Itthon, a piaci kínálatban 2017-óta érhetők el az újkori Kirovec traktorok. Ezek újbóli megjelenése a nagyteljesítményű törzscsuklós kategóriában olyan gazdaságok számára is elérhetővé tette az új traktor vásárlását, akiknek fontos szempont egy ilyen beruházásnál az ár-érték arány. A Kirovec traktorok vontatási képesség szempontjából itthon mindig is komoly elismerésnek örvendtek. Az elmúlt évtizedekben a szentpétervári traktorgyár pedig komoly lépéseket tett annak érdekében, hogy műszaki színvonalban, illetve ergonómiában is megbízható, versenyképes erőgépeket kínáljon a felhasználók részére.
Az elmúlt 5 évben szép számmal álltak munkába itthon új Kirovec erőgépek. Korábbi lapszámainkban már többször részletesen olvashattak a K-742M traktorról. Rovatunkban ezúttal a széria jelenlegi generációjával szerzett tapasztalatokra voltunk kíváncsiak. A Kunágotai Bercsényi Zrt. cégvezetőjét, Zsótér Robint a kereken egy éve gazdaságukban üzemelő Kirovec K-742M Premium traktorral szerzett eddigi benyomásairól, illetve az erőgépválasztás okairól, előzményeiről kérdeztük. Az interjún a forgalmazó, a Kond-Coop Kft. képviseletében Trabach Botond értékesítési vezető is a társaságunkban volt.
– Röviden bemutatná gazdaságukat?
– Döntően szántóföldi iparnövények, őszi vetésű gabonafélék, illetve kukorica, olajnövények és dinnye termesztésével foglalkozunk kb. 400 hektárnyi, középkötött, 30-35 aranykoronás területen. Ezek mellett körülbelül 700-800 hektáron végzünk bérmunkát más gazdálkodók számára.
– Milyen erőgép helyett kerestek új traktort a gazdaságukba és milyen ok miatt?
– A gazdaságunkban a talajmunka dandárját a TSZ időkből örökölt, hazai gyártású Rába-Steiger traktorok végzik. Akik ismerik a Rába erőgépeket, jól tudják, hogy a legfiatalabb példányai is már jóval a nagykorúság felett lévő korosztályba tartoznak. Ezért üzemeltetési költségük, javításuk egyre több ráfordítást igényel. Műszaki színvonaluk sem minden tekintetben elégíti ki a fokozódó igényeket. Arra az elhatározásra jutottunk, hogy ideje nyugdíjba küldeni a legendás magyar erőgépeket, így kezdetnek a Rába flotta két tagja helyett elkezdtünk keresni szintén a törzscsuklós kategóriába tartozó korszerűbb, megbízhatóbb, takarékosabb, nagyobb teljesítményű erőgépet.
– Mikor találkoztak először a Kirovec traktorokkal és a forgalmazó Kond-Coop Kft.-vel?
– A Kirovec K-742M Premium erőgéppel a tavalyi Alföldi Állattenyésztési Napokon találkoztunk először. A kiállításon bemutatott gépen elsőre szimpatikus lett egyszerűsége, robusztus felépítése, erőt sugárzó, tekintélyt parancsoló megjelenése. Tovább fokozódott a traktor iránti szimpátiánk, amikor megismerkedtünk a paramétereivel, teljesítményével, felszereltségével és műszaki jellemzőivel.
– Kipróbálták a Kirovec traktort a saját területükön a döntés meghozása előtt?
– Nem próbáltuk ki a saját gazdaságunkban, viszont a kiállítást követően, a forgalmazó Kond-Coop Kft. területén, Gyomaendrőd határában megtekintettük a 7,2 méteres IH nehéztárcsával, munka közben. Mivel megyén belül, abban a térségben sokkal kötöttebb területek vannak mint nálunk, így a traktor vontatási hatékonysága különösen meggyőzött bennünket. Ehhez még hozzávehetjük, hogy az ebben a kategóriában elérhető nyugati konkurensekhez képest alacsonyabb ára miatt sokkal kedvezőbb ár-érték arányban garantálja képességeit. Így végül a Kirovec K-742M Premium mellett döntöttünk, és a hódmezővásárhelyi kiállításon bemutatott példányt megvásároltuk.
– Mennyi üzemórát teljesített eddig az erőgép és milyen munkagépekkel?
