban volt. Ezek után a bálázás újraindítását egyszerűen a „Go” gomb megnyomásával aktiválhatjuk. Sokan feltehetik a kérdést, hogy a negyed elfordulásra miért van szükség. Az integrált negyedfordulat (90 fok) technológia lehetővé teszi a kezelő számára a bálák jobbra, balra vagy egyenesen hátra kilökését. A bal vagy jobb opció használatával a bálák a rendsorral párhuzamosan helyezkednek el, ami nagyobb hatékonyságot tesz lehetővé a bálák gyűjtőkocsival való felszedésekor. A negyedfordulatos technológiával pozícionált bálák a felszedésének folyamatát akár 35%-kal meggyorsíthatják.

Vermeer ZR5 bálázó
A mellső kerekek „A” alakú, független felfüggesztéssel követik a talajt

KORMÁNYZÁS, MELLSŐKERÉKFELFÜGGESZTÉS

Különleges kerékfelfüggesztésnek köszönhetően munkahelyzetben nagyon gyors reagálású a kormányzás, amely sokkal pontosabb, hirtelen kanyarok nélküli rendkövetést tesz lehetővé. Viszont vonulás esetén – a transport kormányzási módba váltva –, a közúti közlekedésben történő irányváltoztatáshoz megfelelően lassításra kerül a hidraulikus kormányrendszer. A mellső, kormányzott kerekek függőleges királycsapos megoldás körül fordulnak el, és egyenként lengéscsillapított „A” alakú lengőkarral vannak felfüggesztve. Így a gép kezelőjére minimális káros lengés vagy rázkódás jut fel a fülkébe.

vezetőfülke
A kabin alapvetően egy mai, korszerű kombájnfülke kényelmét nyújtja

KARBANTARTÁS

A gép karbantartását kényelmessé teszi a ZR5 önjáró bálázó. A bálakamra – amely megegyezik a vontatott Vermeer 605N hevederes bálázóéval – szerviz céljából percek alatt lekapcsolható. Miután a kamrát leválasztották az önjáró hordozó alváztól, a kezelő kényelmesen hozzáférhet a bálakamrához rutin karbantartáshoz. A hidraulikus és elektronikus tömlők egy modul rendszerű gyorscsatlakozóval kapcsolódnak, ezek oldása egy mozdulat. Majd a bálakamra és az önjáró egység záró reteszelésének oldását követően a fülkéből egy elektromos kapcsoló aktiválásával, görgős alátámasztással a talajra engedhető az egész bálakamra, és a felkapcsolása is ugyanilyen egyszerű, illetve gyors.

Bálakidobás
Bálakidobásnál lehetőség van a bálázó 90 fokban történő kifordulásának automatizálására

ERGONÓMIA

Azok, akik első ránézésre úgy érzik, hogy a ZR5 vezetőfülkéje valamelyik tengerentúli márka kombájnjáról származik, nem tévednek sokat. Fűthető, hűthető, szellőztethető bőrülés, utasülés, állítható szögű és magasságú kormányoszlop, italhűtő, bluetooth-rádió, légkondicionálás mind az alapfelszereltséghez tartozik. Két infravörös kamera segíti a munkavégző egységek megfigyelését. Az egyik a rendfelszedőnél zajló történéseket, a másik pedig a bálakamra ajtó mögött zajló eseményeket közvetíti egy színes monitorra. A beállításokat és az üzemi jellemzőket egy érintőképernyős színes kijelzőn végezhetik, illetve követhetik a kezelők.

a bálakamra lekapcsolása
Néhány perc alatt lekapcsolható a bálakamra a kényelmes karbantartáshoz

MOTOR, ERŐÁTVITEL

Nem meglepő, hogy a legtöbb olyan amerikai önjáró mezőgazdasági gépben, amelynek gyártója vagy tulajdonosi köre saját motorgyárral nem rendelkezik, Cummins dízelmotor szolgáltatja a meghajtást. Nincs ez másként a Vermeer ZR5-ösben sem. Egy Stage V emissziós besorolású, 200 lóerős dízel erőforrás szolgálja ki az önjáró gépet, a járószerkezet-hajtás pedig hidrosztatikus, két tartománnyal. Az első munkaüzemmódban a maximális sebesség 20 km/h, míg a közúti tartományban közel 50 km/h tempóval haladhat: gyorsabban, mint egy traktor–bálázó gépkapcsolat.

PRODUKTUM

Az eddigi felhasználói tapasztalatok azt mutatják, hogy az önjáró verzió a vontatott traktor–hevederes bálázó gépkapcsolat óránkénti teljesítményét 50%-kal teljesíti túl. Ez a többlet takarmánybetakarítás esetén, az optimális betakarítási körülmények szűk időfaktorában jelentős előny a hagyományos vontatott bálázókkal szemben. Persze sokan feltehetik a kérdést, a vontatott modellhez képest mennyi nagyobb beruházást igényel az önjáró változat. A tengerentúli árakat összehasonlítva egy vontatott Vermeer bálázóval az önjáró modell 2,5-szer drágább, mint a traktorvontatású testvére.

(fotók: https://www.vermeer.com/)
Farkas Imre