Évtizedekkel ezelőtt gurult át azon a mezőn, ahol ma az Unimog Múzeum áll. A gyártósorról legördült harmadik MB-trac átfogó felújítást követően tért vissza eredeti helyére. A Mercedes-Benz Trucks „Start your torque” kezdeményezésének részeként az Unimog szervizpartnere, a Schmahl Landtechnik három gyakornoka keltette életre ezt a legendát.
GAGGENAUI GYÁRTÁS
Az MB-trac 65/70 új korszakot jelentett az 1970-es években. A badeni Gaggenauban gyártották, és a modern mezőgazdasági gépekre való technológiai átállást testesítette meg. Robusztus kialakításának, összkerékhajtásának és sokoldalúságának köszönhetően hamar nélkülözhetetlenné vált a mezőgazdaságban.
Évek óta tartó nagy népszerűség után a járműkoncepciót végül az újabb modellek előzték meg. A gyártás az 1990-es években leállt, az MB-tracot pedig elfelejtették, de nem mindenki.
EGY JÓ ÜGYÉRT
Az Unimog szervizpartnere, a Schmahl Landtechnik három gyakornoka azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a régi vas új fényben ragyogjon. Küldetésük az volt, hogy a valaha épített harmadik MB-tracot teljesen helyreállítsák. Ez komoly teljesítmény, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ez a jármű körülbelül fél évszázados. A motort teljesen szétszerelték, a motorháztető lyukas volt, sok alkatrész meghibásodott vagy megsérült, és a rozsda mélyen behatolt a karosszériába. Hinrich Höper, Sebastian Olli Eriksen és Lars Müller azonban vállalta a kihívást.

Minden részlet tökéletesítéséhez nemcsak nagy pontosságra és türelemre volt szükség, hanem mindenekelőtt a szoros együttműködésre. Ez a különleges projekt, amely a „Start your torque” kezdeményezés része volt, ismét bemutatja a csapatszellem fontosságát ezen a területen, és azt az egyedülálló tapasztalatot, amelyet a fiatalok az Unimog szervizpartnerénél szerezhetnek.
Végül a gyakornokok összesen 371 nap kemény munkát fektettek az MBtrac helyreállításába. A projektet egy emlékezetes pillanat koronázta meg: a felújított MB-trac visszatért oda, ahol minden elkezdődött: Gaggenauban.

ÚTTÖRŐ TECHNOLÓGIA
Az Unimog-Múzeumban az MB-trac 65/70 ismét működőképes kiállítási darabként látható, amely nemcsak Gaggenaut nyűgözte le annak idején fejlett technológiájával. A 4 hengeres dízelmotorral felszerelt MB-trac 65 lóerővel büszkélkedhet, így méretéhez képest különösen erős. Összkerékhajtásának köszönhetően nehéz terepen is mindig megbízható. Ezek a tulajdonságok a modern mezőgazdasági gépek úttörőjévé tették.

Az Unimog-Múzeum azt a feladatot tűzte ki maga elé, hogy ne csak a történelmi járműveket mutassa be, hanem azok történetét is életben tartsa. Az MB-trac 65/70 visszatérése ékes bizonyítéka annak, hogy a múzeum hogyan ötvözi a hagyományt és az innovációt. Az olyan helyreállítási projektek, mint az MB-trac, a régió műszaki örökségének megőrzését célozzák.
Farkas Imre
Forrás és fotó: schmahl-landtechnik.de, unimogcommunity.de és special.mercedes-benz-trucks.com
GÉPmax Tudástár: MB-trac 65/70 – A Mercedes-Benz által az 1970-es években gyártott, összkerékhajtású univerzális traktor, amely úttörő szerepet játszott a modern mezőgazdasági gépek fejlődésében. A 4 hengeres dízelmotorral felszerelt MB-trac 65 lóerős teljesítményt nyújtott, méretéhez képest különösen erősnek számított. Robusztus kialakítása és sokoldalúsága miatt a szántóföldi munkák mellett közúti és erdészeti feladatokra is használták. Az MB-trac mára a mezőgazdasági géptörténet ikonikus darabja, amelynek felújított példányai múzeumokban és gyűjtőknél láthatók.