fbpx

Talajtömörödés – és amit tehetünk ellene

Írta: GÉPmax-2023/V. lapszám cikke - 2023 október 08.

A káros mértékű talajtömörödést és negatív következményeit gyakran alábecsülik. A flotációs gumik és a nyomásszabályozó rendszerek sokat segítenek a megelőzésben és a probléma kezelésében. Ennek ellenére oda kell figyelni a részletekre és az összefüggésekre. A talajtömörödés mértékét a kerekekre nehezedő súly, a felfekvőfelület nagysága és a talajnyomás paraméterei határozzák meg.

A mezőgazdasági gépek teljesítmény-, méret-, menetsebesség- és tömegnövekedése háttérbe szorította a diagonál abroncsokat. Használatuk nagyobb üzemanyag-fogyasztással, alacsonyabb menetbiztonsággal és nagyobb talajtömörödéssel járt. A radiál abroncsokkal megjelentek a szélesebb, nagyobb felfekvőfelületű és térfogatú, talajkímélő abroncsozások. A nagyobb tömegű traktoroknál a talajmunkák során az ikerkerekek alkalmazása évtizedek óta bevett szokás. Nagy beruházásigényük és alacsony kihasználtságuk miatt azonban visszaszorultak, helyettük a gumihevederes járószerkezetek, a gumikerekes kivitelű gépeknél pedig a nyomásszabályozó rendszerek jelentenek alternatívát. Az utóbbiak gyakorlati alkalmazhatóságát az erős oldalfalú IF/VF gumik használata biztosítja.

Keréknyom
Balra magasabb nyomású, hagyományos radiál abroncs keréknyomásának mértéke, jobbra pedig egy korszerű, alacsony nyomású, IF oldalfalú abroncsé (fotó: Michelin)

FIGYELJÜNK A TERÜLET TALAJMECHANIKAI JELLEMZŐIRE

Egy háromszoros tömeget nem ellensúlyozhatunk automatikusan háromszor akkora felfekvőfelülettel. A talaj típusától, szerkezetétől és nedvességtartalmától függ, mennyire kitett a káros talajtömörödésnek. Minél nedvesebb a talaj, annál könnyebben összenyomható, és annál hamarabb lép fel az alsóbb talajszelvényekben is káros mértékű tömörödés. A nehéz, kötött, agyagos talajok vannak a legnagyobb veszélynek kitéve, a könnyű homoktalajok a legkisebbnek. A károk megelőzésénél nagyon fontos a megfelelő talajszerkezet megőrzése, ugyanis könnyebb és olcsóbb elejét venni a problémának, mint megszüntetni és orvosolni. A jó vízmegkötő és vízmegtartó képességű talajszemcsék biológiailag stabil talajélettel párosulva segítenek a megelőzésben. Ne becsüljük túl az alacsony és extrém alacsony nyomással üzemeltethető gumiabroncsokat és a nyomásszabályozó rendszereket se. A helyes abroncsozás, futófelület és nyomásérték kiválasztásánál mindig vegyük figyelembe az adott terület talajmechanikai jellemzőit. Fontos megjegyezni, hogy a nyomásszabályozás nemcsak a traktoroknál, hanem a silózóknál, pótkocsiknál, önjáró permetezőgépeknél és a nagyobb tömegű vontatott gépeknél is elérhető.

Kerékszlip
Minél nedvesebb a talaj, annál könnyebben összenyomható, és annál hamarabb lép fel az alsóbb talajszelvényekben is káros mértékű tömörödés (fotó: Michelin)

SOK MÚLIK AZ ABRONCSNYOMÁSON

A nyomásszabályozó rendszerek megjelenésükkor kuriózumnak számítottak, az elmúlt tíz évben azonban nagy fejlődésen mentek keresztül. Ma már szinte mindenki megtalálhatja a céljainak és lehetőségeinek leginkább megfelelőt, a legegyszerűbb kézi készletektől az egy- vagy kétkörös, fél- vagy automata rendszerekig. A kézi készletek a traktor álló helyzetében kerekenkénti vagy tengelyenkénti nyomásszabályozást tesznek lehetővé, a digitális hátteret Bluetooth-kapcsolat és mobilapplikáció biztosítja. A legolcsóbb manuális szett nyomásmérő órát, légtömlőt és csatlakozókat tartalmaz, segítségével a traktor saját levegőrendszeréről kerekenként állítható be a kívánt nyomás. A kompresszorról, puffertartályról vagy a légfék csatlakozójáról leágaztatott légvezetékkel csökkenthető vagy növelhető a nyomás. A felnik belső oldalán lévő kerékszelepeket a külső oldalra szereltekkel helyettesítik, a gyorscsatlakozós szeleptoldatokkal tehető gyorsabbá a munka.

nyomásmérő
A legolcsóbb manuális szett nyomásmérő órát, légtömlőt és csatlakozókat tartalmaz

