fbpx

KOBZARENKO TZP Atlant – cserélhető hátfalas pótkocsi többcélú kivitelben

Írta: GÉPmax-2025/IV. lapszám cikke - 2025 július 17. -Hirdetés

A szállítástechnológia a mezőgazdaságban az utóbbi évtizedekben komoly fejlődésen ment keresztül. A hatékonysági szempontok, a munkafolyamatok gyorsítása, valamint a beruházások költséghatékonysága olyan konstrukciók iránt növelték meg a keresletet, amelyek univerzálisan alkalmazhatók, miközben megbízhatóan és hosszú távon üzembiztosan működnek. Ezeket az elvárásokat a letolófalas kialakítású, cserélhető hátfalas mezőgazdasági pótkocsik maximálisan kielégítik, amelyek egyetlen gépként képesek szállítóeszköz, átrakókocsi, trágyaszóró vagy egyéb funkciót ellátni. A rendszer legfontosabb előnye, hogy nincs szükség külön gépre a különféle műveletekhez, elég az adott szezonális feladathoz illeszkedő hátfalat felszerelni. Ez jelentősen csökkenti a géppark méretét, és javítja a kihasználtságot.

KOBZARENKO TZP Atlant pótkocsi
A TZP Atlant pótkocsik 22 és 46 m³ közötti befogadókapacitású rakodótérrel rendelhetők

A KOBZARENKO legfontosabb termékköre a szállítás, logisztika – a talicskától az 50 m3 kapacitású átrakókocsiig, a vagonrakótól a fóliatömlős tárolásig szállítójárműveket és egyéb eszközöket gyárt a mezőgazdaság részére. A KOBZARENKO céget Anatolij Kobzarenko alapította 1993-ban, idővel a cég Ukrajna egyik vezető mezőgazdasági gépgyártójává vált, napjainkban pedig már 32 országba exportálja termékeit. Az európai igények kielégítésére 2021-ben és 2023-ban két új gyáregységet adtak át Lengyelországban, így a gyártás jelenleg 4 telephelyen működik. A felhasználói visszajelzések nagyon pozitívak, egy-két kisebb hibától és közúti balesettől eltekintve problémamentesen üzemelnek a TZP-k és úgy összességében minden KOBZARENKO gép, ráadásul a lengyel gyáregységek megnyitása óta az alkatrész-utánpótlás is sokkal gyorsabb és rugalmasabb.

KOBZARENKO TZP Atlant pótkocsi
A TZP Atlant pótkocsi falközi siló töltésében

TZP ATLANT LETOLÓFALAS PÓTKOCSIK

A TZP Atlant pótkocsik 22 és 46 m³ közötti befogadókapacitású rakodótérrel rendelhetők, így szinte minden gazdaságmérethez megtalálható a kínálatban a megfelelő méretű modell. A legkisebb változatok vegyes szállítási feladatokra alkalmasak, míg a nagyobb, 27–39 m³ közötti modellek már célzottan nagyüzemi alkalmazásra – például betakarításkor közvetlen terményszállításra, illetve átrakó hátfallal betakarítógép kiszolgálásra, vagy szóróadapterrel nagy mennyiségű szerves trágya kijuttatására – is használhatók.

TZP Atlant pótkocsi
Szóróadapterrel szervestrágyaszórásban

A tolófalas kialakítás nemcsak a gyors és egyenletes ürítést teszi lehetővé, de az alacsony építményű tárolókban is kiválóan alkalmazható, mivel nincs szükség függőleges emelésre, mint a billenős rendszereknél. Ez különösen fontos raktárakba, magtárakba, tárolószínekbe történő ürítéskor. A letoló mechanizmus ráadásul megbízhatóbb és egyenletesebb ürítést tesz lehetővé, kevesebb kockázattal és stabilabb működéssel. Mivel ürítéskor a pótkocsi súlypontja nem változik olyan nagy határok között, mint a billenő felépítményű versenytársaiké, így lejtős területen is biztonságosabban üríthetők, kirakodhatók.

TZP Atlant pótkocsi
A tolófalas kialakítás nemcsak a gyors és egyenletes ürítést teszi lehetővé

KOBZARENKO-TERMÉKEK ITTHON

A magyar piacot alapvetően a PBN átrakókocsikkal kezdte el meghódítani a KOBZARENKO. A TZP Atlant cserélhető hátfalas tolófalas pótkocsijukat a magyar gazdák kevésbé ismerik, de egyszerű, mégis megbízható megoldásainak, valamint versenyképes árának köszönhetően egyre többen döntenek mellette. Magyarországon 2017-ben mutatkozott be az első ilyen pótkocsi az AGROmashEXPO mezőgazdasági szakkiállításon, ahol a gép röviddel a nyitó megjelenést követően gazdára is talált. Azóta egyre bővül a termékkínálat: ma már 27 m³-es és 39 m³-es modellek is munkába álltak.

TZP Atlant pótkocsi
Egyre bővül a termékkínálat: ma már 27 m³-es és 39 m³-es modellek is munkába álltak

A gépek forgalmazásával és gyári képviseletével a szekszárdi székhelyű AGIÓ Kft. foglalkozik, de országos szervizhálózat és több viszonteladó is elérhető, így az alkatrészellátás, illetve a karbantartás is biztosított. A gyártó termékkínálata egyébként több más eszközre is kiterjed, amelyek egy része hazai szabadalmi oltalom alatt áll. Ide sorolhatók például az RVM-180 típusú vagon ki- és berakók, valamint a BNP-3 és BNP-12 típusú vagonrakó gépek. A VNC típusú tartálykocsik és hígtrágya-injektálók 6 és 36 m³ közötti kapacitással elérhetők, és szintén alkalmazhatók az ÁTK-pályázati rendszerek keretében. Ugyanez igaz a tolófalas pótkocsikra is: az elmúlt években egyre nőtt az érdeklődés irántuk a pályázatokban való elszámolhatóságuk miatt.

TZP Atlant pótkocsi
Egyetlen jól megválasztott gép akár három-négy különböző célfeladatra is bevethető

A sokoldalúan alkalmazható pótkocsi tehát nemcsak technológiai oldalról nyújt előnyt, de pénzügyi és logisztikai szempontból is. Egyetlen jól megválasztott gép akár három-négy különböző célfeladatra is bevethető, a szezonális átállások gyorsan elvégezhetők, az eszköz kihasználtsága pedig lényegesen jobb lehet, mint a hagyományos, fix rendeltetésű gépek esetén. Ez különösen értékes előny a mai mezőgazdasági környezetben, ahol minden hektár és minden munkaóra költsége számít.

https://atrako.hu

Összeállította: Farkas Imre