– Az elmúlt egy évben kb. 400-450 üzemórát teljesített a Kirovec traktor, amit csak talajmunkával töltött. Mivel nem egy teljesítménykategóriában van a korábbi 250 lóerős Rábával, így teljesen új munkagépparkot szereztünk be és állítottunk össze hozzá. Az alapművelést nyolcfejes, barázdában járó, váltvaforgató ekével végzi, de a forgatás nélküli műveléshez is rendelkezésre áll egy 4 méteres, nehéz-mulcskultivátor, illetve egy 9 késes, véső rendszerű talajlazító. A magágykészítést egy 10 méteres kompaktorral végzi, a tarlóhántást viszont még a Rábától örökölt 7,2 méteres munkaszélességgel dolgozó IH-770 nehéztárcsával oldja meg, de már itt is érkezik az energetikailag a Kirovechez illeszkedő művelési szélességű tárcsa.
– Milyenek az eddigi tapasztalatok a korábbi Rába Steigerekhez képest, amelyeket a Kirovec váltott?
– Azt talán külön ecsetelnem sem kell, hogy az üzemeltetési költségek redukálódtak. Az egyetlen Kirovec két Rába munkáját végzi el, jelentősen nagyobb munkaszélességű eszközökkel. A jóval korszerűbb, 428 LE teljesítményű, energiatakarékos, 12,82 literes, hathengeres Mercedes-Benz dízelmotornak hála az üzemanyag-felhasználás is meghatározó mértékben alacsonyabb a Rábákhoz képest.
– Megbízhatóság szempontjából hogyan alakult az elmúlt egy év a Kiroveccel, történt-e meghibásodás, menynyire könnyű a napi karbantartás?
– Amikor letettük a voksunkat a Kirovec mellett, kaptunk néhány negatív megjegyzést a döntésünkkel kapcsolatban, hogy „orrán-száján folyik majd az olaj, mint más orosz traktoroknál” és hasonlók. Ezek a vélemények általában az orosz gépeket övező, néhány esetben megalapozott, de többször megalapozatlan előítélet miatt alakultak ki. Mindenesetre a választásunkat ebből az aspektusból nézve sem bántuk meg. A traktorral az eddig eltelt egy év alatt semmilyen meghibásodás nem fordult elő. Megbízhatóan működött, a legnagyobb téli hidegben is könnyen indult, és a legforróbb nyári melegben is hatékonyan, üzembiztosan teljesített. Nem szivárog sehol az olaj, minden tömlőcsatlakozás, tömítés, illetve rögzítés kiválóan látja el a feladatát. A kezelőbarát megoldásnak köszönhetően az aszályos nyári szárazságban, az extrém poros munkakörülmények között is mindig kényelmesen és könnyen tisztíthattuk a hűtőradiátorokat. Mindenkit megnyugtathatok, hogy ez az orosz technika már nem ad semmiféle okot az előítéletekre, bátran merem ajánlani üzembiztonság tekintetében is bárkinek. Hozzátartozik az is, hogy mindig ugyanaz a gépkezelő dolgozik a traktorral, aki az egyik leváltott Rábáról „nyergelt” át a Kirovecre. A sajátjaként tekint a gépre, és olyan odafigyeléssel kezeli, ahogy az ember a saját erőgépével dolgozik. Ez a hozzáállás a megbízhatóság kérdésében szerintem legalább annyit nyom a latba, mint maga a gép üzembiztonsága.
– Ergonómia tekintetében milyen benyomásaik voltak a leváltott Rábákhoz képest?
– Többek között a Premium felszereltség részét képező dupla fülkeüvegezésnek köszönhetően a Kirovec fülkéje sokkal csendesebb mint a Rába Steiger kabinja. A bőséges helykínálattal, pótüléssel, és kényelmes légrugós, kartámaszos vezetőüléssel, állítható kormányoszlopával is plusz kényelmet nyújt a Rábához képest, de a munkaterületre való rálátásban is messze felülmúlja. Klímaberendezése a jó elosztású és elrendezésű légbeömlőknek köszönhetően még az idei pokoli nyári melegben is kellemes légkört tartott fent a kabinban. Mivel ebben a felszereltségben a K-742M tartalmazza a Trimble autopilot előkészítést, ezt kihasználva folyamatban van a Trimble autopilot rendszer teljes kiépítése a traktorban.
– Mennyire elégedettek a forgalmazó háttérszolgáltatásával?
– Az időszakos szerviz ütemezésében nagyon ügyfélközpontú hozzáállást tapasztaltam a részükről, de a szervizköltség tekintetében is az ügyfél érdekeit tartják szem előtt. Ha úgy kívánjuk, akkor az időszakos szervizhez szükséges anyagokat, alkatrészeket mi magunk is beszerezhetjük. Folyamatos a kapcsolattartás a Kond-Coop Kft.-vel, rendszeresen érdeklődnek a traktor üzemeltetése alatt szerzett tapasztalatainkról. A traktor munkába állásának elején – mivel még nagyon ismeretlen volt számunka –, ha tanácstalanok voltunk valamiben, telefonon azonnal, díjmentesen a rendelkezésünkre álltak műszaki szaktanácsadással a nap 24 órájában.
Farkas Imre