Egyszerű, fő előnye a készlet olcsósága, ára mintegy 250 euró. Aki heterogén területeken, földrajzilag széttagolt birtokon gazdálkodik, vagy sok bérmunkát végez, és nagyobb távolságokra vonul, annak érdemes beruháznia egy integrált rendszerre. Ennél fontos paraméter a szabályozás, nyomásmérés és -tartás pontossága, az ürítési és a töltési idő. Ha a traktor gyári levegőrendszerének teljesítménye nem megfelelő, külön kompresszor szerelhető be. A kompresszorok általában egy- vagy kétdugattyús, alternáló kivitelűek, de ritkábban előfordulnak a drágább csavar- vagy forgólapátos konstrukciók is. Az utólag beszerelhető rendszerek olcsóbbak, mint az integrált, gyári kivitelűek, bár azoknak is megvan a maguk előnye. Egyrészt kiterjedt gyári garanciával rendelkeznek, másrészt a hardver és a szoftver teljes egészében a gépre szabott, emellett nincs külön terminál, a traktor fedélzeti számítógépe a súlyeloszlás és a talajviszonyok függvényében javasolt nyomásértékeket ad meg.

A szántóföldön, átlagos körülmények között végzett munkához 0,8 bar, szilárd útburkolaton, szállításnál vagy vonulásnál 1,8 bar az optimális. Egyelőre nem sok márka, csak a Claas, a Fendt és a John Deere kínál ilyen lehetőséget. A külső töltővezetékek optikailag sokak számára zavaróak, növelik a traktor szélességét, és könnyen megsérülhetnek. Eddig egyedül a Fendt rendelkezik rejtett építésű, teljesen integrált, a hátsó és a mellső tengely kerekeit magában foglaló gumiabroncs-szabályozó megoldással. A gyári rendszerek ára gyártótól és kiviteltől függően 13–17 000 euró között változik. Több konszern, mint például a CNH, gyári előkészítésekkel és ajánlásokkal segíti az utólag beszerelhető rendszerek telepítését. A Trelleborg gumigyár és a Dana tengelygyár közösen fejlesztette ki CTIS + Inside központi nyomásszabályozó rendszerét, a jövőben pedig valószínűleg több márkánál is találkozhatunk rejtett, belső elvezetésű rendszerrel.

Nyomásszabályozó:
A külső töltővezetékek optikailag sokak számára zavaróak, növelik a traktor szélességét, és könnyen megsérülhetnek

NYOMÁSSZABÁLYOZÓ RENDSZEREK

Az utólag beszerelhető rendszereket is folyamatosan fejlesztik, a legmodernebbek ISOBUS-kapcsolattal rendelkeznek, és képesek a nyomásértékek, nyomásprofilok tárolására. A mentett beállításokkal a gép könnyebben testreszabható. A menet közbeni keréknyomás-szabályozó rendszerekből széles a kínálat. Találkozhatunk egy- és kétvezetékes, elöl külső, hátul belső légvezeték-kivezetéssel. A leggyakoribb kivitel az egykörös, elöl-hátul külső levegőkivezetéssel. Az egykörös rendszerek olcsóbbak, viszont folyamatosan nyomás alatt vannak. A kétkörös rendszerek drágábbak, de csak működéskor kerülnek nyomás alá, ami egyszerűbbé teszi használatukat, és növeli a tömítések élettartamát. Az egyszerűbb vezérlőegységek mechanikusak és pneumatikusak, a fejlettebbek digitálisak, a legmodernebbek ISOBUS-platformon kommunikálnak. Az utólag beszerelhető központi nyomásszabályozó rendszerek kivitele széles skálán mozog, áruk 5000 és 11 000 euró között változik. Mindegyik gyártó külső építésű konstrukciókat kínál, ezek átlagosan 10–12 cm-rel növelik a traktor szélességét, viszont gyors és egyszerű a hibakeresés, javítás a rendszer tömítetlensége esetén.

CTIS + Inside központi nyomásszabályozó rendszer
A Trelleborg gumigyár és a Dana tengelygyár közösen fejlesztette ki belső elvezetésű CTIS + Inside központi nyomásszabályozó rendszerét

Az áruk csak viszonylag magas, használatuk számos előnnyel és anyagi haszonnal jár. A nyomásszabályozó rendszerek segítségével 10–15% üzemanyag-megtakarítás érhető el, 30–35%-kal kisebb talajnyomás és 5%-kal nagyobb termelékenység mellett. Az optimális gördülési ellenállás és felfekvőfelület növeli a vonóerőt, csökkenti a káros talajtömörödést, ami összességében növeli a gazdálkodás eredményességét és jövedelmezőségét. Kisebb a káros gumikopás, ritkábbak a defektek vagy a komolyabb, drágán javítható gumikárok. A közúti szállítás során, nagyobb sebességnél szintén csökken a fogyasztás, és javul a menetstabilitás. Csapadékosabb időjárásnál, egy munka rövid időablakában verseny előnyt jelenthet a szabályozható abroncsnyomás; ha sok bérmunkát végzünk, előbb megtérül a beruházás, és még piaci előnyre is szert tehetünk.

Söjtöri Andor