fbpx

Az AGROmashEXPO egyik legnagyobb standján, az Odisysnél

Írta: GÉPmax-2022/II. lapszám cikke - 2022 március 24.

Az AGROmashEXPO egyik legnagyobb standján, az Odisysnél

Hernek Zoltán, az Odisys Bt. tulajdonos-ügyvezetője a szezonnyitó agrárkiállítás egyik legimpozánsabb standján várt bennünket egy rövid beszélgetésre. Nem volt egyszerű nyugodt időt találni az interjúra, hisz folyamatosan komoly érdeklődés mutatkozott a kiállított géppalettára.

– A szokásosnál is nagyobb területen várják az érdeklődőket.

– Igen, 750 négyzetméteres standunk a mostani AGROmashEXPO egyik legnagyobb standja. Igyekeztünk úgy megtervezni, hogy ne csak a szokásos gépeinkkel szerepeljünk, hanem újdonságokat is bemutassunk. Így a már jól ismert Solis traktorok mellé a legújabb BCS traktorok, sok új Nobili és Sipma munkaeszköz is megtekinthető nálunk.

Hernek Zoltán
Hernek Zoltán, az Odisys Bt. tulajdonos-ügyvezetője

Érdekességként megemlítek a Nobilitől egy úgynevezett szekrényes gépet, az Antist, valamint egy BME SDS-kihordócsigás mulcsozót. Ha már a munkaeszközöknél tartunk, a Sicma portfoliója megújult az elmúlt 1-2 évben, tőlük a legújabb ekecsaládot mutattuk itt be, valamint a HY ágaprítócsaládot, és az új, állítható dőlésszögű v-tárcsát. Emellett automata kitérésű soraljművelőket és törzstisztítókat is kiállítottunk, valamint az új, már szántóföldi kategóriába eső középmélylazítót is, amely nonstop késbiztosítással rendelkezik.

KIMAGASLÓ EREDMÉNYEK A PIACON

– Nagyon megváltozott az elmúlt másfél évben az új gépek leszállításának átfutási ideje a piacon. Önök mit látnak a saját termékkörükben ezen a téren?

– Elmondhatjuk, hogy a Solis, India legnagyobb traktorgyárának évi 120 ezer darabos gyártási kapacitása akár 200 ezerig is mehetne, így nincsenek szállítási problémáink. Gondoljuk el, 12 ezer alkalmazott dolgozik a gyárban, az borzasztó komoly kapacitás! A 16-20, 20 Servo, 26 Servo, 26 HST modellek esetében gyakorlatilag korlátlan mennyiséget tudunk lerendelni, és folyamatosan van készletünk is ezekből a rendkívül közkedvelt erőgépekből.

Az 50-es modellből a régi lassan kifutószériává válik, ez még részecskeszűrő nélküli, az új konstrukció gyártása már elkezdődött, mely mellé bekerül a 60 LE-s kivitel is. Így, ha a mostani készlet elfogy, májustól már a legújabbak érkeznek meg hozzánk, akár 8/2, vagy 12/12 váltóművel szerelt változatból, akár kabinnal vagy anélküli kivitelben. A 75 N és 75-ös modellekből mindent eladtunk, 90 N és 90 normál nyomtávú változatból még van pillanatnyilag készlet, akár rövid szállításra is.

Az új széria 75 LE-s motorral – egyedülállóan a piacon – csak részecskeszűrős lesz, de a 90 LE-s kivitelek már AdBluesak lesznek, ezek augusztus végén, szeptember közepén érkeznek meg Magyarországra. Meg kell említenem, hogy nemcsak a motor újul meg, hanem a kabin belső világa és a külső design is modernizálódik. A megújulás és a gyári átállás miatt a mi partnereinknek nem kell hosszú szállítási határidőkkel kalkulálniuk.

Az új modellsorozat így fog kinézni: 16, 20 szervó nélkül, majd ezt követően minden modell szervóval: 20, 22, 26, 26 9/9, 26 HST (év vége felé 30HST, 35-40 2023-ban) már májustól új 50, 60, augusztustól új 75, 90 Crdi, illetve 75, 90 N szűkített nyomtávval 140 cm szélességgel.

– A friss eladási statisztikákban is nagyon komoly eredményt értek el.

– Igen, igazán jól sikerült ez elmúlt év is, a T1, T2 és T3 kategóriában 300 darab körül értékesítettünk, ami durván 30 százaléka a piacnak. Ezzel akár elégedettek is lehetnénk, de ismerjük a piacunkat, amiben benne van a 400-500 darabos lehetőség is – tehát dolgozunk tovább, nem dőlünk hátra. A T1 kategóriában 60 százalék a Solis, a T2, T3- ban „csak” 30 százalék körül alakul, míg a teljes traktorpiacra vetítve 10 százalék a részesedésünk.

ÜTŐKÉPES VISZONTELADÓI HÁLÓZAT

– A BCS traktorok bevezetése hogyan sikerült?

– Az olasz erőgépek (Goldoni, BCS) gyártási szempontból már nehezebb terület. A BCS-nél kisebb készletet rendeltünk tavaszra. A BCS és a Goldoni most együtt biztosít egy átütő termékpalettát nálunk: a Goldoni egyforma kerekes változatai ugyan gyártásban vannak, de csak nemzeti típusbizonyítvánnyal rendelkeznek, nem európaival. Így hivatalosan minden ilyen szériás modell csak Olaszországban helyezhető forgalomba. Ez a Ronin és az S szériákat nem érinti. Az E-szériát itthon is lehet használt traktorként értékesíteni, de pályázatos ügyfelek ezt nem vehetik igénybe. A BCS ezt az űrt tölti be, egyforma kerekes, törzscsuklós vagy merevtörzsű, megfordítható kormányzású kivitelben. A Goldonitól a nem egyforma kerekes, a Ronin az S és a Q család marad a termékeink között, az E-szériát nélkülözni fogjuk az új Stage V megérkezéséig. Sajnos a Goldonikra is igaz, hogy ezeknél a gépeknél már hosszú várakozási idővel, kb. fél évvel kell számolni – mint az összes európai gyártónál.

– Korábban komoly szereplői voltak a használtgép-piacnak is. Most mit látnak ezen a területen?

– Jelentősen csökkent ezen a téren az aktivitásunk. Persze most is foglalkozunk ezzel, nagyobb teljesítménnyel rendelkező használt traktorokat és munkagépeket a mai napig hozunk be az országba, de ma már nem az a prioritás. A régi ügyfeleket szolgáljuk ki leginkább, de ahogy a Solis és a kisgépüzletág erősödött, ez óhatatlanul visszaesett.

– A korábbi időszakhoz képest már egy komoly viszonteladói csapat is felsorakozott az Odisys mellé kereskedőként. Mennyire elégedett a bővüléssel?

– Szakmailag és emberileg is jó döntés volt ebbe az irányba nyitni, ez a mostani hálózat nemcsak kereskedelmi, hanem szervizoldali hátteret is jelent, nagyot lendített a forgalmunkon. A mostani hálózat a magyarországi viszonylatban talán a legerősebb. Nagyon jó az együttműködés a partnerekkel, ennek külön örülök. Összegzésképp elmondhatom, hogy az Odisys élvezi a SOLIS traktorok gyártója, a Sonalika International Tractors teljes támogatását, mind értékesítés, mind vevőszolgálat, mind garanciális téren. Ez nemcsak a viszonteladóknak stabil háttér, hanem a vevőinknek is, melyet a gyári 3 éves garancia is megerősít.

Szerző: Fodor Mihály